Bukefalos 28 år!

Annat än Outlyne till långsmala?

Septicemia

Trådstartare
Jag har insett att jag behöver en säkerhetsväst igen, men känner att det börjar bli hopplöst att hitta något som passar vettigt och känns bekvämt.

Den som bör sitta bäst vore en Airowear Outlyne (L3 Slim Long eller Extra long), men som numera ovan väst-användare tycker jag att det känns obehagligt långt i ryggen och klumpig i sidorna. Är det en vanesak? Har inte testat just extra long utan enbart regular i rätt vidd samt long i för stor vidd.

Min senaste väst var förmodligen urvuxen när jag slutade använda den, då hade jag något liknande Outlyne, en Zippa, som faktiskt var riktigt trevlig att rida i men den gick inte så långt ner som västarna bör göra i ryggen.
Har kikat på Racesafe men de är alldeles för korta när jag mäter och storlekarna funkar inte riktigt enligt tabeller, går de att justera ytterligare?

Med en blygsam studentbudget hade dessutom varit trevligt om det funnits ett ok men billigare komplement till de dyrare alternativen men det känns inte som att det blir så enkelt?
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Jag tror att du blir av med klumpigheten i sidorna när den blir rätt i vidden. Är de kunniga i att prova ut västarna i butiken du tänkte handla? Tänker att om den känns för lång så är det inte otroligt att du behöver en lite kortare, men det ska de i butiken kunna hjälpa dig med! :)

Jag har aldrig stött på en billigare, lika bekväm väst i alla fall (och då har jag jobbat i ridsportsbutik). Så studentbudgeten får nog tyvärr bli lidande om du inte vill gå ner i komfort...
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Behöver jag en kortare hade det varit underbart :D (men sedan vet jag med mig att min senaste slutade minst 6-7 cm högre upp än vad de ska och att den västen är vad jag jämför med). I butiken jag varit och provat just outlynen litar jag på personalen men tyvärr har de inte möjlighet att bara beställa in specialstorlekar på måfå för att jag ska kunna prova.
Jag har rätt stor skillnad på byst och midja så även L3 får mycket material "över" i nedre delen i förhållande till längre upp.

Jag lägger hellre mer pengar på en väst som blir använd att skaffa en som bara ligger och skräpar för att den är obekväm, däremot är jag nyfiken på om det finns andra långa personer med goda erfarenheter av billigare märken. :)
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Racesafe tycker jag fungerar på långsmala, i xs då kanske då s är väldigt rymlig i mina ögon.
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Du har inte möjlighet att åka till en annan butik och prova? Vilken är det du varit till?
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Den gör alltså det? Maxmåttet över axel ska annars vara 93 cm och jag mäter utan problem 96-98 cm där beroende på vilken sportbh jag använder. :p

Men den finns ju på Hööks så dit kan jag alltid åka och testa. Är deras personal pålitlig förresten? :cautious:
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Jag ska googla och se vad jag kan hitta i butiksväg här omkring! Annars har jag varit hos Henrikssons i Karlshamn vars ägare är duktig och engagerad.
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Beror på butik och vem som arbetar som alltid :p.

Själv är jag bredaxlad och har hyffsat lång rygg, plus väldigt mycket svank. avskyr när det är trångt om halsen och när det är för tjockt under armarna. Min racesafe är väldigt bekväm och är den första väst som jag faktiskt använt mer än under tvång :p. Har den under alla uteritter och hoppningar nu och älskar den ^_^, den enda som varit mer bekväm och följsam är dainese. Dock är den otroligt mycket dyrare också :p.
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Jo, självklart är det så. Min erfarenhet av personalen där är väl lite si och så. Har nära till Hööks som ligger ute på Nova i Lund, men om det är någon som vet att det finns toppenpersonal ute på Jägersro eller i Helsingborg så känns det helt klart bättre att åka dit.

Det låter som att det hade kunnat vara en klar kandidat. Det jag tycker är jobbigt med västar är, bortsett från att det känns långt i ryggen, just bredden. Jag är van vid att ha mycket luft mellan arm och midja naturligt och känner mig väldigt hindrad när det hålrummet fylls upp. Lite som en häst med transportskydd på de första gångerna. :D
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Nu har jag dålig koll på sortimentet, men du har ju både Flädie ut mot Bjärred och Bengts i Veberöd. De har i alla fall rätt så brett sortiment! Säg till om du vill ha sällskap, jag är på jakt efter ridstövlar och tänkte ändå besöka båda butikerna snart :)
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Nova tycker jag är bättre än Malmö i hööks väg,

Veberöd och flädie har dock bättre personal överlag och ger mycket mer personlig service enligt min erfarenhet.
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Åh, hittar du dit så hänger jag mer än gärna med! Jag kan i princip alla dagar utom måndagar. :D

Buck: Tusen tack för tipsen :bow:
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Jag har en Airowear Outlyne L3 slim normallång. Och den sitter som en smäck på mig. Passar mig perfekt. Har aldrig tidigare ridit med väst, men har numera nyligen inriden ungpojke. Så väst behövdes inskaffas.

Hade mycket svårt att hitta en väst som passade på bredden både över byst och midja. Airowear var den enda som funkade. Så om du har stor skillnad i mått mellan byst o midja så rekommenderar jag varmt en AO. Racesafe satt riktigt gräsligt illa på mig. Mina mått är 167cm lång, 58 kg, 65G i bh, något långt överliv.

Ja tyvärr så fyller västen ut något i midjan, vet inte om det är bättre med någon annan väst. Har hitintills inte tänkt på det alls vid ridning, men det kan ju bero på att vi enbart unghästrider än så länge.
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Tack för input :bow: Själv är jag ca 180 cm, väger runt 60 kg och har för det mesta 70E i kupa. Det är inte enormt stort men med 65 cm i midjemått blir det en rejäl skillnad på bredden i midja-bystmått på västen.

Förhoppningsvis är det en vanesak det där med att västen tar plats på bredden, har i många år undvikit västar men nu (även här i kombination med unghästridning) är det dags att ändra på mitt tankesätt.
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Jag är 175/57 och trivs bra i min Racesafe. Har visserligen inte provat AO eftersom jag köpte RS innan den kom, men jag känner heller inget behov av att byta.
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Tycker att det låter som om en L3 slim extra lång kan passa dig. Våra tuttar har ganska så samma storlek sen har du en något smalare midja än mig. Sen västen täcker ju inte runtom hela kroppen i midjehöjd, framtill slutar juvästen ovan midja. Det som gör att AO passar mig så bra är att det finns två helt oberoende band att reglera vidden med => jag kan dra åt nedersta bandet så pass hårt så att västen sedan inte kan glida upp över de rejäla tuttarna!

När ja provat andra västar har de åkt upp i nacken och suttit där som ett j-la skölpaddeskal. Racesafe tycker jag är en mycket smidig väst, men på mig sitter den något så överjävligt illa. Lagom lång väst är 2 nummer för stor i midjan och två nummer för liten över bysten. Stora i storlekarna och framför allt kan man inte anpassa formen på västen med sidosnörningen enbart storlek. Så har man en kroppsform som passar i en Racesafe så verkar den vara bra. Har några i stallet och deras västar sitter bra, men de är raka i sidorna och ganska så tuttlösa. Men min kroppsform passar inte i den.


Det går att beställa AO väst från England även med frakt blir det billigare än att köpa i Sverige. finns några här på Bukefalos som gjort detta
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Det låter som att det lutar åt outlynen, men jag ska försöka prova lite andra också för att få något att jämföra med. Just sköldpaddsskal-känslan får jag lätt, men med en väl avpassad väst så bör alltså det försvinna?
Har också kollat på brittiska hemsidor, det blir helt klart billigare men jag vill nog inte beställa en utan att ha provat de först. Måste jag ha en extra long så behöver mer eller mindre alla butiker specialbeställa från Airowear verkar det som, endast long som finns som standard.

Equilina: Tack! Jag har hört mycket bra om RS och gillar att den verkar smidiga, ska definitivt prova de också även om mått-tabellen inte talar till min fördel. :p
 
Sv: Annat än Outlyne till långsmala?

Jag vågade inte heller chansa och beställa från England om den inte passade eller det var något fel så skulle det bli krångligt.

Ingen sköldpadda överhuvudtaget med AO på mig!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag letar säkerhetsväst eftersom att det är krav på att man ska ha det på ett ridläger jag ska på i sommar. Jag har inte ridit med...
Svar
15
· Visningar
1 822
Senast: Nevermind
·
Utrustning Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker...
2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag läste precis en artikel som var länkad här i från buke om en tjej som brutit ryggen på två ställen. Läste vidare i artikeln och såg...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 480
Senast: Fredag
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen bytt säkerhetsväst från en Zippa till en Racesafe och är har blivit helt fundersam på om den verkligen har rätt...
Svar
5
· Visningar
3 159
Senast: gulkiwi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp