Bukefalos 28 år!

Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Ja El Amin tycker jag är klart intressant, men tyvärr så står han inte kvar i sverige längre, har för mig att han är i ryssland?? eller holland?

Ska man ta in från utlandet så finns ju en uppsjö med bra hingstar att välja på... Kanske gör det om vi inte har något intressant i sverige när det är dags ;) Som sagt så är det ju ett tag kvar, mycket hinner ju hända, bara kul att spåna lite ;)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Mjo, har är riktigt läcker! Har var inleasad, eller hur?

Mambo har en färg som jag älskar, dessutom är han riktigt trevlig, det lilla jag har sett. Har får ju betäcka andra ston än deras egna detta år, kan bli spännande.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jaa el amin var inleasad :) Han har lämnat riktigt fint här tycker jag.

Jo jag vet att Mambo bara användes till ägarens egna ston så därför har jag inte funderat mer på honom, men han är riktigt fin själv, och har väl Khidar till pappa? Ska han bli aktuell för allmän avel är han klart intressant att slänga ett getöga på, ska utforska närmare ;) Jag har en åring hemma efter Mambo, riktigt snygg men tyvärr inte min - men han är till salu ;)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jaa el amin var inleasad :) Han har lämnat riktigt fint här tycker jag.

Jo jag vet att Mambo bara användes till ägarens egna ston så därför har jag inte funderat mer på honom, men han är riktigt fin själv, och har väl Khidar till pappa? Ska han bli aktuell för allmän avel är han klart intressant att slänga ett getöga på, ska utforska närmare ;) Jag har en åring hemma efter Mambo, riktigt snygg men tyvärr inte min - men han är till salu ;)


är det någon som kan förklara för mig en sak och kom nu ihåg att detta är inte någon kritik vare sig mot hingst eller personer som använt han

varför alla är så himla galen i att använda inleasade hingstar ta tex El Amin...hur många avkommor fick han i år????menar det blir ju en "dussin" avkomma och risken finns att det blir som med probat att man liksom storknar av för många avkommor...själv tycker jag det är roligare att ha avkommor som inte finns eller kommer finnas i massupplaga så att säga ;)

sådärja nu har jag väll hällt bensin på elden IGEN men men...

catten
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

:)

*Vi tar dina exempel* El Amin (exempel) fick väl runt 15 ston gissar jag, det är ingenting i jämförelse med vad ex Probat fick ;) Skillnaden mellan Probat (som förekommer i var och varannan stam) och El Amin var ju att Probat bodde här i Sverige och fick ston varje år medan inleasade hingstar är här en säsong och sen åker hem igen. Så du kan nog vara lugn, det kommer inte krylla av små el amins ;)

Detta var det första som kom upp i mitt huvud när jag läste ditt inlägg :)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hej!
Oppreva brukar ha runt 20 ston, ibland mer, ibland mindre.
Om hingsten kommer för ett år är det det enda som finns i Sverige, såvida det inte köps in eller används på semin och det är, precis som ovan skrev, ingenting i jämförelse.
Oppreva har bara bra hingstar och skulle aldrig använda sig av ngt skräp. Ett ganska säkert kort för den som är lite osäker eller inte så erfaren.
Personligen tycker jag det kan vara lite trist, men å andra sidan ett jättebra tillfälle att använda topphingst.

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

El Amin står på Swatam Arabians i Belgien. Vi har ett stoföl på gården efter honom, ser mycket bra ut och KANONpsyke! ;) Emiliuz är ju en goding också, kul att de har lånat hem Johannas hingst! Jag ser fram emot att BG Marcus ska växa till sig, vilket charmtroll! Supermysig och en riktig pussgurka! :bump: Andra som har förslag på intressanta unga hingstar att följa?
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hej!
Oppreva brukar ha runt 20 ston, ibland mer, ibland mindre.
Om hingsten kommer för ett år är det det enda som finns i Sverige, såvida det inte köps in eller används på semin och det är, precis som ovan skrev, ingenting i jämförelse.
Oppreva har bara bra hingstar och skulle aldrig använda sig av ngt skräp. Ett ganska säkert kort för den som är lite osäker eller inte så erfaren.
Personligen tycker jag det kan vara lite trist, men å andra sidan ett jättebra tillfälle att använda topphingst.

Li

nu var ju de så att jag inte sa att de var skit ....men som vanligt så :confused: varför läser inte folk....jag frågade bara varför...om han nu fick 20 ston....= 20 föl...bara här i sverige i år....jamen nog fan är det roligare med ett föl som inte finns i så stor upplaga...eller???

nåja...jag vet ju vad jag tycker och landet är fritt vad jag vet men det är bara en tanke...han lär ju få fler föl...förmodar jag....:smirk:
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Många hingstar som "bor permanent" i Sverige hinner ju få bra många fler föl under sin levnad än en hingst som bara är inleasad för ett år så det ser inte jag som ett problem.

Däremot tycker jag man ska akta sig för sk matadoravel när man använder samma hingst på allt, oavsett stam och exteriör på stoet. Det minskar genpoolen och kan göra det bökigt att avla vidare om allt blir för närbesläktat.

Det är nog inget större problem här i Sverige dock där det snarare finns för många hingstar. Hellre färre men bra hingstar av olika blodslinjer. Men det är ju bara min åsikt förstås.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Många hingstar som "bor permanent" i Sverige hinner ju få bra många fler föl under sin levnad än en hingst som bara är inleasad för ett år så det ser inte jag som ett problem.

Däremot tycker jag man ska akta sig för sk matadoravel när man använder samma hingst på allt, oavsett stam och exteriör på stoet. Det minskar genpoolen och kan göra det bökigt att avla vidare om allt blir för närbesläktat.

Det är nog inget större problem här i Sverige dock där det snarare finns för många hingstar. Hellre färre men bra hingstar av olika blodslinjer. Men det är ju bara min åsikt förstås.


som sagt...det är ett fritt land...sant att inleasade inte får fullt lika många som en svensk men fortfarande kvarstår faktum....massproduktion....men men...min åsikt:devil:

catten
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Om hingsten kommer för ett år så blir det ingen massproduktion, det är det som är det fina!

För att ta ett exempel: Ege betäckte förra året 19 ston och i år ungefär samma siffra. Han har stått i Sverige sedan 1991 från Polen.
Är det tråkigt? Det är ju jättebra, dessutom är han svensk.

Man måste kanske fråga sig VARFÖR folk väljer att använda nya hingstar.
För en del oerfarna kan det vara ett skönt "stöd" att erfarna uppfödare använder dessa hingstar, meriter är klara osv.
Ett "säkert" kort.

Som jag skrev så blir summan för Oppreva någonstans mellan 20-30 ston varje år, vilket inte ÄR en massupplaga. Det är inte heller Ege som inte fått 19 ston varje år.

Och sedan...OCH om det blir en massupplaga? Så länge hingsten är BRA och korrekt (passar stoet) är det ju TOPPEN för oss i sverige!
Sen så har man ju fortfarande en valfrihet som gör att gillar man inte hingsten, så behöver man inte heller använda den...

Värre är när man tar grannens närmaste hingst som inte är varken meriterad eller korrekt för att få fram något originellt ...då hissnar man ju !

Visst kan det bli bra det med, men risken är ju betydligt, betydligt mindre!

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

*knapplån*

Ett plus med att använda en "ny" hingst som bara är inleasad för ett år eller så, är ju att det ofta kommer in hingstar med för Sverige nya eller inte så utbredda blodslinjer.

Jag hade en bekant som letade efter en helpolsk Exelsjorfri hingst t ex (hennes sto hade honom 3 ggr rätt långt fram) och det är ju inte alltid helt lätt att hitta här.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Precis!
Inte illa att bredda linjerna, inte alltid lätt att hitta fritt från Etat heller...

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Nää precis, jag letade faktiskt en hingst förut som jag gillade som inte hade Etat, eftersom mitt sto har honom som farfar. Men det gick inte att hitta nån jag fastnade för, och till slut föll jag pladask för en hingst - också med Etat i stammen :rofl: Men han är precis vad jag vill ha så det gör inget :love:
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

...och då är det jättebra att det kommer utländska hingstar som inte har Etat i sig. Mitt sto är helt rent från detta blod och det gör mitt hingstval MYCKET lättare...:bump:

Idag har vi här hemma skottat ihop all skit från hagarna och ska fylla på med ny fräsch bark, det är så SKÖNT att kunna göra detta! Slippa geggiga äckelhagar och samtdigt hålla borta masken.

Ha de!

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag funderar på att betäcka min pålle nästa år, hingstar som jag tycker är intressanta är bla Samsheik (:love:) & Top Flyte. Jag har jobbat med dom två grabbarna i ca 1 år & båda två är kanon. Samsheik stal mitt hjärta redan första gången jag red & pysslade om honom.
Lill Sham är också en intressant hingst, men mitt sto är e: Pamir, så det går ju inte;)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Lite kul faktiskt att det nu är lite efterfrågan på Etatston!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 347
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 580
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp