Bukefalos 28 år!

APT i förskolan, hur ofta?

Santa

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur ofta era förskolor har APT (Arbetsplatsträffar, dvs personalmöten). Jag har kollat schemat för mina barns förskolor och denna termin är det APT när hela förskolan stänger 15.45 vid 6 tillfällen + att de har helt stängt två dagar under terminen för planering och att de turas om att ta andra gruppers barn på förmiddagarna för att personalen ska kunna ha möte. Jag tycker att det är ganska mycket. Men det kanske är rimligt?
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Jag är nyfiken på hur ofta era förskolor har APT (Arbetsplatsträffar, dvs personalmöten). Jag har kollat schemat för mina barns förskolor och denna termin är det APT när hela förskolan stänger 15.45 vid 6 tillfällen + att de har helt stängt två dagar under terminen för planering och att de turas om att ta andra gruppers barn på förmiddagarna för att personalen ska kunna ha möte. Jag tycker att det är ganska mycket. Men det kanske är rimligt?

Har man ett samverkansavtal mellan fack och arbetsgivare, vilket väl kanske är troligt då just benämningen APT brukar förekomma i de fallen så brukar väl rekommendationen vara 1 gång per månad.
6 APT låter väl därför helt normalt. Planeringsdagar bör ju vara något "annat" - där handlar det förmodligen huvudsakligen om verksamhetsplanering i ett större perspektiv. APT handlar ju mer om praktiska arbetsmiljöfrågor (och kanske kommer det fram saker där som man kan jobba mer intensivt med på planeringsdagarna).

Jag skulle nog se det som positivt; att det är ett tecken på att personalen vid mina barns förskola förhoppningsvis har goda möjligheter att påverka sin arbetsmiljö. Ju bättre personalen har det - desto bättre blir det förmodligen på förskolan rent allmänt och de kan ägna sig åt det de ska: ta bra hand om barnen!
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Jag arbetar på förskola och vi har APT en gång i månaden. Två studiedagar/termin (eller planeringsdagar om man vill kalla det så) och en timmes avdelningsplanering i veckan då de andra avdelningarna tar hand om barnen. Så ja, jag tycker det låter helt normalt!

Sonens förskola har det likadant.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Vi hade APT en gång i månaden, de andra veckorna har vi vanligt personalmöte på onsdagar. ALLTID efter att barnen gått hem. och oftast fram till kl 20.00:crazy:
Stängningsdag 1 ggr/termin.

* Jenny *
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Atp en gång per månad är helt normalt MEN inte på barntid dvs det sker efter förskolan har stängt. I Umeå kommun har förskolorna och skolorna rätt att helstänga 3 dagar per år och det sker lite olika på olika förskolor på min sons sker det 1 dag i augusti, en i januari och en i juni.

På "mitt" skolområde har vi alltid öppet en avdelning för de föräldrar som inte har möjlighet att ordna barnomsorg på annat vis även om vi har rätt att helstänga.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Här har de APT en gång i månaden. Förskolan stänger då 15.30.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Vi hade APT en gång i månaden, började då 17 och den personal som.stängde kom när sista barnet gått. Sen hade vi 3 stängningsdagar per år.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Jag tror inte att de får stänga eller ens skriva så. Rimligtvis borde det vara "hämta tidigare i möjligaste mån".
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Jag har för säkerhets skull mailat kommunen för att kolla upp vad som gäller. Jag har full förståelse för att man måste planera med samtidigt blir det ihop med studiedagar 16 dagar per år som föräldrarna måste ordna alternativ barnpassning/hämtning om vi inte kan komma ifrån till 15.45. Jag tycker att det är för mycket.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

De må kännas som många dagar men se det såhär; det är ett sätt för pedagogerna att utveckla verksamheten! En chans för dina barn och andra framtida barn att få gå på en bra förskola! :) Det är mycket jobb som sker bakom kulisserna på en förskola Utöver den tid man spenderar i barngrupp; som med pedagogiskdokumentation som ska reflekteras över, föräldrasamtal som planeras, verksamhet som ska diskuteras utvärderas och utvecklas, verksamhetsplaner som ska skrivas. Förskolan är framförallt en pedagogisk verksamhet som följer enligt skollagen och läroplanen och andra styrdokument och det är mycket som ska hinnas med under en dag. Det är positivt att man avsätter tid för detta :)
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Fast 16 dagar är nästan halva semestern om man inte har några sparade föräldradagar, dagar som JAG inte får bestämma när de ska ligga... Jag har förskola för att jag behöver hjälp när jag jobbar självfallet är apt ngt positivt men det får de ha när barnen gått hem som så många andra förskolor/skolor.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Men det gäller ju inte 16 heldagar, utan (beronde på när man hämtar i vanliga fall förstås) att man hämtar någon timme tidigare vid de tillfällen de har APT. På mina barns förskola finns möjlighet till att få omsorg ändå (tror de är skyldiga att erbjuda det) - de tar då in vikarie om det behövs.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Det finns det inte hos oss, det är stängt.

Hur lång tid tar en APT? 1,5-2 timmar? Det hade nog varit betydligt enklare för många om de hade APT och stängt kl 7-9 på morgonen.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Det är ju skillnad om ANNAN omsorg erbjuds men i Santas fall är det stängt helstängt och då anser jag att det är för ofta och jag är lärare så jag har full förståelse för att planering av pedagogisk verksamhet är viktig men det får lösas på annan tid än när de flesta förskolor har öppet? 3 dagar per år är inga problem men när det genomgående handlar om upp till 16 dagar är det för mkt.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Då känns det ju som något att ta upp med förskolan, kanske på ett föräldramöte.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Tre timmar är vanligt och det går inte att ha för sent på kvällen eftersom man måste få 11 timmars dygnsvila mellan jobb och jobb. Hämtar man två timmar tidigare lär det inte gå en hel semesterdag. Har du ingen möjlighet att jobba över en kvart då och då för att kunna gå hem lite tidigare en dag i månaden? Går du på en kommunal förskola är och nästan helt övertygad om att de måste erbjuda barnomsorg. Går du privat framgick det nog att de stänger när du valde dem. Jag tror att privata får stänga helt om de så vill. Så är det i vår kommun.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Man kan också tänka så här: Varför ska förskolepersonal inte få arbeta på arbetstid som alla andra? Jag tycker självklart att de ska ha sina möten på ordinarie arbetstid, inte på kvällar, helger eller mitt i natten. Förskolepersonal har dessutom också barn som de vill hem till..
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Ja och någon har ju faktiskt öppnat kl 06 och vill hem.
Man får ju reda på stängningsdagar i god tid och kanske an fixa nåt bra den dan.
APT är en viktig del för att hinna samverka, vi hade ju egna möten utan chefen med, men där bestämde vi när och hur.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Vilka är "alla andra"? Det finns många verksamheter där man inte kan räkna med att samla hela styrkan på arbetstid, i vården tex. Eller i butiker och företag med långa öppettider/kundservice. Förskolan är dessutom en rättighet vi har i Sverige. Man har alltså rätt att få barnomsorg när man behöver den.
 
Sv: APT i förskolan, hur ofta?

Alla andra är alla andra.. Ordinarie arbetstid för någon som jobbar på förskola är dagtid (om den inte har kvälls- eller nattöppet förstås). Jobbar du i en affär med långa öppettider så följer ordinarie arbetstid dem, jobbar du natt så är ordinarie arbetstid natt osv. Ordinarie arbetstid är helt enkelt den tid som man har betalt för att arbeta och en sådan finns för alla.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 197
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 934
Vab
Småbarn Jag jobbar som tjänsteman inom privat sektor och har ett stort mått av flexibilitet i mitt jobb, jag kan åka hem på lunchen om förskolan...
2
Svar
30
· Visningar
4 635
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
785
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp