Bukefalos 28 år!

Apropå det här med att lasta hästar...

Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

Vardags matt för ett Travstall.
Az
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

halv KL*

Det är inte speciellt svårt att få hästen att göra så.
Min tränare använder en metod som gör att det blir otrevligt utanför transporten (longering eller jobb på annat sätt) och trevligt i transporten (lugn o ro).

Mina hästar tränas på detta sätt, video på min 4 åriga märr finns här: http://www.youtube.com/watch?v=QFuoElCf57k

Hon springer dock inte in, men det skulle jag nog kunna fixa på 20-30 min(max), iomed att hon redan är med i det "tänket"

Givetvis skulle även godis funka som någon skrev, men jag personligen använder inte godis i träning. Godis får de bara för att de är söta :D
När de är duktiga så försvinner tryck, de får lugn o ro, en klapp på halsen och ett "BRAAAAA"

Jag har precis det tänket du har inom lastning! Att vara utanför transporten är jobbigt, men inne i transporten så är det lungt och stilla. :)
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

*kl*

Fast det där med att trava eller galoppera in i en transport är inte så svårt att lära in som man kan tro.

Jag har tyvär ingen egen transport men gamlingen han travar in i transporten. Dock behöver jag gå före då han alltid är lastad på detta sätt och jag inte haft egen transport att träna om honom på.

I övrigt såg det ut som ett par glada och positiva hästar. :)
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

Kl*

min häst travar in i transporten men jag väljer oftast att gå in före honom så får någon stänga bakom oss :D

men jag tror att allt är lätt att lära bara man litar på varandar :p
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

Men vad retligt det måste vara om hästen vägrar backa när man står där och drar den i svansen :D

haha min häst är typ så där snäll att lasta och hon går in själv :) och jag drar henne i svansen lite lätt och säger back när hon ska ut och det är inte alltid hon backar ut då haha hon bara står kvar en stund, man kan nästan höra henne sucka sen backar hon saaakta saaakta ut... :D
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

wow, så gick det defenetivt inte till efter senaste tävlingen för våran del...
Men himla häftigt, hästen liknar min medis häst sjukt mkt också! D
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

...inte omöjligt för andra att göra.

Det är så fint med hästträning att allt är möjligt för alla! Med rätt ork, tid och energi kan alla göra underverk har jag lärt mig. :)

Kl
Dock är jag enormt imponerad av dessa videos då hästarna är helt fria och de hoppar ändå över hinder lika höga som de själva och går genom tunnlar (helt onaturligt för hästar som ju är klaustrofobiska!) och ser helt nöjda ut.
Borde finnas fler videos som dessa!
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

(Dock är jag enormt imponerad av dessa videos då hästarna är helt fria och de hoppar ändå över hinder lika höga som de själva och går genom tunnlar (helt onaturligt för hästar som ju är klaustrofobiska!) och ser helt nöjda ut.
Borde finnas fler videos som dessa!)

du menar väll att fler borde ta sig tid till att lära sina hästar sånt här :D och sen lägga ut videos så att allt fler kan komma på att man inte behöver longerlinor, spön, och våld för att lasta en häst? ^^ måste få tag på ett släp så att jag kan börja träna lastning::bump::!
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

Du kan ju börja med att "tunnelträna" den. Då blir den ju van att gå in i något trångt.
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

kl

Jag har haft en ponny som älskade åka transport! Hon fick aldrig någon lastträning, hon tyckte de va kul att komma ut på äventyr:laugh: Kunde inte gå förbi en nerfälld transport utan att hon drog sig dit och allra helst in, lika besviken varje gång att hon fick backa ut igen och gå ut i hagen;)

Och vad synd jag inte såg dessa inspirerande klipp som visats i tråden när jag hade min lilla ponny, hon hade älskat agility! Gick glatt in i hus, på presseningar och löshoppade nästan precis som hästen i filmen.
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

ja det kan jag ju göra!^^ tack för tipset, får leta upp nåt att ha som ram och några presseningar!!
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

KL

Jag tycker det absolut roligaste med filmen är att hästarna är så himla glada och positiva! Hade inte spelat någon större roll vad de hade gjort egentligen för mig, bara att se sådana glada och nöjda hästar gör mig glad!
Min häst verkar ganska ivrig in i transporten, men definitivt en inspiration att få hästarna så glada, både vad gäller lastning och andra saker =)
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

Aaahhh.. vilket härligt ställe! Så mycket leksaker.. Undrar om det finns en liten stuga att hyra på gården? :love: Då flyttar jag direkt!

Härliga filmer, härliga ideer, mer sånt! :love:

Hehehe min tanke med... Jag satt och drägglade över alla roliga sakerna. :p
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

Min häst travar också in i transporten när vi ska åka någonstans men då är hon inte lös! :rofl: Hon älskar att åka! Lite farligt att ha en häst helt lös i en transport kanske som han i filmen har? Visserligen kör han inte iväg med hästen i filmen. Man kan ju hoppas att han sätter fast hästen i grimma under färden i alla fall!
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

Hehehe min tanke med... Jag satt och drägglade över alla roliga sakerna. :p

ja bygga konstiga hinder!!!^^:bump:
dock så vill nog inte mina hästar hålla på med sånt flängeri:( stora hästen ger lätt upp om det är för jobbigt(varför hoppa över när man kan springa runt??)
men min gamla ponny kanske kunde luras upp på nån bro och såna saker.
shettisen hade inte fattat vad hon skulle göra utan bara skenat iväg till närmaste gräs plätt.:rofl:
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

Min häst travar också in i transporten när vi ska åka någonstans men då är hon inte lös! :rofl: Hon älskar att åka! Lite farligt att ha en häst helt lös i en transport kanske som han i filmen har? Visserligen kör han inte iväg med hästen i filmen. Man kan ju hoppas att han sätter fast hästen i grimma under färden i alla fall!

Min häst åker lös för det mesta, hon står som ett ljus och då kan hon äta fritt utan att bli hindrad av något grimskaft. :)
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

Fint att se! :)

Jag önskar att jag kunde ha det lite sådär med min häst.
Just nu är det träna på att stanna utan att slita i grimskaftet och inte springa över mig som gäller :grin:
Hon har varit väldigt bortskämd!
 
Sv: Apropå det här med att lasta hästar...

Oj, häftigt. Ska åka och hämta min blivande häst snart. Hoppas han är lika lättlastad.
 

Liknande trådar

Tjatter Dansbandet Blender har precis släppt en låt om 2020 dom heter Skitår :) Kul låt. Refrängen lätt att sjunga med i! Och bugga till. (5)...
Svar
15
· Visningar
846
Senast: pajaztar
·
Hästhantering Hej! På Söndag ska vi köra min häst ca 3,5 timme till ett ridläger hon och jag ska på. Hur gör ni med stopp längs vägen? Stannar ni...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Fiorano
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 853
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommartoffel
  • Melatonin
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp