Antagning högskolekurser reserv efter andra antagning hur fungerar det?

Islandshästryttare

Trådstartare
Är det ide att höra av sig till skolan om man är reserv 2 på en kurs efter andra antagning? Eller får man ett meddelande på antagning.se om tillräckligt många i gruppen tackar nej i urvalsgruppen till sin plats att man kan få gå kursen ? I urvalsgruppen är det 32 antagna. Känns lite surt just nu.
 
Är det ide att höra av sig till skolan om man är reserv 2 på en kurs efter andra antagning? Eller får man ett meddelande på antagning.se om tillräckligt många i gruppen tackar nej i urvalsgruppen till sin plats att man kan få gå kursen ? I urvalsgruppen är det 32 antagna. Känns lite surt just nu.
Ja, absolut! Det kan också löna sig att höra av sig igen precis vid kurs-/terminsstart. Det blir väldigt ofta sena avhopp och om man då "är där" så kan man ha tur!
 
Ja, absolut! Det kan också löna sig att höra av sig igen precis vid kurs-/terminsstart. Det blir väldigt ofta sena avhopp och om man då "är där" så kan man ha tur!

Tack för svar då gör jag det. 🙂 Bra då vet jag att det är direkt till skolan. Var för länge sen jag pluggade sånt som jag söker via antagning.se så man glömmer. Kursen är helt på distans. Det hänger ju såklart på att jag inte är sjukskriven längre också.
 
Jag skulle säga att det inte är någon direkt idé att höra av dig till skolan, för det sköts ofta per automatik. Alltså du måste inte höra av dig om du är reserv, du står kvar som reserv. Om du blir antagen som reserv så kan det visas på antagning.se, generellt så brukar alla skolor skicka antagningsbesked (mejl) om du blir antagen sent. Ibland med svarskrav om du vill ha din reservplats.
Som reservplats 2 kan det finnas goda chanser att komma in när kursen startar för det är alltid några avhopp.
Lycka till!
 
Är det ide att höra av sig till skolan om man är reserv 2 på en kurs efter andra antagning? Eller får man ett meddelande på antagning.se om tillräckligt många i gruppen tackar nej i urvalsgruppen till sin plats att man kan få gå kursen ? I urvalsgruppen är det 32 antagna. Känns lite surt just nu.

Jag tycker att du ska höra av dig. Det faller alltid bort studenter sent och institutionerna är ofta fria att göra ett litet överintag (men utan att bryta turordningen så klart). Om de ser att det finns ett intresse så kanske de antar både reserv 1 och dig.
 
Jag tycker att du ska höra av dig. Det faller alltid bort studenter sent och institutionerna är ofta fria att göra ett litet överintag (men utan att bryta turordningen så klart). Om de ser att det finns ett intresse så kanske de antar både reserv 1 och dig.


Tack för råd ska se lite hur det går med min sjukskrivning antagligen kan jag inte vara sjukskriven och plugga samtidigt även om det ibland godkänns. Så jag ska se vilket håll rehabilitering går och hör av mig efter nyår.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 523
Senast: gul_zebra
·
Övr. Hund Det är lite mycket just nu så undrar om jag överreagerar? För just nu känns det inte ens lockande att fortsätta kursen. Det handlar om...
Svar
16
· Visningar
2 280
Senast: Viva
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp