Arabiska fullblod del 2

Jag måste skriva av mig lite här. Jag är så himla ledsen över vad som hände igår.

Jag och medryttaren gjorde i ordning Fille för en ridtur och Fille var på världens konstigaste humör. Spänd i hela kroppen, hade huvudet högt och var tydligt rädd för något. Jag sysselsatte honom med lite trickträning och han kom ner i energi så vi sadlade och gick iväg mot ridbanan.

Då startar min bror sin crossmotorcykel (150 meter bort) och Fille far iväg för allt han är värd. När jag får tag på honom igen så är han sådär stirrig som innan. När jag försöker gå med honom mot där ljudet kom ifrån så skakar hela Fille av rädsla, han sänker sig 40 cm och nästan lägger sig ner för att han är så jävla rädd!!

Detta från en häst som tidigare har blivit matad med morötter från folk som har suttit på crossar.
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att någon har varit i hagen med en cross och skrämt hästarna.

Och hur fan ska jag lyckas få honom trygg med crossar igen efter detta? När han är så jävla rädd! Jag vet inte riktigt hur det ska gå till, men jag måste ju försöka! Han är ju ganska klok så kanske går det rätt bra ändå, men frågan är hur länge jag kommer behöva hålla på. Det är ju inte som att min bror vill lägga ner månader av träning på det heller.


Fan så ledsen och sur jag är!!

Vanliga motorcyklar går bra iaf som tur är, det är bara dessa.

Usch vad trist.. Sådana gånger man verkligen undrar vad som hänt.. reagerar han bara av att se den? Eller är det ljudet?
 
Usch vad trist.. Sådana gånger man verkligen undrar vad som hänt.. reagerar han bara av att se den? Eller är det ljudet?

Vi har inte börjat träna än så jag vet inte om han reagerar av att se den. Nu reagerade han när den kördes 150 meter ifrån honom, utan att han såg den. Med andra ord bara på ljudet.

Vi bor ju bredvid motorvägen så ljud är ju inget han brukar reagera på annars alls. Det kommer ju långtradare som har presseningar som hänger löst och slår i farten, ambulanser och polisbilar med blåljus och sirener, motorcyklar, muskelbilar osv osv osv, noll reaktion på sånt verkligen.

Det är därför jag är väldigt säker på att någon verkligen har gått in för att skrämma hästarna. Det är liksom inte hans stil att bli så påverkad. Även om han blir rädd för saker så tar det ofta 20 sekunder så är han helt cool sen.

Jämför med dressyrstaketet på sportcupen där han knappt vågade titta på det. Hoppade typ iväg från det, jag gav honom bara långa tyglar så fick han titta lite som han ville, utan press. När vi klev ut från banan så fick jag styra för att han inte skulle snubbla över dressyrstaketet... Det är typiskt Fille. Han accepterar och inser FORT att saker inte är farligt, och sen är han verkligen inte rädd på någon nivå alls.

Detta beteende med motorcykeln är helt främmande för mig. Men jag är väldigt glad att han ändå var så pass med att jag inte ens fick tryck i tygeln, trots att han nästan la sig ner. Han vet att det är tryggast vid mattes sida :love::love::love::love:

Men till roligare saker!
Jag delar med mig av en video som jag fick skickat till mig för ett tag sen! Den är från riks i år när jag för första gången visar själv! Fille var superduktig!! 2 av domarna hade Fille som vinnare så för mig är han vinnare :D :love::love::heartheart

 
Det är länge sen jag skrev en uppdatering om min lilla Moona :love:

Hon bor f n på Rohan Arabstuteri i Flen o är dräktig med Lill Sham. Blir kvar där tills allt är klart med fölis. Jag hade först tänkt ta hem henne o sen skjutsa ner henne efter vintern, men sen funderade jag en vända till o tänkte att det är bättre för henne att vara på ett stuteri där man är van vid dräktiga ston, hon får gå där med dom andra damerna o ha det bra o ta paus ifrån ridhästlivet ett tag. :) Dessutom slipper hon skjutsas 40 mil i en transport precis när hon har börjat bli tung.

Saknar henne nåt makalöst men har varit o hälsat på o ser att hon har det otroligt bra o trivs med sina nya människor o hästkompisar. :love:

Vi har kvar dotterns russ, så jag får utlopp för hästkänslorna o får ägna mig åt att vara ponnymamma ett tag :D Har upptäckt ett sug efter att köpa lurviga grimmor, schabrak med hjärtan på, o färgglada benskydd :p
 
Jag har nu haft min prinsessa Palmyra hemma i lite över en vecka och måste nog säga att jag är oerhört imponerad av henne! Inte bara jag, utan nästan alla som träffat henne och speciellt min sadelkille (och han jobbar då med flera i fälttävlanslandslaget!) är oerhört förtjust i henne.

14355013_10209043351914532_2076991440328224548_n.jpg


Med en enorm personlighet kan jag inte säga annat än att jag är kär.:heart Oerhört känslig och lyssnar på minimala signaler, såväl på marken som på ryggen. Hon kommer att lära mig så oerhört mycket! Dock så har jag aldrig träffat ett så stoigt sto förut... Nu när hon brunstar så kan inte ens en annan häst titta på henne utan att hon skriker till :rofl:
 
Det är länge sen jag skrev en uppdatering om min lilla Moona :love:

Hon bor f n på Rohan Arabstuteri i Flen o är dräktig med Lill Sham. Blir kvar där tills allt är klart med fölis. Jag hade först tänkt ta hem henne o sen skjutsa ner henne efter vintern, men sen funderade jag en vända till o tänkte att det är bättre för henne att vara på ett stuteri där man är van vid dräktiga ston, hon får gå där med dom andra damerna o ha det bra o ta paus ifrån ridhästlivet ett tag. :) Dessutom slipper hon skjutsas 40 mil i en transport precis när hon har börjat bli tung.

Saknar henne nåt makalöst men har varit o hälsat på o ser att hon har det otroligt bra o trivs med sina nya människor o hästkompisar. :love:

Vi har kvar dotterns russ, så jag får utlopp för hästkänslorna o får ägna mig åt att vara ponnymamma ett tag :D Har upptäckt ett sug efter att köpa lurviga grimmor, schabrak med hjärtan på, o färgglada benskydd :p

Eva och Conny är duktiga och har många fina hästar :heart förstår dock att du saknar :heart
 
Jag har nu haft min prinsessa Palmyra hemma i lite över en vecka och måste nog säga att jag är oerhört imponerad av henne! Inte bara jag, utan nästan alla som träffat henne och speciellt min sadelkille (och han jobbar då med flera i fälttävlanslandslaget!) är oerhört förtjust i henne.

14355013_10209043351914532_2076991440328224548_n.jpg


Med en enorm personlighet kan jag inte säga annat än att jag är kär.:heart Oerhört känslig och lyssnar på minimala signaler, såväl på marken som på ryggen. Hon kommer att lära mig så oerhört mycket! Dock så har jag aldrig träffat ett så stoigt sto förut... Nu när hon brunstar så kan inte ens en annan häst titta på henne utan att hon skriker till :rofl:
Hon ser jättefin ut! Lycka till med henne!
 
Vi har haft första unghästbedömningen på Bränninge i helgen! Tur med vädret, liten entusiastisk publik men tyvärr fem strykningar. Domare var Benny Freme.
Nästa år kommer vi ha en regional utställning på våren och en unghästbedömning på hösten.

RESULTAT
Stoföl f 2016
en struken
BR Magic Princess (Tchaata Matisse x Psychedelic Magic) 42p
St Annas Figolina (Vierhoeks Figo x Stensötans Sweetie) 42p
BR Petra (Tchaata Matisse x MT Primavera) 38p
Hingstföl f 2016
Två strukna
My Gaylord (Tchaata Matisse x Mawera) 37p
Hingstar och valacker 1-3 år
Två strukna
BR Pas Mal (HLA Cheval x Psychedelic Magic) 41 p
BR Najaad ( Tchaata Matisse x Naomi) 41 p
MT Crusader (Bask Afire Bey x Cinneraria) 36p
Ston 1-3
Hortensia (Abyad AA x Horda) 39p
Glittra (Polhaars Droomvals x Gemstone Gala) 37p
Prismatic Magic ( Scapa x Psychedelic Magic ) 36p
 
Vi har haft första unghästbedömningen på Bränninge i helgen! Tur med vädret, liten entusiastisk publik men tyvärr fem strykningar. Domare var Benny Freme.
Nästa år kommer vi ha en regional utställning på våren och en unghästbedömning på hösten.

RESULTAT
Stoföl f 2016
en struken
BR Magic Princess (Tchaata Matisse x Psychedelic Magic) 42p
St Annas Figolina (Vierhoeks Figo x Stensötans Sweetie) 42p
BR Petra (Tchaata Matisse x MT Primavera) 38p
Hingstföl f 2016
Två strukna
My Gaylord (Tchaata Matisse x Mawera) 37p
Hingstar och valacker 1-3 år
Två strukna
BR Pas Mal (HLA Cheval x Psychedelic Magic) 41 p
BR Najaad ( Tchaata Matisse x Naomi) 41 p
MT Crusader (Bask Afire Bey x Cinneraria) 36p
Ston 1-3
Hortensia (Abyad AA x Horda) 39p
Glittra (Polhaars Droomvals x Gemstone Gala) 37p
Prismatic Magic ( Scapa x Psychedelic Magic ) 36p

Vad är maxpoäng, är det 50?
 
Och så är vi bortskämda med tvärsköna ridvägar (och jag med världens snällaste häst så vi rider oftast på halsring för hon tycker det är så skönt), oändligt många galoppbackar. Fast vissa är så branta att jag riskerar att glida av bakåt barbacka om jag inte har ett stadigt mantag. Hon har räddat mig några gånger genom att sparka bakut när jag hamnat för långt bak och därmed skickat fram mig i rätt position igen. Min hjältinna! :heart

09liza_zpsxw9r6rvn.jpg


10liza_zpsmfvic1xn.jpg


08liza_zpsl68sfirm.jpg

11liza_zpsh3mfga2k.jpg


Den här vägen rider vi bara ibland, jag tycker den är så kuslig, det är alltid mörkt på det här stället med skrotbilarna, och precis innan är det soligt och fint på bra dagar och så kommer man in i det här. Det isar i mig varenda gång, tycker det är så läskigt och per automatik reagerar ju då Fröken Fräken på samma sätt som jag och så får vi ta ett djupt andetag och ta oss förbi med hjärtat i halsgropen. Haha, så fjantiga. Att en så känslig häst ska behöva stå ut med en lika känslig ryttare! Vi skrämmer livet av varandra ibland, men vi är åtminstone alltid på samma våglängd. ;)

12liza_zpsbrwjzzg0.jpg


Att hon har gått från att vara en hyperstressad stackare, men rädsla osande ut ur varande por som bara ville fly, fly, fly och livrädd för att låta en få komma in på livet när jag först träffade henne till den här otroligt trogna, ljuvliga, harmoniska livskamraten får mina att ögon att tåras. Jag är så lycklig över att ha henne i mitt liv.

Så otroligt fin hon är, precis så som en (min) idealarab ska vara! Vacker och klok. :love:
 
Tjohej!

Igår uppfyllde jag en av mina barndomsdrömmar: jag red Hubertusjakt! Självklart på min lilla vita arabprinsessa (det vore ju fusk att låna sambons jättehäst - då blir ju hindrena mesigt små ;-) ). Hon var så himla duktig, världens bästa häst. När de andra hästarna hoppade och for passade hon på att vila upp sig inför nästa låååånga galopp med hinder. Eftersom jag fortfarande är osäker på exakt hur mycket hennes haser tål hoppade vi inte alla hinder (dvs de stora lät vi bli) men alla stockar hoppade vi. Hon hade så kul och blev efter upploppet på slutet alldeles vimsig och tramsig och sååå himla söt!!! Världens bästa snedmula!! Vi övade både piaff, passage och levad när hon inte fick gå in i transporten till sin kompis och maten (hans matte måste liksom hinna ut först och stänga in honom...).

Så. Himla. Kul!!! Trodde aldrig vi skulle komma så här långt :-)

:bump::bump::bump::banana::banana::banana:

/Lavinia med världen bästa OmNom
 
Här händer inte mycket så jag bidrar väl med lite mer av "min häst är helt underbar".

Igår tolkade vi med henne för första gången. Hon fick dra en kompis på skidor och hon var så himla duktig. Kompisen var mindre duktig, hon ramlade många gånger och varje gång stannade Nemis och stog helt still med spetsade öron tills jag sa att hon fick gå igen. För att ha varit väldigt bakskygg när jag köpte henne har vi kommit ganska långt :-).

Vi tolkade även efter vårt stora, bruna dressyrhalvblod - han har nog aldrig sett en pulka förr men tyckte tolkning var precis lika skoj som allt annat vi presenterat honom för.

/Lavinia, som nu tar lite semester och lämnar Omman och Amen i händerna på bästa medis och stallkompisarna. Får se vad Omman tycker om det :-)
 
Det händer inte jättemkt i den här tråden...

Jag uppdaterar lite med bilder på en ny häst på gården!

Hon heter WW Ibrizaa och är 5 år gammal. Hon är så gott som helt ohanterad och var livrädd för människor när hon kom. Framförallt var hon rädd för händer och huvudet var big no no i hennes värld.

Stammen för er som är nyfikna http://www.arab.se/ARAB_registratur/Stamtavlan/mainsv.asp?Nr=33083

Nu, en månad efter att vi hämtade henne så kan jag ta av och på grimma utan problem, hon hjälper till och står lugnt med sänkt huvud tills jag är klar. Jag kan klappa henne överallt, även om lääängst bak på rumpan fortfarande är lite äckligt. Jag kan lyfta framhovarna och fila lite på dem. Bak kan jag lyfta, men jag kan ännu inte göra något med dem då hon inte tycker att det är ok att jag tar bak benet, utan börjar då rycka.

Det börjar bli ok att även andra personer tar i henne, men jag är favoriten. Hon gnäggar i princip så fort hon ser mig :love:

Hon verkar vara väldigt social, trevlig och känslig. Hon är även väldigt modig! Om bara jag är lugn så är hon lugn. Jag har varit ute och gått med henne och vi har mött skåpbilar och haft hundar farandes runt oss och hon bryr sig inte ett dugg. En stor grushög som var lite äcklig gick jag fram till och då studsade hon upp i den innan jag ens hann reagera :rofl:

Hon var ganska tunn när hon kom, och saknar fortfarande en del hull och framförallt muskler.

Igår bestämde jag mig för att det var dags att presentera släpet för henne. Hon åkte ju såklart hit, men den lastningen tog 45 min och avslutades med en kratta i rumpan då hon hoppade in.

Trots det så gick hon rakt på när jag gick in! Det tog 5 min kanske innan hon stod avslappnat i släpet, men sen så var hon cool!

Jag ger er även lite bilder på henne, av riktigt kass kvalité! Hon är dammig som attan på kroppen då hon har haft täcke. Och hon är inte riktigt redo för att borstas i flera timmar. Hon är lite som ett föl när man jobbar med henne. Blir trött i huvudet väldigt fort av vad som kan ses som vardagliga saker.

15179063_10154563900436223_1640601383031986666_n.jpg


15171332_10154563907396223_8837605973268326983_n.jpg


15094494_10154563903631223_434094220469869123_n.jpg


15109511_10154563903166223_2736481537837325560_n.jpg



För er som är stamnördar så kan jag ju tala om att hon har samma hingstlinje som Fille, och har även på sin mors sida linjer till Crusander, vilket även Fille har.
Det blir lite lagom linjeavel, och jag tror mkt på avkomman! Denna dam har nämligen RIKTIGT bra rörelser!



Och nu till Filles äventyr idag då!
Alltså vilken tur att han är snäll och cool!

Jag skulle skritta ut tillsammans med min mor som skulle gå ut med sina hundar. Mina hundar var oxå med såklart.
Min ena och min mors ena hund är inte alltid sams.
Idag var det värre än värst. Morsans lilla skithund sätter sig fast i min hund och det slutar med att jag får hoppa av, släpper Fille där han står.

Jag får isär hundarna, eller snarare, får bort morsans hund. Min hund bits inte.
Morsans hund ska bara på igen och efter mkt om och men så sätter jag min hund på Filles rygg.

Det var lite lättare att kolla över henne där om man säger så... Det kommer massor bilar och alla hundar är upprörda och skäller och har sig. Det är alltså 8 st hundar det är frågan om...

När jag ser att min hund blöder en del så kommer morsan över vägen med sina hundar och ska titta hon med. Hennes 10 månaders grandisvalp på 80 kg har ju noll koll på sig själv och knuffar in både mig och min mor i Fille. Han springer även rakt in i Filles framben...

Och Fille står där med sänkt huvud och bara väntar.

Och det trots att hundarnas energinivå var typ 3000. Då var jag mäkta stolt över min lille herre :love::love:

Världens längsta inlägg typ, men ni kan ju titta på bilderna iaf ;)
 
Fint sto! Ska bli spännande att få se avkomman :)

Tack!
Ja det är verkligen spännande! Hon kommer betäckas i april om hon är fullt hanterbar innan dess. Det måste ju gå att undersöka henne, kolla där bak och ha sig om man ska ha fölis! Och det ska gå att göras avslappnat. Idag kan jag vara där bak, men hon är inte avslappnad.

Idag ska jag prova mig på lite tömkörning. Det kan vara nyttigt för henne iomed att det är så himla äckligt när man är bakom. Pga det så får min mor vara framför och leda till en början. Annars brukar jag lära dem det själv. Håll tummarna! :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp