Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Timpa

Vilken hingst har du funderat på att använda av arabhingstarna nästa vår? Varför? Är show eller ridbarhet viktigast? Mycket snack om halvbloden men själv är jag mer intresserad av araberna!
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Vi kommer att ta Firitzio nästa år. Dels för att vi äger han själva och för att han lämnar vackra,korrekta kloka och fina föl.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Vilken hingst har du funderat på att använda av arabhingstarna nästa vår? Varför? Är show eller ridbarhet viktigast? Mycket snack om halvbloden men själv är jag mer intresserad av araberna!

I år har jag använt Rohara Bacara så nästa år, om allt går bra,
får jag två föl efter honom.
Varför? Jo han har en bra typ samt är mentalt stabil.
Det ena stoet behöver hans massa, det andra stoet behöver
ingen större komplettering. Tillsammans hoppas jag bara att
de förstärker sina egenskaper i ett föl.

Nästa års betäckning är ännu oskrivet. Kanske samma hingst igen.
Har funderat en del också på WH Justice till ett sto men, men...
Antagligen betäcker jag bara ett sto nästa år och till henne söker
jag helpolskt.

Varför skilja på show och hög ridbarhet?

Annika L
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Nää. varför skilja? ;) Jag tycker båda delarna är mycket viktigt men kul att veta vad andra prioriterar.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag fattar inte prioriteringsfrågan faktiskt.
Menar du att en showhäst är mindre ridbar?
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hej Annika!

Jag kan förstå Timpas fråga/uttryck. Jag själv gör ingen skillnad på om min häst ska ridas eller ställas ut. Mina hästar används till det jag och hästarna tycker är roligt. MEN allvarligt talat så är jag trött på att läsa från olika uppfödare just din fråga vad är skillnaden.

HUR många av utställnings hingstarna ser du ridas på tävlingsbanan och då menar jag dom hingstar som ligger i topp på utställningarna. Jag tycker inte att det räcker med att man kan ha sadel på sin hingst och att den i bästa fall kan ta rätt galopp. Att rida är något helt annat.

Jag kan bara komma på ett fåtal som tagit guld på utställning och samtidigt tävlats i olika ridgrenar. Luxor, Chock,Milagro, Fynd och Diesel är några jag kommer på skriv gärna om du kommer på fler.

Med ridna hingstar menar jag nu inte galopp tränade för att springa det ska alla araber kunna. Inget ont om galopp hästarna men tyvärr tycker jag inte att det talar om så mycket om hästens ridbarhet i övriga klasser. Vi har fantastiska galopp hingstar som presterat otroligt bra och ska hyllas för det, Lill Sham, Samsheik och många fler.

Jag tycker att många uppfödare nöjer sig med att hästen sprungit något löp och då klassas den som bra ridhäst....

I mina ögon ska alla araber ridas någon gång i livet, helst hela livet med vissa undantag, dräktighet om stoet blir för tung osv.

Hoppas du inte tar mitt inlägg personligt, för det här är något jag läser både här och där. Det retar mig att man tar för givet att en snygg hingst med bra stamm garanterat går att rida på. Verkligheten ser tyvärr annorlunda ut.......
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Exakt! Jag menar, vilken halvblodsuppfödare skulle avla på en hingst som är riden i skogen och på så sätt har visat prov på "ridbarhet"? Visst, idag kan man inte ställa de krav på våra hingstar. Vi prioriterar att de är snygga, det kan ingen säga emot. Själv tycker jag att man kan jobba för att få fram araben i sporten. Den kan inte hävda sig i toppen men vi kan väl skapa en egen topp? Varför är El Amin populärare än t.ex. Luxor? Det är inget anklagande, jag har mina egna åsikter och självklart ska hingsten vara en av de bättre på utställning. Men är det ens någon idé att satsa på att dessa hingstar även visas på en hopp eller dressyrbana? Själv har jag ett eget intresse att tävla min egen i sportklasserna, snygg är han bevisligen men är det inte meriterande att han även går att rida lite mer "avancerat"? Eller skulle ni fortfarande välja El Amin? Bara exempel såklart!

Kramis
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Klart att jag tar det personligt, det är ju min uppfattning däremot tar jag inte illa upp om du var rädd för det.
Kan snabbt lägga till pappan till mitt ena sto TC Kashmir.
Rikschampion runt 90-talet. Tävlades i olika grenar i USA, och vann en hel del av dem innan han importerades.
Idag är han någonstans mellan 26-30 år och rids fortfarande.
Cetat, far till ett annat sto har ridits och tävlats och även han rids fortfarande fast han är runt 20 år.
Medalj rids om än inte tävlas, juniorchampion i EM

Samshejk har visats på utställning. Tror det blev guld där också.
Lite kul att Genberg tog ut honom faktiskt. Genberg är ju utställningsanti men det var stor efterfrågan att få se honom och han gjorde som jag tycker många fler skall göra, ut och visa bara!
Audi har visats, visserligen valack, men vunnit EM-mästerskap med sin ryttare Pernilla Sjöström.

Hur som helst så kan listan göras hur lång som helst.
Men är det nödvändigt att just tävling gäller? Det optimala är väl
att man kan gå i god för att en häst har en bra ridbarhet.
Det syns om inte annat för ett vant öga.
Ta med distansen också där krävs väl knappast
någon dressyr utan där är uthålligheten det primära.

Vidare är det roligt att det är så många inriktningar man kan utöva på araben. Den är till för alla vare sig man vill tävlingsrida/köra eller
rida för husbehov.
Annika
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Men det jobbas ju för fullt med att få fram araben i sporten här i Sverige!
Utomlands är det fullt upp med distans, galopp m.m.
Är inte de sportgrenar?

Jag tror att ni får börja läsa på lite bättre.
Många i det här forumet tävlingsrider sina araber på hög nivå
och undrar säkert var ni har fått ert resonemang ifrån.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Men jag vill ju veta vad du som uppfödare vill ha! Skulle du tyckta det var intressantare med en snygg och tävlad hingst eller räcker det med att han är utställd?
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hejsan,
Jag tycker det är intressant det du skriver.
Kruxet är ju just det, att alla har sina intresseområden, och rasen är inte så stor i antalet individer.
Egentligen kanske det antal du nämner, skulle räcka procentuellt, till antalet ston som betäcks per år...?
Någon som har färska siffror?

Visst skulle det vara häftigt om alla var ute och visade upp sig, men då kommer vi in på ett redan uttömt ämne, -avelsvärdering.

Vilka olika typer av "Utställningschampinjoner" finns i vår avel?

En del gör inget annat än går i hagen, betäcker, och har visats på utställning flitigt tidigare. Men jag tror dessa börjar bli till åren nu, och att de heller inte används speciellt mycket.

Några visas/har visats på utställning, rids och tävlas aktivt.

Ytterligare några, vinner massor på utställningar, och rids hemma dagligen, dock inte för tävlan.

Är det någon av dessa som garanterar mer än någon annan?
Nej jag tror inte det, av olika anledningar.

Tycker den allmänna inställningen hos hingsthållarna, verkar vara att hingstarna ska ridas i alla fall.
Är det dessutom inte så, att det pågår ett generationsskifte bland hingstägarna nu. Så ni kanske ska ha förtröstan ;)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Halloj,
Ang frågan du ställde, så beror valet av hingst mycket på stoets egenskaper också...
Har jag ett sto som "skönhetsmässigt" inte behöver förbättras, kan jag mycket väl tänka mig att ta en hingst som har sämre utställningsresultat, men bevisad hög ridbarhet, om det är det stoet saknar.
Men det är ju inte bara hingsten i sig heller, man får kika på övriga individer bakom honom, och stoet också.
Det finns superchampions i Sverige jag inte skulle använda oavsett...
Likväl kan tänka mig att använda något helt oprövat igen.
Om jag ska använda mitt nuvarande sto något mer i avel, så kommer jag att leta efter en som har typ, som kan komplettera upp hennes brister, i första hand.
Ridbarhet har hon, och hennes tidigare avkommor har det. Givetvis ska han ha rörelser, och kropp mm, som i mina ögon är ok.
Men jag kan säga, att det spelar ingen roll om en hingst så vunnit VM i hoppning, så skulle jag inte ta honom, om han saknade "skönheten" ;)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Om jag hade ett sto så skulle jag nog andvända Elcatero. Han är relativt stor, korekt och han har bra bruksanlag.

Andra hingstar som jag skulle kunna interesera mig av om fantasistoet skulle vara släkt med honom är ex. Pamir, Top Flyte, Gimmick eller kanske Lill Sham.

Man kan apsolut få fram en häst som är både snygg och andvändbar. Om jag måste välja skulle jag heldre ha en ful häst med bra prestationsförmåga än en snygging som inte orkar runt hela distans banan .


/Linnea
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hej om vi nu pratar Arab hingstar så funderar jag på att betäcka mitt fullblodssto till våren och då med en arab hingst då jag vill ha en angloarab.
Hingsten jag valt blir i så fall Milagro. Tycker han är snygg att titta på men jag har oxå visats på tävlingsbanan och med bra resultat placering upp till 135 hoppning och jag vill ha en hoppavkomma.

Angående show eller ridbarhet så håller jag med er andra. En hingst med båda delarna, med mest betoning på ridbarhet.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Känns som att det börjar bli på modet med utländska hingstar dessutom, finns det svenskt hingstämne att tala om? T.ex ni som var på RIKS, fanns det något intressant bland hingstarna där? Själv blev jag ju alldeles hänförd av Kormant, kanske inte den vackraste enligt domarna men han charmade mig! Vilken färg!
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hmm..? Tror inte det, den jag säkert vet är gdk för anglo är Elcatero.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag tror Elcatero, Luxor och Om El Tanam.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

he he he,
javisst har vi alla olika åsikter, vilket är jättebra:)
Det kommer alltid att finnas material, att avla tillbaka på i framtiden, oavsett vad vi nu är intresserade av...
Om någon idag avlar på enbart typ, och struntar i resten, så kommer dessa förmodligen att säljas som rena utställningshästar, till någon som väljer att förvalta det.
Och vice versa givetvis.

Och kanske kommer Sverige i framtiden att bedriva liknande arbete som Polen har gjort i många år då.
Dvs förena skönhet och prestation. Där har jag faktiskt tänk om en del, tack vare att jag ändå tror/hoppas på, att araben kommer att öka i population.
Men skräck-scenariot är OM det bara avlas för prestation, och man bortser från typen, men det får väl tiden utvisa. Lika illa om det skulle vara tvärtom
MEN det går att rida en vacker arab! ;)
har gjort det själv, och jag sitter här och har alla lemmar i behåll:rofl:
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Måste de vara godkända specifikt för angloavel? Men han är åtminstone godkänd enligt det gamla systemet.

/Ida
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 103
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 996
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
958
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp