Bukefalos 28 år!

Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

Kan du vänligen referera till något ärende i ARN där någon gått dit
"jag betalade 0 kronor för min katt och nu vill jag ha pengarna tillbaka för den blev sjuk". Kanske man skulle kunna vända sig till Sverker med soptunnan?

Känner inte till något fall med huskatter, bara med raskatter. Uppfödare som "dömts" till att betala skadestånd och veterinärvård trots att en ny katt har erbjudits eller köpesumman betalats tillbaks (och därmed så blir ju köpesumman 0 kr).
 
Sv: Ang pris på huskatter

Uppfödare av raskatter är en helt annan sak och med bedömning är att det inte i detta sammanhang kan jämföras.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Hör av dig igen när någon som gett en gåva tvingas betala skadestånd för att "gåvan" inte höll måttet.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Problemet är löst. På ARN hemsida står följande. Jag tänkte maila och fråga, men jag kände mig lite löjlig så som tur är hittades svaret ändå.


" 2 § Nämnden prövar inte tvister där värdet av vad som yrkas understiger följande
belopp.
Avdelning Belopp (kr)
Allmänna avdelningen: tvister som inte prövas på någon 500
annan avdelning
Bankavdelningen: tjänster utförda av banker, finansbolag, 2 000
fondkommissionärer m.fl.
Bostadsavdelningen: varor och tjänster som rör bostäder m.m. 2 000
samt elleveranser
2
KOVFS 2004:4
Avdelning Belopp (kr)
Båtavdelningen: fritidsbåtar och båttillbehör 2 000
Elavdelningen: elektriska hushållskapitalvaror, 1 000
hemelektronik m.m.
Försäkringsavdelningen: försäkringar, tvister mellan 2 000
konsumenter och fastighetsmäklare m.m.
Motoravdelningen: motorfordon, motorredskap, däck m.m. 1 000
Reseavdelningen:
– resor, per vuxen person 1 000
– stuguthyrning, tidsdelat boende m.m. 1 000
Skoavdelningen: skor och stövlar 500
Textil- och möbelavdelningen:
– kläder, hemtextil m.m. 500
– möbler 1 000
Tvättavdelningen: tjänster utförda av tvätterier 1 000
I beloppen räknas inte in yrkanden om ersättning för annan skada än ekonomisk
skada.
–––––––––––
Denna författning träder i kraft den 1 juli 2004 då nämndens föreskrifter
(KOVFS 2003:19) om tvister som inte prövas av nämnden upphör att gälla. I"
 
Sv: Ang pris på huskatter

Och med det vill du säga? Veterinärvård/avlivning kan absolut nå över grundbeloppen de gör gällande.

Kattuppfödare har som sagt åkt på att betala skadestånd och veterinärvård TROTS att köpesumman betalats tillbaka eller ersättningskatt har erbjudits (innan ARN har kontaktats).

Sedan är det antagligen en definitionsfråga vad för ekonomiskt värde en katt har. ARN gör ofta en annan bedömning än köpare/uppfödare. Om nu det ekonomiska värdet sätts efter köpeskillingen bör katter där uppfödare har erbjudit sig att betala tillbaks hela köpesumman ha ett ekonomiskt värde på 0 kr (förutsatt att det är sällskapskatter och inte avelskatter). Samma som en gratis huskatt från vilken bondgård som helst. Kan då köpare i dylika fall få rätt hos ARN bör en ägare till en gratis huskatt kunna få rätt.

Vidare kan man ju argumentera för att en gratis huskatt som ska tjänstgöra som stallkatt betingar ett ekonomiskt värde eftersom den är ett arbetsredskap som håller skadedjur borta och därmed minskar den ekonomiska skadan skadedjur orsakar.

Vi kommer inte få något klart för oss förrän det prövas.

Jag trodde för allt i världen inte att en köpare kunde få rätt att få ut en jäkla massa pengar när inte ens en definitivt diagnos finns på katten och uppfödaren erbjudit sig att betala hela kalaset bara en obduktion görs (katten skulle avlivas oavsett, ingen möjlighet att rädda livet på katten OM det faktiskt gällde den sjukdom köparen hävdade). Men jäklar vad fel jag hade.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Mer från ARN:

" Nämnden är inte behörig att pröva

tvister mellan enskilda personer eller mellan näringsidkare
tvister som rör hälso- eller sjukvård (inklusive tandvård)
tvister som rör advokattjänster
tvister som avser köp av fastigheter, bostadsrätter eller tomträtter
hyrestvister eller tvister med bostadsrättsföreningar"

Och sen finns det ett ärende i ARN om en hund.
En uppfödare av hundar ansåg sig vara privatperson, ej näringsidkare då hon endast födde upp 3-4 kullar per år. ARN bedömnde dock att hon var näringsidkare trots att det inte var hennes huvudsakliga syssla. Det stod då:

" En privatperson som har sålt ett sällskapsdjur är att betrakta som näringsidkare, om personen föder upp och säljer djur mer än någon enstaka gång"

Min bedömning är att en privatperson som har en kull huskattsungar nån enstaka gång inte är att betrakta som näringsidkare.

Lugn alla huskattsägare. Det finns ingen risk att ni råkar ut för skadestånd för en katt som ni skänkt bort till en nära vän eller granne. ARN har annat att göra. De kommer aldrig att pröva frågan.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Mer från ARN:

" Nämnden är inte behörig att pröva

tvister mellan enskilda personer eller mellan näringsidkare
tvister som rör hälso- eller sjukvård (inklusive tandvård)
tvister som rör advokattjänster
tvister som avser köp av fastigheter, bostadsrätter eller tomträtter
hyrestvister eller tvister med bostadsrättsföreningar"

Och sen finns det ett ärende i ARN om en hund.
En uppfödare av hundar ansåg sig vara privatperson, ej näringsidkare då hon endast födde upp 3-4 kullar per år. ARN bedömnde dock att hon var näringsidkare trots att det inte var hennes huvudsakliga syssla. Det stod då:

" En privatperson som har sålt ett sällskapsdjur är att betrakta som näringsidkare, om personen föder upp och säljer djur mer än någon enstaka gång"

Min bedömning är att en privatperson som har en kull huskattsungar nån enstaka gång inte är att betrakta som näringsidkare.

Lugn alla huskattsägare. Det finns ingen risk att ni råkar ut för skadestånd för en katt som ni skänkt bort till en nära vän eller granne. ARN har annat att göra. De kommer aldrig att pröva frågan.

Din bedömning är den, ja. ARN kan själva inte svara generellt på den frågan, när en person är att räkna som uppfödare och därmed näringsidkare. Tro mig, jag och andra kattuppfödare har försökt få raka svar på den frågan men de har inga sådana. De dömer fall för fall.

Vad gäller att skadeståndskrav från nära vänner och grannar... det bör man väl aldrig behöva oroa sig för eller? Är man goda vänner löser man sådana saker privat, man drar det inte till ARN. Alla som föder upp huskattungar ger dock inte bort dem och hittar hem till sina kattungar hos andra än vänner och grannar.

Förutom ARNs exemplifierande ärende angående ett hundköp så har de tagit sig an många fall gällande hund- och kattköp.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Din bedömning är den, ja. ARN kan själva inte svara generellt på den frågan, när en person är att räkna som uppfödare och därmed näringsidkare. Tro mig, jag och andra kattuppfödare har försökt få raka svar på den frågan men de har inga sådana. De dömer fall för fall.

.

Har du varit inne på ARN:s hemsida. Där står det svart på vitt. Jag själv skulle skämmas att maila och fråga ifall jag är näringsidkare när min katt har varit ute i buskarna och träffat en kattkille och blivit lite rund om magen. Kan inte du maila och fråga och sen publicera svaret här så att vi kan få läsa det. Jag kanske skall skaffa mig en mycket anonym hotmailadress och låtsas att jag har fått problem med min gratiskatt och fråga om jag kan kräva de som skänkte den till mig på skadestånd.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Har du varit inne på ARN:s hemsida. Där står det svart på vitt. Jag själv skulle skämmas att maila och fråga ifall jag är näringsidkare när min katt har varit ute i buskarna och träffat en kattkille och blivit lite rund om magen. Kan inte du maila och fråga och sen publicera svaret här så att vi kan få läsa det. Jag kanske skall skaffa mig en mycket anonym hotmailadress och låtsas att jag har fått problem med min gratiskatt och fråga om jag kan kräva de som skänkte den till mig på skadestånd.

Jag har varit inne på ARNs hemsida och en uppfödare jag har mycket kontakt med har varit i kontakt med dem om exakt detta om vem som är näringsidkare och inte. Hon mailade alla deras svar till mig samt dokumenterade fall (som ARN försåg henne med för att illustrera hur deras bedömningar kan falla).

Vem som är näringsidkare enligt ARN är INTE skrivet i sten. Det är något de bedömer från fall till fall.

Handlar det endast om en kull ses man sannolikt inte som en näringsidkare oavsett om det handlar om raskatter eller huskatter, men så fort man kommer upp i fler kullar än så blir det en bedömningsfråga av "verksamhetens omfattning" för att använda ARN-representantens egna ord.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Vad är då marknadsvärdet på en katt?
Vi säljer våra kattungar för 1200-1500 kr och då är de kastrerade, vaccinerade, avmaskade+ att ett kattungepaket medföljer.
Jag är inte uppfödare, det rör sig om katthonor som får sina kattungar under buskar, bodar m.m.
När kattfamiljen är infångad har det ofta visat sig att kattmamman har varit tam en gång och förmodligen har ägaren inte betalt mycket för henne.
Skulle katterna kosta mer skulle antalet dumpade och övergivna katter minska.
Vi ser till att kattungarna är kastrerade för att vi tycker att det finns alldeles för många katter och kattungar som inte har något hem.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Vad är då marknadsvärdet på en katt?
Vi säljer våra kattungar för 1200-1500 kr och då är de kastrerade, vaccinerade, avmaskade+ att ett kattungepaket medföljer.
Jag är inte uppfödare, det rör sig om katthonor som får sina kattungar under buskar, bodar m.m.
När kattfamiljen är infångad har det ofta visat sig att kattmamman har varit tam en gång och förmodligen har ägaren inte betalt mycket för henne.
Skulle katterna kosta mer skulle antalet dumpade och övergivna katter minska.
Vi ser till att kattungarna är kastrerade för att vi tycker att det finns alldeles för många katter och kattungar som inte har något hem.

Marknadsvärdet på en okastrerad, ovaccinerad, oveterinärbesiktad katt utan kattungepaket är typ 50 kronor som kanske motsvarar kostnaden för avmaskning. Man kan ta reda på marknadsvärdet på typ blockets hemsida, anslagstavlan på ICA-maxi eller liknande ställen. Marknadsvärdet är inte någon fantasisumma som nån har hittat på bara för att de tror att det skulle öka katternas status.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Marknadsvärdet på en okastrerad, ovaccinerad, oveterinärbesiktad katt utan kattungepaket är typ 50 kronor som kanske motsvarar kostnaden för avmaskning. Man kan ta reda på marknadsvärdet på typ blockets hemsida, anslagstavlan på ICA-maxi eller liknande ställen. Marknadsvärdet är inte någon fantasisumma som nån har hittat på bara för att de tror att det skulle öka katternas status.

Det är synd att du vill sänka dina katters marknadsvärde då.
Det är såna som du som bidrar till att katten behåller sin låga status tyvärr. Och det är p g a den låga statusen som så många katter är hemlösa och fryser/svälter ihjäl varje år.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Vad är då marknadsvärdet på en katt?
Vi säljer våra kattungar för 1200-1500 kr och då är de kastrerade, vaccinerade, avmaskade+ att ett kattungepaket medföljer.
Jag är inte uppfödare, det rör sig om katthonor som får sina kattungar under buskar, bodar m.m.
När kattfamiljen är infångad har det ofta visat sig att kattmamman har varit tam en gång och förmodligen har ägaren inte betalt mycket för henne.
Skulle katterna kosta mer skulle antalet dumpade och övergivna katter minska.
Vi ser till att kattungarna är kastrerade för att vi tycker att det finns alldeles för många katter och kattungar som inte har något hem.
Du har helt rätt!
 
Sv: Ang pris på huskatter

Vet du marknadsvärdet på en huskatt? Som sagt, det skiftar från 4000 ner till noll. Vad är då marknadsvärdet?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Marknadsvärdet på en okastrerad, ovaccinerad, oveterinärbesiktad katt utan kattungepaket är typ 50 kronor som kanske motsvarar kostnaden för avmaskning. Man kan ta reda på marknadsvärdet på typ blockets hemsida, anslagstavlan på ICA-maxi eller liknande ställen. Marknadsvärdet är inte någon fantasisumma som nån har hittat på bara för att de tror att det skulle öka katternas status.

Marknadsvärdet för katter är inget skrivet i sten. Det finns folk som är villiga att betala 500 kr för en sådan katt du beskriver.

Om säljaren sedan väljer att kosta på katterna lite mer dvs. öka kvalitén kan ett högre pris ta. Om gratiskatterna tar slut kommer folk betala om de vill ha katt, så är det med den saken. Inga hiskeliga summor såklart men helt klart 500 kr.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag har (när jag hade kattungar till salu) sålt dessa för 500:- och det har enligt mina köpare varit lagom för en "bonnkatt".

Med tanke på att mina var blandraser, utan meriterade föräldrar ansåg jag att priset skulle vara därefter utan att för den skull vara för lågt. Genom att ändå ta den peng jag gjorde sållade jag säkerligen bort många oseriösa och många impulsköpare.

Vad det reella marknadsvärdet på en "bonnkatt" ligger på vet jag däremot inte..
 
Sv: Ang pris på huskatter

Marknadsvärdet är det köparen är villig att betala. Därför kan man inte resonera som MalinL gör och därför tror jag inte hon vet vad termen marknadsvärde betyder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp