Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag kommer ihåg fallet med hästen Pinnen och kommer inte heller aldrig glömma det heller.
Snacka om djurplågeri :mad:......Hästpratare- nej tack aldrig i livet.
Nutidens hästskojare

Om inte jag minns helt fel så var fallet Pinnen och det som visades i media en sanning med modifikation...

Hur som helst så har hästens livs avslut inte ett dugg med hästprataren att göra, det är hästägarens ansvar att ta bort en häst som lider och inget annat och lidandet kan knappast skyllas på nån tolk alls...

Så jag röstar för ett föbud mot hästägar som saknar kunskap i allmänhet, för dem skapar det största lidandet hos hästar i synnerhet!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Om inte jag minns helt fel så var fallet Pinnen och det som visades i media en sanning med modifikation...

Hur som helst så har hästens livs avslut inte ett dugg med hästprataren att göra, det är hästägarens ansvar att ta bort en häst som lider och inget annat och lidandet kan knappast skyllas på nån tolk alls...

Så jag röstar för ett föbud mot hästägar som saknar kunskap i allmänhet, för dem skapar det största lidandet hos hästar i synnerhet!


Självklart är det hästägarens ansvar att hästen hälsa.
Men tyvärr så anser jag att hästprataren oxå har ett ansvar om en häst lider ska larma det till ägaren.
Men jag tyckte faktigst att hon blev lurad av hästprataren som påstår att den ville leva......men sen förstår jag att ägaren greppar efter halmstrå för att få den frisk.
Men man ska nog tro mer på vetrinärer iaf än hästpratare.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Självklart är det hästägarens ansvar att hästen hälsa.
Men tyvärr så anser jag att hästprataren oxå har ett ansvar om en häst lider ska larma det till ägaren.
Men jag tyckte faktigst att hon blev lurad av hästprataren som påstår att den ville leva......men sen förstår jag att ägaren greppar efter halmstrå för att få den frisk.
Men man ska nog tro mer på vetrinärer iaf än hästpratare.

Fast sanningen är väl att de flesta djur vill leva o överleva... och sen var det ju knappt en del av sanningen som kom fram i media o det var ju inte alls så det var om jag inte minns helt fel... diskussionen var ju upp på buke då och det framkom en massa mer fakta...

Hursomhelst så ja, veterinären i första hand o det är oavsett hur man vrider o vänder hästägarens ansvar!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Fast sanningen är väl att de flesta djur vill leva o överleva... och sen var det ju knappt en del av sanningen som kom fram i media o det var ju inte alls så det var om jag inte minns helt fel... diskussionen var ju upp på buke då och det framkom en massa mer fakta...

Hursomhelst så ja, veterinären i första hand o det är oavsett hur man vrider o vänder hästägarens ansvar!

Jag kommer ihåg att det var flera veterinärer som var ute och alla dömde ut hästen och att den var inne på Mantorps klinik och dom dömde ut den oxå.
Jag minns att det fick avlivas på plats hemma sen och kommer även ihåg att det ståg i tidningarna om detta fallet.
Det hände i Östergötland,men det var många år sen.
Jag hoppas att ägaren lärde sig något efter detta.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag kommer ihåg att det var flera veterinärer som var ute och alla dömde ut hästen och att den var inne på Mantorps klinik och dom dömde ut den oxå.
Jag minns att det fick avlivas på plats hemma sen och kommer även ihåg att det ståg i tidningarna om detta fallet.
Det hände i Östergötland,men det var många år sen.
Jag hoppas att ägaren lärde sig något efter detta.

Du har ju precis plitat ner här exakt vem som var ansvarig för lidandet... Jag hoppas ägaren inet har djur överhuvudtaget numera!

Djurprataren i fallet är iallafall en mycket respekterad kvinna och aktiv på flera områden!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Du har ju precis plitat ner här exakt vem som var ansvarig för lidandet... Jag hoppas ägaren inet har djur överhuvudtaget numera!

Djurprataren i fallet är iallafall en mycket respekterad kvinna och aktiv på flera områden!

Jag vet inte om ägaren har några hästar idag.
Jag hoppas att h*n inte har det iaf.
Men några djurpratare tror jag inte på iaf :grin:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag vet inte om ägaren har några hästar idag.
Jag hoppas att h*n inte har det iaf.
Men några djurpratare tror jag inte på iaf :grin:

Nej det behöver du inte heller göra, men att skylla hästägarens dumhet på dem är ju lite fel... ansvaret ligger alltid hos hästägaren!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Nej det behöver du inte heller göra, men att skylla hästägarens dumhet på dem är ju lite fel... ansvaret ligger alltid hos hästägaren!

Nej jag tycker inte det i det här fallet. ALLA har ansvar för att djur inte lider, liksom vi har ansvar för att se till att barn inte far illa. Därav anmälningsplikten inom skola och barnomsorg samt anmälningsintresset hos allmänheten mot hästverksamma (dvs alla som har något med hästar att göra i det här fallet) som missköter eller plågar sina djur.

Därför borde "hästprataren" i det här fallet använt sitt sunda förnuft och insett att h*n gjorde livet värre för djuret genom att förmedla att hästen hade en önskan om att få leva! Men var och en fattar ju att död häst = inga pengar för en hästpl... förlåt hästpratare...därför fortsätter ju kräket rent utsagt att låta hästen lida. HUR kan man ens försvara en sådan handling?? Hur kan man dessutom som någon skrev uttala sig i termer som "denna person var en respekterad hästpratare och mycket kunnig sådan" eller hur det nu var?? Hade jag hört talas om detta hade jag omedelbart anmält hästprataren till polisen och djurinspektören i kommunen för solklart fall av djurplågeri.

Att människor som är sjuka eller råkat ut för en traumatisk händelse vilket innebär att de inte längre kan ta hand om djuren på ett bra sätt får ett helt koppeldrev efter sig när misären upptäcks, trots att de mer eller mindre omedvetet utfört handlingar som betecknas som djurplågeri tycker jag är iallafall begripligt. Men att folk försvarar en människa som MEDVETET plågar djur för att tjäna pengar på dess ägare är för mig fullständigt obegripligt!
DU kanske fattar att bogussnacket är just mumbo jumbo, men en annan person gör inte det och tar det för sanning.

Människor ser det de vill se när ingen annan utväg finns, där tar "hästpratarnas" ansvar vid anser jag.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ja Du... Jag tyckte inte att en kommentar från min sida behövdes till den länken eftersom den talar sitt eget ack för tydliga språk! :cry:

Om jag inte minns helt fel, så åtalades väl ägarna också? Eller i alla fall modern. Var ju en mamma som ägde hästen med sin dotter. Ska söka på det om jag orkar. Blir alltid så jävla illa berörd utav den här historien. Bedrövligt är vad det är! Ägaransvar ÄR stort och ska så vara!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Är du synsk nu som vet att det hela handlade om pengar??:eek:

Jag försvarar ingen, däremot tycker jag inte en djurägare som fått sin häst utdömd på flera ställen ska kunna gömma sig bakom och lägga över ansvaret på en djurpratare.

Det kanske finns någon som kommer ihåg mer fakta i fallet Pinnen och kan berätta hela historien, för det var inte hela sanningen som kom i media!?
Hade inte Pinnen grässjuka?
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

det är alltid hästägarens ansvar att se till att hästen mår bra! inte ens veterinären har det slutgiltiga ordet om en häst bör avlivas eller ej. så att skylla pinnens fall på den människa som kommunicerade med honom är bara befängt... tex om min häst säger att han vill springa lös överallt, så kan jag ju inte tillåta det ändå, för det skulle innebära stor fara för honom. djur är lite som barn, och det är vi som har ansvaret.

sen ang pengar så tar dom jag känner till så lite betalt att det är knapt så dom kan klara sig på sin lön. det är rent skitsnack att man gör det här för pengar, man gör det för att hjälpa djuren!

bra intervju
http://tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.711412&renderingdepartment=2.40195
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Men att folk försvarar en människa som MEDVETET plågar djur för att tjäna pengar på dess ägare är för mig fullständigt obegripligt!
Men snälla... Hur kan DU veta exakt vad som sagts av hästprataren i det här fallet? Om jag förstått det hela rätt är det som framkommit ägarens ord, sagt i försvar när det hela uppdagades - ryckt ur sitt sammanhang...

Det kan väl mycket väl varit så att hästprataren sa att hästen VILL bli frisk, VILL må bra, VILL leva... Och sen en massa MEN...

Vad vet du om det och vem är du att döma någon på hörsägen från en människa som är kapabel att låta sin häst hamna i ett sådant skick?

Snacka om fullständigt obegripligt... :confused:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ja Du... Jag tyckte inte att en kommentar från min sida behövdes till den länken eftersom den talar sitt eget ack för tydliga språk! :cry:

Om jag inte minns helt fel, så åtalades väl ägarna också? Eller i alla fall modern. Var ju en mamma som ägde hästen med sin dotter. Ska söka på det om jag orkar. Blir alltid så jävla illa berörd utav den här historien. Bedrövligt är vad det är! Ägaransvar ÄR stort och ska så vara!


Ja och det i sin tur talar sitt tydliga språk om var ansvarsfrågan ligger, nämligen hos ägaren. Sen har vi ju en annan del i det här som inte har bekräftats, ofta vill ju inte ägarna berätta vad som sagts tidigare om hästen i hopp om att få ett annat mera positivt svar från den man anlitar. Att hästen inte avlivades trots upprepade påstötningar från olika veterinärer hänger ju på ägarens omotivation att vilja göra det, att lägga skulden på annan part pga det är ju i mina ögon missriktat. Det var ju strunt samma vem som sa vad, kontenta var att hästen borde ha avlivats långt mycket tidigare och det ansvaret låg helt och hållet på ägaren och INGEN ANNAN.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Både ja & nej.. självklart ligger det slutgiltiga ansvaret alltid hos hästägaren, men jag hoppas verkligen det finns fler med mig som tar ett generellt ansvar när man ser/misstänker/är (ofrivilligt) inblandad i djurplågeri. Om jag träffade en person som ägde en häst som såg ut som stackars Pinnen, och som fullt ut litade på mitt och ingen annans omdöme så skulle jag sett till att hästen avlivades. Oavsett om det egentligen låg på mitt samvete eller inte.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Hade det fungerat så hade min häst gladligen gått in i transporten när han ska åka hem till boxen och maten och vilan istället för att så utanför transporten och tjurar i timmar.... och inte glatt gått in i transporten när vi ska åka till ridhuset = jobbet...

Tänk så många gånger jag målat upp bilden på att vi ska HEM men inte fasen hjälper det.

Eller han kanske är döv? eller tysk? eller bara allmänt korkad som inte förstår vad jag säger :crazy:

Låter nästan som att han inte gillar sitt hem då han glatt går in när han skall bort... Eller så är det bara så att han älskar att träna :)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Tja, det var väl på den tiden man även trodde på spöken, tomtar och andliga väsen som hemsökte vår vardag.
Vi verkar ju i sådana fall inte ha utvecklats så mycket under de hundratals år som förflutit sedan dess i sådana fall... :laugh:

Vad kommer härnäst, folk som kan "tala" med eller medla döda hästars andar också eller?
:rofl:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Några länkar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Telepathy
http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_reading

Vetenskapen utvecklas och förändras hela tiden. Både inom hjärnforskning, psykologi och etologi händer och har hänt mycket de senaste femtio åren. Däremot har parapsykologin (som telepati sorterar under) inte lyckats visa att de fenomen de studerar finns på de hundra år den funnits.
100 år sa du... Det tog över 200 000 år för mänskligheten att utveckla en teknik som gjorde det möjligt att bevisa att jorden var rund.

Om man nu tror att dom metoder man har inom dagens vetenskap täcker upp alla områden kan man ju lika gärna lägga ner all forskningsverksamhet på en gång. Eller? Det KAN kanske finnas mer att upptäcka och utveckla...

Ett öppet sinne är att inte genast förkasta det som inte går att vetenskapligt bevisa... Med dagens tekniker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 499
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 189
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 881
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp