Bukefalos 28 år!

Använda det vi odlar.

Tar du enbart syren då? Ingen frukt?
Jag tar antingen en tesked honung eller ett halvt äpple till typ tre deciliter av huvudråvaran i en enliterflaska. Om jag har tar jag också någon matsked vassle.

Tillägg: återkommer med rapport om/när jag provar. 2-5 dagar i rumstemp med stängt lock. Snurra morgon o kväll så inget är långvarigt över ytan. Sila av när småbubblor stiger vid snurrning.
 
Hörni. Maken önskar använda våra örter i vinter. Det är möjligt att det kan gå in i frysen i år men har någon av er provat att torka? Vad är det bästa sättet? Hänga kvistar upp och ner? Plocka blad och torka i ugn?
Jag brukar hänga upp här och var, smaken är absolut kvar.
 
Torka äpplen i ugn, blir ett trevligt allternativ till russin i filen. Musta kan man göra med och frysa in, eller konservera eller göra vinäger av.
Musta vill jag inte, jag älskar äppelmust men det är inte nyttigt att dricka socker :)

Torka är kanske kul.
 
Testar för första gången att fermentera.
Ska förhoppningsvis bli rabarbervinäger, om det blir så eller inte får jag väl veta om en månad ungefär 🫣.
20240520_210424.jpg
Rabarber, socker och vatten. Kom på nu att det hade varit roligt med ena socker och andra honung och se om det blir skillnad i smaken, jaja får testa nästa gång.
 
Det är socker i äpplen, när man mustar försvinner den större tuggbara delen av äpplet :)
Jo det är klart. Jag ser det väl inte som ett större problem än att äta själva frukten bara, även om man såklart behöver hålla det i rimliga mängder oavsett om det är tuggbart eller flytande.
 
Jo det är klart. Jag ser det väl inte som ett större problem än att äta själva frukten bara, även om man såklart behöver hålla det i rimliga mängder oavsett om det är tuggbart eller flytande.
Det är helt ok att du ser det så! :) jag ser det som ett mycket stort problem för mig iom att kroppen uppfattar att dricka juice är en väldigt stor skillnad mot att äta frukt. Det är bättre att äta socker än att dricka samma mängd socker. Så jag äter hellre smågodis än dricker läsk.

https://www.futurity.org/sugar-sweetened-drinks-obesity-1763612/
“What’s new is that this is an impressive group of scientists with vast experience in nutrition and metabolism agreeing with the conclusion that sugar-sweetened beverages increase cardiometabolic risk factors compared to equal amounts of starch,” says lead author Kimber Stanhope, a research nutritional biologist with the School of Veterinary Medicine at the University of California, Davis.
 
Det är helt ok att du ser det så! :) jag ser det som ett mycket stort problem för mig iom att kroppen uppfattar att dricka juice är en väldigt stor skillnad mot att äta frukt. Det är bättre att äta socker än att dricka samma mängd socker. Så jag äter hellre smågodis än dricker läsk.

https://www.futurity.org/sugar-sweetened-drinks-obesity-1763612/

Fast det där handlar om sötade drycker, inte om fruktjuice.

Det känns extremt tveksamt att det skulle vara någon större skillnad på att dricka ofiltrerad äpplemust och att äta ett äpple. Och enda skillnad mellan finfiltrerad klar juice och äpplet är fibret.

USA har enorma problem med sina enorma muggar och extremt sötade drycker. Du kan inte jämföra det med en svensks drickande av äppelmust.
 
Från originalstudien:

"While dietary interven-tion studies comparing the consumption of added sugar toisocaloric amounts of sugar in whole fruit are lacking, theresults from three RCTs suggest that consumption of natu-rally sweetened orange juice (85,86) or grape juice (87) de-creases risk factors compared with sugar-sweetenedbeverages (SSB). In support of this, there are populationstudies that report that incidence/prevalence of metabolicsyndrome (88,89), CVD (90) and T2D (91–93) and theirrisk factors (94–96) are associated with consumption ofSSB or fruit juice with added sugar (93), but not with consumption of 100% fruit juice"

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/obr.12699
 
Apropå fläder -stort fan här- testade jag förra året att pastörisera den färdiga flädersaften istället för att frysa. Det blev ingen skillnad på smak och flaskorna har hållt i kallskafferiet utan konserveringsmedel tills nu!

När den färdiga flädersaften är upphälld på flaskor, ställ flaskorna utan lock i en kastrull. De behöver inte vara fyllda till bredden. Fyll på med vatten runt om flaskorna. Värm tills saften är 70 grader i ca 20 minuter, kolla med termometer. Skruva på/knäpp på locken. Svalna och förvara!

Vi fryser in flädersaften, håller hur länge som helst utan att man behöver tänka på det. Perfekt med att man får kall saft direkt när man blandar den med vatten :love:
 
Fast det där handlar om sötade drycker, inte om fruktjuice.

Det känns extremt tveksamt att det skulle vara någon större skillnad på att dricka ofiltrerad äpplemust och att äta ett äpple. Och enda skillnad mellan finfiltrerad klar juice och äpplet är fibret.

USA har enorma problem med sina enorma muggar och extremt sötade drycker. Du kan inte jämföra det med en svensks drickande av äppelmust.
Samtidigt så finns tydliga fördelar med frukten istället för juicen av samma frukt. Att du tycker det känns ”extremt tveksamt” ändrar inte faktum att de allra mesta fibrer är borttagna från juicen och att fibrer rent generellt är bra för oss, samt att ett glas juice görs av 3-4 äpplen/apelsiner och det är hemskt mycket enklare att dricka ett glas juice än att käka fyra äpplen inom loppet av en minut. Självklart finns mer vitaminer än i läsk så det är inte nattsvart att dricka juice. Samtidigt är det inte så konstigt att avstå juice som du föreslår.

Halvdålig Länk
 
Samtidigt så finns tydliga fördelar med frukten istället för juicen av samma frukt. Att du tycker det känns ”extremt tveksamt” ändrar inte faktum att de allra mesta fibrer är borttagna från juicen och att fibrer rent generellt är bra för oss, samt att ett glas juice görs av 3-4 äpplen/apelsiner och det är hemskt mycket enklare att dricka ett glas juice än att käka fyra äpplen inom loppet av en minut. Självklart finns mer vitaminer än i läsk så det är inte nattsvart att dricka juice. Samtidigt är det inte så konstigt att avstå juice som du föreslår.

Halvdålig Länk
Samtidigt så har just äppelmust just visat sig ha stora fördelar mot både hjärt och kärlsjukdomar och cancer. Kanske visas just fördelarna med must eftersom det är svårt att få i sig 3 till 4 äpplen. (Infon finns i min trasiga laptop från äpplekurs i höstas)
Om man vill dricka äpplen men inte få i sig allt socker så smakade jag på äppelmust som fermenterat med vatten kefir, jättegott med lite bubblor i.
 
Vi fryser in flädersaften, håller hur länge som helst utan att man behöver tänka på det. Perfekt med att man får kall saft direkt när man blandar den med vatten :love:
Jag fryser lite men har inte mer plats i frysen, därav att jag letade efter ett hållbarare sätt att förvara den på! Vi kör med isbitar och citronskivor i glaset, blir som en kall lyxig drink :d

Frysen fylls av svamp, lingon, mullbär, rabarber, tomater, sockerärter , mangold, kryddor mm från egna odlingar så allt som går att förvara på annat sätt är värt att göra det🙏
 
Samtidigt så finns tydliga fördelar med frukten istället för juicen av samma frukt. Att du tycker det känns ”extremt tveksamt” ändrar inte faktum att de allra mesta fibrer är borttagna från juicen och att fibrer rent generellt är bra för oss, samt att ett glas juice görs av 3-4 äpplen/apelsiner och det är hemskt mycket enklare att dricka ett glas juice än att käka fyra äpplen inom loppet av en minut. Självklart finns mer vitaminer än i läsk så det är inte nattsvart att dricka juice. Samtidigt är det inte så konstigt att avstå juice som du föreslår.

Halvdålig Länk

Ja det är en av fördelarna för mig, speciellt på morgonen :). Jag kan få i mig 3 äpplen på ett kick utan det tar 1,5 timme. Fibrer och fruktsocker och vitaminer för att kickstarta dagen!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 557
Senast: sthu
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 091
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 218
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Mina egenodlade sockerärtor tog slut och jag behövde köpa från affären. Det fanns inga så jag köpte sugar snaps i stället. Är väl samma...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp