Bukefalos 28 år!

Arabiska fullblod del 2

Ajabaja arabfolk, INTE ramla ner o bort från första sidan!!!

Fram med nyheter/bilder!!!

Dessutom - jag är så jäkla nyfiken @kimmis87 ang hur det går med Fille? Kommer du att få behålla honom? Jag håller tummarna.......
 
Ajabaja arabfolk, INTE ramla ner o bort från första sidan!!!

Fram med nyheter/bilder!!!

Dessutom - jag är så jäkla nyfiken @kimmis87 ang hur det går med Fille? Kommer du att få behålla honom? Jag håller tummarna.......
Jag vet faktiskt inte än.
Jag funderar på att plocka av honom skorna och på så sätt få ner kostnaden. Jag har ju typ den dyraste hovslagaren i trakten... nästan 2000 kr var 6:e vecka
Men det är lite fel årstid med tanke på att det snart är vinter och halt...
 
Vi på kalmarfronten fortsätter våra promenader, är uppe i hela 55 minuter nu!

Jag var faktiskt uppe och tjuvred i ett par hundra meter härom dagen på vår promenad. så himla härligt att få komma "hem" till rätt hästrygg!! och eftersom det är en klok arabmadamme man har så är det inga problem att hoppa upp spontant i skogen utan vare sig sadel, träns eller hjälp på en häst som inte är riden på ett halvår eller så.. :laugh: Hon var oxå nöjd att få ett litet avbrott i de dötråkiga promenaderna!!!

För någon vecka sedan så var jag ute och tömkörde för att få lite variation i promenaderna, och på villagatan, just när en sabeltandad tiger gått från attackposition över gatan till nästa attackposition i diket, så kommer grannen ( ägaren till katten) och stannar med sin hästätande plastpåse i handen. en lång stund står vi alla där innan han säger " oj, det är inte varje dag det är så fina hästar här på gatan!!" Nöjd som en tupp över att även någon annan ser hur vacker fröken jag har blev jag genast lite gladare över att hon stod staty mitt i gatan och stirrade på katten i diket!! :D:D
 
Hos oss händer inte mycket.

Prinsessan har hostat lite (började när vi bytte hage så säkert nåt allergiskt, för hon är pigg och glad och minst lika på som vanligt). Idag blir hon dräktighetskollad och är det nåt där tar vi bort det - inga oäktingar här inte ;-).

Igår red vi AR-lektion och min tränare tyckte jag blivit sååå mycket bättre under sommaren. Kul att höra att allt ridande gett resultat. Nemis kändes jättefin och vi hade riktigt trevligt och avslappnad. Nu ska jag bara lära mig sitta ner i traven igen (eller egentligen inte sitta ner, utan snarare lyfta mig själv i varje steg så ryggen avlastas). Läxa till nästa gång var att "rid på som vanligt med tänk uppåt och lek med gråskalorna".

Annars går mest "Tunnan" i hagen med sin "bror" och "zebran". Vi planerar för full jaktsäsong och har redan träningar inbokade.

14053711_1076863095682876_2175517074278570545_o.jpg


/Lavinia
 
Tjo!

Pållan är inte dräktig längre. Hon var dräktig, men har resorberat. Så himla skönt!!!

Vet som var ute och kollade tyckte att jag visst kunde avla på henne, trots spatten och hovarna så nu blev jag sugen på föl i alla fall. Ett renrasigt föl då såklart.

/Lavinia, som först tänkte hinna rida några år till oavsett
 
Jag vet faktiskt inte än.
Jag funderar på att plocka av honom skorna och på så sätt få ner kostnaden. Jag har ju typ den dyraste hovslagaren i trakten... nästan 2000 kr var 6:e vecka
Men det är lite fel årstid med tanke på att det snart är vinter och halt...

Men va......min tar 600:- för en skoning o han är utbildad o superduktig. Jag tjatar faktiskt på honom att han ska höja priset men någon 2000:- kommer han aldrig i närheten av :eek:
 
Men va......min tar 600:- för en skoning o han är utbildad o superduktig. Jag tjatar faktiskt på honom att han ska höja priset men någon 2000:- kommer han aldrig i närheten av :eek:
Vi har många dåliga hovslagare här. Denna är en av de mkt få som är riktigt bra. Han åker regelbundet och vidareutbildar sig, är med och utvecklar nya skor osv osv. Dessutom kostar Filles skor 200 kr/st... så det blir ju en del.
 
Tjo!

Pållan är inte dräktig längre. Hon var dräktig, men har resorberat. Så himla skönt!!!

Vet som var ute och kollade tyckte att jag visst kunde avla på henne, trots spatten och hovarna så nu blev jag sugen på föl i alla fall. Ett renrasigt föl då såklart.

/Lavinia, som först tänkte hinna rida några år till oavsett

Tänk dig för innan du gör det, alla veterinärer har inte koll på avel. Jag har blivit rekommenderad av veterinär att avla på min 17-åriga arab/nsv-korsning som precis blivit diagnosticerad med ringkota :crazy: trots att jag bara var 13 år fattade jag att det var en jäkla dålig idé att avla på en gammal korsningshäst vars problem är ärftligt inom en av raserna...

Personligen skulle jag aldrig avla på en spatthäst. Dels risken för arv men också risken för hästen själv, orkar den bära ett föl? Ett högdräktigt sto är tungt. Förutsättningarna för hovproblem kan också vara ärftliga. Min senaste och förmodligen sista häst tog jag bort när hon var 8 år gammal pga dubbelsidig spatt. Hon markerade i hagen.

Jag är ledsen om jag låter negativ men snälla, för er bådas skull, tänk igenom det hela noga.
 
Hej!

Veterinären är en av Sveriges bästa avelsveterinärer, om jag förstår det hela rätt. Hen har jobbat flera år på Flyinge med deras avel.

Jag vågar påstå att hen har väldigt bra koll på avel.

Min tjej är 12 nu, spatten är ett bifynd av annan röntgen i området och hon har inte haft problem av den alls. Skulle jag (mot all förmodan) ta föl, blir det först om några år och då med spattfri hingst. Drömma kan jag dock göra redan nu.

/Lavinia

Tänk dig för innan du gör det, alla veterinärer har inte koll på avel. Jag har blivit rekommenderad av veterinär att avla på min 17-åriga arab/nsv-korsning som precis blivit diagnosticerad med ringkota :crazy: trots att jag bara var 13 år fattade jag att det var en jäkla dålig idé att avla på en gammal korsningshäst vars problem är ärftligt inom en av raserna...

Personligen skulle jag aldrig avla på en spatthäst. Dels risken för arv men också risken för hästen själv, orkar den bära ett föl? Ett högdräktigt sto är tungt. Förutsättningarna för hovproblem kan också vara ärftliga. Min senaste och förmodligen sista häst tog jag bort när hon var 8 år gammal pga dubbelsidig spatt. Hon markerade i hagen.

Jag är ledsen om jag låter negativ men snälla, för er bådas skull, tänk igenom det hela noga.
 
Hej!

Veterinären är en av Sveriges bästa avelsveterinärer, om jag förstår det hela rätt. Hen har jobbat flera år på Flyinge med deras avel.

Jag vågar påstå att hen har väldigt bra koll på avel.

Min tjej är 12 nu, spatten är ett bifynd av annan röntgen i området och hon har inte haft problem av den alls. Skulle jag (mot all förmodan) ta föl, blir det först om några år och då med spattfri hingst. Drömma kan jag dock göra redan nu.

/Lavinia

Om du bestämmer dig för att göra det hoppas jag allt går bra :)
 
Vi har många dåliga hovslagare här. Denna är en av de mkt få som är riktigt bra. Han åker regelbundet och vidareutbildar sig, är med och utvecklar nya skor osv osv. Dessutom kostar Filles skor 200 kr/st... så det blir ju en del.

Ja det finns gott om dåliga. Men dom bra behöver inte kosta 2000 kr....
Letar du besparingar så finns det helt klart en besparing att göra där.
 
Om du bestämmer dig för att göra det hoppas jag allt går bra :)

Tack!

Det är som sagt ett par år innan det ens skulle vara aktuellt. Lite prestationer måste hon ju hinna med om hon ska bli mamma. Jag vill ju se att hon verkligen håller för tuffare ridning innan jag avlar, har ingen lust alls att avla på dålig hållbarhet.

/Lavinia
 
Ja det finns gott om dåliga. Men dom bra behöver inte kosta 2000 kr....
Letar du besparingar så finns det helt klart en besparing att göra där.
Jag har provat 10 talet i mitt område så jag vet inte om det gör det faktiskt. Då bara folk som ska vara bra enligt andra.

Jag vågar inte chansa med en sådan grej faktiskt.
 
Vi pysslar på som vanligt. Breeze är hemma från betäckning och ska ultras inom kort, är hon inte dräktig åket hon tillbaka till våren istället. Dem damen kärade ner sig i stallets valack istället för hingsten suck altså höll nästan på att ge upp. Dock ändrade hob sig i sista minuten och släppte hingsten att betäcka.
Pirayan har debuterat på sin första tävling. Gick bra om än han var lite spänd.
 
Stort grattis!! :love:
Vad roligt! Har följt dig i dräktiga ston- tråden och inte fattat att det handlade om en arab....! Mitt minne är bra men kort! :D
 
Stort grattis!! :love:
Vad roligt! Har följt dig i dräktiga ston- tråden och inte fattat att det handlade om en arab....! Mitt minne är bra men kort! :D
Tack!! Får skylla på att mitt sto inte direkt utstrålar arab :D Hoppas att lillsnuttan får lite mer av pappas utseende när hon blir stor. Tror faktiskt hon har lite glasögon så hon kan ju vara skimmel dessutom :cautious:
 
Lillskruttan har fått smeknamnet Maja - mest för att hon ser ut som en Maja och för att jag fastnat lite för namnet Sumaiya/Sumaya. Vet dock inte om det är lite för "arab-klingande" då det är såpass mycket franskt och ryskt blod i henne :cautious:
Skitsvårt med namn ju, tur att man är lite begränsad när man ska följa "mammans-första-bokstav-regeln" :D
Nåja, hon mår bra i alla fall och det är det som är huvudsaken. Galoppblodet märks redan av, hon springer runt runt runt och morsan är helt förtvivlad. Ska bli spännande att se hur det blir när hon får komma ut :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 128
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Rumsren - hur gör ni på natten?

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Den trasiga hoven

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp