Bukefalos 28 år!

"antiglid"

M

mazarein

Hej! Nu när jag väl har hittat en sadel som passar, så har pållen gått o blivit lite trind om magen:o =sadeln åker fram...Finns varken nått att sätta svanskappa i eller extra stropp för förgjord. Tips? Bantning självklart, men det går ju tyvärr ej på ett kick:D Kollade runt lite på nätet på sk antiglid-padar och gelpadar. Någon som testat? Funkar bra/ej? Sort? Tror att det lutar åt en:
89677_32_2.jpg
 
Sv: "antiglid"

Asså, gelpaddarna, måste inte dom ligga mellan vojlock och sadel? Blir det inte för mkt friktion annars?? Är väl till för att fördela trycket under sadeln? Ett tips är iaf att köpa en svängd sadelgjord, håller sadeln bättre på plats! Prova även att spänna sadelgjorden i de bägge bakersta stropparna, då hamnar sadeln i ett lite annat läge.
 
Sv: "antiglid"

Såg att Börjes sålde någon padd som skulle hålla sadeln stilla, funderar på att köpe en sådan eller liknande då jag precis startat igång pålle = sadeln ligger inte så bra
 
Sv: "antiglid"

hejsan, på eqyalitylines hemsida säljer dom non-slip paddar att lägga närmast ryggen, har själv provat och sadeln ligger stilla med en sådan under. Hra provat på två olika hästar vet inte säkert om det funkar på alla i oförsig. kanske värt ett försök =)
 
Sv: "antiglid"

annars finns det ju på typ hööks en sån där liten platta man kan köpa som man fäster i sadeln ås man kan sätta dit en svanskappa kostar typ 20 kr ... sån har vi till shettisen då hon inte har ngn grej som sitter på bakvalvet.. kostade typ 100kr ink svanskappa så ... funkar det med... lite billigare alternativ om man inte vill köpa en dyr pad..
 
Sv: "antiglid"

Varför inte en anatomiskböjd sadelgjord vilket förhindrar att sadeln åker fram ..
 
Sv: "antiglid"

Finns antiglidmattor som man använder under stolsdynor/mattor etc. Inte dyra och går att klippa till som man vill ha dem. Skulle provat en sån först om jag var du, innan jag la en massa pengar på en "riktig" pad.
 
Sv: "antiglid"

Jag skulle ha provat med en sådan här gjord:

06180303.jpg


Den gör att sadeln inte glider fram, utan håller den på plats i och med att den är "formsydd" eller anatomisk som vissa kallar den.
 
Sv: "antiglid"

Annah skrev:
hejsan, på eqyalitylines hemsida säljer dom non-slip paddar att lägga närmast ryggen, har själv provat och sadeln ligger stilla med en sådan under. Hra provat på två olika hästar vet inte säkert om det funkar på alla i oförsig. kanske värt ett försök =)



jag har också haft sådanna till 3 av mina egnas hästar, det har funkat på alla :)
 
Sv: "antiglid"

Tillverkade en liten egen såndär grej som ska hålla svanskappan idag. Fast det funkade inte alls:crazy:
Böjda sadelgjordar vill jag inte ha. Är rädd för punkttryck.
Det finns ju de gelpadar som man kan lägga direkt mot hästen.
Nu är planerna lite ändrade, ska nog köpa ny sadel! Så vi får se hur det blir! men tack för alla svar!:)
 
Sv: "antiglid"

Rädd för punkttryck?

De är ju skonsammare anser jag...
 
Sv: "antiglid"

Han_naH skrev:
Rädd för punkttryck?

De är ju skonsammare anser jag...

Ja, har hört mycket dåligt om "svängda" gjordar..vågar mig nog inte på sådana...:crazy:
 
Sv: "antiglid"

Jag har en sk "anti-slip" pad som jag tycker fungerar bra. Den är från TopReiter och jag har köpt den från Agersta (www.agerstaridshop.nu), de har även en vojlock som ska göra att sadeln ligger stadigare. Nackdelen med denna pad är att hästen kan bli rejält svett under den speciellt om man har som jag en Islänning med rejäl päls.....
 
Sv: "antiglid"

OKej. ja det är ju jobbigt. Min islänning brukar ha rätt tjock päls rätt så långt in i sommaren också...

Men kom poå en alternativ lösning idag kanske! Nämligen en "anti-halk" grej som man ska ha under mattorna egentligen. Ser ut som ett nät. Med det borde hon ju ej bli extra svettig heller. :idea: Ska testa om det funkar på lörda.
 
Sv: "antiglid"

Passa så att nätet inte bränner bara.

Gjordarna ska ju fördela trycket och lämna plats åt armbågarna. Tycker att den svängda gjorden funkar super. Har haft min i drygt 1 1/2 år. Fick rådet av min sadelutprovare/sadelmakare att köpa en sån då hon också var lite rund när jag köpte henne, vilket gjorde att sadeln gled fram.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Detta med sadlar är ju en djungel. Behöver lite tips, ska ev ta ut en sadelutprovare framöver för jag har köpt en antiglid pad och...
Svar
1
· Visningar
543
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 052
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 937
Senast: pews1972
·
Utrustning Hej!! Min ponny är en maxad B ponny av den lite kraftiga typen. Hon har ingen manke alls, utan det är helt rakt och platt! Sadeln...
Svar
11
· Visningar
1 594
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp