Araber och Vikt

LFreddy

Trådstartare
Hej på er ni som rider distans och tränar mycket hur mycket väger ni eller vad tycker ni är en ok vikt på en Arabhäst? Jag är lite sugen på att skaffa mig en Arab men vet inte om jag kanske är för stor 164 lång ca 70 kilo förhoppningsvis minus 10 under året. Ridit mycket kallblod hittills är lite rädd att de ska "gå av" haha. Men känner att jag kommit till en punkt där jag vill satsa lite mer, komma lite längre men kan inte så mycket om just Araber, har mångårig erfarenhet av ridning, körning och avel av annan ras men vill inte ha för stor häst egentligen. Kan Araben vara ett alternativ för mig? Ridning, körning, dressyr, distans och avel är det jag tycker om och pysslar med men är rädd att kroppen ska vara imot mig med en så ädel häst? Vad annars tycker ni man ska titta efter? finns ju hästar på allt från 0 kr till 100 papp
 
Sv: Araber och Vikt

Mig veterligen är minimumvikten för distanstävling - som har mest araber - 75 kg. Så nej - 70 kg är inga problem :) Araber kan se spensliga ut, men de är välbyggda och med korta ryggar. Jag har inte ridit distans men var medryttare på en arab när jag vägde 76 kg. Inga problem alls.
 
Sv: Araber och Vikt

De vikterna gäller på internationella ritter över långa distanser.
TS jag kan inte se att vare sig längd eller vikt skulle vara något problem. Se bara till att leta upp en individ med stark rygg men det vill man väl ha på alla ridhästar oavsett vilken vikt man själv har.
 
Sv: Araber och Vikt

Du kan absolut köpa en arab. Men leta efter en lite större över 150cm. Jag rider arab och är 170cm lång och väger 68kg. Det ser inte alls konstigt ut. Ska tilläggas att mina araber är 156cm o 152cm höga.
 
Sv: Araber och Vikt

Hej tack för era svar :D ja jag vill inte ha ngn Ponny men då jag inte är så lång så tycker jag hästar under 160 känns mer lagom :) Då ska jag börja hålla utkik :) vill helst ha ett sto :)
 
Sv: Araber och Vikt

Jag är något längre än vad du är, 166 cm, och väger strax över 60 kg. Jag har en arab som än så länge räknas som ponny. Jag känner mig inte stor på henne. Hon är under inridning just nu (och ganska omusklad), men klarar min vikt utan några som helst problem. Däremot så är hon inte den smäckraste modellen och hon har en väldigt kort rygg.

Araber är väldigt trevliga hästar, och finns i större storlekar som inte är under ponnymått. Letar du häst mellan 150 - 160 cm så finns det många araber som passar in där.
 
Sv: Araber och Vikt

jag är 160 och väger 70 kg och min 4 åring på 157 bär glatt runt på mig 3 dagar i veckan utan bekymmer så jag tror du kan hitta en arab som passar dig :D
 
Sv: Araber och Vikt

Jag är i din storlek minus några kilon och har framgångsrikt tävlat araber som vägt allt mellan 400-500 kg. Du behöver nog inte bekymra dig för din storlek tror jag. Och jobba med att ha bra sits, vilket underlättar för hästen.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 383
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 279
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp