Bukefalos 28 år!

"Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

jo, jag tror inte heller att det är någon instruktör som lär ut sågning som kallar det för just det.
Jo visst ibland kan man behöva såga, men är ju lite skillnad om det är för att få stopp på hästen som typ skenar, lr om det är för att den ska böja på nacken och gå på tygeln...
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

jo, det är ju just sånt, man tror ju att man vet allting i den åldern :crazy:
Ja menar, om det är frågor, så får de väl förhoppningsvis ett bra svar, men är det t.ex insändare, så borde de ju censurera bort lite tycker man...
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

fast man tycker ju ändå att en ridlärare borde se, om hästen bara böjer på nacken, än om den går i form och får med sej ryggen, bakbenen ? :confused:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

ja, och inte går hästen på tygel bara för att man "pillar" eller "drar" i munnen :crazy: snarare knäcker av.

jag blir ganska ofta förvånad eftersom bra många tycker att hästen går i form när den ig. går under handen, även ryttare som ridit länge och seriöst (och utan att såga)

men visst är det effektivt att få en häst att "knäcka av" genom att "plocka varannan" snabbt går det med :angel:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Jo att folk tror att deras hästar går i en bra form, fast de egentligen bar böjer på nacken eller "knäpper av" är ju inte ovanligt :crazy:
Nu vet jag inte om jag är så erfaren att jag kan få min häst att gå i en "super form" lr vad man ska säga, men jag känner ju när hon får upp ryggen och med sig bakbenen och slappnar av, och inte är före mej, utan med mej. Tycker oftast hon länger överlinjen oxå :) Tycker själv att formen kommer lite när den kommer, och är inget som bör försökas stressas fram genom sågningar lr liknande...
När man läser här på buke så verkar det faktiskt som att måna ridlärare blundar för sågningen, lr om de nu inte ser, men det tycker jag verkar konstigt...
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Det jag menar med rörlig hand är att man inte är stum i handen.
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

jag tror jag förstår vad du menar,

eller hoppas iaf.

menar du att du ställer hästen eller leder den typ?

då jag rider min pålle så jycklar vi på lite så iaf, absolut inget sågande från ena sida till andra, som vissa tycks tro att du menar
men att typ "nu ställer vi lite till höger, braaa, så efter en stund ställer vi lte till vänster,braa duktigt" menar du så?
ursäkta mina dåliga formuleringar
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

många gånger tror jag faktist att de inte själv heller vet, ridlärarna altså.
har ridit för en mycket populär dressyrtränare som sa att jag måste korta tyglarna HELA TIDEN. jag hade säkert 20kg i handen..
red då en angloarab som man verkligen behövde "jobba ner", på långa tyglar, att börja dra in honom var lönlöst..

sen då han gick nästan och trippade,med sänkt rygg och knäckte av i nacken,
"hyvä!!" sa hon då.. han började ju samla sig nu:cool:

är ännu idag väldigt arg över att jag inte sa mer emot än vad jag gjorde..


så tyvärr vet inte heller ridlärarna alltid hu en häst skall bära sig..
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

just det där med "korta tygeln!" fick jag höra var 5:e minut under denna termin på ridskolan...antagligen var den inte kort nog eftersom hästen inte böjde på nacken :cool:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

kl.

man behöver inte "dra från sida till sida" för att få "sågeffekt". något man ser hyffsat ofta är en stilla ytterhand men en plockande inner hand. hästens huvud går även då "fram och tillbaks" iaf. hästens huvud ska vara stilla och stabilt

handen ska vara sluten, stadig men mjuk, handleden får inte vara låst.

även den otränade/oridna hästens "lång och låg" är form - rätt form i samanhanget då den inte skulle orka gå i en högre form från början :) även den högutbildade, vältränade hästen behöver gå ner i formen stundtals under ett ridpass för att stärka sig yttligare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

inte heller så ovanlig "skola" varken förr eller nu. hästen rids fram till bettet och hamnar på 5-e benet. ryttaren "bär" sin häst på så vis. om det kan man ju tycka vad man vill....
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

just det där med "korta tygeln!" fick jag höra var 5:e minut under denna termin på ridskolan...antagligen var den inte kort nog eftersom hästen inte böjde på nacken :cool:

Men en kort tygel är inte (behöver iaf inte vara) synonym med en hård hand.

Är tygeln för lång så har den en tendens att glappa. Med en glappande tygel måste du ta större tygeltag för att få effekt.
En för lång tygel förekommer ofta i kombination med en felaktig handposition. Har du tex handen i magen/uppe på låret kan du inte vara lika känslig i dina tygeltag.
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

tyglarna glappade inte o händerna var där de skulle...han var bara ute efter böj på nacken, tyvärr :( (plocka med o korta tyglarna bla bla bla) :crazy:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

absolut!

men om jag rider hästen nån meter ställd till höger sida, rider hästen någotsånär rakt ännu fler metrar för att sedan ställa till vänster.

då är jag ju också ute efter att den skall svänga nacken lite, sågar jag då?

har alltid min häst i lång och låg form, eller fösökar, fastän den enligt mig är välutbildad.

fick kritik av en ridlärare för detta (!?)
"det där är en perfekt avslappnad form som känns bra för både dig och hästen, det bara flyter på, men du måste oxå kunna dra ihop honom så du ser nackbandet ordentligt"

varför ändra på nåt man trivs i?:cool: fattar inte hennes point..
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

usch :(
men tydligen är det väldigt vanligt, och för det otränade ögat som bara tittar just på den fina välvda nacken - så ser det ju rätt fint ut...:crazy:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

man kan inte hålla handen helt still när man rider.... eller jo förresten, jag tar tillbaka det där.
när hästen är såpass mjuk och eftergiven att den håller sig själv i form, utan tygels inverkan, ska man hålla handen still och bara låta handen följa med i kroppens rörelse

fram tills dess måste man jobba hästen. ställa, mjuka upp, ta förhållningar osv..

såga, dvs, dra hårt växelvis i var tygel gör man om allt annat hopp är ute. typ sken. då är det oki. inte annars.
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

När jag läste det här i Min Häst-tidningen visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. :confused: - Nejmen, för mig låter det helsjukt, verkligen helsjukt! ;) Jag tycker det är HELT tvärtom, det är DÅ hästen låser sig, inte om man låter bli! Usch blir så himla irriterad på folks okunskap när hästarna far illa. :crazy:
 
Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Ja verkligen och har för mej hon hoppade runt 120 på d-ponny, är inte så bra på de olika höjderna i hoppning men det är väl L:A nivå ? Tkr väl även att om man är hoppryttare så ska man väl kunna rida hästen i en bra form...

120 cm är msv b (;
 

Liknande trådar

N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 780
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp