Bukefalos 28 år!

AR *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR *bildtråd*

Ser jättefint ut, vad nu en nybörjare som jag kan tycka :p
och riktigt fin häst, du får mig dessutom att vilja skärpa mig och rida helt barbacka oftare, ser jättemysigt ut..:love:
 
Sv: AR *bildtråd*

Oj, tack för alla kommentarer! Vad glad jag blir! :-) Ha ha, jag vet att min blick inte är där den ska vara, och jag har en känsla av att det beror på att jag tittar för mycket på ytter framben... :angel:
Totola, vi har försökt jobba mycket på framåt-neråtsökningen och så helt plötsligt var det som om något lossnade, och jag fick en framåt-neråtsökning som jag tyckte kändes väldigt bra, "lämplig" (eller hur jag nu ska beskriva det.)
Ramada, det är inte direkt så att jag "skärper mig och rider barbacka", det är snarare sadelbrist... :D Men det är väldigt mysigt, det är sant!

Tack åter igen för kommentarerna! :)
 
Sv: AR *bildtråd*

hur lång är du och hur hög är han? Man säger ju att hästen ska vara 3 dm lägre än vad man själv är.. alltså skulle min häst vara 133 cm:D

Jag tycker iaf inte att du ser så stor ut på han:)
 
Sv: AR *bildtråd*

Jag är 170 och han är ca 135, så lite i minsta laget;) Sen känns han ännu mindre eftersom jag i vanliga fall rider bruksnordis...
Men vi ska nog lyckas bygga lite muskler så han orkar bära mig, iaf korta dressyrpass. För konditionsträning leker vi i hagen och så går han som handhäst på uteritterna:)
 
Sv: AR *bildtråd*

hehe ja kanske lite då men du ser inte så lång ut på han... men han kommer väl växa lite till eller? han va väldigt fin iaf:)
 
Sv: AR *bildtråd*

hur lång är du och hur hög är han? Man säger ju att hästen ska vara 3 dm lägre än vad man själv är.. alltså skulle min häst vara 133 cm:D

Jag tycker iaf inte att du ser så stor ut på han:)

Vem säger att hästen ska vara 3dm lägre???:eek:
Har fått höra ca 15cm lägre vilket brukar stämma ganska bra proportionsmässigt.. :p
 
Sv: AR *bildtråd*

Jag har ingen aning just vem det var:D Jag har bara hört det av min tränare... som sa att hästen skulle vara så låg förr i tiden. Står väl i någon historia bok har jag för mig.

15 -25 cm är väl annars rätt lagom tycker jag.. det beror ju på lite hur man själv och hästen ser ut lixom:)
Sen att jag inte vill ha en sån liten häst är en annan sak:D jag nöjer mig med en som är 150-153:D
 
Senast ändrad:
Sv: AR *bildtråd*

Jag har ingen aning just vem det var:D Jag har bara hört det av min tränare... som sa att hästen skulle vara så låg förr i tiden. Står väl i någon historia bok har jag för mig.

15 -25 cm är väl annars rätt lagom tycker jag.. det beror ju på lite hur man själv och hästen ser ut lixom:)
Sen att jag inte vill ha en sån liten häst är en annan sak:D jag nöjer mig med en som är 150-153:D

Hempfling skriver i alla fall i Dansa med hästar (sid 59) att

människa 170 cm -> häst 145-155 cm
människa 180 cm -> häst 150-160 cm

Han skriver också att hästarna förr i tiden (ca 2000 år sedan) var ca 135 cm. Men människorna var kortare då, så omräknat till dagens "människolängd" så var hästarnas motsvarande höjd ca 145 cm. (hoppas ni förstår vad jag menar). Så i det fallet är ju hästarna ca 3 dm lägre än ryttaren.
 
Sv: AR *bildtråd*

I regel tror jag vi gör oss en otjänst när vi har så stora hästar som det eftersträvas idag (170+)
Å andra sidan ser man en del ekipage som är extrema åt andra hållet, och då tror jag snarare att det är hästen vi gör en ojänst... (stora vuxna människor som rider långa pass på små små hästar)

/Migo
som föredrar hästar 150-160 cm
 
Sv: AR *bildtråd*

lite utanför tråden men jag bara måste fråga dig sshameless hur du gjorde ditt jättesnygga schabrak. Hur du fick det snyggt liksom i kanten bak och passboalen. Syr lite också det är jättekul så länge maskinen vill vara med:angel:
PM:a om du vill! :bow:
 
Sv: AR *bildtråd*

Ok, tyckte bara det lät konstigt jämfört med det man fick lära sig i begynnelsen (ridskoletiden :angel: ) och jag själv skulle nog tycka c-ponny är ok (är 163cm, vikt ca 57kg) tycker nästan min D-ponny börjar kännas hög! ;) men där går smärtgränsen.
Känns som att ju mindre häst, desto mer kräver det i balans av mig. Kan tänka mig att det sliter mycket mer på frambenen om ryttaren hamnar i obalans. Och sen gillar jag INTE hur extremt det ibland kan vara i islandsvärlden, när det börjar bli ryttare över 100kg på motsvarande c-ponnystorlek, då kan det bara inte vara bra! :devil:

Ser väl egentligen ingen nackdel i att ha stor häst rent ridmässigt för det kan ju variera så mycket på individer, men rent praktiskt och ekonomiskt tycker jag d-ponny är precis lagom! ;)
 
Sv: AR *bildtråd*

Hej hej!

Jag läser med på tråden här ibland. Är väldigt grön inom AR men har börjat lite tackvare min fodervärd, som håller på en del med det. Det känns som att bra hållbart sätt att träna hästen även om man inte har ambitioner om så höga skolor.

Kul att läsa diskussionen runt höjden på hästen vs. höjd på ryttaren. Jag hade själv problem att hitta fodervärd til min ponny, då alla vuxna ryttare tyckte att dom var för stora för honom - han är stor D-ponny och haflinger, så efter resonemanget som förs här på sidan skulle det väl inte vara något problem för en vuxen att rida honom - finns ju rätt många som är runt 170 cm lång.

Men det känns som att det finns en allmän uppfattning att ponnyar är till för barn och ungdomar och är man vuxenryttare eller har ridit ett visst antal år - då är man överkvalificerad för ponny (om inte denne är en islänning).

Bara en liten reflektion - och lite nyfiken om andra har kännt likadant.
 
Sv: AR *bildtråd*

Min tidigare medryttare tyckte att min häst är SÅ liten, och ville absolut ha en större häst. Min häst är 153, hennes nuvarande 180. Jag tycker att det är viktigt hur det känns när man rider. Red en islandshäst på runt 137 häromdagen, det kändes alldeles för liten för mig (är 167). Men eftersom jag är grymt ovig och lite lat tycker jag att runt 150 är perfekt.
 
Sv: AR *bildtråd*

Ser jätte fint ut. Men vilken häftig man! :dVad är det för stam på den hästen?
Magdalena
 
Sv: AR *bildtråd*

Känner igen resonemanget. Anledningen att det blir lite annorlunda inom AR är väl för att man inte behöver se till någon tävlingsstandard utan själv kan välja och vraka vad man gillar bäst även om man redan innan köpet planerade att "ha den till AR"? :p Dressyren är till för hästen osv.
Sen att man kanske prioriterar vissa saker ändå "för att ha den till AR" som att man skaffar en PRE/Lusitano eller dylikt för att det är den hästtyp man ser som AR-hästar, att man försöker få tag på en häst med bra exteriör för samling osv, så blir det inom allt- man skaffar en häst som man tror har bra förutsättningar för det man vill göra. Eller väljer en häst som man gillar helt enkelt.

Själv sökte jag faktiskt efter något haflinger-aktigt när jag sökte häst sist (i den storleken och kroppsbyggnaden på ett ungefär) men hittade inget just då inom den rasen som kändes lockande.
 
Sv: AR *bildtråd*

tack tack:) ja jag tycker också den blev bra:)

Jag hade ett vanligt dressyrschabrak och sen klippte jag bara efter min mall som jag ritat av utav en espaniola padd.

Sen sydde juag bara ihop passpoalen och kanten över så blev dan klar:) väldigt lätt faktiskt:) men det tog tid eftersom jag fick sy för hand en del eftersom inte vår symaskin klarade av att sy den:)
 
Sv: AR *bildtråd*

Nu ska vi se om det kommer några bilder. Om det gör det är det min ardenner collibri iallafall under vårt träningspass idag!
th_Bild022.jpg
th_Bild022.jpg
th_Bild026.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 496
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Barret
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 156
Senast: mamman
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
632
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp