Är du beredd? Preppertråd.

Luff

Trådstartare
Vad har du i din handväska? I bilen? Klarar du ett totalt elavbrott när du är på din arbetsplats?
Har du tänkt på att det kan hända ens? Har du kommit överens om med nära och kära hur ni ska agera?

Jag älskar ju att klura på lösningar och tenderar att ha en plan för alla möjliga situationer. Om vi nu undantar katastrofer så ser jag alltid till att ha vatten i bilen till hunden om vi ska åka långt en solig dag ifall man hamnar i bilkö. Jag har alltid plåster och våtservetter i väskan. Åker jag tåg är jag medveten om att toaletterna stänger om det blir stopp och det kan bli timmars väntan innan man får gå ur. Nötter brukar jag också ha med mig.
Jag kikar gärna på preppertips och fascineras av vad enkla lösningar det kan finnas även i storstaden.
72 timmars förråd av vatten rekommenderas man att ha bland annat.

Är du beredd?
 
Jag tänker ofta att jag BORDE ha massa bra att ha saker i väskan/bilen....
Ja, våtservetter, näsdukar, plåster.....
Men för det första har jag sällan väska med mig, och har jag det så glömmer jag lägga i sånt... :D
I bilen fixade jag faktiskt ett sånt nödkit en gång.... Ligger ev i bakluckan nånstans ;)

Inga nödsaker redo hemma heller, eller bestämt ngt med familjen hur vi skulle agera i nödsituation... Det borde man kanske göra så följer tråden!
 
Jag läste om en kille som är seriös prepper. Han fastnade fyra timmar i en bilkö på motorvägen som saaaakta rörde sig framåt. Hans noggrant förberedda prepperkit gjorde ingen nytta - det låg i bagaget. Han tyckte det var värre att veta att det låg nötter o vatten där än om att han inte haft något alls med sig. :-)
 
Jag har inget vatten hemma. Men har vattenreningstabletter för nästan 100 liter. Så det är ju inte värre än att Vi hämtar ur älven eller någon bäck/sjö Vi klarar oss hyfsat någon vecka eller så på på mat och gas. Med dubbla Sovsäckar och sådant kan vi sova bekvämt ned till minst -10 grader ( förmodligen rätt mycket mer men har bara testat till -9 irl )

På de tio år jag har haft körkort har jag vintertid aldrig kört någonstans där jag inte skulle kunna gå till ett hus på 1-2 timmar så det oroar mig inte. Min bil tar så lång tid på sig att bli varm att man inye sätter sig i den utan ytterkläder på vintern.

Om toan på tåget lägger av kommer jag få kissa i en papperskorg efter sådär 60-90 minuter. Det kan jag ju inte göra något åt
 
Mitt enda bidrag till tråden är att jag gav mamma tre vattendunkar i julklapp (hon önskade sig det alltså!). Så när torkan slår till går jag helt enkelt hem till henne ;)
En spännande tråd, ska följa denna! Jag tänker mycket på vad man ska göra i händelse av zombieapokalyps/ryssinvasion/tredje världskrig men har inte direkt fixat nåt...
 
Enligt mitt bonusbarnbarn har jag jejusher :p (Resurser alltså.) Alltid våtservetter och toapapper/näsdukar i både bil och handväska. Vatten finns alltid med liksom vanliga värktabletter och plåster. Något att äta om jag ska längre är självklart liksom att extrafiltar, fårskinn och dylikt alltid finns inne i bilen. Hunden kan jag ta ur buren framåt vid behov. Hemma finns det alltid mat för minst en månad i frys och skafferi och så även någon form av kolsyrat vatten. Vattenrening finns också. Sambon brukar fråga om jag tror att allt är stängt jämt så som jag hamstrar. Alltid redo typ. Jag avskyr att bli strandsatt och planerar för det värsta och förväntar mig det bästa :) Ett resultat av att ha varit tvungen att förlita mig på mig själv i mångt och mycket och att åka till affären när andan faller på inte alltid har varit en möjlighet.
Mitt enda bekymmer är om strömmen går långvarigt när det är minusgrader. Ström behövs för att starta traktorn som driver elverket :banghead:
 
I lägenhet så stoppar man en tjock sopsäck i toalettstolen för nummer två. Kiss får gå i hink och så kan man hälla ut det ute. Och se till att grannarna får en säck också. Annars får du upp deras avlopp i din toa efter ett tag.
 
Händer något hemma är jag förberedd. Har alltid 3 liter vatten i frysen + 1 liter vatten i kylen. Sedan är det lite fusk då jag har vatten som ständigt rinner ur en slang, förvisso är det lite omständigt att komma åt om det är -30 grader och is runt, men det går.

Likaså har jag massor med ved + plattor på kaminen, så matlagning går bra. Älskar konserver, så jag skulle lätt klara mig ett par veckor, om inte längre.

I bilen är det värre, men åker jag längre än till jobbet så har jag alltid för mkt mat och vatten med mig. :o

Har slutat åka tåg, just för att de aldrig kommer fram i vettig tid... :down:
 
I väskan har jag en nötbar, alltid våtservetter och brukar ha både näsdukar och plåster också. När jag hade bil hade jag alltid en filt i bilen ifall jag skulle bli stående någonstans och det är kallt. Och oftast en flaska vatten också. Annars är jag riktigt dålig på att vara prepper, förutom att jag ofta har en hel del mat hemma.
 
Jag läste om en kille som är seriös prepper. Han fastnade fyra timmar i en bilkö på motorvägen som saaaakta rörde sig framåt. Hans noggrant förberedda prepperkit gjorde ingen nytta - det låg i bagaget. Han tyckte det var värre att veta att det låg nötter o vatten där än om att han inte haft något alls med sig. :-)
Jag har provianten lättåtkomlig från förarstolen. Alltid. Spritköket däremot ligger bakom ryggstödet, så det kräver att jag kliver ur, eller iaf skuttar över till passagerarsidan.

Jag är en manisk katastroftänkare, så jag är ganska välpreppad. Både på kort sikt (har allt som behövs för att överleva - inkl säng, mat, kniv, rep, kök, solcellsladdare osv- i bilen) och på längre sikt (egen matproduktion hemma, möjlighet att bo i vedvärmd liten stuga, brunn som går att hinka upp drickbart vatten ur osv).

Har mat hemma som räcker minst en månad, utan några problem. Så länge man kan stå ut med lite konstiga kombinationer ;)
 
En annan prepper-sak jag håller på med, är att se till att kunna hantverk som blir efterfrågade även efter systemkollaps. Eftersom jag nog skulle vara kass på självförsvar och att vakta mina resurser, tänker jag att det kan vara bra att bli en tillgång till andra genom kunskaper om slakt, husbygge med tekniker och material som finns lokalt, fårklippning, förädling av råvaror, akutsjukvård osv.

Tittade på en serie på Netflix om amerikanska preppers, men de verkar mest fokusera på att äta konserver och kunna skjuta inkräktare...
 
En roman/si-fi-bok i ämnet som jag rekommenderar är Stjärnklart av Lars Wideräng (och de följande två i serien om man vill). Det blev en hel del aha och ojdå när jag läste den. Där försvinner elen och man får följa många olika personer med olika förutsättningar, bland annat en superprepper. Jag tyckte det var mycket spännande att läsa om alla problem som uppstod, främst på grund av bristen på rent vatten. Jag är absolut ingen prepper, men jag tycker ämnet är fascinerande. :)
 
I min familj skulle vi klara oss ca. 5-8 dagar i händelse av katastrof.
Vi är inte preppare, utan de (mina föräldrar) är av den gamla konservativa stammen som tycker att "man ska ha gammaldags radio, konserver i förrådet osv."
 
Kan man inte säga att all hjälpsamhet man visade varandra i Stockholm efter händelserna i fredags tyder på att det finns viss kompetens bland människor om att agera vettigt när det krisar till sig?
Jo absolut. Det krångligaste man kan råka ut för i fredstid är väl ett långvarigt strömavbrott i storstad. Framför allt den sanitära olägenheten.
 
Jo absolut. Det krångligaste man kan råka ut för i fredstid är väl ett långvarigt strömavbrott i storstad. Framför allt den sanitära olägenheten.
Ja. Strömavbrott i stan blir meckigt rätt fort. I de länder där strömavbrott är vanligt ser man ju nån sorts bensindrivna generatorer på balkongerna, men det är mycket långt ifrån en drömlösning. Dessutom en himla risk att ha bensin hemma i alla lägenheter.

Men nog känns det som att folk brukar hjälpas åt ganska fint i olika kritiska lägen? Tex även snöstorm. Och då även folk som inte direkt känner varandra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp