Arbetsintervju

Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag alltid får efteråt. Att jag är så totalt oduglig. Jag känner bara att jag inte duger.

Det är också så svårt att veta vad man ska säga och hur man ska säga det. Jag är ju inte en tipptopp-kandidat och måste tyvärr säga en del saker som inte är till min fördel. Det är saker jag inte kan mörka eller ljuga om. Och jag måste försöka säga det så att det inte låter alltför förjävligt.

Men usch, känslan efteråt är inte alls bekväm. Så här är det alltid efter en intervju.

Och så är säsongen bara 3 månader på det här jobbet, till skillnad mot 6 månader på tidigare jobb. Det suger. Jag kommer inte att kunna ta någon som helst semester under sommaren. På vintern har jag tid att jobba. Varför kan jag inte få jobb då? På sommaren har jag annat för mig.

Alltså fan.
 

Du behöver väl inte BE för att köra traktor.

Kontakta någon som kör snö och kolla om de är intresserade.
I början på timme, men med träning så finns det ju annat att göra som maskinförare.
Nej, just för bara traktorkörning behövs inte BE, men söker man jobb som maskinförare generellt så brukar det krävas.

Jag vet inte riktigt var jag ska få tag i ett sådant jobb.
 
Det finns små hus att hyra.
Alternativet är inte lägenhet utan en massa andra möjligheter finns även när man hyr
Jag har hyrt många hus genom åren och alltid vantrivts. Det är så bundet, oflexibelt och otryggt.

Och så är det ungefär dubbelt så dyrt som att äga ett hus.
 
Jag kraschar av 8 timmar arbete. Blev ju sjukskriven förra sommaren när jag hade anpassad anställning på heltid. Låg även på sjukhus då. Man blir inte inlagd på sjukhus för att man är "lite trött".

Vill du och af att jag ska krascha fler gånger? Och kanske inte alls kommer tillbaka sen?

@corzette Jag har inget val! Jag måste söka heltid. För jag är ju liksom inte korkad.

Det HÄR ! Du säger ju emot dej själv, om du hela tiden gör så kommer du ju aldrig få det bättre.
Du söker heltid MEN kan inte jobba heltid, Inte konstigt du då inte får jobben och då tycker du är värdelös.
Det är inte VI som tycker du är värdelös. Det är enbart du själv, och när du intalar dej själv att inte får jobb du ändå inte vill ha eller klarar av.

Du måste inte flytta, men gnäll då inte heller på att det inte finns jobb. Du måste inte jobba, men gnäll då inte på att du inte får in pengar.

Allt du gör är dina egna val. Du sitter där du sitter på grund av dem. Ingen kommer kunna lösa dina problem mer än du själv, tex om en alkoholist vill bli nykter så måste man någonstans VILJA göra en förändring för att livet ska bli annorlunda. Men vill man inte sluta dricka så är man kvar i alkoholismen, så länge man hellre lever i gamla spår kommer man inte se nya vägar.
 
Varför är det otryggt?
Det finns små hus med besittningsskydd där hyresvärden har flera bostäder och hyr ut affärsmässigt.
Det är tryggt att någon annan är ansvarig när saker går sönder eller inte fungerar.
Det minskar den ekonomiska stressen.
Jag har fått flytta från en massa hus av olika anledningar. Det finns ingen som helst garanti att jag får bo kvar tills jag dör. Jag kommer inte att kunna ta trädgården/skogsträdgården med mig om jag tvingas flytta. Jag får heller inte renovera som jag vill. Jag får inte hyra ut extra utrymmen som jag vill och tjäna extra pengar. Att hyra hus skulle kräva att jag har större inkomster än jag någonsin kommer att kunna ha. Jag har helt enkelt inte råd att hyra hus. Och hur ska jag få plats med biodlingen i ett litet hus? Och hur ska jag kunna välja en plats som fungerar för mina behov? Sandjord? Fritt från mördarsniglar? Söderläge? Växthus? Lada?
 
Det HÄR ! Du säger ju emot dej själv, om du hela tiden gör så kommer du ju aldrig få det bättre.
Du söker heltid MEN kan inte jobba heltid, Inte konstigt du då inte får jobben och då tycker du är värdelös.
Det är inte VI som tycker du är värdelös. Det är enbart du själv, och när du intalar dej själv att inte får jobb du ändå inte vill ha eller klarar av.

Du måste inte flytta, men gnäll då inte heller på att det inte finns jobb. Du måste inte jobba, men gnäll då inte på att du inte får in pengar.

Allt du gör är dina egna val. Du sitter där du sitter på grund av dem. Ingen kommer kunna lösa dina problem mer än du själv, tex om en alkoholist vill bli nykter så måste man någonstans VILJA göra en förändring för att livet ska bli annorlunda. Men vill man inte sluta dricka så är man kvar i alkoholismen, så länge man hellre lever i gamla spår kommer man inte se nya vägar.
Som arbetslös har man krav på sig att söka ett visst antal arbeten per månad. Annars blir man avstängd från a-kassan. Det är inte vad jag kallar att ha ett val. Det finns inte tillräckligt med deltidsjobb att söka.

För att klara av att jobba så behöver jag anpassning. Hur den anpassningen ska se ut vet jag inte. Just nu är jag sjukskriven 25%.
 
Jag har fått flytta från en massa hus av olika anledningar. Det finns ingen som helst garanti att jag får bo kvar tills jag dör. Jag kommer inte att kunna ta trädgården/skogsträdgården med mig om jag tvingas flytta. Jag får heller inte renovera som jag vill. Jag får inte hyra ut extra utrymmen som jag vill och tjäna extra pengar. Att hyra hus skulle kräva att jag har större inkomster än jag någonsin kommer att kunna ha. Jag har helt enkelt inte råd att hyra hus. Och hur ska jag få plats med biodlingen i ett litet hus? Och hur ska jag kunna välja en plats som fungerar för mina behov? Sandjord? Fritt från mördarsniglar? Söderläge? Växthus? Lada?
Jordkällare? Utrymme för en skogsträdgård?

Det börjar för övrigt bli för sent för mig att börja om med en skogsträdgård. Jag behöver den för att överleva som pensionär när jag inte har råd med mat längre.
 
Varför är det otryggt?
Det finns små hus med besittningsskydd där hyresvärden har flera bostäder och hyr ut affärsmässigt.
Det är tryggt att någon annan är ansvarig när saker går sönder eller inte fungerar.
Det minskar den ekonomiska stressen.
Jag har nu suttit och tittat på vad det finns på Blocket. Har nu bläddrat så att kostnaden överstiger 7000 kronor, närmare 8000 kronor. Det finns verkligen ingenting. Hur ska jag ha råd att hyra ett boende? Får jag ett jobb så går halva lönen till boendet och blir jag sjuk eller arbetslös så innebär det katastrof. Här har jag kunnat överleva tack vare låg månadskostnad för boendet.
 
Jag har nu suttit och tittat på vad det finns på Blocket. Har nu bläddrat så att kostnaden överstiger 7000 kronor, närmare 8000 kronor. Det finns verkligen ingenting. Hur ska jag ha råd att hyra ett boende? Får jag ett jobb så går halva lönen till boendet och blir jag sjuk eller arbetslös så innebär det katastrof. Här har jag kunnat överleva tack vare låg månadskostnad för boendet.
Du får fortsätta som du gör nu, hanka dig fram så gott det går och leva med att du har jobb 3 månader och sedan är arbetslös igen. Du har maj och september att ordna med odlingarna och sen får du acceptera att resten blir kaos.
 
Om du tänker på det som att inte få ihop livet (hälsa, ork och ekonomi) under många år av korttidsanställningar, sjukskrivning och arbetslöshet då istället. Det här är inte tillfälligt utan det är en "livsstil". Då kanske det blir lättare att tänka sig att det blir jobbigt om man inte får semester/längre samanhängade tid för återhämtning ett år. För det är inte semester att vara sjukskriven eller arbetslös.
Halmgubba inte är du snäll. Jag har inte påstått att sjukskrivning och arbetslöshet är semester. Men jag ser att vi ser olika på grundfrågan: jag ser det som orimligt för en arbetslös att inte vilja ha ett jobb över sommaren för att hen vill ha semester.

Om du vill göra sjukskrivning/arbetslöshet semestergrundande så får du nog gå till lagstiftaren. Semesterdagar är intjänade dagar (även sjukskrivning kan vara semestergrundande, om man har en anställning som man är sjukskriven från).
 
Det finns små hus att hyra.
Alternativet är inte lägenhet utan en massa andra möjligheter finns även när man hyr
Men nu har ju Wille redan ett hus som hon älskar innerligt och vill leva sitt liv i. Jag vet inte riktigt vart flytten skulle gå för att garantera ett bra jobb med de ingredienser som behövs för att arbetslivet (och livet) skulle bli lyckligt och gott. Jag tror fortfarande att det måste gå att hitta en sysselsättning som ger hyfsad inkomst och som inte suger livet ur Wille.
 
Men nu har ju Wille redan ett hus som hon älskar innerligt och vill leva sitt liv i. Jag vet inte riktigt vart flytten skulle gå för att garantera ett bra jobb med de ingredienser som behövs för att arbetslivet (och livet) skulle bli lyckligt och gott. Jag tror fortfarande att det måste gå att hitta en sysselsättning som ger hyfsad inkomst och som inte suger livet ur Wille.
Och så är ju också frågan: var finns de där husen att hyra som har det jag behöver för en kostnad jag har råd med?
 
Jag tror snarare att TS befinner sig i samma situation som du dvs att det är svårt att hitta ett jobb där man själv fungerar.
Förutom att det där är ganska lågt: till och med jag tycker mig veta att parellikuskens npf inte är det som sätter krokben för henne. Och hon verkar ju dessutom (förlåt mig @parellikusken) vara inne i fungerande behandling sedan många år. Wille däremot, där verkar inte vård/AF/FK ha gjort ens i närheten av tillräckligt för att hjälpa henne till en sysselsättning hon klarar.
 
Jag har nu suttit och tittat på vad det finns på Blocket. Har nu bläddrat så att kostnaden överstiger 7000 kronor, närmare 8000 kronor. Det finns verkligen ingenting. Hur ska jag ha råd att hyra ett boende? Får jag ett jobb så går halva lönen till boendet och blir jag sjuk eller arbetslös så innebär det katastrof. Här har jag kunnat överleva tack vare låg månadskostnad för boendet.
Men om du har det svårt med energin, varför ödslar du den på det där? Du ska ju inte flytta, du behöver inte svara på samma frågor med samma svar år ut och år in. Det förstärker ju bara din känsla av att allting är omöjligt.
 
Förutom att det där är ganska lågt: till och med jag tycker mig veta att parellikuskens npf inte är det som sätter krokben för henne. Och hon verkar ju dessutom (förlåt mig @parellikusken) vara inne i fungerande behandling sedan många år. Wille däremot, där verkar inte vård/AF/FK ha gjort ens i närheten av tillräckligt för att hjälpa henne till en sysselsättning hon klarar.
Jag tror aldrig att jag får full funktionsförmåga. Koncentrationsproblemen och uttröttbarheten kommer alltid att finnas där.
 
Men om du har det svårt med energin, varför ödslar du den på det där? Du ska ju inte flytta, du behöver inte svara på samma frågor med samma svar år ut och år in. Det förstärker ju bara din känsla av att allting är omöjligt.
För att jag får ett påstående och vill ifrågasätta hur det skulle kunna vara möjligt.

Folk säger liksom åt mig att flytta precis hela tiden. Som om det vore en möjlighet på riktigt.
 
Röjsågskort, motorsågskort, hjullastarkort.

Åtminstone så kan jag inte ta motorsågskort.

Och hur ska jag hitta det här "mindre attraktiva" jobbet då? Jag får ju inga jobb alls.

Säsongsjobb inom trädgård är inte en fot in. Det funkar inte så där. Där är det så att på sommaren är behovet av personal störst för då är det mest att göra. På vintern finns inte arbete för de som jobbar säsong (om man inte har en massa kompetens).
Då kanske det är så att du måste ta de korten? Om det är detta du vill jobba med och det är det som hindrar dig. Någonstans måste ju något ge vika för att du ska kunna ta dig framåt.

Jag tycker inte heller du ska flytta om du trivs där du bor och dessutom bor billigt. Att flytta för jobb är nog den absolut sista utvägen för många, det är inte bara att rycka upp sitt liv och dra liksom. MEN, det innebär ju också att man måste finna sig i de svårigheterna man väljer genom att stanna, och i ditt fall kanske det är att utmana sig själv mer så att du kan göra klart den utbildning du behöver.

Eller satsa mer på eget om det är så som du varit inne på förut, men ärligt talat vet jag inte om det skulle passa om du inte klarar av att jobba mer än 75%? Jag känner inte till någon med eget företag som inte (åtminstone under en tid) lagt in bra mycket mer tid än en heltidstjänst för att det ska gå runt. Det är ju också en helt annan stress i att allt ligger på dig, du kan liksom inte klocka ut och gå hem på samma sätt när dagen är över, alla företagets problem blir även dina privata problem.
 
Halmgubba inte är du snäll. Jag har inte påstått att sjukskrivning och arbetslöshet är semester. Men jag ser att vi ser olika på grundfrågan: jag ser det som orimligt för en arbetslös att inte vilja ha ett jobb över sommaren för att hen vill ha semester.

Om du vill göra sjukskrivning/arbetslöshet semestergrundande så får du nog gå till lagstiftaren. Semesterdagar är intjänade dagar (även sjukskrivning kan vara semestergrundande, om man har en anställning som man är sjukskriven från).
Men TS huvudproblem är ju inte arbetslöshet ut svårigheten att fungera på arbetsmarknaden. Att ha ett jobb som fungerar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp