Årets första lussekatter

Hur gör du med folien så den inte ligger ann på lussekatterna? Tänker så de får plats att jäsa.
Och sen undrar jag varför du föredrar att baka dem på galler?
De jäser inte som vanligt när de ligger kallt utan sen när de är i ugnen.

Tycker de blir bättre gräddade även underifrån.
 
De jäser inte som vanligt när de ligger kallt utan sen när de är i ugnen.

Tycker de blir bättre gräddade även underifrån.

Ok
Kom på hela 3 frågor till :o
Läste matgeeks recept och där står det att man kan jäsa degen i kylskåp över natten både innan och efter man bakat ut dem, eller har jag fattat helt fel då??

Om mar kan välja varmluft på ugnen är det att föredra?

När man sprayar med vatten i ugnen, ska man spraya på lussekatterna eller någon annanstans?
 
Ok
Kom på hela 3 frågor till :o
Läste matgeeks recept och där står det att man kan jäsa degen i kylskåp över natten både innan och efter man bakat ut dem, eller har jag fattat helt fel då??

Om mar kan välja varmluft på ugnen är det att föredra?

När man sprayar med vatten i ugnen, ska man spraya på lussekatterna eller någon annanstans?
Ja om man vill använda väldigt lite jäst men som han skriver så döljer saffranet eventuell smak så det brukar inte behövas. Jag har bara låtit dom jäsa i kylskåpet efter att dom är färdiga utbakade lussekatter på plåten. Om du vill låta det jäsa under natten innan själva plåten tänk på då att det bara är fördegen som skall jäsa i kylskåpet (alltså innan saffranet).

Jag använde varmluftsugn sist och märkte inte att det skulle bliv sämre i alla fall. Sänkte dock temperaturen med tio grader. Tycker ibland att med varmluften så blir det man har i ugnen färdiga lite för snabbt på utsidan jämfört med insidan.

Om du inte har en väldigt stor ugn så hamnar vattnet ändå på lussekatterna oavsett om du siktar på lussekatterna eller inte :D

Jag brukar bara ställa in plåten i ugnen och så spreja på rejält rakt in i ugnen. Så det blir synligt fuktigt i ugnen/på lussekatterna.
 
Ja om man vill använda väldigt lite jäst men som han skriver så döljer saffranet eventuell smak så det brukar inte behövas. Jag har bara låtit dom jäsa i kylskåpet efter att dom är färdiga utbakade lussekatter på plåten. Om du vill låta det jäsa under natten innan själva plåten tänk på då att det bara är fördegen som skall jäsa i kylskåpet (alltså innan saffranet).

Jag använde varmluftsugn sist och märkte inte att det skulle bliv sämre i alla fall. Sänkte dock temperaturen med tio grader. Tycker ibland att med varmluften så blir det man har i ugnen färdiga lite för snabbt på utsidan jämfört med insidan.

Om du inte har en väldigt stor ugn så hamnar vattnet ändå på lussekatterna oavsett om du siktar på lussekatterna eller inte :D

Jag brukar bara ställa in plåten i ugnen och så spreja på rejält rakt in i ugnen. Så det blir synligt fuktigt i ugnen/på lussekatterna.

Fördegen arbetas 10 min och jäsa 30 min.

Huvuddegen arbetas och jäsas i 30 min.

Gör lussekatter, låt jäsa på plåt i kylen över natten.

Dagen efter låt dem stå i rumstemp 30 min och sen gräddas. Blir det rätt då?

Föresten, gör det något om dem står typ 24 timmar i kylen ?
Hur många 50 grams lussebullar får plats på en plåt?
 
Fördegen arbetas 10 min och jäsa 30 min.

Huvuddegen arbetas och jäsas i 30 min.

Gör lussekatter, låt jäsa på plåt i kylen över natten.

Dagen efter låt dem stå i rumstemp 30 min och sen gräddas. Blir det rätt då?

Föresten, gör det något om dem står typ 24 timmar i kylen ?
Hur många 50 grams lussebullar får plats på en plåt?
Låter rätt :)

Ca 20-25. Beror på hur tätt du har dom.

Tror inte det. Mina har stått längre än 12 h och det har blivit jättefina lussekatter. Kylan gör att dom jäser långsamt. Du får prova och se :D
 
Fördegen arbetas 10 min och jäsa 30 min.

Huvuddegen arbetas och jäsas i 30 min.

Gör lussekatter, låt jäsa på plåt i kylen över natten.

Dagen efter låt dem stå i rumstemp 30 min och sen gräddas. Blir det rätt då?

Föresten, gör det något om dem står typ 24 timmar i kylen ?
Hur många 50 grams lussebullar får plats på en plåt?
Glömde, om du väger lussekatter så dom väger 50 g så får du någonstans mellan 45-50 katter på en deg.
 
Nu har jag gjort första baket De blev jättegoda. Dock ska jag grädda dem på galler som @Tora för jag tycker de blev liiite degiga. Jättefluffiga och fina men när man bet i dem så trycktes dem liksom ihop lite i mitten. Jag hade dem ändå inne så de fick rejält med färg. Hade 2 gram saffran i Jättelättarbetad deg, gick snabbt att rulla ihop lussekatterna!
 
Mina lusseblobbar:
24177477_160218441254357_962630543311110144_n.jpg

Riktigt goda och absolut inte torra som saffransbröd lätt blir. Kan iofs ha något att göra med att russinen var övermättade med rom också :angel:
 
Idag gör jag årets första och tyvärr antagligen enda lussebullsbak. Jag vet inte vad, men något gjorde jag tokigt iaf.

När degen jäst 1 timme så... hade den liksom inte det. Platt, superkladdig, lös, OMÖJLIG att knåda. Gråten i halsen, ner med kladdet i bunken igen, i med nån dl mjöl till och jäste en halvtimme till. Sedan gick degen tack och lov att baka ut och kändes normalt kladdig. Nu är katterna i ugnen, Håll tummarna! :nailbiting: Utan katter blir decemberfrukostarna så trista!
 
Nu har jag med hjälp av treåringen bakat en sats blandade lussekatter och lussebullar. Degen var extremt lättarbetad, men jag lätt smöret bli rumsvarmt istället för att smälta det, så det behövdes väldigt mycket mindre mjöl. Fyllde bullarna med mandelmassa, smör och kardemumma, blev så gott :d glömde tyvärr att spruta vatten i ugnen, men de fick godkänt ändå ;)
IMG_20181202_102520.jpg
 
Nu har jag med hjälp av treåringen bakat en sats blandade lussekatter och lussebullar. Degen var extremt lättarbetad, men jag lätt smöret bli rumsvarmt istället för att smälta det, så det behövdes väldigt mycket mindre mjöl. Fyllde bullarna med mandelmassa, smör och kardemumma, blev så gott :d glömde tyvärr att spruta vatten i ugnen, men de fick godkänt ändå ;)Visa bifogad fil 22143
Oj, vad gott det låter! Och fina ser de ut!
 
Tack! Om det är fyllningen du tänker på så var det bara 200 gram smör, 200 gram mandelmassa och 1tsk kardemumma. Snabbt och lätt! Hade tänkt ha mandelflagor på men jag skrev havreflarn på inköpslistan pga gravidhjärna... Maken undrade lite men ville inte ifrågasätta :D
:rofl:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
406
  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets första världscupstart i hoppning och till helgens tävlingar i Basel kommer flera svenska ryttare för att försöka...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Gunnar
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 465
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp