Bukefalos 28 år!

Ang sidepull/bett m.m.

B

BamsePlutt

Hejsan! Dottern ska prova rida en av hästarna i stallet ett tag för att sen om de passar ihop ta honom på foder. Hästen gillar dottern och går som en liten hund efter henne:rofl: Snacka om att hon har ledarskapet....

Nu problemet - han är oerhört känslig i munnen. Om man tränsar honom och låter tyglarna hänga helt löst är han döcool, men så fort man ens nuddar tyglarna så börjar han vifta med huvudet och gapa. Nån i vår omgivning tycker vi ska prova ett míldare bett (typ körbett)+ nosgrimma så att han inte kan gapa. Jag känner rent instinktivt att det vore kanon att prova bettlöst på honom. :rofl:

Är en väldigt snäll häst, med mkt vilja att jobba och lyssna. Dock väldigt snabb och rapp i benen så det går undan :rofl: Tror han fattar sidepull ganska snabbt. Men vill gärna ha lite erfarenheter, tips och råd! Hur har ni som kör på sidepull gjort? Hur introducerade ni det och hur funkar det?
 
Sv: Ang sidepull/bett m.m.

Jag hade problem med min häst och att hon inte gillade att jag tog i bettet det minsta, visade sig att hon hade vargtänder(känner mig en aningens förvirrad nu:o visst heter det väl så?) och i samband med att jag tog bort dom så fick hon gå med sidepull, inget problem alls. Hade inte nån invänjning och det är rätt så otroligt vad "stark" man är med ett sidepull ändå. Superbra grejj. Jag longerar även i sidepull nu och har mycket bättre kontroll över min häst då än vad jag har med vanligt träns!
 
Sv: Ang sidepull/bett m.m.

vad jag vet är inte körbett mildare än ridbett. testa bettlöst! en häst jag hade klarade inte ett enkelt vanligt solidt ridbett och då bytte jag till hackemore, gick skitbra!
 

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: Ridinglady
·
I
Träning Jag har funderat på en sak ett tag nu och skulle uppskatta era åsikter kring detta. Jag har en häst som under flera år haft en låsning i...
Svar
7
· Visningar
1 561
Senast: Lager
·
T
Utrustning När jag fick hem min 4åring i höstas så började jag rida med ett vanligt tredelat bett, precis som han hade på det tidigare stället...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: fijja
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp