Bukefalos 28 år!

Passande ras

matildadahlgren

Trådstartare
Hej, jag går i tankar att köpa hund och håller på att leta en passande ras i djungeln. Men det så sjukt svårt så tänkte kika om någon har något bra förslag. Har under 8 år haft portugisiska vattenhundar (när jag bodde hemma) så jag har erfarenhet av hund sedan tidigare.

Jag vill ha en frisk hund, gärna mellanstor till stor. Jag är intresserad av att träna hunden men vill inte ha ett ”träningsmonster” utan en hund som ändå klarar en dag med bara promenader utan att bli helt vild, men ändå arbetsvillig. Pälsvård är inga problem.

Funderat lite på portugisisk vattenhund eftersom jag är uppvuxen med de och det är en mycket trevlig ras, men är lite kluven.

Tacksam för svar!
 
Vad är det för drag hos portugisisk vatten hund som du gillar resp. ogillar?

Det är en relativt frisk ras, okej storlek. Enligt min erfarenhet klarar de både ”hårdare” jobb men även att bara ligga hemma och slappa en dag. Just de två som min mamma har är, som jag förstår, inte typiska portugiser. Den ena är VÄLDIGT hård i skallen och vi har haft många tränare och kunniga hundmänniskor som aldrig träffat en liknanden hund. Han är vår första hund och efter omständigheterna har vi ändå klarat av honom väldigt bra, men skulle ändå önska en hund som är lite enklare än vad han är, eftersom det är min första helt egna hund.

Den andra hunden är helt tvärtom. Betydligt vekare och sååååå glad hela tiden. Han vill bara ha kärlek och samtidigt bara vara till lags. Men han är så extremt energisk så han blir lite svår att hantera ibland. Han blir lite mycket liksom. Där skulle jag hellre vilja ha en lite lugnare hund.
En blandning av dessa två skulle vara perfekt! 😂

Men som jag har förstått det (och när jag sett andra portugiser) så är den typiska portugisen inte som någon av dessa två.
 
Det är en relativt frisk ras, okej storlek. Enligt min erfarenhet klarar de både ”hårdare” jobb men även att bara ligga hemma och slappa en dag. Just de två som min mamma har är, som jag förstår, inte typiska portugiser. Den ena är VÄLDIGT hård i skallen och vi har haft många tränare och kunniga hundmänniskor som aldrig träffat en liknanden hund. Han är vår första hund och efter omständigheterna har vi ändå klarat av honom väldigt bra, men skulle ändå önska en hund som är lite enklare än vad han är, eftersom det är min första helt egna hund.

Den andra hunden är helt tvärtom. Betydligt vekare och sååååå glad hela tiden. Han vill bara ha kärlek och samtidigt bara vara till lags. Men han är så extremt energisk så han blir lite svår att hantera ibland. Han blir lite mycket liksom. Där skulle jag hellre vilja ha en lite lugnare hund.
En blandning av dessa två skulle vara perfekt! 😂

Men som jag har förstått det (och när jag sett andra portugiser) så är den typiska portugisen inte som någon av dessa två.

Då kanske en portugis ändå skulle vara en lämplig hundras? Besök uppfödare och träffa föräldrarna innan osv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 250
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 054
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 545
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 348
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp