Arbetsintervju

Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag alltid får efteråt. Att jag är så totalt oduglig. Jag känner bara att jag inte duger.

Det är också så svårt att veta vad man ska säga och hur man ska säga det. Jag är ju inte en tipptopp-kandidat och måste tyvärr säga en del saker som inte är till min fördel. Det är saker jag inte kan mörka eller ljuga om. Och jag måste försöka säga det så att det inte låter alltför förjävligt.

Men usch, känslan efteråt är inte alls bekväm. Så här är det alltid efter en intervju.

Och så är säsongen bara 3 månader på det här jobbet, till skillnad mot 6 månader på tidigare jobb. Det suger. Jag kommer inte att kunna ta någon som helst semester under sommaren. På vintern har jag tid att jobba. Varför kan jag inte få jobb då? På sommaren har jag annat för mig.

Alltså fan.
 

För mig är det inte så mycket ADHD'n som ställer till med problem, utan det är annat. Jag behöver arbeta eller studera för att må bra i längden, det är ett väldigt bra sätt för att komma undan min ångest och destruktiva beteende för ett antal timmar per dag.
När jag mår okej har jag inga problem att fungera på ett arbete.
Okej jag läste bara en tråd där det stod att du inte trodde du skulle orka med det jobbet pga av dina problem och utgick ifrån att npfen hängde ihop med stämningsläget som det så ofta gör. NPFen utmattar och då kommer depressionen och ångesten. Det är i varje fall ett väldigt vanligt samband men så kanske det inte är för dig.
 
Okej jag läste bara en tråd där det stod att du inte trodde du skulle orka med det jobbet pga av dina problem och utgick ifrån att npfen hängde ihop med stämningsläget som det så ofta gör. NPFen utmattar och då kommer depressionen och ångesten. Det är i varje fall ett väldigt vanligt samband men så kanske det inte är för dig.
Min adhd-diagnos är som jag skrev inte inblandad i varför det inte fungerar på jobbet som det ser ut nu. Oavsett så handlar inte tråden om mig.
 
Då kanske det är så att du måste ta de korten? Om det är detta du vill jobba med och det är det som hindrar dig. Någonstans måste ju något ge vika för att du ska kunna ta dig framåt.

Jag tycker inte heller du ska flytta om du trivs där du bor och dessutom bor billigt. Att flytta för jobb är nog den absolut sista utvägen för många, det är inte bara att rycka upp sitt liv och dra liksom. MEN, det innebär ju också att man måste finna sig i de svårigheterna man väljer genom att stanna, och i ditt fall kanske det är att utmana sig själv mer så att du kan göra klart den utbildning du behöver.

Eller satsa mer på eget om det är så som du varit inne på förut, men ärligt talat vet jag inte om det skulle passa om du inte klarar av att jobba mer än 75%? Jag känner inte till någon med eget företag som inte (åtminstone under en tid) lagt in bra mycket mer tid än en heltidstjänst för att det ska gå runt. Det är ju också en helt annan stress i att allt ligger på dig, du kan liksom inte klocka ut och gå hem på samma sätt när dagen är över, alla företagets problem blir även dina privata problem.
Jag har försökt ta motorsågskort, men fick avbryta utbildningen redan första timmen. Jag klarade inte av det. Min fobi är som sagt väldigt svår och hindrar mig. Jag vet inte om samma problem uppstår om jag försöker ta röjsågskort. Hur som helst så har jag inte riktigt råd att utbilda mig heller. Jag vet inte hur jag ska komma över de hindren.

Egentligen vill jag inte jobba praktiskt med trädgård, men det är det som står till buds. Jag gick trädgårdsutbildningen för några år sedan i brist på annat. Någon utbildning behövde jag ju och det fanns inget annat. Jag skulle hellre vilja jobba som landskapsarkitekt eller något sådant.
 
Jag har fått flytta från en massa hus av olika anledningar. Det finns ingen som helst garanti att jag får bo kvar tills jag dör. Jag kommer inte att kunna ta trädgården/skogsträdgården med mig om jag tvingas flytta. Jag får heller inte renovera som jag vill. Jag får inte hyra ut extra utrymmen som jag vill och tjäna extra pengar. Att hyra hus skulle kräva att jag har större inkomster än jag någonsin kommer att kunna ha. Jag har helt enkelt inte råd att hyra hus. Och hur ska jag få plats med biodlingen i ett litet hus? Och hur ska jag kunna välja en plats som fungerar för mina behov? Sandjord? Fritt från mördarsniglar? Söderläge? Växthus? Lada?
Du måste ju välja rätt hyresvärd.
När man hyr av en hyresvärd med många hus, t.ex. på en större herrgård, så sitter man mycket säkert.
Och man har som hyresgäst rätt att hyra ut extra rum och utrymmen så länge som man själv bor kvar i bostaden.

Det bästa är ju att det är tryggt ekonomiskt på alla sätt. Om ekonomin går åt fanders så kan man få försörjningsstöd och bo kvar. Om något går sönder så är det hyresvärdens problem. Rättigheterna är lika stora som i en lägenhet och där brukar människor bo i hela sitt liv, när de vill det.
 
Du måste ju välja rätt hyresvärd.
När man hyr av en hyresvärd med många hus, t.ex. på en större herrgård, så sitter man mycket säkert.
Och man har som hyresgäst rätt att hyra ut extra rum och utrymmen så länge som man själv bor kvar i bostaden.

Det bästa är ju att det är tryggt ekonomiskt på alla sätt. Om ekonomin går åt fanders så kan man få försörjningsstöd och bo kvar. Om något går sönder så är det hyresvärdens problem. Rättigheterna är lika stora som i en lägenhet och där brukar människor bo i hela sitt liv, när de vill det.
Men nu behöver TS det eftersom hen har en bostad som hen trivs med. Det finns ingen anledning att flytta och börja om någon annanstans med allt vad det innebär.
 
Jordkällare? Utrymme för en skogsträdgård?

Det börjar för övrigt bli för sent för mig att börja om med en skogsträdgård. Jag behöver den för att överleva som pensionär när jag inte har råd med mat längre.
Du kommer att ha råd med mat som pensionär.
Garantipensionen och bostadstillägget ger en fullgod försörjning.

Jag funderar på om du oroar dig och mår dåligt över saker som du inte egentligen vet hur de kommer att fungera?
Det känns onödigt med tanke på att det inte är så illa som du målar upp det.
 
Jordkällare? Utrymme för en skogsträdgård?

Det börjar för övrigt bli för sent för mig att börja om med en skogsträdgård. Jag behöver den för att överleva som pensionär när jag inte har råd med mat längre.
Ja allt det där brukar gå att hitta om man letar litet.
 
Du måste ju välja rätt hyresvärd.
När man hyr av en hyresvärd med många hus, t.ex. på en större herrgård, så sitter man mycket säkert.
Och man har som hyresgäst rätt att hyra ut extra rum och utrymmen så länge som man själv bor kvar i bostaden.

Det bästa är ju att det är tryggt ekonomiskt på alla sätt. Om ekonomin går åt fanders så kan man få försörjningsstöd och bo kvar. Om något går sönder så är det hyresvärdens problem. Rättigheterna är lika stora som i en lägenhet och där brukar människor bo i hela sitt liv, när de vill det.
Men VAR ska jag odla en skogsträdgård och ha mina bin? (Biodling är utrymmeskrävande.) Och VAR ska jag snickra? Var ska jag skapa trädgården jag vill ha? Hur ska jag kunna få vara ifred så mycket jag önskar på en herrgård?

Och du har fortfarande inte svarat på hur jag ska ha råd att hyra bostad. För allt jag kan hitta kostar multum utan att det ens motsvarar mitt nuvarande boende.
 
Jag har nu suttit och tittat på vad det finns på Blocket. Har nu bläddrat så att kostnaden överstiger 7000 kronor, närmare 8000 kronor. Det finns verkligen ingenting. Hur ska jag ha råd att hyra ett boende? Får jag ett jobb så går halva lönen till boendet och blir jag sjuk eller arbetslös så innebär det katastrof. Här har jag kunnat överleva tack vare låg månadskostnad för boendet.
Blocket är ett dåligt ställe att leta på.
Titta på Marketplace på Facebook i stället.
Där är utbudet bättre och hyrorna lägre.
Det finns grupper för olika typer av bostäder på olika platser i landet.
Jag hyr ut i grupper på Facebook så mina små hus kommer aldrig ut på Blocket.
 
Du kommer att ha råd med mat som pensionär.
Garantipensionen och bostadstillägget ger en fullgod försörjning.

Jag funderar på om du oroar dig och mår dåligt över saker som du inte egentligen vet hur de kommer att fungera?
Det känns onödigt med tanke på att det inte är så illa som du målar upp det.
Nej. Har du provat att leva på den inkomst man får som pensionär? Det har jag. Jag har levt med tidsbegränsad sjukersättning (pension) och bostadstillägg. Det blev inget över till glasögon eller bil. Det var ett helvete att leva på den inkomsten.

Ja allt det där brukar gå att hitta om man letar litet.
Jag hittar inget. Kanske om man betalar en förmögenhet.
 
Men nu behöver TS det eftersom hen har en bostad som hen trivs med. Det finns ingen anledning att flytta och börja om någon annanstans med allt vad det innebär.
Jag tycker att det är bra att @Inte_Ung berättar om hur det fungerar egentligen, alltså inte alls är så omöjligt som TS föreställer sig, för om arbetslösheten pågår en längre tid kommer ju AF be henne flytta eller dra inkomsten till slut. Då blir det ju svårt att leva där hon bor.
 
Men nu har ju Wille redan ett hus som hon älskar innerligt och vill leva sitt liv i. Jag vet inte riktigt vart flytten skulle gå för att garantera ett bra jobb med de ingredienser som behövs för att arbetslivet (och livet) skulle bli lyckligt och gott. Jag tror fortfarande att det måste gå att hitta en sysselsättning som ger hyfsad inkomst och som inte suger livet ur Wille.
Jag tror att ångesten skulle minska om alternativt boende inte känns lika skrämmande utan som ett möjligt alternativ.
Att världen faktiskt inte går under i ett annat boende.
 
Blocket är ett dåligt ställe att leta på.
Titta på Marketplace på Facebook i stället.
Där är utbudet bättre och hyrorna lägre.
Det finns grupper för olika typer av bostäder på olika platser i landet.
Jag hyr ut i grupper på Facebook så mina små hus kommer aldrig ut på Blocket.
Kollade på Marketplace och hittade exakt 0 hus att hyra i min trakt.
 
Jag tror att ångesten skulle minska om alternativt boende inte känns lika skrämmande utan som ett möjligt alternativ.
Att världen faktiskt inte går under i ett annat boende.
Fast var hittar jag ett ställe där det redan finns en skogsträdgård och allt annat jag behöver? Jag klarar inte av ett liv där jag bara förvaras någonstans utan möjligheter att göra vad jag vill.

Och KOSTNADEN MÅSTE vara låg.
 
Nej. Har du provat att leva på den inkomst man får som pensionär? Det har jag. Jag har levt med tidsbegränsad sjukersättning (pension) och bostadstillägg. Det blev inget över till glasögon eller bil. Det var ett helvete att leva på den inkomsten.


Jag hittar inget. Kanske om man betalar en förmögenhet.
Min mamma har jobbat halvtid hela sitt liv, är 74 år nu. har jobbat som städerska största delen, men även på en chokladfabrik, tågstäderska, på en diskborstfabrik osv. Hon får pension och bostadstillägg. Hon lever inte flott, men för någon som levt snålt och fattigt hela livet är det ingen förändring. Hon köper glasögon på Specsavers när de har erbjudande om två för en typ 800, hon har bil och hon klarar ändå sig utan att svälta. Hon söker pengar ur någon pensionärsfond till något varje år, tex tänderna där hon behövde någon brygga eller vad det var, en ny säng osv.

Klarar man sig inte på pensionen och bostadstillägg kan man få äldreförsörjningsstöd från kommunen.
 
Jag minns inte ens vad denna tråden började med längre men eftersom det är en dagbokstråd, varför låser du den inte bara för kommentarer och låter den försvinna i flödet?
Det känns inte som om du får ut något vettigt av den utan det är en diskussion om dig av andra. Igen. Men du kanske får ut något av det också?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp