Bukefalos 28 år!

"arg" ridskolehäst

saena

Trådstartare
Jag har en ridskoleponny på halvfoder som är arg i boxen. Jag vet att många tänker direkt att han inte trivs, men jag är osäker på om så är fallet. Han har stått i spilta största delen av tiden, minns inte riktigt om han var sur från början, men rätt snart började han sparka när man skulle gå in till honom. Efter ett tag började han även försöka bita en och han blev sur när man skulle vända eller flytta på honom. Allt detta gick i vågor. I vintras tog jag hem hnm, i början var han glad och skötte sig fint men i slutet så började han vända rumpan till och hota en i boxen. Sedan fick han stå i box på ridskolan och då var det likadant: i början var han hur snäll som helst och jättelätt att hantera, men efter ett tag började han med sina ovanor igen. På ridskolan går de ute från 8-13 i en stor hage, alla ridskolehästar tillsammans. Han är isabell och väääldigt ranglåg! Förutom detta är han världens snällaste häst, man kan gå ut och gå med honom utan att han får för sig någonting och är helt trafiksäker. När man ställer upp honom i gången blir han också glad och är enkel att hantera. Det är bara när man ska flytta på honom som han kan lägga på öronen och sådär.

Vi har haft olika funderingar över varför han beter sig såhär. Mestadels har vi trott att det beror på något i hantering och inlärning sedan tidigare, men det har även varit funderingar på om det beror på att han är så ranglåg.

Är jättetacksam över lite tips på hur jag kan göra då han blir sur och hur jag får honom att lita på mig. Ska se om det finns möjlighet att ta lite lektioner i horsemanship men tills dess vill jag gärna kunna arbeta med honom lite.
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Hur mycket får han vara ifred? En orsak kan ju vara att han helt enkelt blir störd hela tiden.
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Hur mycket får han vara ifred? En orsak kan ju vara att han helt enkelt blir störd hela tiden.
jag tror inte att de är så många som går in till honom nu när han står i box. i och för sig så går han runt 3 lektioner per dag och det är säkert de som tittar in till honom utanför, även om det inte är så vanligt de tiderna jag är där. men han var ju likadan när jag hade honom hemma hos mig och så var jag där ca 2 h per dag :)
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Om han är ranglåg bland de andra hästarna kanske det kan bero på att han helt enkelt ser boxen som sin fristad, "revir" om man vill, och markerar att han vill vara ifred därinne. Eftersom han är snäll att sköta utanför boxen menar jag. Många hästar blir stressade bland mycket folk, och det kan ta tid att vänja sig av med att det är lugnare då de flyttat, och att han var snäll i sin box då du hade honom hemma till en början, kan bero på att han inte hade tillräcklig "hemkänsla" först, att boxen var hans.
Det bästa kanske vore att låta honom vara i boxen och sköta honom uppbunden utanför. Iaf medan han är kvar på ridskolan där det är lite stökigare än i de flesta privatstall, svårt att få alla att vara konsekventa i hanteringen på en ridskola, iaf om ovana ska göra iordning hästarna.
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Har också träffat på ett par hästar som tydligt vill vara ifred i boxen. En ridskolehäst och när jag skulle rida den så ignorerade jag helt beteendet och försökte göra den i ordning så snabbt som möjligt. Och han verkade inse att jag inte brydde mig om hans beteende och jag hade inga problem att göra honom i ordning i boxen. Däremot fick jag flera gånger hjälpa andra ridskoleelever med den hästen.

Fanns inga bra uppbindningsplatser över till ridskolehästarna. Även denna häst var väldigt ranglåg och boxen var väl kanske enda stället han kände sig trygg på. En skylt på boxen som förklarar att hästen är som den är i boxen och som uppmanar ovana att be om hjälp vid skötsel tycker jag kan vara på sin plats. Att bli arg på en sådan häst är helt meningslöst tycker jag i alla fall. Tyvärr så händer det lätt att ovana personer blir lite rädda av sådant beteende och då har en benägenhet att ryta till eller till och med slå mot/på hästen.

Hoppsan fel knapp skulle vara till TS
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Han verkar vilja vara ifred över allt, i hagen också. Vänder alltid bort huvudet när man kommer och visar tydligt att han inte är intresserad. Det kan säkert vara så att han inte känner sig riktigt hemmastadd till en början.
Han har sparkat efter några lite mindre elever och nu står det skylt att han bara får göras i ordning av personal. Jag gör dock i ordning honom själv eftersom jag har honom på halvfoder och är i stallet mellan 3-5 dagar i veckan. Det finns även en uppbindningsplats precis utanför boxen så vi ställer honom alltid där och då är han världens mysigaste.

Jag brukar inte bry mig så mycket och är inte speciellt rädd för honom heller, men samtidigt är man ju väldigt på sin vakt och går in och tar honom fort så att han inte ska hinna vända rumpan till. Däremot brukar jag ryta till om han försöker bita eller så, men det är svårt att vara konsekvent när man inte riktigt vet vad som funkar och har flera alternativ att agera på!
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Det är ju som du säger svårt att arbeta med en häst som står på ridskola. Det du beskriver - att hästen är sur innan man bundit upp den och hur snäll som helst sen har jag också sett på ridskolehästar, det verkar som om allt är ok så snart de släppt in en i sin 'sfär'. Bäst är nog att inte göra något väsen av det hela utan bara binda upp honom. Om du flyttar hem honom igen kan du ta hjälp med lite horsemanshipträning för någonstans är det säkert ett ledarskapsproblem.
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Ja det där med sfär och persoligt utrymme tror jag spelar stor roll i hans agerande, men då är frågan bara hur jag ska göra för att få honom intresserad av mig så att han till slut släpper in mig utan att jag bara tränger mig på. Nu är det säkert svårt att inte tränga sig på i en box eftersom att det är ett såppas litet utrymme men man kan ju alltid visa mer eller mindre respekt i alla fall.
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Vad händer om du väntar ut honom id boxdörren och låter honom komma till dig istället?
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Antingen står han kvar på samma ställe och vänder bort huvudet eller så vänder han rumpan mot mig. Det händer ibland att han kommer, men det beror lite på hur dagen har sett ut med ryttare osv.
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Ja tänker som så att det handlar om en häst som är låg i rang, och då helt naturligt ställer sig i "försvarsposition" när den hamnar i ett trängt läge, vilket den ju gör i en box (eller spilta).

Personligen skulle jag vänta ut honom, låta de få tid på sig att fundera och sen berömma/belöna när hästen kommer fram. Göra det positivt att komma till mig alltså.

Kan också tycka att en sån häst inte har på ridskola att göra egentligen men att hitta "perfekta" ridskolehästar är nog inte det lättaste....
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Ja han är lägst i rang av alla ridskolehästar, han kommer t ex alltid in sist från hagen. Jag har försökt vänta ut honom några gånger och det brukar aldrig fungera, finns det något jag kan göra?
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Har varit med om liknande problem:
Ta en morot/ett äpple (bra säsong på det nu..! ;)) öppna dörren, locka på honom och visa honom ev. äpplet, och som de sagt tidigare här- vänta ut honom och ge honom äpplet/belöningen när han kommer fram till dig i dörren.
Låt honom vara ifred så mkt det går i boxen i övrigt och belöna/ gör det till ngt trevligt av att du sen väl kommer dit.
Förhoppningsvis kommer han sen stå med spetsade öron och hälsa dig välkommen i boxdörren- även utan belöning. Så har det fungerat här iaf.
Lycka till! :)
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Har jag med äpple så kommer han direkt, allt för mat! Får väl ta med mig något gott, har inte riktigt vågat ge honom muta varje gång utifall att han börjar nafsa och sådär men ska testa det!
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Har jag med äpple så kommer han direkt, allt för mat! Får väl ta med mig något gott, har inte riktigt vågat ge honom muta varje gång utifall att han börjar nafsa och sådär men ska testa det!

Hur är han när han har mat? En del hästar är faktiskt hungriga när det är dags för lektion. Har erfarenhet av ridskolor som tar in hästarna vid ett-två-tiden, ger dem nåt kg hö och sen får de klara sig till lektionerna är över vid niotiden. "De måste smälta maten" Vi får ju ideligen höra att hästar ska ha nåt att tugga på jämt...Sen kan ju hästen ogilla sadel,bett, överhuvudtaget hela miljön. Kanske inte passar på ridskola.
 
Sv: "arg" ridskolehäst

tror inte det är mat eller utrustning som är problemet då de får mat regelbundet och han reagerar inte när man sadlar eller tränsar. Sedan om det handlar om att han trivs vet jag inte riktigt, han var inte helt glad hos mig heller och verkade väldigt glad över att komma hem till ridskolan igen :)
 
Sv: "arg" ridskolehäst

Kom på en till sak...
Om du nu ger en godsak när han kommer fram, så se till att även locka fram honom utan att ni ska göra något, klappa om, mysa en stund och lämna honom sedan.
Så småningom blir ju då belöningen just den beröring som ha förkippar med godsak, och det i sig är nog. Du blir förknippad med trygghet och en sk stud!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 799
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp