Bukefalos 28 år!

"Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

så därför är det rätt lr ? :mad:


:mad: på dig själv. Det var bara ett krasst konstanterande när jag såg ditt klipp. Min erfarenhet sträcker sig bara till ridskolans sågande och därför fick jag en aha-upplevelse och insåg att det förekommer ju även på elithoppnivå. Sågningens varande kommenterade jag aldrig, då jag inte inser vad det är bra för.
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Men du, så där gör ju även elitryttarna man ser på hopptävlingar i tv. Vaggar huvudet fram och tillbaka i skritt, men även i galoppen/trav.

Okej förlåt, men trodde du menade att jag typ var dum i huvudet att jag reagerade på det eftersom att även elitryttarna gör så...
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Äh, lätt att läsa med känslor.

Samma med mig, gick ut hårt och förberedde mig på en tuff dialog. ;)
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

*lite knapplån*

Är det bara jag som reagerar på att Min Häst faktisk trycker denna insändaren?
Nu kommer ju många unga tjejer att läsa denna och testa den flotta "arbeta hästen i munnen"-metoden, för det har man minsann läst i Min Häst att man ska göra för att hästen inte ska fara illa.... :crazy: Tycker faktiskt att redaktionen borde ha censurerat bort denna insändaren med alla uppenbara felaktigheter...
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Precis vad jag tänkte - yttrandefriheten i all ära men många småtjejer kommer att testa det här nu och bli glada av resultatet då deras hästar kröker nacken. Förhoppningsvis har de flesta någon i sin omgivning som kommer reagera men det är långt ifrån självklart då det här praktiseras bland de vuxna också.
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Det är flera som "sågar" på min ridskola. Och tyvärr tycker ridläraren att det ser bra ut fast att hästen svänger med huvudet till höger och vänster. Det ser verkligen varken bra eller proffsigt ut. Till slut så tvingas ju hästen att böja på halsen och då är ridläraren nöjd. De som rider i special dressyr-gruppen har hamnat där fast att de sågar väldigt mycket men till slut blir det ju ett "bra" resultat. :mad:

Min kompis som gick på en ridskola här i jkpg, som i stort sett nybörjare, fick lära sig att såga ner hästen i form av ridläraren. Som tur var har hon lite vett i huvudet och sysslar ändå inte med sånt. :mad:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

jo det tycker man ju verkligen att de borde, brukar läsa min häst i stallet ibland när jag inte har något bättre för mej, och jag tycker många av frågorna är väldigt "dumma" och typ att man hört det ena och det andra mm.
Är ju väldigt lätt att några testar för att de läst att man gör så i "Min häst" :crazy:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Det värsta är ju ändå att vissa lär ut den metoden :crazy:, har själv aldrig träffat en sån tränare, men jag har hört folk här på buke. Och även om de inte "lär ut det ridsättet" så tror jag det är många tränare som inte reagerar när deras elever rider så... :crazy:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

kl.

min gamla instruktör sa till med en gång om det kom elever som "sågade"

dom fick stiga av hästen, titta ner på sina fötter, gå framåt samtidigt som dom i takt med steget tittar på höger fot-vänster fot-höger fot osv. det blir vingligt som sjutton...

sågningen ger ju "bruten nacke" "falsk bjudning" och det ända hästen ser är sina egna framhovar..

visst förekommer det instruktörer som "lär ut sågning" men då kallas det ju oftast att ryttaren ska "plocka lite" osv. (låter väl bättre) eller dom som rider med händerna lågt på låren, gärna med lite "gungande/skruvande" sits.

jag tycker det finns tillfällen när en snabb sågning är befogad, tex. om en häst låser/blockerar sig rejält och man måste få tillbaks uppmärksamheten fort.
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

ska jag vara ärlig så fattar jag inte att du ens funderar över det? Det är väl någon 12åring som kan allt som skrivit det där förmodligen.:angel:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

delvis kl

jag är nyfiken i en strut och nu stötte jag på något intressant sas som jag inte hört talas om förut. en för mej ny vinkel av ett ofta förekommande debattämne. var bara intresserad av andras tankar kring det. :)
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

jo det tycker man ju verkligen att de borde, brukar läsa min häst i stallet ibland när jag inte har något bättre för mej, och jag tycker många av frågorna är väldigt "dumma" och typ att man hört det ena och det andra mm.
Är ju väldigt lätt att några testar för att de läst att man gör så i "Min häst" :crazy:

där har du verkligen en poäng! eftersom tidningen riktar sej till unga tjejer och killar som är lätt påverkade borde de tänka både en och två gånger vad de trycker. barn tar efter, så är det. en tjej i stallet som är typ 12 hade läst i frågespalt i min häst (eller dylik tidning) att om hästen inte står stilla i halten ska man piaffera den ist...och hon tyckte ju att när hennes ponny taktade på stället för att hon drev på och höll in samtidigt så gick den ju i piaff. jovisst, och stegra=levad...suck :crazy:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

borde hända så oftare!:bow:
altså att folk får så lov och stiga av och snurra på huvudet
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Man måste ju kunna sära på begreppet såga och att vara rörlig i handen. Det finns många grader av tygeltag. Mildaste är ju att bara krama lite i tygeln, sedan att vända in handen och sedan att dra hela armen bakåt. Att hålla en rörlig hand för mig är att göra kramningar och kanske vända in handen en aning om det behövs och detta ser jag inget fel i. De flesta hästarna trivs att ridas med lite rörlig hand.
Att såga för mig är att bruka våld. Alltså dra hårt i varannan tygel. Detta tycker jag enbart ska användas om man inte har kontroll över hästen, om den försöker sticka eller liknande. Men aldrig mer än kanske 4 tygeltag. Gör man det under en hel lektion (vilket verkar väldigt jobbigt) så är det ju som att sitta där och såga. Stackars häst!

En annan aspekt är att många lär sig rida som barn. Då måste man lära sig att "sparka" hästen istället för att trycka med skänkeln, eftersom man är så liten och hästen ska kunna känna nånting. Kan tänka mig att det är samma sak med att lära mindre barn att vara rörliga i handen, men när de sedan växer upp behöver de ju inte ta i lika mycket. Men det är nog ingen ridlärare som tänker riktigt så.

Jag kommer ihåg hur mycket man kämpade bara för att kunna svänga en häst. Man fick ju slita ganska hårt. Men nu som vuxen behöver man ju bara titta åt det hållet man ska i princip.
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Tänkte om någon ville se hela insändaren;) :

Svar till "Sluta Såga!"

Hej Matilda! Ärligt talat blev jag väldigt irriterad när jag läste ditt meddelande på Stallväggen! Jag vet inte vad du manar med att såga, men i den riktiga hästvärlden kallas det att arbeta hästen i munnen! Man förstör inte hästens mun genom att dra i varannan tygel. Det är nästan tvärtom! Om man vill att hästen ska ställas eller gå på tygel måste man göra så. Annars kan de "låsa sig"! Man måste arbeta hästarna i munnen annars kan de fara illa. Det vet jag för jag ska tävla i Keppni där man måste arbeta dem i munnen innan start. Hästen blir uppmjukad och får lättare att röra sig! Att arbeta hästen i munnen är inte något fel! (sedan är det någon kritik mot en serie i ett gammalt Min Häst nummer) Svara gärna om du håller med - TÅL KRITIK!

Anonym O.o


Vill säga att jag själv är helt emot sågning, men erkänner att jag själv gjort det när en ponny stack med mig :o
Ridskolan jag red på var full av ryttare som sågade för att hästen skulle "gå på tygeln". Det värsta är ju att ridlärarna säger att de är duktiga när hästen böjer ner nacken (detta är ingen kritik mot ridlärarna, jag skulle också berömt om jag inte sett hur de gjorde för att få ner huvudet!) Vissa ridlärare säger däremot till att hästens huvudet åker sida till sida, vilket ofta blir väldigt pinsamt för den sågande eleven!;)

Alla som sågar - SLUTA
Alla som inte gör det - Förtsätt så:laugh:
 

Liknande trådar

N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 823
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp