Bukefalos 28 år!

Ångerrätt stall

Ingabritta

Trådstartare
Hej
Jag har en vän som hyrt ett stall i snart två veckor men det fungerar inte.
Hon har hittat ett nytt stall men gäller tre månaders uppsägning om de inte kan står kvar då två hästar redan blivit sjuka av betet?

Stallet stått tomt innan i några månader. Betalade i förskott tre månadshyror.

Är det någon som vet vad som gäller?
 
Gjordes nån koll av betet innan de flyttade in? Vad står det i avtalet om saker inte fungerar?
 
Jag skulle gissa att tre månaders uppsägningstid gäller, men beroende på vad du menar med "blivit sjuka av betet" så kan man kanske ändra uppfattning.
Å andra sidan får man förmoda att din vän inspekterat anläggningen inklusive hage/ar och godkänt, och då blir det antagligen svårt att hävda att man ska slippa betala.
 
Hej
Jag har en vän som hyrt ett stall i snart två veckor men det fungerar inte.
Hon har hittat ett nytt stall men gäller tre månaders uppsägning om de inte kan står kvar då två hästar redan blivit sjuka av betet?

Stallet stått tomt innan i några månader. Betalade i förskott tre månadshyror.

Är det någon som vet vad som gäller?
Tror inte man kan slippa uppsägningstiden för att hästarna blivit sjuka av betet. Men det beror på i vilken lagstifning som hyresavtalet är gjort i. Det kan vara hyreslagstiftningen, arrendelagstiftningen och ett rent uppstallningsavtal. Det går därför inte att säga vad som gäller utan att veta vad det är för avtal som gjorts på stallet.
 
Jag hade nog också tyckt att uppsägningstid gäller om det inte är så att veterinär konstaterat att betet orsakat sjukdom hos hästarna och att man inte kunnat upptäcka detta vid en vanlig kontroll av betet innan inflytt. Jag undrar på vilket sätt hästarna blivit sjuka och av vad? Har aldrig hört talas om något sådant.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 385
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 605
Senast: monster1
·
  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 101
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 296
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp