Bukefalos 28 år!

Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

Fast i ärlighetens namn, du har ingen aning om huruvida Snuffsan vaccinerar sina katter eller inte, eller hur? Du går bara på dina egna fördomar om hur folk som har stallkatter beter sig?
Nej jag skriver om hur Snuffsan och Cernika själva har uttalat sig om sin katthållning.
Inte hur stallkattägare i allmänhet är.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang pris på huskatter

Känner inte alls igen mig i din beskrivning.
Mina katter blir tokglada när jag kommer hem och vet mycket väl vart de får vara, diskbänken är ajaj.

Skulle aldrig låta mina katter stå och skrika vid kylskåpet.

Jag tycker också det är synd på alla djur som blir hemlösa men jag
tror egentligen inte det handlar så mycket om priset utan snarare att det finns människor som inte ska ha djur och tyvärr finns det säljare som inte orkar kontrollera.

Jag säljer mina 5 kattungar nu, bättre hem kan jag knappast önska mig! Alla 5 familjerna har jag valt ut och de är allihopa så glada över att få hem sin kisse och har varit så noggranna med vaccinationer/försäkring och dyl.
Ja det låter ju jättebra.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Nej jag skriver om hur Snuffsan och Cernika själva har uttalat sig om sin katthållning.
Inte hur stallkattägare i allmänhet är.

Vad vet du egentligen om vår katthållning!!!!! Jag undrar om man får skriva precis vad som helst i detta forum. Jag anser det kränkande att få sin "katthållning" bedömd utifrån att man inte anser det vara möjligt att plötsligt gå emot alla "vanliga" kattägare och sälja sin huskatt för tusentals kronor. Hur verkligheten ser ut är en sak. En teoretiskt konstruerad framtidsverklighet är en annan sak.
Får man kränka andra på detta forum hur som helst? Vart kan man anmäla de som sänker sig hur lågt som helst på dessa sidor?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Är inte det bara ett uttryck för att katten är det självständiga djur det är? Man bossar inte runt en katt på samma sätt som man kan göra med en hund.

Jag uttrycker mig dock inte på det viset.

Fast jag har nog aldrig tvivlat på om det är jag som äger katten, eller katten som äger mig. Och det är mina regler som gäller hemma, vad gäller vem som äter vilken mat, och vart man får vara.

Dessutom har vi ju avlat fram våra katter till att vara sådär lagom självständiga, och vilja ha vårt sällskap. Sen är de ju inte flockdjur på samma sätt som hästar och hundar, men jag har aldrig sett nån beskriva sig som exempelvis ägd av sin kampfisk, även om de också är ensamvargar. Även hästar och hundar har ju för övrigt stunder då de ägnar sig åt häst- eller hundaktiviteter, och inte söker vårt sällskap utan självständigt pysslar med vad de tycker är kul.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Och det i kombination med att man tvingas kattanpassa sitt hem, ge katten mat när den står och skriker vid kylskåpet, gosa när katten har lust o.s.v. gör att jag i allra högsta grad kan förstå om man känner sig "ägd" av sin katt. Till skillnad från en hund som man genom ett enkelt kommando mer eller mindre kan befalla att komma och lägga sig i knäet på en. ;) Jag har dock aldrig hört någon uttrycka att "jag känner mig ägd av min katt" utan att ha glimten i ögat. Så det är nog i regel inte särskilt allvarligt menat! Och även katter brukar av matte/husse ha särskilda regler att anpassa sig efter (t.ex. inte vara på köksbänken). Precis som vilket annat djur som helst.

Det går helt säkert att lära sin hund att stå och skälla vid kylskåpet för att få mat, eller sin häst att sparka i boxen för att få mat, likaväl som man kan lära katten att skrika vid kylskåpet. Det är ju bara en fråga om vad man lär sina djur.

En hund kan definitivt komma fram och begära gos minst lika mycket som en katt. Det är väl mer en fråga om tycke och smak om man vill göra som katten/hunden vill, eller inte. Och visst kan man kalla in sin katt, om man vill klappa på den? Vill den inte, så lär den gå därifrån - men det gör en hund också, om den inte vill bli klappad just då.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Vad vet du egentligen om vår katthållning!!!!!

Jag vet bara det som du själv har skrivit. Dvs att du skiter i att vaccinera veterinärbesiktiga och ta ordentligt betalt för dina ungar. Vad blir du så arg för, det är väl sant?

Jag undrar om man får skriva precis vad som helst i detta forum. Jag anser det kränkande att få sin "katthållning" bedömd utifrån att man inte anser det vara möjligt att plötsligt gå emot alla "vanliga" kattägare och sälja sin huskatt för tusentals kronor. Hur verkligheten ser ut är en sak. En teoretiskt konstruerad framtidsverklighet är en annan sak.
Får man kränka andra på detta forum hur som helst? Vart kan man anmäla de som sänker sig hur lågt som helst på dessa sidor?

Varför anser du dig kränkt? Om du skriver att katter ska vara gratis, inte behöver vaccineras och att det inte finns någon anledning att ändra på det kan du väl inte vara förvånad över att folk som sliter med att öka kattens status och jobbar med hemlösa katter reagerar. Du blir inte bedömd för att du inte säljer dina katter för tusentals kronor utan för din inställning och för att du vägrar ta åt dig om fakta om vaccinering m.m Har du överhuvudtaget fattat nåt om vad som skrivits i den hör tråden? Det verkar inte så.
Du kanske skulle ta och läsa alltihop en gång till. Kanske klarnar bilden.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang pris på huskatter

Var vill du komma igentligen? Om jag säger att mina katter äger mig, vad gör det dig? Och vad säger det om mig tycker du?
Nu säger jag sällan så och då mest på skämt, men vad gör det för skillnad i det stora hela?


Talesätt:

När jag leker med min katt, är det då katten som är min leksak eller är det jag som är kattens? ~Michel de Montaigne (1533-1592)

What greater gift than the love of a cat? ~Charles Dickens

Katten blir din vän om han anser dig vara värdig hans vänskap.
Men han blir aldrig din slav ~Thepile Gautier
 
Sv: Ang pris på huskatter

Varför anser du dig kränkt? Om du skriver att katter ska vara gratis, inte behöver vaccineras och att det inte finns någon anledning att ändra på det kan du väl inte vara förvånad över att folk som sliter med att öka kattens status och jobbar med hemlösa katter reagerar. Du blir inte bedömd för att du inte säljer dina katter för tusentals kronor utan för din inställning och för att du vägrar ta åt dig om fakta om vaccinering m.m Har du överhuvudtaget fattat nåt om vad som skrivits i den hör tråden? Det verkar inte så.
Du kanske skulle ta och läsa alltihop en gång till. Kanske klarnar bilden.

Kan du tala om för mig när jag skrev att jag inte har vaccinerat min katt??????? Att jag råkar ha samma åsikt som ca 99 % av alla som annonserar ut sina katter på blocket, innebär inte att jag är behandlar mina katter sämre än vad Malin L och kompani gör. Det Malin L lider av är något som brukar omnämnas svenssonförakt, alltså en nedvärderande syn på vanliga människor. Malin L och kompani tycks anse att de flesta kattägare i detta land är så usla att de aldrig borde ha fått skaffa sig en katt.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Tillbaka till verkligheten. SEn kan trådskaparen fortsätta att leva i sin fantasivärld. Hur ser då verkligheten ut? En ögonblicksbild från Blocket

Huskattspriser utan raskattsinblandning:

Kalix 200:-, kalix 100, västernorrland 100:-, Boden 150:-, Örebro 100:-, Örebro 500:-, Trelleborg 100:-, Göteborg 300:- (nedsatt pris), Göteborg 150:-, Eslöv 200:-, Älvsborg 100:-, Jönköping 100:-Västerbotten 100:- (långhåriga!), Västernorrland 200:-, Jämtland 200:-, Gävleborg 100:-, Älvsborg 400:-, Uppsala 100:-, Göteborg 100:-, kalmar 200:-.

Tillbaka till verkligheten. Snittpriset på de senast 20 utannonserade katterna är 175:-. Alla dessa människor är alltså personer som vissa personer på detta forum föraktar och ser ned på. Ingen av dem borde få ha katt enligt många här. Det fanns några katter som låg lite högre, men även dessa katter var av sådan sort vars ägare är allvarligt illa sedda på denna sida då det rörde sig om olika blandraskatter.

Diskussion bland vanliga människor på min arbetsplats i samband med att jag satte upp min annons på anslagstavlan ica maxi. En kollega sa men förvåning i rösten " häromdagen såg jag en lapp här på anslagstavlan. Det var nån som ville sälja kattungar för 300:-? Då får de ju aldrig kattungarna sålda. Det är ju ingen som betalar 300:- för en kattunge". Lappen satt kvar men med ändrat pris. Fick väl inte sålt ungarna så nu var priset sänkt till 200:-.

Det är så verkligheten där ute ser ut och verkligheten finns där oavsett vad som skrivs på detta forum. Det är bara att komma tillbaka till den. Att förakta vanligt folk kommer man ändå aldrig att komma någonstans med. Då kan man fortsätta att sitta ensam på sin kammare och tycka att man är bäst i världen och alla andra är så dåliga.

Fråga nr 2. Vad är genomsnittsåldern på de som deltar i diskussionerna här? Den människosyn som florerar liknar med det som är vanligt förekommande under tonårstiden, sen växer det bort när man förstår att man inte kommer någonstans med att tro att man är så mycket bättre än alla andra.

Inte nog med att man här föraktar vanliga kattägare. Dessutom tror man sig vara bättre och mer kunnit än veterinärerna på ett av landets största djursjukhus. De anser inte att det är nödvändigt att vaccinera mina huskattsungar innan försäljning för det är inte brukligt bland "vanligt folk" dvs bland alla de människor som här föraktas.


Är det nån som önskar mer statistik!!!!!!!!!!!!!!! Jag kan plocka fram ytterligare 100 priser och räkna ut ett snittpris som visar hur illa alla kassa kattägare behandlar sina djur i detta land.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Men snälla... Sätt dig i lugn och ro och läs igenom hela tråden igen. Så kanske du inser att det de flesta i den här tråden argumenterar för är att alla katter (d.v.s. även huskatter) ska vara vaccinerade, ID-märkta, kastrerade, försäkrade... Och att det inte finns någon egentlig anledning till att INTE vaccinera sin katt, även om det "bara" är en "vanlig huskattunge"! Priset diskuteras bara utifrån att det möjligen kan vara en hjälp för att uppnå detta. Att det kanske är mer troligt att en person som är beredd att lägga i alla fall uppåt tusenlappen på en katt, även är en person som är beredd att lägga pengar även på bl.a. kastrering och fortsatt vaccinering.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Hoppsankatter, hoppsanhundar och hoppsankullar är ingenting som i dagsläget förekommer i min umgängeskrets. Jag minns en hoppsankull, men då handlade det om hundar i mitten av 70-talet. Det var några släktingar till mig som var lite sisådär och taxen fick till det med beageln. Söta, men vilket kaos det blev. Sen känner jag en som skaffade en hoppsanhund, dvs en hund man köper billigt för att ungarna tjötar. Det var illa genomtänkt, för det var inte lätt att fixa dagmatte till hunden och matten var fattig. En glad pensionär tog dock på sig uppdraget, men hunden var ärligt talat inte trevlig. Hoppsankullar vad gäller kattungar har jag inte sett många av. Alla i min umgängeskrets har råd med p-piller eller sterilisering. Jag har aldrig haft nån hoppsankatt. Jag har inte skaffat katt förrän jag fick en bostad där jag anser det lämpligt att ha katt. Jag har inte fallit för ungarnas tjat. Kattmamman är alltså ingen hoppsankatt. Jag faller inte heller nu för ungarnas tjat om hund. Mina barn har i sitt 16 åriga liv sett en enda kattungekull innan vår lilla prinsessa fick sina ungar. Deras pappas katt fick två ungar för kanske 5 år sedan. Den ena har de fortfarande kvar. Vet ej om det var hoppsanungar eller hur planerade de var, men de var både välkomna och älskade. Mamman åt p-piller innan de planerade ungarna kom.

Alltså mina barn, inte heller de är några hoppsanbarn, har nu i sitt liv sett kull nr 2 födas. De är 14 och 16 år. 14-åringen var barnmorskan och han tycker det är skitkul.

Mamman är försäkrad och hon är vaccinerad. P-piller kostar inte många ören per dag och framöver skall hon steriliseras.

Alltså, hur mycket ni än ser ner på mig och alla andra vanliga kattägare i detta land så kommer jordens cirkulation kring solen inte att förändras för det. Verklighete
 
Sv: Ang pris på huskatter

Men snälla... Sätt dig i lugn och ro och läs igenom hela tråden igen. Så kanske du inser att det de flesta i den här tråden argumenterar för är att alla katter (d.v.s. även huskatter) ska vara vaccinerade, ID-märkta, kastrerade, försäkrade... Och att det inte finns någon egentlig anledning till att INTE vaccinera sin katt, även om det "bara" är en "vanlig huskattunge"! Priset diskuteras bara utifrån att det möjligen kan vara en hjälp för att uppnå detta. Att det kanske är mer troligt att en person som är beredd att lägga i alla fall uppåt tusenlappen på en katt, även är en person som är beredd att lägga pengar även på bl.a. kastrering och fortsatt vaccinering.

Verkligheten aiquen Verkligheten. Det är den du ser där ute om du öppnar ögonen och tittar. Där ute finns även alla vanliga människor.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Känner inte alls igen mig i din beskrivning.
Mina katter blir tokglada när jag kommer hem och vet mycket väl vart de får vara, diskbänken är ajaj.

Skulle aldrig låta mina katter stå och skrika vid kylskåpet.

Mina katter vet egentligen också att de inte får vara på köksbänken men ändå är de där ibland. Jag tror inte det handlar om dålig uppfostran utan om att de helt enkelt inte bryr sig alla gånger när matte inte är i närheten. Och jag tror att många katter fungerar så.

Det går helt säkert att lära sin hund att stå och skälla vid kylskåpet för att få mat, eller sin häst att sparka i boxen för att få mat, likaväl som man kan lära katten att skrika vid kylskåpet. Det är ju bara en fråga om vad man lär sina djur.

En hund kan definitivt komma fram och begära gos minst lika mycket som en katt. Det är väl mer en fråga om tycke och smak om man vill göra som katten/hunden vill, eller inte. Och visst kan man kalla in sin katt, om man vill klappa på den? Vill den inte, så lär den gå därifrån - men det gör en hund också, om den inte vill bli klappad just då.

Jag vet inte riktigt vad du vill komma fram till men ja, självklart kan man få alla djur att skrika efter mat om det är så, men katter är överlag betydligt mer pratsamma än hundar. Att de då jamar när de är hungriga är nog betydligt mer naturligt än att en hund börjar idiotskälla bara för att matte närmar sig kylskåpet. Hästar som sparkar på boxdörren vid matdags är väl för övrigt inte särskilt sällsynta...

Visst kan en hund komma fram och vilja gosa likväl som en katt kan det, och visst kan man ropa på katten och se om den kommer. Skillnaden är dock att kommer inte katten så kommer den inte. En hund däremot är oftast inlärd att komma på inkallning varpå man helt enkelt kan befalla hunden att komma och t.ex. gosa, oavsett om den självmant vill det eller inte.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Verkligheten aiquen Verkligheten. Det är den du ser där ute om du öppnar ögonen och tittar. Där ute finns även alla vanliga människor.

Så bara för att verkligheten ser ut på ett visst sätt idag ska vi inte arbeta för att förändra den till det bättre? Tycker du detsamma om krig och fattigdom i U-länderna? För det är ju det, det leder till bland katterna. Hemlöshet, svält, sjukdomar etc.

För övrigt är jag som sagt en alldeles vanlig människa/kattägare och jag har inga som helst problem att hålla min katt vaccinerad och försäkrad.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Verkligheten aiquen Verkligheten. Det är den du ser där ute om du öppnar ögonen och tittar. Där ute finns även alla vanliga människor.

Världen förändras varje dag; det är många saker som alltid har varit på ett visst sätt tills för några årtionden/år sedan.
Verkligheten är verklighet endast idag.

F.ö undrar jag vad du tror om att det bara är huskatter som sitter på katthemmen?
Och varför det mest är travare som har illa sittande utrustning och råkar illa ut?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ja, men verkligheten kommer inte att förändras för att jag plötsligt får för mig att jag skall sälja mina ungar för över 1000:- när ingen annan gör det. Vanligt folk skulle bara skratta åt en sån annons. Sån är verkligheten alltså den som finns därute bland helt vanliga svenssons. Du är kanske en helt vanlig tjej/kille, men lite naiv. Hur vi sedan arbetar på längre sikt för att förändra världen i olika avseenden är fråga nr 2.

Såg en bra annons på blocket. Kattungar säljer för 100:- men bara till personer som har för avsikt att vaccinera och försäkra katterna. Sår här stod det

" De säljes endast till hem som tänker registrera/ID-märka, försäkra, avmaska (den är avmaskad när du köper den) och vaccinera katten. Därav också det låga priset."

Alla som säljer kattungar känner till hur verkligheten ser ut. Man kan inte förakta vanligt folk för det. Vill man förändra världen får man göra det på sikt. Att se ner på folk förändrar man inte världen med, utan alla går i försvarsställning.
 
Sv: Ang pris på huskatter

" De säljes endast till hem som tänker registrera/ID-märka, försäkra, avmaska (den är avmaskad när du köper den) och vaccinera katten. Därav också det låga priset."

God avsikt men grejen är den att köpare mycket väl kan ljuga säljarna rakt upp i ansiktet.
Om man ändå vill att det ska ske kan man ju fixa det själv och därigenom höja priset, då borde köparna som svarar på annonsen som du citerade även (eller t o m hellre) svara på en sådan annons då man själv slipper dra med katten till veterinären.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Kan du tala om för mig när jag skrev att jag inte har vaccinerat min katt??????? Att jag råkar ha samma åsikt som ca 99 % av alla som annonserar ut sina katter på blocket, innebär inte att jag är behandlar mina katter sämre än vad Malin L och kompani gör. Det Malin L lider av är något som brukar omnämnas svenssonförakt, alltså en nedvärderande syn på vanliga människor. Malin L och kompani tycks anse att de flesta kattägare i detta land är så usla att de aldrig borde ha fått skaffa sig en katt.
Du har in den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=801825
skrivit att du inte tänker vaccinera dina kattungar innan flytt för att det inte är värt kostnaden (enligt din veterinär då).
Att du inte vaccinerar kattungarna och dessutom släpper ut små och ovaccinerade kattungar talar för att du inte är särskilt rädd om dina katter.
Dessutom verkar du ha svårt att fatta: Det finns flera som säljer huskattungar från 500 och uppåt som är vaccinerade, id märkta och besiktigade och det går utmärkt. Kattungarna blir sålda eftersom det faktiskt finns människor som vill ha en ordentligt uppfödd och omskött huskattunge. Om dina blivande köpare inte är beredda att betala ifrån 500 och att kattungen då är vaccinerad så kanske du borde se dig efter andra köpare. Jag skulle aldrig sälja till någon som inte kunde tänka sig betala ens 500.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker att det är rätt otrevligt och tillika dålig netiquette att anklaga folk för att ha svårt att fatta. Om man inte kan göra sig förstådd är det lämpligare att se över sin diskussionsteknik än att komma med tillmälen.

F ö rekommenderar jag att man använder den röda triangeln som finns under varje användarnamn i varje inlägg om man känner sig kränkt.

LenaH, moderator (dock ej på katt)
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker att det är rätt otrevligt och tillika dålig netiquette att anklaga folk för att ha svårt att fatta.

Men uppenbart är det att så är fallet. Man blir lite trött när man har förklarat gång på gång(och även andra förklarat samma sak) och myntet ändå inte trillar ner.

Om man inte kan göra sig förstådd är det lämpligare att se över sin diskussionsteknik än att komma med tillmälen.

F ö rekommenderar jag att man använder den röda triangeln som finns under varje användarnamn i varje inlägg om man känner sig kränkt.

LenaH, moderator (dock ej på katt)
....................
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp