Bukefalos 28 år!

Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

M

Manatee

Hej!
Jag står i ett litet dilemma. =)
Äger ett jätte trevlig arabsto ( F:1985 E:Rashman (E:Doman)
U:Ramona (E:Pargos) (1.50 i manken är hon.) Fux med bläs, 2 vita strumpor vä fram o vä bak.
Hon är helt kalas i psyket! Bra exteriör, bra steg, hög ridbarhet och helt gudomligt snäll, både mot hästar o människor. Ställer upp till 100% och lite till. Vet redan nu att jag inte kommer hitta en häst som denna igen, ger 100% i allt, dressyr, hoppning o western.
En speciell dam som inte lämnar nån oberörd.

Har mina funderingar på o låta betäcka henne iår, vet att jag är ute i senaste laget, men det är många som tycker jag skall göra det.
Hon har ej fått föl tidigare (vad jag vet.) Hon är hälsoundersökt i år (gör det vartannat år) UA. och i god kondition (tävlar just nu western på C-Nivå).
Vet att jag tar en risk, men har fått berättat för mej att är hon i god kondition och frisk så är chansen god att det ska gå bra.
Hon har tidigare vart "lekmamma" åt andra föl o gjort det med stort nöje! =)

Nu till min fråga: Är jag helt dum i huvet som tänker försöka och betäcka?
Har sagt som så att tar hon sej inte på första försökena så struntar jag i det.. Givetvis skall jag rådfråga veterinär nummer 2 oxå, samt kolla vart i brunstcyckeln hon är.
Samt hjälp med hingstval, har kikat lite på olika hingstar och en som tilltalar mej mkt är ALT (e:Pamir Pl) och JE-amadeuz.

Nån som har någe annat förslag till hingst?

Jätte tacksam för svar tillbaka!

Tack på förhand. //Manateee (lotta)
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

Kan tillägga att jag inte är ute efter nån "utställning stjärna"
=) men en bra brukshäst med en helt ok exteriör på vore ju inte helt :angel:
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

Manatee skrev:
Hej!
Jag står i ett litet dilemma. =)
Äger ett jätte trevlig arabsto ( F:1985 E:Rashman (E:Doman)
U:Ramona (E:Pargos) (1.50 i manken är hon.) Fux med bläs, 2 vita strumpor vä fram o vä bak.
Hon är helt kalas i psyket! Bra exteriör, bra steg, hög ridbarhet och helt gudomligt snäll, både mot hästar o människor. Ställer upp till 100% och lite till. Vet redan nu att jag inte kommer hitta en häst som denna igen, ger 100% i allt, dressyr, hoppning o western.
En speciell dam som inte lämnar nån oberörd.

Har mina funderingar på o låta betäcka henne iår, vet att jag är ute i senaste laget, men det är många som tycker jag skall göra det.
Hon har ej fått föl tidigare (vad jag vet.) Hon är hälsoundersökt i år (gör det vartannat år) UA. och i god kondition (tävlar just nu western på C-Nivå).
Vet att jag tar en risk, men har fått berättat för mej att är hon i god kondition och frisk så är chansen god att det ska gå bra.
Hon har tidigare vart "lekmamma" åt andra föl o gjort det med stort nöje! =)

Nu till min fråga: Är jag helt dum i huvet som tänker försöka och betäcka?
Har sagt som så att tar hon sej inte på första försökena så struntar jag i det.. Givetvis skall jag rådfråga veterinär nummer 2 oxå, samt kolla vart i brunstcyckeln hon är.
Samt hjälp med hingstval, har kikat lite på olika hingstar och en som tilltalar mej mkt är ALT (e:Pamir Pl) och JE-amadeuz.

Nån som har någe annat förslag till hingst?

Jätte tacksam för svar tillbaka!

Tack på förhand. //Manateee (lotta)

Personligen tycker jag 20 år är på gränsen för gammalt till att betäckas första gången....hon är ju 21 när hon fölar...
Och dessutom är det väldigt sent på säsongen - min personliga åsikt också - och därmed svårare att få dräktig.

Du vill ej ha en showavkomma, men väljer mellan Alt (som är en ren show- och förvisso galopphingst)...och JE Amadeuaz...
Sistnämnda är förvisso inte utställd speciellt mycket, men jag vet inte heller vilka bruksmeriter han har.

På SAHF's hemsida www.sahf.se - klicka sedan på ARAB (registraturen) så kan Du få fram en pdf-fil på Hingstkatalogen 2005

Annars finns det även en privat hemsida där arabhingstar finns uppradade...men den får jag ej lägga ut här för det räknas som reklam, så PM:a om Du vill ha den.....

Jag hade nog inte chansat att betäcka ett så pass gammalt sto....
Hade nog hellre köpt ett redan färdigt stoföl som arvtagare...Så kan Du ändå vara med från början OCH dessutom (kanske) få ett framtida avelssto som Du kan börja i tid med....
mvh
Carina på Cesam Arabians
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

Jag tycker med att du är ute i senaste laget, men är du envis så visst, prova på. ;)
Här uppe i närke finns det väl bara en arabhingst som duger nåt till, och det är Luxor.
Förhoppningsvis är du beredd att åka lite, (eller bor du i skåne nu?), och då finns det fler att välja på.
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

Hej!
Jag svarar bara på vad jag tycker ang JE Amadeuz, han är pappa till mitt sto som nu är 6 år en helt underbar häst,sen vet jag ju inte hur mkt han är del i det,men jag träffade honom själv och han verkade otroligt trygg,,duktig på att hoppa också
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

Jag tycker väldigt mycket om Karnawal, en hingst med bra psyke och god ridbarhet, och en väldigt attraktiv stamtavla.
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

Jag tycker JE Amadeuz! Han är pappa till mitt sto,Anisette..Och hon är helmysig! Min kompis har också en som är efter honom...Jätte fin hon också!
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

ja, vore hon yngre skulle du ju kunna göra det, men är hon så pass gammal så skulle inte jag riskera att betäcka en så härlig häst, det finns så många fina arabston för en bra penning där ute någonstans som är till salu och kanske har fått föl och är lite yngre.
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

Gör en gynundersökning på henne hos veterinären först så att hon ser bra ut. Om hon är god kondition, frisk osv borde det inte vara ett problem med ålder. Finns 25 åringar som fått friska föl. Tycker du borde ta föl på henne, så när hon är gammal har du en lite kopia :)
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

Hej o tack för ditt svar :)
Vi har bestämt att vi skall försöka denna vår o få henne betäckt.
Har bra hjälp från 2 uppfödare med 30 års erfarenhet, som tyckte att jag gott kunde försöka. Tar hon sej inte, såg gör hon inte.
Hon är gynundersökt, och "friskförklarad" :) så nu skall vi försöka.
Blir en fullblods hingst, Homm d´honnur. troligen.
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

Oh, vad spännande! Såg att det var en gammal tråd som ploppat upp... :p

Vad är det för en hingst?
 
Sv: Arabfantaster, tips, råd och sånt, om avel.

Han är ju ett engelskt fullblod. Finns mer info på angloförbundets hemsida. Jag har inte stammen på han i huvet ;) :) just nu. Men tror farfar till han är Northen Dancer xx. Han är brun med bläs, 2 vita ben (rätta mej om jag har fel) o ca 1.65 i manken.
Så om det blir en fölis, så blir det en anglo :)

ja det är himmla spännande...... o nervöst..redan :D
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 506
Senast: Görel
·
Avel Hej hästkamrater, Min fritid ska vara och är en aktiv fritid. Man, hus från 1 Maj, hundar och häst - en häst som jag sökt efter en...
Svar
9
· Visningar
1 030
Senast: QuickStar
·
Avel Ska betäcka vårt KWPN sto förhoppningsvis på nästa brunst. Problemet är att vi ännu inte valt någon hingst, eller jo, det har vi gjort...
2
Svar
21
· Visningar
2 170
Senast: Spirit
·
M
Avel Soet är 20 år, i god kondition (rids 5-5 dagar i veckan, med varierat arbete) friskt o vansinnigt pigg! Tränas o tävlas på d/c nivå i...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: bonny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp