Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag förstår inte - eller accepterar tanken på - att hästar skulle ha samma sätt att tänka och resonera som oss. Jag TROR (!) att hästarna lever 100% i nuet och att de minnen de har inte upplevs i ord utan känslor och synintryck t ex i de stunder de återupplever dem igen. Jag tror också att de har "fysiska minnen" i mycket högre grad än vi och jag tror dessutom att dessa nedärvs i någon mån.

Fast dom som jag har hört har också sagt att hästar bara kommunicerar i bilder, dom pratar inte eller använder ord på något sätt. Det är bara det att hästprataren måste ju förklara bilderna/känslan hästen då skickat till den.

Fast jag varken tror eller inte tror på sånt där, hade varit kul om det funkade men funkar det inte så är det väl inte hela världen. Däremot är det synd att djurägare ska ta det så allvarligt som vissa verkar göra.

Tror man inte på sånthär så borde man väl inte tro på varken synskhet eller något annat sånt heller. Det hör ju lite ihop allt sånt där övernaturligt tycker jag.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Vilket jag håller med om, givetvis. Men det framgick inte speciellt klart i ditt första inlägg, som snarare var en anti-djurpratar-demonstration.
Vi tar dagligen allehanda beslut som påverkar vårt och andras liv, och då förväntas vi använda ett visst mått av förnuft och insikt. Görs det inte i fråga om "hästpratare" är det väl knappast dessas fel?

Som du säkert känner till så finns det bakomliggande orsaker till varför vi har systembolag, 18-års gräns för körkort, djurinspektörer, kreditupplysningscentraler etc etc i Sverige. Det är enbart för att alla människor inte klarar, kan eller förstår att fatta beslut utifrån sunt förnuft och insikt. Detsamma gäller hästprateriet och dess konsekvenser.

Du frågade om argument för att vända sig till "s k hästpratare" och du fick några. Varken mer eller mindre. Därför, kan du förklara det här:
På vad sätt är det oansvarigt om jag, för egen del, vill prova en djurpratare för skojs skull, och kanske även försöka "avslöja" vederbörande

Tja, jag kanske skulle sagt "ett vettigt argument" då, om det var så lätt att misstolka.

Därför att du underhåller en bransch ekonomiskt som är byggd på sådant som inte existerar och där människor utnyttjar djurägare som är beredda att göra allt för sina djur och till vilken kostnad som helst. Så vad gör du när du avslöjar en hästpratare? Anmäler till polisen eller kontaktar media? I så fall, all eloge till dig! Jag tror dock inte att så är fallet, du betalar och skrattar åt det. Historien blir rolig på lunchrasten på jobbet. Men så är det inte för de som TROR på detta som en alternativ metod till läkekonst. Där dessa människor följer det som hästprataren "förmedlat" vilket i vissa fall kan leda till att djuret inte får adekvat vård. Därför har vi ALLA ett ansvar att inte underhålla denna bransch ekonomiskt då vissa människor inte klarar av att skilja mellan dröm och verklighet.

Det är din åsikt, vilken jag iofs huvudsakligen delar, att fenomenet inte existerar, men jag tror samtidigt att dessa personer ändå har mycket att tillföra. Om man använder sin insida alltså.

Jajamän, det är min åsikt och jag hävdar motsatsen, de har inte ett dugg att tillföra i egenskap av HÄSTPRATARE.

Väntar på svar!
Jag vet inte om s k hästpratare utger sig för att vara varken synska eller kunna se in i en hästs medvetande. Du får gärna förklara hur dom begreppen används.

Här får du ditt svar, alltså:
Att vara synsk eller att kunna se in i framtiden eller en annan människas medvetande är för mig likställt i fråga om vidskepligheter. Om det är ordteknikaliteter du är ute efter. Vad respektive ord betyder hänvisar jag till svensk ordbok, ids inte skriva en utförlig förklaring här.

Vad som kommer, vet nog ingen, däremot är det säkert att ny information och nya fakta kommer att komma, precis som det har gjort de senaste seklen. Exempelvis har man nyligen insett att den naturliga utvecklingen, inte alls har varit optimal för alla arter. Detta eftersom förutsättningarna ändras.
Det mentala inkl tankeöverföring etc är ett område som är tämligen outforskat. Ett öppet sinne är till fördel, om man vill hänga med i den utvecklingen.

Det finns säkert framtida vetenskap som kommer att kunna avläsa eller mäta hjärnans elektriska signaler och impulser och omvandlar dessa till bilder och ord. Men vi är inte där ännu och detta handlar inte om framtidens potentiella vetenskap så håll dig gärna till tråden är du snäll.
Ditt uttalande om mental tankeöverföring som outforskat område är felaktigt. Studier har gjorts på detta under flera århundraden, bl.a. på tvillingars förmåga att överföra tankar. Ingen har dock kunnat bevisa att så är fallet eller att det existerar någon sådan möjlighet. Så jag tror att vi kommer att få vänta förgäves på sådan "vetenskap".


LIA

Du återkommer väldigt ofta till "öppet sinne", om du likställer ett öppet sinne med vidskeplighet så får du nog tänka om. Ett öppet sinne har den som kritiskt granskar och tar till sig nya fakta och inte köper allt som står i kvällstidningar eller innehållet i "min kompis-kompis"-historier.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Eller han kanske är döv? eller tysk? eller bara allmänt korkad som inte förstår vad jag säger
Eller så ligger orsaken kanske hos dig? Du kanske inte säger något? :o

LIA
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Om någon har sett programmet "mannen som kunde tala med hundar" så är det en vetenskap jag verkligen TROR på!

Han sätter alltid fingret på problemet och det ligger ALLTID hos ägaren mer eller mindre.

Med reservation för att media återigen gärna tjänar pengar på oss djurälskare och att situationer därför kan vara "riggade" av TV-bolaget. Men på det stora hela så verkar det som ett sunt sätt att hantera djurproblem på.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag vet faktiskt inte vad jag tror i denna frågan, men man blir ju osäker när man hör talas om människor som berättar att deras häst har sagt att den bodde i england i sitt förra liv. England? Vet en häst vad england är för något?

Däremot så tror jag att det finns dom som kan förstå sig på djur på ett bättre sätt än andra och som kan förutse eller känna på sig hur dom reagerar och känner sig. Man kan förstå varandra genom energier, lite Ceasar Milan sådär ;) hihi. (luddigt jag vet)

Sen tror jag som en annan skrev att hästar lever väldigt mycket i nuet.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Om någon har sett programmet "mannen som kunde tala med hundar" så är det en vetenskap jag verkligen TROR på!

Han sätter alltid fingret på problemet och det ligger ALLTID hos ägaren mer eller mindre.

Med reservation för att media återigen gärna tjänar pengar på oss djurälskare och att situationer därför kan vara "riggade" av TV-bolaget. Men på det stora hela så verkar det som ett sunt sätt att hantera djurproblem på.

Du har förståss missat all kritik som riktats mot programmet o dess metoder?
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Som du säkert känner till så finns det bakomliggande orsaker till varför vi har systembolag, 18-års gräns för körkort, djurinspektörer, kreditupplysningscentraler etc etc i Sverige. Det är enbart för att alla människor inte klarar, kan eller förstår att fatta beslut utifrån sunt förnuft och insikt. Detsamma gäller hästprateriet och dess konsekvenser.
Med dom argumenten, finns det något alls vi kan överlåta till individen att ta beslut om och ansvar för? :confused:

"ett vettigt argument"
Det vettiga ligger i den enskildes ögon. Jag tycker det är vettigt att låta en "hästpratare" sitta en stund med min häst och sedan ta del av resultatet. Däremot tycker jag inte att det är vettigt att spilla tid på Eurovisionsschlagertävlingen.
Att detta mitt försök med "hästpratare" skulle leda till att hästar inte får vård är något långsökt, för att uttrycka sig milt.

Jajamän, det är min åsikt och jag hävdar motsatsen, de har inte ett dugg att tillföra i egenskap av HÄSTPRATARE.
Det må vara, men kanske trots det??? Jag plockar åt mig av alla, för att sedan bedöma och sortera. Annat tycker jag är inskränkt. Eller stängt sinne, om du så vill.

Betr synsk etc så undrade jag, eftersom du flera gånger anklagade "hästpratarna" för att använda orden. Jag anser inte att man orätt, om det är fallet, ska tillvita andra påståenden för hävda sin egen ståndpunkt.

Det finns säkert framtida vetenskap som kommer att kunna avläsa eller mäta hjärnans elektriska signaler och impulser och omvandlar dessa till bilder och ord. Men vi är inte där ännu och detta handlar inte om framtidens potentiella vetenskap så håll dig gärna till tråden är du snäll.
Ditt uttalande om mental tankeöverföring som outforskat område är felaktigt. Studier har gjorts på detta under flera århundraden, bl.a. på tvillingars förmåga att överföra tankar. Ingen har dock kunnat bevisa att så är fallet eller att det existerar någon sådan möjlighet. Så jag tror att vi kommer att få vänta förgäves på sådan "vetenskap".
Handlar inte tråden de facto om sådant vi kan eller inte kan "se" idag? Även om du betraktar det som icke existerande. Så nog håller jag mig till tråden.
När jag skrev, "Det mentala inkl tankeöverföring etc är ett område som är tämligen outforskat." pekade jag mycket riktigt på att man inte kommit så långt där. Därmed inte sagt att man inte jobbar på det. Att viss "form" av tankeöverföring existerar finns hur många exempel på som helst, har själv upplevt det några gånger, men antagligen krävs speciella omständigheter som inte så gärna låter sig infinna i laboratorier.

Du återkommer väldigt ofta till "öppet sinne", om du likställer ett öppet sinne med vidskeplighet så får du nog tänka om. Ett öppet sinne har den som kritiskt granskar och tar till sig nya fakta och inte köper allt som står i kvällstidningar eller innehållet i "min kompis-kompis"-historier.
Då får du plugga på vad "ett öppet sinne" innebär.
När jag har använder begreppet här, så tänker jag i stort på sådant vi ännu inte känner till eller kan. För att vi inte känner till eller kan, innebär inte att något inte finns.

LIA
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Om någon har sett programmet "mannen som kunde tala med hundar" så är det en vetenskap jag verkligen TROR på!

Han sätter alltid fingret på problemet och det ligger ALLTID hos ägaren mer eller mindre.

Med reservation för att media återigen gärna tjänar pengar på oss djurälskare och att situationer därför kan vara "riggade" av TV-bolaget. Men på det stora hela så verkar det som ett sunt sätt att hantera djurproblem på.

Visst Cesar Millan är kanonduktig på hundar, men det var väl inte den typen av "djurpratare" tråden handlade om. I så fall har jag missuppfattat.

Jag trodde du menade de som sitter utanför boxen och "pratar" med hästen/hunden. Vad han tycker om sin blåa vojlock? Hur mycket bättre han har det hos sin nya matta/husse. Att han har problem med njurarna osv.

Cesar tror jag på. "Den andra typen" av djurpratare är jag mer misstänksam gentemot även om jag inte avfärdar fenomenet helt.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Då får du plugga på vad "ett öppet sinne" innebär.
När jag har använder begreppet här, så tänker jag i stort på sådant vi ännu inte känner till eller kan. För att vi inte känner till eller kan, innebär inte att något inte finns.
"Öppet sinne" brukar betyda att man tror på allehanda övernaturligheter. Telepati, spådomar, synskhet, spöken, UFO, diverse "alternativa" läkekurer, you name it. De som har ett "öppet sinne" brukar inte vara så öppna för att de kan ha fel.

Att viss "form" av tankeöverföring existerar finns hur många exempel på som helst, har själv upplevt det några gånger, men antagligen krävs speciella omständigheter som inte så gärna låter sig infinna i laboratorier.
Nej det är helt klart. Parapsykologin har försökt i snart hundra år utan att ens kunnat visa att det de vill undersöka existerar.

De flesta som anlitar en hästpratare tror på att prataren kan kommunicera med djur på telepatisk nivå. De flesta hästpratare är övertygade om sin förmåga. Vanligtvis ser de "bilder" inne i huvudet som de uppfattar kommer från hästen till dem via någon slags extrasensoriskt sinne. Jag tror på att de ser "bilder" - men jag är övertygad om att det de ser har ursprung i deras egna hjärnor.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Eftersom jag är forskare så lägger jag mig i tråden rent allmänt:

Stanna upp och ha detta i åtanke:

Låt oss börja med att reda ut några begrepp. Forskning är sökande efter ny kunskap. Om vi accepterar en sådan definition blir nästan alla människor forskare. Vi vill alla få en ny kunskap, vi är nyfikna.

Men forskning är något mera. Det är ett kritiskt förhållningssätt och ett systematiskt - metodiskt utprövande av trovärdighet och tillförlitlighet i nya teorier. Vetenskap är ett äldre begrepp som betyder ungefär samma sak som forskning (Nationalencyklopedin).

Kolla även in James Randi där kan den som kan uppvisa sin paranormala förmåga kan vinna 1 miljo dollar.http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-application.html

Hittills har ingen lyckats......
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Huga...jag blir skraj för människor som tror på "pratare" sierskor och allt annant dylikt...det känns som om man greppar efter halmstrån i tron på bättre vetande...lite "uppe i det blå"-varning

Min vän gick till en sierska, hon fick höra att hon skulle gifta sig med en lång mörkhårig bonde och få söner med honom.
Hon tog sig en funderare och gjorde slut med sin blonde sambo som inte var bonde :eek:...gissa om jag idotförklarade vännen, det blev slutet på vänskapen. (Vännen tog sitt förnuft till fånga och kröp tillbaka till den blonde när den mörkhårige aldrig dök upp)

Nä...jag tror inte ett skvatt detta "prateri"

Kommer någon ihåg hästen Pinnen?
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Tja, det var väl på den tiden man även trodde på spöken, tomtar och andliga väsen som hemsökte vår vardag.
Vi verkar ju i sådana fall inte ha utvecklats så mycket under de hundratals år som förflutit sedan dess i sådana fall... :laugh:

Vad kommer härnäst, folk som kan "tala" med eller medla döda hästars andar också eller?
:rofl:
Jaa, VAD kommer härnäst?.... Kanske någon som påstår att det fanns en snubbe som kunde gå på vatten och återuppstod från de döda? Och att nån slags "enväldig härskare" har skapat jorden och oss människor på 7 dagar? Och som får med sig miljontals med människor i den tron. Människor som lär sina barn att vara fördömande mot det som är annorlunda. Och skuldbelägger dom som inte håller måttet. Och slåss och krigar för sin tro. Och dör och dödar i tusental...

Näää, nåt sånt skulle ju aldrig kunna hända! Sånt kan väl ingen tro på? Speciellt inte i ett land där man inte själv får bestämma om man vill köpa sig en öl eller inte - fast man är myndig... :crazy:

Citat: Som du säkert känner till så finns det bakomliggande orsaker till varför vi har systembolag, 18-års gräns för körkort, djurinspektörer, kreditupplysningscentraler etc etc i Sverige. Det är enbart för att alla människor inte klarar, kan eller förstår att fatta beslut utifrån sunt förnuft och insikt. Detsamma gäller hästprateriet och dess konsekvenser.
 
Senast ändrad:
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Så länge man inte ersätter veterinären med en hästprater tycker jag det hela är ganska harmlöst ... Låt folk tro vad de vill och lägga pengar på vad de vill ....

Men ... jag har själv ibland funderat över hur hästpratarna förklarar hur de kan kommunicera med hästarna över telefon eller genom att titta på en bild av hästen ......:confused:

När Hästfocus hade en serie om detta fick jag förklaringen som löd ungefärs så här ...

" Både människor och djur har skyddsandar. Dessa andra är oberoende av tid och rum. När hästprataren kommunicerar över telefon är det hennes och hästens skyddsande som "pratar med varandra" och hästprataren får alltså hästens budskap via sin egen skyddande!:idea:

Fiffigt va!:rofl:

Själv tror jag inte på detta en sekund och har bättre saker att lägga både min tid och mina pengar på! Fast förklaringsmodellen är lite kul!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Du har förståss missat all kritik som riktats mot programmet o dess metoder?

Ja det har jag missat.

*KL*

I övrigt tror jag faktiskt att en djurpratare kan prata med hästen, men å andra sidan så hade nog hästägaren kunnat det med med lite egen insats genom att lära känna sin häst. Det handlar om att dessa kan tolka hästens signaler, vilket inte hästägaren själv klarar av och behöver hjälp med. Problemet ligger nog mest i att man ser på saken alldeles för djupt när det i själva verket är så enkelt.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag känner att jag vill lägga in ett finger här :)

För det första så finns det många olika sätt att komunicera med hästen med. Det finns så kallade hästpratare som säger sig kunna komunicera med hästen via telefon, med en bild, med lite hårstrån från hästen osv. Men det finns också de som verkligen är seriösa och som jag TROR kan det de utger sig för att kunna. Jag har varit i kontakt med ett par "häst-pratare" och fått uppgifter om mina hästar som bara jag har kunnat veta. Jag har fått mig berättad om mina hästars upp växt, små incidenter som har inträffat flera år sedan. Detta sitter en vilt främmande människa framför mig och berättar om igen efter att ha suttit i boxen hos min häst. Det enda hon fick veta innan hon satte sig i boxen var ålder och kön på hästen. Har jag någon anledning att inte tro på henne?

Men visst finns det skojare och det är väldigt synd! Men var inte för snabba att trycka ner de som kan komunicera med djuren på ett annat sätt än oss andra. Men jag håller också helt med om att man aldrig ska ersätta detta sätt med ex veterinärvård! Däremor kan det vara till stor hjälp vid problmlösning...
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Vad VET vi egentligen om allt som finns under solen?

Tror dock att många "hästpratare" är fantastiskt duktiga på att tolka signaler både från häst och ägare (och detta kan ju vara nog så stor hjälp). Man kan läsa mkt bara utav att se på hästen, muskelstatus, stallet den bor i, miljön runt omkring detaljer i stallet osv, osv. Sen ska man inte heller underskatta folks VILJA att tolka saker som hästprataren säger när den tex berättar om en detalj i hästens liv som bara ägaren kunnat känna till :angel:. Om folk vill lägga sina pengar på detta så är det väl upp till var och en. sen finns det ju fall där allt gått åt h-e men det tillhör väl ändå ovanligheterna.

Vet en hästpratare som jag gärna anlitar för att hon är fantastiskt duktig på djur , sjukdomar m.m. Om hon sen får kunskaperna genom att djuren "pratar" med henne eller inte, skiter jag egentligen i, för hon har vid ett flertal tillfällen hittat problem som vetrinärerna inte kunnat hitta förren efter hon kollat på dom och jag bett veterinärerna att leta efter just det felet. :grin:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag har fått mig berättad om mina hästars upp växt, små incidenter som har inträffat flera år sedan. Detta sitter en vilt främmande människa framför mig och berättar om igen efter att ha suttit i boxen hos min häst. Det enda hon fick veta innan hon satte sig i boxen var ålder och kön på hästen. Har jag någon anledning att inte tro på henne
?
Vilket är mest troligt: att en människa på något översinnligt sätt fått information av en häst eller att du som ägare har tolkat och fyllt i det hästprataren sagt när ni pratades vid efteråt?

Vi människor fungerar på det viset. Mna har gjort tester på folk som har fått sitt horoskop tolkat och bandat samtalet astrolog-klient. Klienterna har varit helt övertygade om att de knappt sagt någonting och att astrologerna berättat en massa de inte borde vetat. När man lyssnat på bandet hör man att astrologen kommit med diverse inledande påstående som klienten tolkat...och att klienten ibland varit den som pratat mest.

Boktips: gå på bibblan och låna Olav Hammers Osunt förnuft. Där står mycket om hur våra sinnen fungerar och hur vi tolkar och feltolkar vår omvärld.

Har du läst länken om cold reading jag tipsade om i ett tidigare inlägg? Den ger en hel del svar. Det finns en svensk version också men jag länkade till den engelska eftersom den är betydligt fylligare.
 
Senast ändrad:
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Huga...jag blir skraj för människor som tror på "pratare" sierskor och allt annant dylikt...det känns som om man greppar efter halmstrån i tron på bättre vetande...lite "uppe i det blå"-varning

Min vän gick till en sierska, hon fick höra att hon skulle gifta sig med en lång mörkhårig bonde och få söner med honom.
Hon tog sig en funderare och gjorde slut med sin blonde sambo som inte var bonde :eek:...gissa om jag idotförklarade vännen, det blev slutet på vänskapen. (Vännen tog sitt förnuft till fånga och kröp tillbaka till den blonde när den mörkhårige aldrig dök upp)

Nä...jag tror inte ett skvatt detta "prateri"

Kommer någon ihåg hästen Pinnen?

Jag kommer ihåg fallet med hästen Pinnen och kommer inte heller aldrig glömma det heller.
Snacka om djurplågeri :mad:......Hästpratare- nej tack aldrig i livet.
Nutidens hästskojare
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 499
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 189
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 876
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp