Bukefalos 28 år!

Annorlunda westernhästar

Colina

Trådstartare
Är det några här som rider western på lite annorlunda raser?
Jag tänker då på annat än de klassiska westernhästarna.

Hur går det, tävlar ni till och med?
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Jag rider Nordsvensk brukshäst, har tävlat lite men inget uppsuttet än utan Trail in hand på E och D nivå.
Delmålet är E-tävlingar i skritt och trav men vem vet vi kanske får till nåt mer :) Rider dock inte enbart renodlad westernridning så då kanske vi inte får räknas :angel:
Kör även mycket, mest vagn men även i skogen, och tränar AR.
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Min häst måste nog klassas som annorlunda, inte bara i westernkretsar :angel:

Ferguson, fjord/islandskorsning f-95
IMG_0163.jpg

(Jag vet att jag sitter snorsnett på bilden, som tur väl är är det en ögonblicksbild, förmodligen fipplade jag med något som vanligt :p)

Vi tränar och tävlar. Var med i westernallsvenskan div två i år, kommer vara med nästa säsong med. Vi tävlar inte mycket, men visst tävlar vi! Och det går oftast rätt bra, så länge jag inte fipplar för mycket och gör bort mej :D Vi pysslar mest med trail, lite pleasure och western horsemanship. Hade en idé om att rida på kor med honom, men det gick inte så bra.. Alla kossor kom fram till oss och följde med oss istället för att springa iväg :angel:

Jag är så stolt över min lilla ponnyskrutt att det blir en hel bildbomb!
Trav
Galopp (eller nåt sånt :p)
Figge! :D

Jag har även en new forest som ska bli westernhäst, vet inte hur ovanligt det är men roligt är det. Har inga bra bilder på henne tyvärr.. Hon är inte igång alls, så jag vet inte riktigt vad jag ska ha henne till än heller. Förmodligen kan hon bli en skaplig reininghäst :d
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Är det några här som rider western på lite annorlunda raser?
Jag tänker då på annat än de klassiska westernhästarna.

Hur går det, tävlar ni till och med?

Kallblodstravare. Vi tävlar inte ....ännu. :)
Han är jätteduktig, villig att lära sig, otroligt smidig och lättvänd. Han kommer aldrig bli något för reining eller gångartsgrenar men han gillar att jobba och försöker alltid göra rätt.

Det som håller oss mest tillbaka är tidsbrist samt att vi lär oss ihop. Vi är båda "nybörjare" i western. Samt att han har dragits med en del skadeproblem.

Jag har inga jättefärska bilder men här kommer några :)
Vår 2012 precis igångsatt efter 10 månaders vila.
d69c9494.jpg


Januari 2011.
685f5bff.jpg


Maj 2011
a65cf89e.jpg


Och Juli 2012 :D
a11d72c5.jpg
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Jag har två lite ovanliga raser.
En fjording som numera är pensionär, men henne har jag tävlat upp till SM nivå med placeringar i trail och horsemanship. Har även gått väldigt bra i westernriding och pleasure :)

Och min andra är en morgan som är (än så länge) rätt ovanlig i Sverige. Har inte tävlat så mycket än, men hittills har det gått rätt bra ändå. Kommer satsa främst på reining med henne, men hoppas att hon kan bli en bra allround häst och passa för fler grenar
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Vad roligt! Det var verkligen inte den mest vanliga westernhästen inte :)
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Jag har tidigare haft en fjording som gått tom WA div II guld -08, placeringar i ganska många grenar upp till C-nivå.

Tävlar nu en kbl-travare, som varit med och tagit silver i div II WA i år. Tävlat C-nivå med hyfsade resultat (bl a vinst i reining på 70 poäng, silver i DM i Trail, vunnit ett par WH på C-nivå) och debuterat B-nivå med som bäst femte plats i reining, sjätte plats i WH och debuterat trail B med så många straffpoäng att domaren förmodligen tappade räkningen... men hästen är ursäktad för jag var taskig och efteranmälde till B-trail för att det skulle bli gren. Tredje gången han gick en trailbana i hela sitt liv...

Häst är duktig.
Har lite andra hästar som jag har tänkt testa på C- eller D-nivå nästa år om jag ids tävla på så många hästar. Tänker då i första hand på en connemara och en basjkir.
Har en frieser och en fjording födda -09 som jag ev tänkte starta på C- eller D-nivå nästa år men det är högst oklart hur jag kommer att göra med tävlandet.
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Jag har tävlat, men mest tränat, western med min bruksnordsvensk.
Hon är jätteduktig och smidig, tycker om att jobba med kossor men även raining :)
Trail är vardag för oss så det är inga problem heller.
 
Sv: Annorlunda westernhästar

LARGE09.jpg

En bild på oss också, som inte är sådär jätteny :angel:
Dåvarande pojkvännen tyckte visst hon skulle ha blå lindor på sig.. suck.
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Min älskade vallack tävlade jag litegrann innan jag sålde honom i våras. Han är en korsningsvallack f. 06, med en hel del arabblod i sig. Tävlades på D-nivå med många topp 3-placeringar, och även startat trail & horsemanship på C-nivå med placeringar. Tyvärr kom mitt brutna ben ivägen för tävlandet, så det blev inte så många starter under 2011, men han betedde sig som om han aldrig gjort något annat när vi kom in på tävlingsbanan.

Nu har han det bra hos ny ägare, hoppas jag får se dem på tävlingbanan någon gång :)

DSC_0076.jpg
 
Sv: Annorlunda westernhästar

*kl*

Jag tävlade en del western med min varmblodstravare förut. När jag kunde hålla mina tävlingsnerver på mattan så gick det väldigt bra för oss och tillsammans fick vi då fina placeringar. Tyvärr så kunde stressade jag upp mig för mycket på tävling så vi la av med tävlandet.

Han är dock testad på kor med gott resultat och är en bra trailhäst. I reiningen så blev han lite väl taggad men han hade en spin som kunde få många kvartingar att tappa hakan.

Ranchtrail
img_1126_142340912.jpg


Putta kossa
picture-252_110704080.jpg

picture-250_110704176.jpg
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Har du någon film på spinnandet? Skulle vara intressant att se en vbltravare utföra det ordentligt :)

Min bruks kunde ju också när hon var i form, men inte att jämföra med en quarter såklart.
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Jag har en knabstruper-valack, det är den svarta i mitten på bilden.
Den bruna är en vbltravare och skimmeln är en arabkorsning,
vi rider western på alla tre.

Otto.jpg
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Tyvärr inte.. Jag åker nästan alltid själv med mina hästar på träningar så det är svårt att få foto och film tillfällen. Det var ett bra tag sedan nu han var i så pass bra form att spinnen satt där den skulle, så det är svårt att få till det idag med samma resultat. Men när vi faktiskt var igång med ridningen så fick vi mycket god kritik på just den rörelsen.

Självklart är det svårt i det stora hela att mäta sig med kvartingarna och de andra amerikanska raserna men i olika moment så kan en outsider prestera lika bra med rätt träning och fysiska förutsättningar.
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Jag köpte mitt korsningssto varmblod/halvblod för fem år sen. Vi "kämpade" (red i skogen och lite på banan.. :P) på egen hand i 3 år, men när vi väl åkte på en clincic för två år sen, så var vi fast!
Förra året var vårt "riktiga" år, och vi tävlade en hel del, men utan några större framgångar... I sommar har vi gjort dom riktiga framstegen, även att vi inte tävlat så mycket.
Det är framför allt barrel som gäller, men nu har vi även kört lite reining. :)

http://sparrowhillranch.weebly.com/uploads/7/6/1/5/7615859/6785650_orig.jpg

http://sparrowhillranch.weebly.com/uploads/7/6/1/5/7615859/5091517_orig.jpg

http://sparrowhillranch.weebly.com/uploads/7/6/1/5/7615859/8292935_orig.jpg

http://sparrowhillranch.weebly.com/uploads/7/6/1/5/7615859/9311549_orig.jpg
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Jag rider min gatukorsning född 2007, farmor var arab.

Vi har precis smugit oss ut på ett par W&T tävlingar i trail, WH, WP och WR.

Håller på att köra in henne, hon ska startas på kor nästa år, vi åker pulka efter henne, min mamma som inte har ridit på 15år rider ut på henne, trygg skogsmulle, vi hoppar, 2-åriga brorsonen leder in henne själv från hagen.

Det är en fantastisk liten häst med ett hjärta av guld som ställer upp på det mesta!



DSC_0106.jpg




strandritt193.jpg


strandritt198.jpg
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 872
Senast: fio
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 143
Senast: co-SMAD4
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp