Bukefalos 28 år!

Arab till distans

A

akumas7

Hej Hej.

Jag går i tankarna på att köpa en arab till distans ridning. Min fråga är väl vad det är för utrustning man måste ha, vad hästen ska äta. Kan man omskola en äldre häst ca 14-16år eller är det bätre att köpa en unghäst 3-5år? Eller vad skulle ni rekomendera? Jag vill hällst ha en häst som är ca 145cm i mankhöjd är dena för litten? Jag tycker mer om att rida ponny storlek en att rida häst.

Jag har inte ridit ordentligt sedan jag var 17år gammal så jag är lite ringråstig. Jag hade dock 2hästar jag red aktivt för ca 3år sedan och dom red jag i 1år. Det var 2st travare med rena gångarter. Så mitt nästa mål är en egen häst så deta blir min första och jag har alltid drömt om att hålla på med distans ridning så det är ju självklart att jag ska göra deta.

Måste också tilläka att jag är 23år gammal just nu :)

Jag är van vid lite piggare och nervösa hästar 'travare' så en arab blir nog inga problem alls :) Hur brukar ni träna hästarna? Hur hårt och hur ofta?


Hällsningar
 
Sv: Arab till distans

Hästen måste ha träns och sadel. Viktigt är att sadeln passar.
Den ska ha ett bra grovfoder (hö, hösilage el ensilage) som grund. Sen kompletterar du vad som fattas med mineraler, lusern el kraftfoder.
Som första häst är det bättre med en äldre eller ej för ung. Storleken har ingen betydelse. Bättre att du hittar en häst som passar dig.
// Linda
 
Sv: Arab till distans

Jag skulle inte satsa på en så pass gammal häst om den inte tränats ganska rejält tidigare i livet. Jag skulle nog snarare titta efter en 10-12 åring. Det som tar tid när man skolar om en häst till distans är inte att träna upp konditionen utan att jobba på hållbarheten. Att få en häst i kondition för distans tar några månader men ska den hålla för arbetet så måste du jobba avsevärt mycket längre än så. Mycket skritt och långsam trav på blandade underlag behövs för att få till hållbarheten.
En sak jag reagerar på är
Jag är van vid lite piggare och nervösa hästar 'travare' så en arab blir nog inga problem alls
En arab är vanligen inte nervös i ordets vanliga bemärkelse. Den kan verka nervös eftersom det är en pigg, vaken och intelligent häst. Folk sätter då epitetet nervös på rasen eftersom den reagerar på saker som andra hästar inte ens ser. De reagerar också ofta krafitgare på korppsspråk och hjälper än många andra raser. Det är viktigt att tänka på när man jobbar med dem.
Angående foder och träning så går det inte att säga något alls. Den ska ha en balanserad foderstat och tränas utifrån sina förutsättningar och dagsform.
Lycka till med hästköpet :laugh:
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 704
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 809
Senast: a1agnlju
·
Distans Hej på er ni som rider distans och tränar mycket hur mycket väger ni eller vad tycker ni är en ok vikt på en Arabhäst? Jag är lite sugen...
Svar
7
· Visningar
3 890
Senast: Armadillo
·
P
Distans hej alla där ute! Jag är en gammal hoppryttare som nyligen föll för ett trevligt varmblods sto som vart ridhäst så länge hon vart vid...
Svar
8
· Visningar
1 679
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp