Angående såkallade hästpratare...

Zephira

Trådstartare
Jag har sett i flertalet trådar om folk som använder sig av dessa människor som utger sig för att vara synska och kunna se in i en hästs medvetande.

Jag tycker faktiskt att detta är allvarligt! Vem är det som sysslar med denna verksamhet som jag skulle vilja kalla rent bedrägeri och i vissa fall djurplågeri?
Hur kan man som hästägare eller ansvarig för hästen välja att ta hjälp av en hästpratare istället för att ta hjälp av tränare eller andra kunniga hästmänniskor i sin omgivning och sedan dessutom gå på de lögner och historier som diktas upp av hästprataren?

Jag tänker vara brutalt ärlig i denna fråga, jag anser att de som håller på med denna verksamhet borde anmäla sig själva till polisen för bedrägeriverksamhet. Ni som använder er av dessa skojare till "hästpratare", vad tänker ni med? Tror ni på fullaste allvar att någon kan se in i en hästs medvetande?

Det finns ett välkänt uttryck som florerar väldigt ofta här på Buke, har man inte råd med häst så ska man inte ha någon.
Jag tycker att vi ska mynta ett nytt uttryck, tycker man att en hästpratare gör ett bättre jobb än veterinärer, tränare, kiropraktorer och hovslagare så borde man absolut inte ens se åt en häst någonsin mer!

Ursäkta om jag låter arg i min tråd men detta gör mig så fruktansvärt förbannad då oskyldiga djur får lida för människors vidskeplighet och fanatism.

:(

Jag skulle vilja höra ett enda argument till att använda sig av såkallade hästpratare.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Skulle väl i så fall vara för att höra vad de säger om hästens tidigare liv och upplevelser.Och det endast för att kunna avslöja deras bluffande:devil:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

En enda gång har jag tyckt det varit bra med hästpratare. Stod i ett stall med totalt okunniga stallägare. De hade en häst som ideligen blev sjuk och drabbades av bl a svår kolik. Glatt omedvetna om all fodringskunskap, exvis att hästar inte får stå utan mat hur länge som helst utan problem körde de sitt race.

Slutligen, i djup förtvivlan över att hästen aldrig blev bra tillkallades en "hästpratare". Om denna var kunnig eller ej vet jag inte och förmodligen ingen annan heller. Men hon sa att hästen hade frågat om han inte kunde få mat oftare och annan mat. Maten han skulle ha föreslog han visst själv.:DDetta fick slut på hans ideliga koliker.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ett väldigt sorgligt argument tycker jag.
Men jag förstår din poäng... :(
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Det var inget argument egentligen utan bara det enda tillfället som jag har kunnat se någon nytta i att dessa människor åker runt och lurar okunniga människor på pengar.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

En annan tråkighet i historien var att ägarna aldrig lyssnat på någon annan innan. Gissa om jag står kvar i det stallet?
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

det enda du demonstrerar i denna tråd är din egen ignorans och okunskap. bara för att DU inte kan förstå hur något fungerar så betyder det inte att det inte kan fungera. hästarna förstår och kan läsa vad vi tänker (och det är så djur kommunicerar med varann!), så varför skulle det inte fungera åt andra hållet?? det ar väldigt inskränkt att fördöma allt man inte förstår.

säkert finns det skojare inom denna bransch, precis som det finns värdelösa hovslagare och tränare.

men jag har fått bevis flera ggr om på att det faktisk fungerar. uppgifter som ingen hade en aning om, allra minst djurtolken, och som senare kunde bekfräftas av oberoende tredje person. konkreta uppgifter om betydelsesfulla händelser i hästens liv alltså, inget flummigt svammel om att hästen gillar gröna grimmor.

och hur kan du anse att en häst LIDER av att någon sitter och tittar på den och berättar dens historia? snacka om djurmisshandel. ^^
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

det enda du demonstrerar i denna tråd är din egen ignorans och okunskap. bara för att DU inte kan förstå hur något fungerar så betyder det inte att det inte kan fungera. hästarna förstår och kan läsa vad vi tänker (och det är så djur kommunicerar med varann!), så varför skulle det inte fungera åt andra hållet?? det ar väldigt inskränkt att fördöma allt man inte förstår.

säkert finns det skojare inom denna bransch, precis som det finns värdelösa hovslagare och tränare.

men jag har fått bevis flera ggr om på att det faktisk fungerar. uppgifter som ingen hade en aning om, allra minst djurtolken, och som senare kunde bekfräftas av oberoende tredje person. konkreta uppgifter om betydelsesfulla händelser i hästens liv alltså, inget flummigt svammel om att hästen gillar gröna grimmor.

och hur kan du anse att en häst LIDER av att någon sitter och tittar på den och berättar dens historia? snacka om djurmisshandel. ^^

Tja, jag kan bara säga att det enda du demonstrerar är din okunnighet och oförmåga att framlägga ett sakligt argument.
Jag förstår precis vad dessa skojare håller på med och det är att försöka leverera det folk vill höra om sina hästar samt sådant som kan stämma in på i stort sett varenda häst utefter ett antal givna fakta från ägaren själv, hästens omgivning och kondition. Något annat är rent strunt.

Sedan när blev hästar tankeläsare? Ge mig ett bevis grundat på vetenskaplig fakta är du snäll. Om du är lite intelligent så inser du nog att om hästar förstod vad vi tänkte eller om de kunde läsa våra tankar så hade ingen haft ett enda problem med sin häst överhuvudtaget. De hade ju precis förstått vad vi ville och agerat därefter.

Du säger att du har fått bevis på att detta fungerar, så delge oss andra missledda och icke troende dessa bevis. Jag skulle gärna vilja höra vilka "betydelsefulla händelser" som delgavs dig.

En häst lider då dess ägare eller skötare på fullaste allvar tror på dravlet som hästprataren påstår och AGERAR därefter, oavsett om det är dåligt för hästen.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag har sett i flertalet trådar om folk som använder sig av dessa människor som utger sig för att vara synska och kunna se in i en hästs medvetande.

Jag tycker faktiskt att detta är allvarligt! Vem är det som sysslar med denna verksamhet som jag skulle vilja kalla rent bedrägeri och i vissa fall djurplågeri?
Hur kan man som hästägare eller ansvarig för hästen välja att ta hjälp av en hästpratare istället för att ta hjälp av tränare eller andra kunniga hästmänniskor i sin omgivning och sedan dessutom gå på de lögner och historier som diktas upp av hästprataren?
Alltså, här drar du väl konsekvenser lite väl långt. Jag har själv haft en hästkommunikatör hemma, mest av nyfikenhet, och det var inte som ersättning för någon annan inom hästeriet.

Vad gäller bedrägeri så är det upp till var och en att fundera över vad som sägs. Precis som när det gäller kyrka och präst för att ta ett annat exempel.
Djurplåger kan det väl inte bli fråga om innan man missköter sin häst, oavsett vem man lyssnar på, och inte använder sin egen insida.


Jag tänker vara brutalt ärlig i denna fråga, jag anser att de som håller på med denna verksamhet borde anmäla sig själva till polisen för bedrägeriverksamhet. Ni som använder er av dessa skojare till "hästpratare", vad tänker ni med? Tror ni på fullaste allvar att någon kan se in i en hästs medvetande?

Det finns ett välkänt uttryck som florerar väldigt ofta här på Buke, har man inte råd med häst så ska man inte ha någon.
Jag tycker att vi ska mynta ett nytt uttryck, tycker man att en hästpratare gör ett bättre jobb än veterinärer, tränare, kiropraktorer och hovslagare så borde man absolut inte ens se åt en häst någonsin mer!
Jag tar inte allt som dom yrkesgrupperna säger som obestridiga fakta heller. Det gäller som sagt att använda insidan.

Ursäkta om jag låter arg i min tråd men detta gör mig så fruktansvärt förbannad då oskyldiga djur får lida för människors vidskeplighet och fanatism.
På vad sätt innebär ett besök av en "djurpratare" att hästen lider???

Jag skulle vilja höra ett enda argument till att använda sig av såkallade hästpratare.
Nyfikenhet, vidga vyerna, få fler åsikter om man har ett problem med ett djur, kul grej, för att "avslöja" dom osv.
Jag vet inte om s k hästpratare utger sig för att vara varken synska eller kunna se in i en hästs medvetande. Du får gärna förklara hur dom begreppen används.

Oavsett man tror på somliga människors förmåga till "djurtalande" eller ej, så är det inte helt fel att lyssna även till dessa, precis som man suger info från alla andra. Den "hästpratare" vi anlitade visade sig vara mycket observant och allmänt hästkunnig, bortsett från i vilken utsträckning själva hästpratandet stämde in med våra egna kunskaper om hästarna.

Ett öppnare sinne skadar inte, för vem vet?. Förr trodde man att jorden var platt och alltings medelpunkt samt att solen for runt den. :idea:

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag svarade tidigare att de människor som agerar utefter en hästpratares utsago oavsett om det är till det bästa för hästen är att betrakta som olämpliga hästägare/skötare.

Jag köper inte att man kan göra det som en kul grej för att avslöja dem, det är enligt min mening oansvarigt då det finns andra människor som verkligen tror på detta som en alternativ metod till hanteringshjälp eller medicinsk behandling. Så länge det finns en marknad kommer dessa människor att hålla på och ställa till det för framförallt hästarna.
Om man vill göra en kul grej så ordna t.ex. en långritt med andra ryttare och hästar istället, det är nog en roligare grej för hästen på alla sätt och vis än att bli stirrad på under en god stund av en främmande människa.

Man kan absolut använda sig av en annan persons erfarenhet och kunnande för att öppna sitt sinne men i så fall ska inte denna person utge sig för att vara hästkommunikatör eller tolk eller pratare eller vad de nu kallas för eftersom detta fenomen inte existerar.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ett öppnare sinne skadar inte, för vem vet?. Förr trodde man att jorden var platt och alltings medelpunkt samt att solen for runt den. :idea:

LIA

Tja, det var väl på den tiden man även trodde på spöken, tomtar och andliga väsen som hemsökte vår vardag.
Vi verkar ju i sådana fall inte ha utvecklats så mycket under de hundratals år som förflutit sedan dess i sådana fall... :laugh:

Vad kommer härnäst, folk som kan "tala" med eller medla döda hästars andar också eller?
:rofl:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag förstår inte - eller accepterar tanken på - att hästar skulle ha samma sätt att tänka och resonera som oss. Jag TROR (!) att hästarna lever 100% i nuet och att de minnen de har inte upplevs i ord utan känslor och synintryck t ex i de stunder de återupplever dem igen. Jag tror också att de har "fysiska minnen" i mycket högre grad än vi och jag tror dessutom att dessa nedärvs i någon mån.

Därför tror jag inte heller på hästpratare.

Men - jag tror att många av oss haft små stunder av "befinna-sig-på-samma-våglängd-upplevelser" med vissa hästindivider. Alltså en sorts kommunikation på ett mentalt plan. Jag har dessutom upplevt det mycket starkt vid ett par tillfällen, men det var inte i närheten av ett samtal där hästen berättade för mig om sin bakgrund och vad den innebar.......
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag förstår inte - eller accepterar tanken på - att hästar skulle ha samma sätt att tänka och resonera som oss. Jag TROR (!) att hästarna lever 100% i nuet och att de minnen de har inte upplevs i ord utan känslor och synintryck t ex i de stunder de återupplever dem igen. Jag tror också att de har "fysiska minnen" i mycket högre grad än vi och jag tror dessutom att dessa nedärvs i någon mån.

Därför tror jag inte heller på hästpratare.

Men - jag tror att många av oss haft små stunder av "befinna-sig-på-samma-våglängd-upplevelser" med vissa hästindivider. Alltså en sorts kommunikation på ett mentalt plan. Jag har dessutom upplevt det mycket starkt vid ett par tillfällen, men det var inte i närheten av ett samtal där hästen berättade för mig om sin bakgrund och vad den innebar.......

Instämmer helt och fullt! :)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag läste för längesen om ett fall där veterinären dömt ut en häst för att den inte kunde bli frisk, den led. Men istället för att avliva den så tillkallde dom en såkallad "hästpratare" som sa att hästen hade berättat för h*n att den ville leva.

Tror att det är ex. såna här situationer som zephira menar.

Men det finns ju säkert många fler inte så drastiska händelser av detta som varken skadar hästen eller nån annan så jag tycker inte man ska dra alla över samma kant.

Samma sak med synska människor. Som ser in i framtiden o förflutet etc.
Alla tror vi olika.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Tja, det var väl på den tiden man även trodde på spöken, tomtar och andliga väsen som hemsökte vår vardag.
Vi verkar ju i sådana fall inte ha utvecklats så mycket under de hundratals år som förflutit sedan dess i sådana fall...

Isf har jag nog inte utvecklats alls eftersom jag tror på andra dimensioner än vad vi ser och hör. Vi är enligt mig på inget sätt fulländade och vet allt som är värt att veta.
Och jag tror inte att vetenskapen kommit till sin slutpunkt, dvs det finns saker som vi idag kallar oförklarliga, som i framtiden kommer att vara vetenskapligt bevisade. Skulle det inte vara på det viset, hade vi inte skridit till någon utveckling alls, och det har vi ju uppenbarligen eftersom det sätt vi lever på idag inte är på samma nivå som för vääääldigt länge sen ;)

Säga vad man vill om "hästpratare". Det finns nog många fanatiska pengaknyckare, det finns det överallt och inte minst där man anser det vara "fint" att vara lite "speciell". Vissa tror nog själva på sina förmågor och andra har bara lärt sig ett enkelt sätt att tjäna pengar.
Vad jag däremot är övertygad om, är att vissa besitter förmågor att kommunicera på en annan våglängd än gemene man. Jag kallar det inte hästprateri, men jag tror att det finns. Om det sedan beror på något medfött sjätte sinne, en extra lyhördhet för att tolka kroppsspråk eller annat det vet jag inte och det känns inte riktigt nödvändigt att ta reda på heller.
Själv anlitar jag veterinären eller annan fackman då mina djur är sjuka. Har så alltid gjort. Och det är väl dit man vill att alla ska komma, oavsett vad de tror på för övrigt.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag svarade tidigare att de människor som agerar utefter en hästpratares utsago oavsett om det är till det bästa för hästen är att betrakta som olämpliga hästägare/skötare.
Vilket jag håller med om, givetvis. Men det framgick inte speciellt klart i ditt första inlägg, som snarare var en anti-djurpratar-demonstration.
Vi tar dagligen allehanda beslut som påverkar vårt och andras liv, och då förväntas vi använda ett visst mått av förnuft och insikt. Görs det inte i fråga om "hästpratare" är det väl knappast dessas fel?

Du frågade om argument för att vända sig till "s k hästpratare" och du fick några. Varken mer eller mindre. Därför, kan du förklara det här:
Jag köper inte att man kan göra det som en kul grej för att avslöja dem, det är enligt min mening oansvarigt då det finns andra människor som verkligen tror på detta som en alternativ metod till hanteringshjälp eller medicinsk behandling.
På vad sätt är det oansvarigt om jag, för egen del, vill prova en djurpratare för skojs skull, och kanske även försöka "avslöja" vederbörande??

Man kan absolut använda sig av en annan persons erfarenhet och kunnande för att öppna sitt sinne men i så fall ska inte denna person utge sig för att vara hästkommunikatör eller tolk eller pratare eller vad de nu kallas för eftersom detta fenomen inte existerar.
Det är din åsikt, vilken jag iofs huvudsakligen delar, att fenomenet inte existerar, men jag tror samtidigt att dessa personer ändå har mycket att tillföra. Om man använder sin insida alltså.

Väntar på svar!
Jag vet inte om s k hästpratare utger sig för att vara varken synska eller kunna se in i en hästs medvetande. Du får gärna förklara hur dom begreppen används.

Vad kommer härnäst, folk som kan "tala" med eller medla döda hästars andar också eller?
Vad som kommer, vet nog ingen, däremot är det säkert att ny information och nya fakta kommer att komma, precis som det har gjort de senaste seklen. Exempelvis har man nyligen insett att den naturliga utvecklingen, inte alls har varit optimal för alla arter. Detta eftersom förutsättningarna ändras.
Det mentala inkl tankeöverföring etc är ett område som är tämligen outforskat. Ett öppet sinne är till fördel, om man vill hänga med i den utvecklingen.

LIA
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Hade det fungerat så hade min häst gladligen gått in i transporten när han ska åka hem till boxen och maten och vilan istället för att så utanför transporten och tjurar i timmar.... och inte glatt gått in i transporten när vi ska åka till ridhuset = jobbet...

Tänk så många gånger jag målat upp bilden på att vi ska HEM men inte fasen hjälper det.

Eller han kanske är döv? eller tysk? eller bara allmänt korkad som inte förstår vad jag säger :crazy:
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Tja, det var väl på den tiden man även trodde på spöken, tomtar och andliga väsen som hemsökte vår vardag.
Vi verkar ju i sådana fall inte ha utvecklats så mycket under de hundratals år som förflutit sedan dess i sådana fall... :laugh:

Vad kommer härnäst, folk som kan "tala" med eller medla döda hästars andar också eller?
:rofl:

Så det är fel att tro på sånt nu också? Eller vad menar du med det? Nu tror visserligen inte jag på spöken, eller rättare sagt så vill jag inte tro på dom för jag är tokigt rädd för dom, men jag respekterar endå folk som tror på dom och har sett dom. Man måste inte dumförklara folk för det.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag vill inte gå så långt som att säga att det inte kan finnas människor som kan "få meddelanden från eller ge medelanden till" djur. Det finns så mycket man inte vet om denna världen.

MEN jag tror inte på den som kommersiellt går och lovar att de skall "tala" med mitt djur. Man kan inte ens alltid få kontakt med alla människor, så varför skulle det gå bättre med djuren.

OM det finns de som kan "tala med djuren" så är det i så fall under speciella förhållanden. Inget man kan göra på löpande band och "tjäna pengar på". Jag tror att de som är mest övertygande och trovärdiga är också de som bluffar mest.

Så ja- jag är öppen för att möjligheten ev kan finnas - har ibland själv känt en kommunikation med djur som varit lika tydlig och stark som från en människas ord.

Men jag tror inte på dem som reser ut och mot betalning talar med häst efter häst i ett stall. Det är en affärsidé - däremot kan de säkert läsa människan och de vet troligen även en hel del om djurens beteende.
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 476
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 764
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp