Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir så himla nyfiken på vad man är ute efter när man efterfrågar en sådan blandning. Var tvungen att googla för att se om det fanns exceptionellt gulliga bilder som köparen kan ha sett och trånar efter, men de exempel jag hittade såg ut som rätt vanliga blandrashundar. Kan ju inte vara hundarnas egenskaper man är ute efter att blanda, eller? 😅 Vallande arbetsnarkoman… och lat kelgris?
Man vill ha en hund som ser ut som en bordercollie men är en soffpotatis tror jag.
 
Två annonser, samma säljare, samma valpar på bilderna, samma text i annonsen med en liten liten skillnad.

Utdrag ur text 1: Amerikansk Staffordshire terrier valpar 20.000kr Födda 3 November, leveransklara början av januari.

Valparna är renrasiga Amerikansk staffordshire terrier, föräldrar till valparna är friska med bra psyke samt utan allergier

Utdrag ur text 2:

Staffordshire bullerrier valpar 20.000kr Födda 3 November, Leveransklara början av januari, då valparna blir 8 veckor.

Valparna är renrasiga staffordshire bullerrier, föräldrar till valparna är friska med bra psyke samt utan allergier.

Borde inte grunden vara att man vet vilken ras man säger sig föda upp. Allra helst om man tänker påstå att de är renrasiga.
 
Två annonser, samma säljare, samma valpar på bilderna, samma text i annonsen med en liten liten skillnad.

Utdrag ur text 1: Amerikansk Staffordshire terrier valpar 20.000kr Födda 3 November, leveransklara början av januari.

Valparna är renrasiga Amerikansk staffordshire terrier, föräldrar till valparna är friska med bra psyke samt utan allergier

Utdrag ur text 2:

Staffordshire bullerrier valpar 20.000kr Födda 3 November, Leveransklara början av januari, då valparna blir 8 veckor.

Valparna är renrasiga staffordshire bullerrier, föräldrar till valparna är friska med bra psyke samt utan allergier.


Borde inte grunden vara att man vet vilken ras man säger sig föda upp. Allra helst om man tänker påstå att de är renrasiga.

En nyskapande variant på att välja valp... du får välja ras? :idea: :rofl:
 
Varför? Är det för att hanvalpar är mer populära (typ alla ”kändisdoodlar” jag vet är hanar…)? Eller kanske för att man kan tjäna stålar på att para vidare?
Eventuellt hade han en färg som var mer attraktiv på marknaden.
Tyvärr har det kommit (jag skyller på USA) en trend där det blir allt vanligare att begära olika pris för olika färg.
Vet att på 90-talet var det vanligt (ex Sheltie med Merle var dyrare, pudlar i vissa färger osv) men det gick ner.
Men nu har det kommit tillbaka i allt större utsträckning vilket har konsekvensen att fler börjar färgavla (inom och utom SKK) vilket i sig har negativa konsekvenser..på flera plan. Blir så ledsen över att folk inte förstår...alternativt att de förstår men inte bryr sig.
 
Eventuellt hade han en färg som var mer attraktiv på marknaden.
Tyvärr har det kommit (jag skyller på USA) en trend där det blir allt vanligare att begära olika pris för olika färg.
Vet att på 90-talet var det vanligt (ex Sheltie med Merle var dyrare, pudlar i vissa färger osv) men det gick ner.
Men nu har det kommit tillbaka i allt större utsträckning vilket har konsekvensen att fler börjar färgavla (inom och utom SKK) vilket i sig har negativa konsekvenser..på flera plan. Blir så ledsen över att folk inte förstår...alternativt att de förstår men inte bryr sig.
Åh, såklart… Kollade Blocket snabbt nu, och ja, flera annonser där de populära färgerna kostar mer :down: merle aussie för 4000 kr extra, merle fralla för 2000 kr extra…

Sen ett extremexempel där en merle tik kostade 23 000kr mer än en fawn hane!!!! Jisses.
 
Åh, såklart… Kollade Blocket snabbt nu, och ja, flera annonser där de populära färgerna kostar mer :down: merle aussie för 4000 kr extra, merle fralla för 2000 kr extra…

Sen ett extremexempel där en merle tik kostade 23 000kr mer än en fawn hane!!!! Jisses.
Exakt vad är det som är snyggt med merle jag tycker det är en av dom fulaste färger en hund kan ha😅
 
Åh, såklart… Kollade Blocket snabbt nu, och ja, flera annonser där de populära färgerna kostar mer :down: merle aussie för 4000 kr extra, merle fralla för 2000 kr extra…

Sen ett extremexempel där en merle tik kostade 23 000kr mer än en fawn hane!!!! Jisses.
Ja, alltså förutom att det är problematiskt med färgavel så är det ju ofta så att defekter premieras. För Merle är ett defektanlag och vissa sjukdomar/sjukdomstillstånd finns i högre frekvens hos den även när de har anlaget i enkel uppsättning.

Sen är det också så med raser att många av de raserna som är sjukare kostar mer!

Så det finns ingen logik i det heller....
För uppfödaren finns degt ibland en viss grad av logik eftersom hundar av raser som ofta får förlösas med kejsarsnitt (så hög frekvens att försäkringsbolagen inte betalar snitt på dessa raser) kostar mer för att ett kejsarsnitt är dyrt. Men det man då betalar mer för är en hund som, av en eller annan anledning, är konstruerad på ett sätt som gör att de oftast inte kan föda sina egna valpar. Det är ju generalfel....

Så vi lever i en upp-och-nedvänd värld verkligen!
 
Två annonser, samma säljare, samma valpar på bilderna, samma text i annonsen med en liten liten skillnad.

Utdrag ur text 1: Amerikansk Staffordshire terrier valpar 20.000kr Födda 3 November, leveransklara början av januari.

Valparna är renrasiga Amerikansk staffordshire terrier, föräldrar till valparna är friska med bra psyke samt utan allergier

Utdrag ur text 2:

Staffordshire bullerrier valpar 20.000kr Födda 3 November, Leveransklara början av januari, då valparna blir 8 veckor.

Valparna är renrasiga staffordshire bullerrier, föräldrar till valparna är friska med bra psyke samt utan allergier.


Borde inte grunden vara att man vet vilken ras man säger sig föda upp. Allra helst om man tänker påstå att de är renrasiga.
Gissningsvis smuggelhundar. Bra när man kan sälja utifrån vad köparen vill ha istället för vad hunden faktiskt är… :(
 
Fast hur ofta ser du någon IRL?
Alltså just merle tyckte jag mej se jämt innan jag flyttade norröver 😅 Såg visserligen några få även när jag bodde i Västernorrland men inte alls lika många som när jag bodde ännu längre söderut o nu sen jag flyttade till Norrbotten har jag faktiskt inte sett en enda merle
 
Alltså just merle tyckte jag mej se jämt innan jag flyttade norröver 😅 Såg visserligen några få även när jag bodde i Västernorrland men inte alls lika många som när jag bodde ännu längre söderut o nu sen jag flyttade till Norrbotten har jag faktiskt inte sett en enda merle
Jag ser också Merle ofta (bor i Sthlm, Farsta och Vendelsö) . Merle är lätt att få till då det är ett dominant anlag.

Svårare med röda pudlar, dilution mm.
 
Jag ser också Merle ofta (bor i Sthlm, Farsta och Vendelsö) . Merle är lätt att få till då det är ett dominant anlag.

Svårare med röda pudlar, dilution mm.
Jag bor också i Sthlmsområdet och kan inte påminna mig när jag såg en sist och då var det en bullmastiff.
 
Ser sällan merle. Bor strax norr om Göteborg. Men vi har en Collie och en Sheltie i området. Men utöver dessa är det sällan jag ser någon🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 295
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 009
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 815
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 781
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp