Bukefalos 28 år!

"ångest~fundera~på" raser ?!

Calazirya

Trådstartare
Som ni flesta vet vid dethär laget så somnade min Atlaz in den 28/12-2006..

Jag som alltid haft hund och aldrig ( sedan bebisålder ) varit utan vovve tycker att det är så himla TOMT ( tror ni förstår känslan? )

Nu bor jag fortfarande hemma hos mina föräldrar igen ( efter olyckan ) och här hemma har jag min Goldenflicka som jag kan stilla min längtan med...:love:

Jag ska dock flytta i sommar/höst till Göteborg och jag börjar så smått att fundera framåt på en ny liten kompis, men mitt under mina små funderingar får jag ångest för Atlaz:cry:

Nu till vad denna tråd egentligen ska handla om, vilken ras som kan passa mig nu ( eftersom skadan begränsar mig endel )

Jag vill ha en aktiv "sällskapshund" där jag kan träna :

  • Lydnad
  • Spår
  • Sök
  • + fler aktiviteter beroende på hunden

Pälsvården får INTE vara för jobbig så trimraser går bort ( har haft en sådan ras redan )

Dom raser jag funderat på utan inbördes ordning är:

  • Cockerspaniel ( en DP )
  • Engelsk Staff
  • Pinscher

Vad tror ni? Var ärliga och skriv det ni funderar över, jag kan ta det mesta ;)

/C
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Varför inte en

minerva%202%20014.jpg


Lättlärda, lyhörda trevliga hundar, som du lätt kan göra allt ovanstående med + ligga och gosa med i soffan när andan faller på. Pälsvård, ett minimum, förutom ett bad någon gång per år ;)

En Cocker kräver ju en del pälsvård, om den ska se vettig ut och de övriga 2 raserna kan jag för lite om för att uttala mig om hur de funkar med det du tänkt dig ha din hund till..
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Jag tycker ju såklart fortfarande staff. Men jag har för mig att när vi pratade om det förut var det något du kom på som gjorde att staffen inte var något för dig, eller kommer jag ihåg fel?

Annars är det ju en perfekt "allround"hund. Du kan få låna Selma och prova lite om du vill. :)
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Hm.... Hur stora blir dom där som söta bollarna när dom växer upp?

Nja Cockerns päls har jag inga problem med annars...

Glee:
Jo så var det kanske, men jag har ändrat lite uppfattning om rasen och sedan olyckan har jag insett mina begränsningar vad gäller de raser jag förr tittade mycket på!
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Varför inte en working cocker? Arbetsvilliga och inte så mycket päls :)
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Hanhund: 51 cm
Tik: 46 cm

+- 3 cm är tillåtet på både hane och tik, så det är ju inte direkt monsterhundar direkt ;)

Just deras lyhörhet gentemot föraren och deras vilja att samarbeta med föraren är ju vad jag gillar bäst hos rasen :love:
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Aha jag har inte lagt en tanke på den rasen, den ska jag definitivt läsa lite mer om.

Kanske i det största laget för mig ( :( ) men den kan ju kompensera det genom att vara lyhörd och lätt/fint samarbete
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Tro mig..Du kommer inte att ha problem, med att de är mellanstora om du tränar hunden på ett vettigt sätt. vilket jag är övertygad om att du kommer att göra :)

Min lilla brud, här hemma lärde sig vad sitt betyder på 4 gånger, med "muta". Nu sitter hon (oftast, hon är ju ändock bara en liten valp) när man säger till, även utan muta ;)

Tillägg: Hon är dessutom ytterst uppmärksam på var jag befnner mig och går "genom eld" för att vara där jag är :love:
 
Senast ändrad:
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Pinschern är 45-50 cm ungefär.. så det är samma storlek..

Jag tror liksom Gnist att en lapsk vallhund skulle passa dig utmärkt, av det jag läst om rasen...
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Vet du, nu gör jag som du inte vill och föreslår en trimras.

För jag kan ärligt säga att jag har tänkt en hel del på dig i vevan med Atlaz och allt det där och har hela tiden tänkt på en ras som jag tror skulle passa dig utmärkt.

Jag tror att en Border Terrier skulle passa dig perfekt.
*De är små, men robusta. Kommer inet att dra omkull dig.
*Har ytterst lite envishet med tanke på terriern i dem.
*Arbetsvilliga och ställer upp på det mesta.
*Sociala och har ofta ett mycket bra psyke.

De passar till alla aktiviteter du har skrivit upp, möjligtvis söket kan de vara lite små i, men jag vet 3 BT som är utbildade räddningshundar.

Jag själv tycker det är en kul hund och min lilla gör det mesta med glädje.

//E
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Jo det är sant, som skrivet så ska jag läsa lite mer om rasen då jag inte ens ägnat den rasen någonting ...
Anledningen till Pinschervalet är att jag haft Schnauzer och gillar deras "stil "

Lady_Vip: Jo allt du skriver stämmer såväl, jag har väl inte träffat på några bra förebilder för rasen när jag träffat på Border T, kanske borde försöka ta mig ut och träffa på flera!
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

är inte en staff lite för mycket hund för dig? tänkte på dina ryggbesvär.. dom är som sagt grymt (och då menar jag verkligen GRYMT) starka.. visst så ska man självklart lära dom att gå fint i kopplet m.m,men dom är envisa och det kan dröja innan det funkar till 100%...

annars så förstår jag dig helt att du är sugen på en sån,dom är underbara! men jag tänkte bara på dig så att du inte anstränger ryggen mer än nödvändigt..


mops kanske,eller bostonterrier? fransk bulldog?


jag vet inte vilket useendemässigt som passar dig?
hur mkt motion osv du kan ge hunden?
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Det låter kalas, kanske borde ta mig till ödeskogen och träffa den lilla följeslagaren ;)
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Jag tror ju fortfarande på en pinscher till dig. Behöver inte ens skriva nåt om rasen du är ju ganska insatt i hur dom är. ;)
Men tala om härliga hundar! :love:
Min lilla tjej charmar alla på våra träningar. Vem blir inte charmad av en glad liten skit där svansen alltid går på högvarv? ;) :D
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Ahh. Nackdelen med staff är kanske att de trots sin storlek kan göra ganska kraftiga ryck i kopplet. Och att de kan vara ganska buffliga, springa rakt in i ens ben istället för att stanna när de kommer fram, o såna saker. Men du kanske kommer bli så pass återställd att du klarar sånt?
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Nu tänker jag inte skaffa hund igen fören min rygg är hyffsat stark
( är på god väg )

Jag förstår din oro, men att det skulle ta lång tid att lära en staff att gå fint i kopplet tror jag mycket har att göra med hur bestämd och konsekvent man är.

Varken mops eller fransk bulldogg tilltalar mig av andra skäl som jag inte tar upp här och de alla är nog inte riktigt min typ av hund.

Jag kommer ( som jag skrev ) i första inlägget att hålla på med både Lydnad, spår och sök ( m.f ) alltså är jag en väldigt aktiv hundmänniska !
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Jag tror det, för jag är själv skeptisk till typ alla hundraser, men BT är inte en av dem. Jag dessutom inbillat mig att vi nog tänker rätt lika när det gäller hundar.

Jag har en tjej i kurs som skaffade en lite BT-hane nu eftersom hennes andra hund har vissa metala bekymmer och hon vill tävla. Denna lille kille är helt underbar och har fått mig att fatta varför jag skaffade en sån för snart 12 år sen ;)
Han är glad och sådär oförarglig och okomplicerad som man vill att en aktiv sällskapshund ska vara.

Självklart finns det individer som inte är särskilt roliga, som inom alla hundraser, men vill du ha hjälp att hitta en hund så är det bara att säga till, jag är fortfarande rätt insatt i rasen :)

//E
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

jag måste få fråga lite om lapparna. är de lika de finska lapphundarna? jag träffar en sån lite då och då och skälligare hund har jag aldrig sett maken till! den skäller banne mig nästan konstant! visst är det en uppfostringssak, men har de extremt lätt till skall?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 340
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 674
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 662
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej, jag går i tankar att köpa hund och håller på att leta en passande ras i djungeln. Men det så sjukt svårt så tänkte kika om någon...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp