"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Det känns som att det har blivit en jultradition att gnälla på julkalendern :meh:

Jag förstår verkligen inte varför barn ska skyddas mot allt och bara få veta rosafluffiga saker. Givetvis ska man anpassa det till ett barns nivå men att veta att det finns elände i världen och veta hur barn blir till tycker jag inte är konstigt. Jag växte å andra sidan upp med en SSU-moster som gillade att ge mig socialrealistiska böcker och skivor med kampsånger när jag var liten :D

Kåldolmar och kalsipper någon? :p
 
Första gången jag läste Alfons och soldatpappan, när Alfons och hans vän kollade på krigsfilm och hur allt var så häftigt osv minns jag att jag kände ett visst obehag. Jag läste den för min 2-åring. Den slutar ju på ett väldigt trevligt sätt såklart eftersom att det är en Alfons. Men jag vet inte. Dottern förstod den inte riktigt än och jag kände att jag idag inte vill förklara vad krig är då hon kanske behöver större ordförråd för att ställa följdfrågor om något gör henne orolig. Det skyddar jag henne gärna mot något år till i alla fall.

Julkalendern dock. Alltså, jag tror att den gör dig bättre för äldre barn. Jag kommer själv att titta på den, dottern får vara med om hon vill. Den verkar kul men jag vet inte hur mycket hon förstår. Jag tycker inte något av detta verkar farligt egentligen. De lär sig tidigt vad sex är och jag tror inte att vetskapen om att vissa ibland dricker vin är farligt. Hela alkoholdiskussionen känns ju som om den grundas i att folk är rädda att barnen ska bli rädda för fulla människor, kan det stämma? Jag tror inte att alkohol orsakar obehag för mina barn så länge det hålls på en bra nivå och i en julkalender måste det väl vara på en bra nivå tycker jag.
 
Propagerar klippet ovan för sex och alkohol?
Svar nej!

Är det hemskt att en julkalender förklarar sex för barn?
Svar nej! Beroende på hur det görs dock såklart. Men att det skulle vara generellt fel? Svar nej!

Och ffa, är det hemskare än att visa en julkalender som är extremt könsstereotyp?
Svar nej!

Ps. Tyckte dock att klippet kändes både stelt och lite pinsamt och inte så roligt och förmodligen inget jag skulle titta på. Obs dock ej pga moralpanik el dyl.
 
Första gången jag läste Alfons och soldatpappan, när Alfons och hans vän kollade på krigsfilm och hur allt var så häftigt osv minns jag att jag kände ett visst obehag. Jag läste den för min 2-åring. Den slutar ju på ett väldigt trevligt sätt såklart eftersom att det är en Alfons. Men jag vet inte. Dottern förstod den inte riktigt än och jag kände att jag idag inte vill förklara vad krig är då hon kanske behöver större ordförråd för att ställa följdfrågor om något gör henne orolig. Det skyddar jag henne gärna mot något år till i alla fall.

Julkalendern dock. Alltså, jag tror att den gör dig bättre för äldre barn. Jag kommer själv att titta på den, dottern får vara med om hon vill. Den verkar kul men jag vet inte hur mycket hon förstår. Jag tycker inte något av detta verkar farligt egentligen. De lär sig tidigt vad sex är och jag tror inte att vetskapen om att vissa ibland dricker vin är farligt. Hela alkoholdiskussionen känns ju som om den grundas i att folk är rädda att barnen ska bli rädda för fulla människor, kan det stämma? Jag tror inte att alkohol orsakar obehag för mina barn så länge det hålls på en bra nivå och i en julkalender måste det väl vara på en bra nivå tycker jag.

Krigsskildringar och gröver våld kan jag förstå att man vill skydda mindre barn ifrån. Det är ju läskiga, otrevliga, hemska saker som kanske gör barnen oroliga och ledsna. Jag hade inte låtit mina barn se "Band of Brothers" eller "Game of Thrones" som julkalender, obviously. Däremot är ju sex mellan samtyckande vuxna något trevligt som majoriteten av alla människor över typ 15 ägnar sig åt regelbundet. Jag blev väldigt förvånad över att det tydligen fortfarande är ett kontroversiellt ämne. Att visa fulla vuxna som beter sig aggressivt eller obehagligt kan jag tycka platsar mindre bra i en julkalender, men att visa på att folk drack vin i kollektiv på 70-talet känns rätt harmlöst.

Ps. Tyckte dock att klippet kändes både stelt och lite pinsamt och inte så roligt och förmodligen inget jag skulle titta på. Obs dock ej pga moralpanik el dyl.

Ja, huruvida man tycker att det är roligt eller ej är rätt godtyckligt och alla julkalendrar kommer inte passa allas humor. Men just moralpaniken har jag extremt svårt att förstå.
 
Vi kommer inte titta på Julkalendern. Inte av anledningen som pratas om här utan av den anledningen att den totalt vedervärdiga människan Kakan ska medverka. :yuck::wtf::turd::turd:
Vi brukar förvisso inte direkt kolla på julkalendern annars heller men i och med Kakans medverkan kommer vi totalbojkotta den.
 
Vi kommer inte titta på Julkalendern. Inte av anledningen som pratas om här utan av den anledningen att den totalt vedervärdiga människan Kakan ska medverka. :yuck::wtf::turd::turd:
Vi brukar förvisso inte direkt kolla på julkalendern annars heller men i och med Kakans medverkan kommer vi totalbojkotta den.

Varför är hon vedervärdig? Jag gillar henne jättemycket.
 
Jo, jag såg ett inlägg på Facebook igår (var annars?) där en så kallad "Facebookvän" länkade till följande klipp från årets julkalender i SVT (som jag för övrigt är extremt pepp på; jag är ett STORT Historieätarna-fan):


Hon (och många med henne har jag sedemera sett på SVT Barnkanalens Facebooksida) var extremt upprörd över att det "propagerades" (hennes uttryck) för sex och alkohol i julkalender. Hennes barn skulle minsann inte få se detta hemska utan istället få titta på Sunes jul, som jag i min tur inte skulle visa för mina barn då jag finner den extremt könsstereotyp. VAD skulle Sunes kompisar säga om de visste att han och Sofie - som han såklart är käääär i - lekte med hennes dockor?!?!? Så OERHÖRT pinsamt!!!

Nu blev jag lite nyfiken på hur resten av världen - dvs medlemmarna på Bukefalos - ser på det här. Propagerar klippet ovan för sex och alkohol? Är det hemskt att en julkalender förklarar sex för barn? Och ffa, är det hemskare än att visa en julkalender som är extremt könsstereotyp?

Jag tycker varken att årets kalender eller Sune är hemska. Man behöver väl inte sönderanalysera allt och dra allt till sin spets jämt.
 
Jag kommer titta på julkalendern tillsammans med min 4,5-åriga dotter. Utgår från att vi kommer uppskatta den.
Gällande Sunes jul så ser vi den också. Givetvis är den omodern i en del bitar men i många andra delar är den oerhört underhållande. (Pulkapappan och Snöbollskriget är mina favoriter :D )

Jag älskar Sunes jul. Min pappa påminner väldigt mycket om pappa Rudolf i den julkalendern (knäckkoket är liksom pappa på pricken), så bara av den anledningen är igenkänningsfaktorn hög. Jag har inte ens reflekterat över att Sunes jul skulle vara könsstereotyp egentligen, det är ju som du säger omodern i vissa bitar men det handlar ju mer om att det har gått nästan 25 år. Man kanske kan nämna i en liten kommentar på just avsnittet när Sune och Sofie leker med dockorna att pojkar också får leka med dockor om de vill, eller att det inte alls är skämmigt att Sune handlar en tjejgrej i julklapp till Sofie (just den biten tycker jag ändå får bra uppmärksamhet när Sune får beröm av kassörskan redan i julkalendern från -91).
 
Bland annat har hon ju uttryckt sig mycket nedlåtande mot polisen via Twitter.
Aha. Jag har inte Twitter. Vet inte vad saken gällde men nog kan jag komma på tillfällen där det känns berättigat att kritisera polisen.
 
Vi tittade faktiskt på Kaspar i Nudådalen här hemma i förra veckan (julnörd, eh, ja :o), och den är inte så rysligt gammal egentligen. Tio år nyare än Sune. Nu var jag ganska stor när den gick, tolv år, men min lillasyster var bara fyra och i den både svär vuxna och barn, döden tas upp, det dricks glögg och ja, den är som verkligheten. Varför ska barnen skyddas från en verklighet som de ändå lever i? De råkar ju ut för människor som på ett helt normalt sätt dricker en öl, ett glas vin eller lite glögg ändå, de råkar ut för folk som svär, de råkar säkerligen höra ett och annat ännu fulare ord också. Barnprogram kan ju inte vara en skyddad verkstad?

Jag kan förstå om man väljer att dra upp just Sunes jul som en mönsterkalender, för den var väldigt bra på sin tid och många har barndomsminnen kopplade till den. Likadant med Mysteriet på Greveholm. Men att säga att en ny kalender "förstör" barnen för att det förekommer saker som faktiskt finns i barnens omgivning i verkligheten, vad är problemet? Och att störa sig på den där snopp- och snippalåten är ju urlöjlig. Barnen gillar den ju, och det är för dem det är riktat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp