Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag har ingen som helst koll på angloaveln, men vet att de tre hingstarna jag räknade upp står med på anglos hemsida som godkända hingstar. Då borde ju detta innebära att de som inte står med inte direkt rekommenderas?
Avkommorna till övriga arabhingstar kanske reggas i nåt "B-register"?
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Ja så var det förr i alla fall, det vet jag. Annars blev det en "korsning" utan papper.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jaha du, det kan man ju undra varför det står så?
Antagligen för att det är lagligt att betäcka alla raser, men knappast att det går att regga avkommorna i andra register än ARAB's partbreed.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Nepp, det är en speciell avelsvärdering...
Eller var i alla fall, vet inte hur det är nu...?
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Men jag vill ju veta vad du som uppfödare vill ha! Skulle du tyckta det var intressantare med en snygg och tävlad hingst eller räcker det med att han är utställd?

Han behöver varken vara tävlad i ngn gren eller utställd!

Däremot skall han ha arabtyp. Definitivt inte låg halsansättning.
Han skall ha stora fina rörliga bogar. Ett bra kors. Jag skall
kunna se hans rörelsemönster genom hela kroppen
och så proportiunerlig som möjligt, 33,33,33.
Absolut inte ngt skrutt fram och aktivitet bak eller tvärtom.
En trevlig uppsyn och ett fint huvud.

Då börjar han bli intressant. :)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Är Milagro godkänd för angloavel?

Nej, men han är nog aldrig visad för angloavelsvärdering heller eller hur tar de ut arabhingstar för sin avel? Men om han eller andra arabhingstar ej gdk för angloavel betäcker xx ellerx sto så tror jag avkomman hamnar i typ B-registret och räknas som anglo men ej kan stamboksföras. Minns ej säkert, fick det förklarat för mig.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Milagro har ju varit med i några år och har en del avkommor.
Där kan du ju kanske avläsa vad han ger i sporten.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

OJ vad det glöms bort att titta på stona ;)
Ett BRA val för en mig skulle vara katastrof för en annan.

Men kanske det var bara hingstarna som skulle diskuteras, så jag håller mig till tråden! :bump:
Jag har ältat detta i evigheter och nu äntligen kommit fram till någon vettigt.

Alla har vi olika smak. Alla har vi olika mål. Och det finns MASSOR av hingstar!
Alltså torde det vara så enkelt att det inte finns något rätt eller fel utan alla har sin egen tanke bakom.

Om jag skulle vara rådgivare åt någon, vilken faktiskt händer :rofl:
så är det att TITTA på stoet, TITTA i plånboken och OM man inte hittar det man söker och inte har råd att gräva djupare - VÄNTA.
Det värsta som finns torde vara att ta första bästa, bara för att det ska bli föl.

Gillar inte att ta "grannens hingst", då inte sagt att grannens inte är fin nog, men att ta första bästa i samma ras = inte min grej.

Jag kan ÄRLIGT säga att det inte finns mer än EN hingst i Sverige (ingen förresten, han har flyttat) idag som passar mitt sto, enligt MIG. Frustrerande, men sant. Där är svaret på varför det verkar vara mode att ta från utlandet. Man har lite högre krav och kanske letar efter en typ som inte är vanlig i Sverige.

Ridbarhet är SJÄLVKLART, mina SKA ridas och busas med. Men alla är vi olika, och det är FRITT att välja både ston och hingstar!

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hoppla, hoppla
Skrev när intresse väcks sen kommer resten.
Vilken blodslinje han representerar och
lämpligheten med mina ston.
Men det var just hingstar:angel:
Annika
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

På tal om linjer.
Polskt i all ära, men nu verkar många ha lämnat det på vila och koncentrerar sig på cross, och det med råge.
Ingen räknar procent längre utan tittar på resultatet. Spännande!
Jag tycker det är ROLIGT, men främst att det kommer finnas kvar helpolskt som man kan ta upp senare om man vill. :bump:

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag har ett ungsto jag skulle vilja betäcka om två år. Just nu är favoriten Om El Tanam, men eftersom han flyttat så blir det väl till att åka långt om man vill ha något, men det gör jag gärna för en bra hingst :)

Det jag letar efter är en hingst med mycket arabtyp, bra gångarter och psyke samt storlek. Vill inte ha under 152 typ, helst över 155 men de är tyvärr inte så många...
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Den som jag kommer på direkt som är över 155 är Gazz. Men sen tycker jag att framför allt på araber att man skall kolla på förföräldrarnas storlek och inte på mammans och pappans. Jag tycker att dom slår igenom mycket mer på araber än på övriga raser. Om jag bara tittar på våra avkommor så blir dom stora om man jämför hur stora föräldrarna är. Men det är kanske bara jag som tycker att man skall hoppa en generation..
 
Senast ändrad:
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jo du har självklart rätt, det slår gärna igenom lite därbak, det håller jag med om. Jag kan använda en hingst som är liten själv men har lite större bakom sig (förresten så har jag en liten söt hingst hemma nu som har mycket större bakom sig än vad han själv är)

Jag tänker liksom att använder man hästar med lite storlek också så är ju chansen större att det kommer ett föl med lite size :) Men storleken är ju inte det viktigaste ;) idealet är en hingst som har allt! hi hi

Vem är Gazz? Jag har aldrig hört det namnet, däremot Jazz. Finns någon länk till denna Gazz? :)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

"knapplån"

Var nyligen inne på Opprevas hemsida å såg att de har leasat Emiliusz för nästa säsong! Det kanske kan vara något... :d :)
Han är väl både hyfsat stor, har galoppmeriter och rids regelbundet och är dessutom flerfaldig champion! Vad mer kan ett sto begära... :p

//Emma
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Var finns Om El Tanam nu??
Han är så himla fin :love: och godkänd för Anglo.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hej om vi nu pratar Arab hingstar så funderar jag på att betäcka mitt fullblodssto till våren och då med en arab hingst då jag vill ha en angloarab.
Hingsten jag valt blir i så fall Milagro. Tycker han är snygg att titta på men jag har oxå visats på tävlingsbanan och med bra resultat placering upp till 135 hoppning och jag vill ha en hoppavkomma.

Angående show eller ridbarhet så håller jag med er andra. En hingst med båda delarna, med mest betoning på ridbarhet.


ett gott val...var å hälsa på hos carina och milagro i sommar och det är en fin hingst...klart ett av mina kort...men de är så förbenat långt till honom :smirk:
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jo du har självklart rätt, det slår gärna igenom lite därbak, det håller jag med om. Jag kan använda en hingst som är liten själv men har lite större bakom sig (förresten så har jag en liten söt hingst hemma nu som har mycket större bakom sig än vad han själv är)

Jag tänker liksom att använder man hästar med lite storlek också så är ju chansen större att det kommer ett föl med lite size :) Men storleken är ju inte det viktigaste ;) idealet är en hingst som har allt! hi hi

Vem är Gazz? Jag har aldrig hört det namnet, däremot Jazz. Finns någon länk till denna Gazz? :)

jag kommer ev. att använda jazz nästa år till min då 4 åriga sto om hon inte växer så infernaliskt....och tycker även att det är synd att man har börjat med så mycket cross...men det är upp till var och en de....jag vill bevara min tjejs gammelpolska stam så långt de går...vilket inte är lätt för mig...endast 2 hingstar på bra avstånd...*suck*

å håller me om att man ska se på stoet man ska se på hingsten och försöka se avkomman framför sig...men för mig finns det ytterligare en accpekt och nu kommer folk att skrika...

MEN ÄR INTE HINGSTEN ATTRAKTIV I MINA ÖGON så står jag över *s*

catten
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 574
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 838
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp