Bukefalos 28 år!

Arbetsförmedlingen - ny hemsida

Myrten

Trådstartare
Jag har fast jobb på statlig myndighet. Av olika anledningar kollar jag dock efter annat. Varje dag brukar jag ta fem minuter och gå igenom det utbud som finns på Arbetsförmedlingen. Jag gör det genom att frisöka på de yrkestitlar som passar mig. Smidigt.

Idag kan jag inte fatta hur jag ska göra! Allt är nytt och ett djävla konto efterfrågas! Jag kunde logga in mig med e-legitimation, men kom inte vidare. Jag måste skapa konto. Och så står det typ "Om du vill

- Jag vill inte ha något konto hos AF!
- Jag vill verkligen inte skriva in mig hos AF!

På Platsbanken kan jag söka, men sen måste jag gå in på varje enskild träff och ser inte alla samtidigt.

Vad gör jag? Ska det vara såhär? Det är ju fan i mig absurt att jag måste ha en inloggning för att kunna söka jobb på ett effektivt sätt! Det snackas om regelförenklingar inom staten och så gör AF såhär. "Det blir enklare för arbetsgivaren att hitta dig..." Jag vill inte att någon arbetsgivare ska hitta mig! Jag vill kunna söka själv!

Någon som har koll hur man beter sig?
 
Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men drabbades idag av exakt samma problem. Liksom, vad har de gjort med sidan??!! Men tack, då är det inte jag som är korkad och bakåtsträvande.
 
Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men drabbades idag av exakt samma problem. Liksom, vad har de gjort med sidan??!! Men tack, då var det inte bara jag som var korkad och bakåtsträvande.
Eller så är vi båda korkade och bakåtsträvande.

Men det kan ju fan inte behövas att en registrerar sig för att kunna kolla utbudet av jobb??? Jag vill inte ha mitt CV på en sida och bli kontaktad av rekryterare! Jag vill se vilka jobb som finns ute. JAG BLIR GALEN!
 
Eller så är vi båda korkade och bakåtsträvande.

Men det kan ju fan inte behövas att en registrerar sig för att kunna kolla utbudet av jobb??? Jag vill inte ha mitt CV på en sida och bli kontaktad av rekryterare! Jag vill se vilka jobb som finns ute. JAG BLIR GALEN!
Ändrade lite i mitt svar eftersom jag blev rädd att det kunde uppfattas som att jag menade att du OCKSÅ var korkad och bakåtsträvande, och inte bara jag :D Men så är det naturligtvis inte. Sidan är sjukt användarovänlig, jag kan dock kolla av jobb utan att logga in så vet inte riktigt vad du menar där. Däremot tycker jag att det är otydligt, och det känns som att jag riskerar att missa relevanta jobb pga måste antingen söka hur specifikt eller hur brett som helst...
 
Jag reagerade över samma sak i dag. Så fruktansvärt oöverskådlig sidan (platsbanken) har blivit! Däremot efterfrågades ingen inloggning?
 
Men hur hittar ni lediga jobb? Jag skrev in vad jag ville i "sök på webbplatsen" och då får jag upp några träffar. Men de ligger till höger om den egentliga träfflistan. I den finns en länk som handlar om hur det är att jobba i fiskdisken! Bland de lediga jobben till höger måste jag klicka på vart och ett för att kolla. Väljer jag "fler" hamnar jag på någon fel-sida där det står "Du har blivit utloggad".

:rage::rage::rage:
 
Jag går in på platsbanken.se, sedan skriver jag in var någonstans jag vill jobba. Sedan när jag har gjort det så kan jag förfina sökningen på höger sida (välj från lista), men det är där jag tycker att det blir problem. Man kan till exempel inte välja en hel yrkesgrupp?
 
Jag går in på platsbanken.se, sedan skriver jag in var någonstans jag vill jobba. Sedan när jag har gjort det så kan jag förfina sökningen på höger sida (välj från lista), men det är där jag tycker att det blir problem. Man kan till exempel inte välja en hel yrkesgrupp?

Jo, det kan man. Du får välja stad. Och sedan på höger sida kommer diverse val upp. "Jag vill jobba som". Där väljer man sökord eller trycker på fliken bredvid "välj från lista" och då ploppar listan upp.

Väldigt förvirrande och jobbig layout dock. Men när är inte af jobbiga?
 
Jo, det kan man. Du får välja stad. Och sedan på höger sida kommer diverse val upp. "Jag vill jobba som". Där väljer man sökord eller trycker på fliken bredvid "välj från lista" och då ploppar listan upp.

Väldigt förvirrande och jobbig layout dock. Men när är inte af jobbiga?
Det var ju det jag skrev. Men det går inte att välja en hel yrkesgrupp utan att klicka i fyrtioelva boxar?
 
Håller med till fullo!

Söker ju jobb så gott som dagligen och höll i morse på att få ett smärre sammanbrott på sidan :banghead::banghead::banghead:
Dålig översikt jämfört med tidigare, då det snabbt gick att se var jobbet fanns. Sökningar som bara försvinner när sidan uppdateras. Loggar in och sidan påstår att jag inte har några sparade sökningar, nähä????
Har fipplat med det hela ett par timmar idag och svär fortfarande..... Uppdaterar jag sidan nu så får jag bara fram de jobb AF tycker är relevanta (varav inga alls inom mina branscher:p), så då måste jag själv ändra om mina tidigare inställningar.
Nåja, om målet är att sysselsätta arbetssökande så har de allt lyckats, det tar ju mycket längre tid nu:D
 
En gång i tiden hade de en lättöverskådlig sida. Sen bytte de omkring 2008-2009 och blev den som fanns t o m förra veckan. Den var krånglig jämfört med den som var innan. Och nu när det byter har de skaffat en ännu värre. Tittade in nyss och den såg ut som gröt:eek:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Man kan söka på en hel yrkesgrupp om man använder fliken Sökord under Jag vill jobba som.
Jag kan skriva in Psykologer och välja yrkesgruppen Psykologer från listan som öppnas upp. Då får jag upp alla annonser hör till den yrkesgruppen.
Sen kan jag filtrera ner till Västra Götalands län (via Jag vill jobba i) och få upp de annonser jag vill ha.
Kan göra det utan att behöva logga in.
 
Man kan söka på en hel yrkesgrupp om man använder fliken Sökord under Jag vill jobba som.
Jag kan skriva in Psykologer och välja yrkesgruppen Psykologer från listan som öppnas upp. Då får jag upp alla annonser hör till den yrkesgruppen.
Sen kan jag filtrera ner till Västra Götalands län (via Jag vill jobba i) och få upp de annonser jag vill ha.
Kan göra det utan att behöva logga in.
Vilket funkar bra när man har ett så specifikt yrke. Jag däremot är logistiker, men att söka på det ger sällan så mycket. Det ligger ibland under lager, ibland transport, ibland administration. Det gör det hela mycket bökigare.
 
Man kan söka på en hel yrkesgrupp om man använder fliken Sökord under Jag vill jobba som.
Jag kan skriva in Psykologer och välja yrkesgruppen Psykologer från listan som öppnas upp. Då får jag upp alla annonser hör till den yrkesgruppen.
Sen kan jag filtrera ner till Västra Götalands län (via Jag vill jobba i) och få upp de annonser jag vill ha.
Kan göra det utan att behöva logga in.
Jag måste vara korkad, men var hittar du den fliken?

Jag har "Lediga jobb", "Tips och råd", "Stöd och service" och "Yrke och framtid" när jag väljer nivån "Lediga jobb" under huvudfliken "Arbetssökande".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 048
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Senast: Enya
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 324
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 187
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp