Bukefalos 28 år!

"ångest~fundera~på" raser ?!

Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Är du på något vis inne på terrier, så varför inte en aussie eller om du vill ha lite större, en irländsk terrier? Sådana har jag själv haft ögonen på tidigare :angel:

merrymacgoingtothetop.jpg


Tycker de är så läckra :love: :love:
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Helt partiskt hejar ju jag på jag cocker. Är själv hittills mer än nöjd med liten här hemma (fast än är hon ju just liten)...
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Det där är en läcker terrier:D

Vi känner tre, kanontrevliga, stabila, och pigga på att jobba när det finns möjlighet, men slappar gärna i soffan också.

Dessutom är det ju en sån där trevlig mellanstorlek, som är svår att hitta tycker jag.
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Visst är de härliga?

Om jag någonsin slutar med aussierna, (knappast troligt, men ändå...) så ska jag skaffa mig en irländsk röding :love:
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Vad då slutar?

Jag tänkte att du kunde utöka, snarare:bump:


*nu ska jag sluta nappa tråden*

Calazirya, släng ett getöga på terrierna, jag tror att du skulle kunna hitta något passande där:)
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Som sagt, rasen är liten. Men är man bara väldigt noggrann med att kolla upp mentaliteten på hundarna så går det nog bra. För vissa uppfödare avlar främst med utställningsmeriter.

I finland så är rasen vanligare i tränings och tävlinssammanhang så det är nog lättare att hitta en bra hund där. Kollade igår i hundsport 12 2006 och där var det en kooiker som vann guld i medium (agility) i ngt större sammahang. SM?
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

tänkte bara flika in att de finns 9 nyfödda dvärgschnauzers i Älvkarleby. :angel:
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Ah! Måste svara direkt när ni tog upp kooiker.
Min mamma va väldigt intresserad av dessa hundar och tyckte verkligen att allt stämde! Sen när vi började leta kennel mm träffade vi på ca 5st olika kooiker hundar från olika uppfödare, och alla va mentalt MYCKET dåliga. Vissa fick vi inte hälsa på andra ville inte hälsa på oss, skygga och andra bet mot oss.
Man ska verkligen skaffa sig en egen uppfattning men ville bara dela med mig av MINA erfarenheter.

Annars vill jag gärna tippsa TS om Dansk/Svensk Gårdshund!
Liten, pigg, trevlig, rolig ras! :)

5869864.jpg


En hundras som jag fattat tycke för på sista tiden är även Basenji.. :p

//Mimmi
 
Senast ändrad:
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Jag gillar schnauzern väldigt mycket, alla jag träffat har varit bra mentalt så :D

Men jag vill INTE ha en trimras igen :crazy:
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Dansk/Svensk Gårdshund eller Jack Russel har jag faktiskt funderat mycket på också..

Allmänt:

Så himla svårt att bestämma sig, nu med facit i hand efter Atlaz så är jag så himla "osäker" och "rädd" att man ska råka ut för en vek och "felavlad" individ igen :crazy:
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Jag förstår vad du menar, har varit i samma sits själv.
Min första hund var ett mentalt vrak, jättegosig, men inte en nuffra rätt. Det blir så mycket roligare att ha hund om man slipper en del av problemen.

Jag tycker du ska kika lite nnärmare på terrier som rasgrupp, finns mycket trevligt där.
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Glöm inte att arvet är början men att uppväxten är mycket väsentlig. Medveten om att olika forskningsrapporter ger olika svar på HUR betydelsefull den sociala miljön är nämnder jag inte siffror. Det alla de rapporter jag kommit i kontakt med är överens om är dock att den sociala miljö valpen vistas i gör mer på psyket än arvet. Även en vek hund kan bli en bra hund i rätt händer. Däremot krävs mycket mer jobb och vana.

Till TS - ta det inte som kritik - bara som information.
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Vill du vara säker på att inte råka ut för en vek hund är kanske en tax det bästa allternaativet där:angel: Jag har aldrig stött på en vek tax, dom är tåliga, har ett självförtroende utöver det vanliga oftast:D
Terriers är ju också "tuffare" hundar som jag tror skulle passa....om man nu först går efter mentaliteten.
 
Sv: "ångest~fundera~på" raser ?!

Jag tar det inte som kritik eftersom jag vet vad som gjorts och inte gjorts i Atlaz fall, annars hade det lätt kunnat tolkas som ren kritik mot mig och min kunskap.

Jag har förklarat Atlaz för dig via PM, men det kanske inte var oss du syftade på?

Atlaz har dock inte med denna tråd att göra .

/C
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 340
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 676
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 662
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej, jag går i tankar att köpa hund och håller på att leta en passande ras i djungeln. Men det så sjukt svårt så tänkte kika om någon...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp