Bukefalos 28 år!

Ansvar för inackordering?

Fast som jag ser det så försämrar grannen vår relation genom att dra in mig i en konflikt. I det här fallet känner granne och ryttare varandra ganska väl. Grannen tycker helt enkelt - som jag ser det - det är bekvämare att låta mig uppfostra ryttaren och slippa det obehagliga. Det är lättare att tala om ngn än till någon.
Nej det är du som försämrar relationen genom att ta dit folk som rider sönder grannens vall. Du tycker det är bekvämare att grannen ska lära dina inackorderingarna att ta hänsyn än att sätta upp regler för ridning och konsekvenser om man inte följer dem.
 
Fast som jag ser det så försämrar grannen vår relation genom att dra in mig i en konflikt. I det här fallet känner granne och ryttare varandra ganska väl. Grannen tycker helt enkelt - som jag ser det - det är bekvämare att låta mig uppfostra ryttaren och slippa det obehagliga. Det är lättare att tala om ngn än till någon.

Problemet är att när man bedriver en verksamhet, så kan verksamheten drabbas av skadeståndskrav pga att dess hyresgäster tar sig friheter som inte är önskvärda av omgivningen. Om det dessutom förorsakar skada på egendom, i detta fall vallen kan det komma ekonomiska anspråk till dig för vad dina inackorderingar tar sig för. Det är nog därför som markägaren vänder sig till dig först och främst, det ligger närmast till hands att du informerar dina hyresgäster om vad som går för sig och vad som inte är ok.
 
S
Problemet är att när man bedriver en verksamhet, så kan verksamheten drabbas av skadeståndskrav pga att dess hyresgäster tar sig friheter som inte är önskvärda av omgivningen. Om det dessutom förorsakar skada på egendom, i detta fall vallen kan det komma ekonomiska anspråk till dig för vad dina inackorderingar tar sig för. Det är nog därför som markägaren vänder sig till dig först och främst, det ligger närmast till hands att du informerar dina hyresgäster om vad som går för sig och vad som inte är ok.
Kan du utveckla det? Att jag ansvarar f hästarna är jag med på, dvs att jag kan bli skadeståndsskyldig om de kommer lösa och förstör ngt. Men jag bedriver ingen ridverksamhet, dvs hyr inte ut hästar f turridning och har ingen anställd som jag har ett principalansvar för. Har svårt att se att jag skulle bli skadeståndsskyldig f vad en inackordering gör med egen häst utanför min mark - alla fall så vida jag inte handlat med uppsåt eller varit grovt oaktsam, t ex har t ex tagit med ryttaren ut och sagt att det är ok att rida på vallen.
Om jag har fel och har ett sådant ansvar - hur långt sträcket det sig i så fall? Till grannens vall eller till skogsplanteringen 1 mil bort?
 
Varför behöver det bli en konflikt öht? Varför ska du läxa upp?
Säg som det är, granne y var över och hen hade sett att du ridit på hens vall.
Det får vi inte göra. Däremot kan vi rida där och där.
Lugnt och med trevligt tonfall.
Inte, din dumjävel, det begriper du väl att du inte får rida på grannens vall? Är du helt tappad?
Det är en dålig metod :p

Ser verkligen inte problemet här?
 
Om du erbjuder stallplats, var får häst och ryttare rida? Nog kan man hänvisa till allemansrätten, MEN när det kommer till stall med fler ekipage så brukar det bli så att vissa ställen blir mer utsatta än andra med hästar och ridning.Bäst är alltid att etablera kontakt med markägare runt omkring, och höra efter vad som gäller. Under vissa perioder kan alltså ridning inte vara önskvärd på vissa marker, och missnöje uppstår. Det är här kommunikation är bra.

I ett tidigare stall jag stod i hade stallägarna en överenskommelse med markägare som ordnade med ridstig efter åkrar, detta betalade vi en slant för eftersom skörd blev mindre på dessa åkrar. Men för mig som ryttare handlade det om knappt 200 kr per år som är en försumbar kostnad för att slippa diskussioner och missnöjes yttringar.
 
Jag blir lite småirriterad av att läsa din attityd i tråden. Kan du inte vika dig för din granne i den här lättlösta situationen utan att det blir konflikt, vare sig du har rätt eller fel?? Det kan inte vara lätt att alltid behöva ha rätt. :banghead:
 
Jag tycker att det är rimligt att markägaren vänder sig till dig, eftersom du har din verksamhet i form av inackordering. Om det sedan är en "vit" verksamhet eller bara på hobbynivå kan vara detsamma.

Man kan tycka att du inte ansvarar för vad vuxna människor gör, men i och med att du har din verksamhet, tar du på dig visst ansvar för att dina inackorderingar följer regelverk.

Jag har en granne som saknar respekt för odlingar, och som (jag skäms å hennes vägnar) glatt berättade att hon blivit utskälld för att ha ridit på en odling.
Hon ansåg vägvalet vara motiverat av att alternativet var en trafikerad väg.

Så visst finns det vuxna människor som inte respekterar reglerna!

I det här fallet förstår jag att markägaren lägger en del av ansvaret på dig eftersom du bedriver den verksamhet du gör.

Flera har redan föreslagit prydliga sätt att fullgöra ditt åtagande i att berätta för inhyrningen om övertrampet.
 
Du har ett utökat ansvar om du bedriver verksamhet. Du måste informera om vad som gäller i olika situationer, så långt du har insyn i förhållanden. Och du ska ju då gärna kunna påvisa att du informerat och därmed går fri och att inackorderingen handlat mot den information du givit.

Detta är en av anledningarna till att det är bra att ha försäkring för sin verksamhet.
 
Jag blir lite småirriterad av att läsa din attityd i tråden. Kan du inte vika dig för din granne i den här lättlösta situationen utan att det blir konflikt, vare sig du har rätt eller fel?? Det kan inte vara lätt att alltid behöva ha rätt. :banghead:
Om du läst tråden så kan du se att det hela är hanterat och uttett. Jag har pratat med ryttaren och framfört grannens synpunkt. Det finns ingen konflikt kvar. Min ursprungliga undran var om andra delar grannens synpunkt att ansvaret att prata med ryttaren är mitt - när vi båda känner ryttaren - men jag har förstått att flera här ser det just så. Själv hade jag tagit det hela direkt med ryttaren utan att blanda in ngn annan som mellanhand.
 
Om du erbjuder stallplats, var får häst och ryttare rida? Nog kan man hänvisa till allemansrätten, MEN när det kommer till stall med fler ekipage så brukar det bli så att vissa ställen blir mer utsatta än andra med hästar och ridning.Bäst är alltid att etablera kontakt med markägare runt omkring, och höra efter vad som gäller. Under vissa perioder kan alltså ridning inte vara önskvärd på vissa marker, och missnöje uppstår. Det är här kommunikation är bra.

I ett tidigare stall jag stod i hade stallägarna en överenskommelse med markägare som ordnade med ridstig efter åkrar, detta betalade vi en slant för eftersom skörd blev mindre på dessa åkrar. Men för mig som ryttare handlade det om knappt 200 kr per år som är en försumbar kostnad för att slippa diskussioner och missnöjes yttringar.
Här talar vi om små stall där inte dessa problem inte finns.
Detta var en engångs sak.
Är dock fortsatt intresserad av ev juridiskt ansvar
 
Här talar vi om små stall där inte dessa problem inte finns.
Detta var en engångs sak.
Är dock fortsatt intresserad av ev juridiskt ansvar
Och då upprepar jag något jag lärt mig på Buke. Lag tolkas in casem(?) utifrån den unika situationen och jag tror inte att du kan få ett helt klart svar (om inte grannen stämmer dig och ni kör hela vägen till HD). Mina funderingar går i följande banor:

Det finns rättsfall där näringsidkare tvingats avsluta sin verksamhet pga att grannar utsatts för större störning och skada än vad allemansrätten motiverar. T.ex. T3615-95 som gäller ett forsränningsföretag. Om det är tillämpligt på ditt företag eller inte är dock en bedömningsfråga. Ägnade du dig åt turridning vore det en klarare analogi, men samtidigt är det ett rimligt grundantagande att uppstallning av ridhästar medför ridning - har du iordningställda ridmöjligheter på egen mark eller "bygger" din verksamhet på att de inhyrda rider på grannfastigheterna? Om din verksamhet "bygger på" att de inhyrda rider på grannfastigheterna är det sannolikt så att du som stallägare kan anses ha ett ansvar för de skador som uppkommer.

Samtidigt är det dyrt att driva ärenden i domstol och i det här fallet finns inget självklart svar. Det betyder sannolikt att 1) inget händer om inte situationen går helt ur hand med stora skador till följd eller 2) den part som känner sig förfördelad agerar utanför domstolarna. Det finns tusentals sätt för grannar att göra livet surt för varandra.
 
Som näringsidkare kan jag ju inte åberopa allemansrätten f min verksamhet. Det innebär ju att en markägare kan 'förbjuda' mig att t ex ordna turridning eller forsränning, jakter osv. bygger min verksamhet på detta får jag givetvis ett problem och om jag trotsar förbudet och min verksamhet orsakar skada torde väl markägaren kunna rikta skadeståndskrav mot
Mig. Men nu talar vi inte om en sådan verksamhet och att rida på en vall faller ju inte under allemansrätten så frågan kvarstår. En inackordering kan ju hitta på en massa andra saker oxå... T ex släppa sin hund lös då den jagar grannens kor eller köra onödigt fort förbi grannens
Hus på väg till
Mitt stall . Självfallet inte ok. Det ligger i mitt intresse att få stopp på det givetvis . Men är jag juridiskt ansvarig?
 
Vad är problemet? Varför kan du inte se din del av ditt ansvar när du driver en verksamhet som nu har påverkat dina grannar?

/V
Jag tycker att fråor om ansvar är intressanta i sig - både ur ett moraliskt och ur ett juridiskt perspektiv! Har goda relationer m alla mina grannar och vill så ha. Tror inte att de tycket att jag är en svår granne på ngt vis!
Man måste väl kunna få problematisera här på Buke utan att för den skull bli klassad som 'dum och besvärlig', ellet?
 
Ja du har ett visst juridiskt ansvar när du bedriver verksamhet, även om den inte omfattar en turridning. Så var det för vår stallägare.
 
@Ridinglady jag förstår verkligen inte problemet . En granne kommer till dig då denne vet att du hyser verksamhet dvs har inackorderade och påtalar att en av dina inackar bryter mot regler gällande vart man får rida .

Varför är inte det rätt väg att gå utan du tycker grannen ska ta upp det med personen på individbasis ?
Jag tycker det är självklart att grannen vänt sig till dig i första hand och även att du har ett otroligt stort egenintresse av att ta upp det med din inackordering och kanske även allmänt kolla att det är tydligt för alla generellt vilka ridvägar som är ok !
Jag hade som stallägare varit tacksam att grannen tog det med mig av alla de anledningar som angivits och ser det som standard att man gör så med ngn som bedriver verksamhet .
Vänd på det : om grannen bedrev storjordbruk och ngn inhyrd hade kört igenom din hage och förstört , hade du då kontaktat bonden och förväntat dig att han upplyst sin anlitade om problemet eller hade du bara stannat personen i traktorn och sagt till denne, eller hade du tyckt om du ringt till bonden och han sa att "det där får du ta med den som satt i traktorn" tyckt det känns som norm?
 
@Ridinglady jag förstår verkligen inte problemet . En granne kommer till dig då denne vet att du hyser verksamhet dvs har inackorderade och påtalar att en av dina inackar bryter mot regler gällande vart man får rida .

Varför är inte det rätt väg att gå utan du tycker grannen ska ta upp det med personen på individbasis ?
Jag tycker det är självklart att grannen vänt sig till dig i första hand och även att du har ett otroligt stort egenintresse av att ta upp det med din inackordering och kanske även allmänt kolla att det är tydligt för alla generellt vilka ridvägar som är ok !
Jag hade som stallägare varit tacksam att grannen tog det med mig av alla de anledningar som angivits och ser det som standard att man gör så med ngn som bedriver verksamhet .

@Ridinglady
Håller med i ovan.
Visst kan grannen säga till inackorderingen direkt -om han hinner fram så att de kan prata. Men för mig känns det spontant som att den naturliga vägen att gå är som @mackan säger, gå till den som man vet driver inackordering så att den har möjlighet att ta upp med sina hyresgäster gemensamt att "där och där rider vi inte".
Skulle inackorderingen, trots tydlig info från stallägaren som klargjort var i området man får rida, med "berått mod" fortsätta att upprepade gånger rida där den inte får (misstag kan alla göra) -så skulle jag som stallägare inte vilja ha den inackorderingen kvar, eftersom det i längden kommer ställa till det med grannar och markägare och till slut kanske man inte får rida någonstans.
 
@Ridinglady jag förstår verkligen inte problemet . En granne kommer till dig då denne vet att du hyser verksamhet dvs har inackorderade och påtalar att en av dina inackar bryter mot regler gällande vart man får rida .

Varför är inte det rätt väg att gå utan du tycker grannen ska ta upp det med personen på individbasis ?
Jag tycker det är självklart att grannen vänt sig till dig i första hand och även att du har ett otroligt stort egenintresse av att ta upp det med din inackordering och kanske även allmänt kolla att det är tydligt för alla generellt vilka ridvägar som är ok !
Jag hade som stallägare varit tacksam att grannen tog det med mig av alla de anledningar som angivits och ser det som standard att man gör så med ngn som bedriver verksamhet .
Vänd på det : om grannen bedrev storjordbruk och ngn inhyrd hade kört igenom din hage och förstört , hade du då kontaktat bonden och förväntat dig att han upplyst sin anlitade om problemet eller hade du bara stannat personen i traktorn och sagt till denne, eller hade du tyckt om du ringt till bonden och han sa att "det där får du ta med den som satt i traktorn" tyckt det känns som norm?
Som jag svarat innan, så om jag hade känt personen i traktorn i ditt exempel så hade jag pratat direkt med den personen. Jag hade gått till bonden först om detta inte hjälpte. Om jag gör ngt som ngn anser vara fel så föredrar jag alltid att denne tar det direkt mig - då kan jag be om ursäkt eller förklara mig direkt istället f att gå genom ngn annan. Jag har dock förstått att de allra flesta här tycker att grannen gjorde det naturliga som gick till mig och inte till vår gemensamma kompis och det var ju detta jag undrade över. Tar det med mig!
 
Det här intresserar mig. Kan du utveckla och förtydliga.

Har du tagit in hyresgäster i stallet, oavsett det handlar om skattad verksamhet eller hobbyverksamhet så åligger det dig att upplysa din/a hyresgäster om vad som gäller för ridning i området. Märk väl att dina hyresgäster/inackorderingar ska inte ha kontakt med med markägaren, det är ditt ansvar genom att du upplåter plats även till andra hästägare.

Hos oss gick stallägarna samman i en grupp, hade möten en gång om året med markägare och kom på på så sätt fram till olika lösningar och däremellan hade de kontakt med varandra vid olika problem.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 133
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 552
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 003
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp