Bukefalos 28 år!

Annorlunda westernhästar

Sv: Annorlunda westernhästar

:D

siggewestern.jpg
 
Sv: Annorlunda westernhästar

*KL*
Jag rider western, om än på trevande nivå, på en jättego 14-årig varmblodsvalack. (Och nu blev det just uppehåll i regnet, så jag åker nog bort till honom på en gång. :) )
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Tack :laugh:

Hon blir oftast igenkänd av folk de få gånger hon är med ute, när hon stod uppe hos Ljungberg så var där en av deras ridskoleelever (äldre kille) som hade köpt morötter "till den snälla sagohästen med den fina manen" :love: :angel:
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Det ser ut som om bettet glidit igenom munnen, oavsett bett så är det där aldrig okej. (om inte hästen tex snubblar och man råkar)
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Jag rider åtminstone på ett tränsbett och inte ett stångbett.. Men visst tas det för hårt ibland när vi båda blir taggade.

Jag tycker inte att det är OK med valfri betsling inkl möjligheten att rida med tvåhandsfattning på stång i barrel race och pole bending.
Just för att det rätt ofta blir väldigt bryskt i munnen på hästen.
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Tack Digbil. Jag kan inte annat säga än tack det samma. Din fina Rimmern är som koppar i solsken. Helt underbar :love::love:
 
Sv: Annorlunda westernhästar

KL

Inte jätteannorlunda kanske, men en D-ponny jag hjälper till med. Hopp och dressyrponny innan jag hoppade upp :D


En ponny som är jätterolig att arbeta med

538256_3735418542337_1574285473_n_zps892c8a86.jpg


303405_3735428982598_439302973_n_zps8bb5824a.jpg


DSC_1456_zpsab4a7ceb.jpg


DSC_1781.jpg
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Det ser ut som om bettet glidit igenom munnen, oavsett bett så är det där aldrig okej. (om inte hästen tex snubblar och man råkar)

Bettet sitter där det ska och har inte glidit igenom munnen. Vad skönt det måste kännas för dig att alltid rida perfekt, även på en jättehet häst där ni båda har en riktig adrenalinkick - jag avundas dig och önskar att jag också kunde göra det! :) Jag och Neha har dock en bit kvar dit.
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Vart skrev jag att jag var perfekt?
Däremot tycker jag inte man ska rida med tvåhandsfattning i barrelrace om man inte kan hålla händerna i styr. Min häst är ofta väldigt het, men välriden, så vi rider på långa tyglar, gärna med enhandsfattning, i såna moment. Dessutom använder inte jag bett, istället halsring, grimma osv. Men jag sliter inte sådär i den när vi svänger snävt, då har man mycket träning kvar och kanske ska träna i lugnare tempo.
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Vart skrev jag att jag var perfekt?
Däremot tycker jag inte man ska rida med tvåhandsfattning i barrelrace om man inte kan hålla händerna i styr. Min häst är ofta väldigt het, men välriden, så vi rider på långa tyglar, gärna med enhandsfattning, i såna moment. Dessutom använder inte jag bett, istället halsring, grimma osv. Men jag sliter inte sådär i den när vi svänger snävt, då har man mycket träning kvar och kanske ska träna i lugnare tempo.

Målet är att rida på en hand runt tunnorna, men just nu behöver hon stöd där, både med benen och i bettet. Enhandsfattning kan göra lika mycket skada som tvåhandsfattning - jag har sett många (i toppen) som bara tar innertygel och drar runt hästen. Jag tränar i lugnt tempo, men detta var på tävling - som ändå genomfördes i relativt lugnt tempo - en tävling där jag gick in för att skola henne. Hon vrider inte kotorna i galoppen och får därmed ont runt tunnorna. Detta har vi nu tränat tränat tränat på, men rädslan hos henne finns kvar. Jag skulle inte kunna rida barrel i halsring/grimma, då hon behöver stödet att kunna plocka upp en bog osv. Jag har bilder med slapp innertygel och knappt kontakt med yttersidan (runt tunnan) med om du vill se, om du tror att jag alltid rider såhär... Men nu är vi väldigt off topic pga en ögonblicksbild...
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Häst kan aldrig få utt sitt fula potential med 2-hand lådibil stryning!
Man måsta behärska neck reinings konst så att häst och rytter fungera som en helhet.

Last years NFR 2011 Barrel Racing Champions
www.youtube.com/watch?v=vss5N1Sd5mM

Och så kom han med... Jag är knappast på NFR-nivå med min häst efter 1.5 år med barrel race - ni vet inte vad jag och Neha presterar hemma/på tävling - ni har sett en ögonblicksbild där hon accelererar och jag inte hinner med - uppenbarligen missade ni bilden där jag travade på en hand på lång tygel, eller när jag travade henne utan träns och sadel... Jag ville visa att jag inte har en quarter/paint.. Tack för mig! :grin:
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Och så kom han med... Jag är knappast på NFR-nivå med min häst efter 1.5 år med barrel race - ni vet inte vad jag och Neha presterar hemma/på tävling - ni har sett en ögonblicksbild där hon accelererar och jag inte hinner med - uppenbarligen missade ni bilden där jag travade på en hand på lång tygel, eller när jag travade henne utan träns och sadel... Jag ville visa att jag inte har en quarter/paint.. Tack för mig! :grin:

Du ska inte ta upp det så illa eller personlig!
Jag säjer det till ALLA!!
Jag har sett det i år tal hur folk mala och mala och mala med det 2-hand fättning med den förklarning att "det är den inlärnings process"!
B-LL SH-T!!!
You learn by doing!! den inlärnings process är hur man bygga upp den kordination med en hand för att kommunicera med hästen så att du inte ens tänke på det.

Man kan aldrig komma främ till western riding och hästens potentiol när man envis med nåt konstig english ridkonst.

Tack för bilder,
Snygg häst.
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Och så kom han med... Jag är knappast på NFR-nivå med min häst efter 1.5 år med barrel race - ni vet inte vad jag och Neha presterar hemma/på tävling - ni har sett en ögonblicksbild där hon accelererar och jag inte hinner med - uppenbarligen missade ni bilden där jag travade på en hand på lång tygel, eller när jag travade henne utan träns och sadel... Jag ville visa att jag inte har en quarter/paint.. Tack för mig! :grin:

Jamen du lägger ut en bild som faktiskt ser rätt illa ut, då är det väl inte konstigt att folk reagerar.
Jo, jag har sett många liknande bilder på BR-hästar. Det slits och dras flitigt av många ryttare i samma situation.
Det är skälet till att jag och flera med mig uttrycker vår åsikt om tvåhandsfattning på stång i den situationen.

Om ni är i utvecklingsfas: rid för sjutton på tränsbett och slit inte runt hästen när du tävlar. Träna och finslipa därhemma i lugnt och kontrollerat tempo och tävla när du inte längre behöver slita hästen i munnen.

Det är inte bra för westernsporten att man sliter sina hästar i munnen på det sättet.

Nu spinner jag iväg på ämnet, men det är inte bra för sporten att folk väljer att tävla på en betsling som orsakar en massa utspel från hästarnas sida, för det ger en trist bild av westernridning som en sport där folk betslar upp sina hästar in absurdum. Och det ger en bild av westernridningen som en sport som är hård och tuff mot hästarna.

Visst kan man hamna i en situation där något går snett och en normalt sett välriden häst reagerar/överreagerar på bettet, men jag erkänner att jag aldrig skulle lägga ut en sådan bild här.
Lägger in en bild på min "udda" westernhäst fotad under ett stop i B-reining. Hästen är sju år och kbl-travare.
427571_423747834344072_1341973548_n.jpg
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Jag rider en haflingersto och ett travarsto
Haflingern är tävlad en gång på haflingermästerskapen då hon kom 3:a men tiden har tyvärr inte räckt till för tävlingar:/
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Det är skälet till att jag och flera med mig uttrycker vår åsikt om tvåhandsfattning på stång i den situationen.

Om ni är i utvecklingsfas: rid för sjutton på tränsbett och slit inte runt hästen när du tävlar.

Titta riktigt noga på bilden ni diskuterar... Det är inte en stång.. Det är ett tränsbett...
 
Sv: Annorlunda westernhästar

Det ser ut som om bettet glidit igenom munnen, oavsett bett så är det där aldrig okej. (om inte hästen tex snubblar och man råkar)

Nu har jag studerat bilden. Det som ser ut som att bettet åkt ut genom munnen är faktiskt tygeln på andra sidan. Följ sidostycket så ser du att det är ett D-bett av nåt slag och det är inte genom munnen alls...hästen verkar klart taggad!
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 869
Senast: fio
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: co-SMAD4
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp