Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.

Görel

Trådstartare
Moderator
Fortättning på tråd 4.

Min Celia hälsar sina årskamrater välkomna!

50FC2EE4-D359-4BA8-9B3C-C3B7A239E940_zps97pnnufd.jpg
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Kl

Fia var iväg och löshoppade igår :) Hon har gjort fina framsteg senaste tiden så nu blir det lite vila istället.
Hon är riden i skritt och trav, både på bana och i skogen med sällskap. Sköter sig super, reagerar inte på ryttare och helt ottitig.

Löshoppningen blir bättre och bättre, hon är inte riktigt lika spänd längre. Men lite matt nu, dels har det varit lite intensivt plus att hon nog växer en del nu.

http://www.youtube.com/watch?v=r6D8KViR6kk
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Tack fina Celia :)

Jag får väl ta med mig bilden till denna nya tråden så jag kan svara på kommentarerna.

1654450_428992543870637_1791197835_n.jpg


Exotizc, Fragile och Maja_Kandi: Jag måste nästan ha bildbevis för att fatta det själv :p
Vi har jobbat mycket med att han ska vara lugn och avslappnad (han har så lätt att elda upp sig) och ville inte förhasta oss men idag var verkligen rätt dag och allt funkade precis som vi hade tränat.
Till helgen ska vi ut och åka igen :D
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Jag har suttit på Celia också, men vill inte lägga ut bild:D
Efter att jag slutade röka härom året väger jag lite för mycket så jag har bara suttit lite på henne i skritt så får någon annan rida henne i trav och galopp medan jag bantar.

Hon var kolugn och undrade bara lite över vad som hände. Jag hade förberett henne ordentligt genom att hänga på henne och hon reagerade inte så mycket på det heller.
Under våren kommer vi att löshoppa och målet är att visa på treårstest och sen betäckning.
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Det var länge sedan jag såg Celia :) Gillar hennes uttryck! :)

Lite OT, men jag skulle inte heller må dåligt av att tappa några kilon.. Mest för min egen skull.. Jag är alldeles för mkt för att småäta.. Och det blir inte bättre av att jag sitter mycket hemma själv och pluggar, fuskar med maten och stoppar i mig smått och gott istället.. O_o
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Löshoppningen idag gick strålande! Inga bilder, för min mobil fungerade inte speciellt bra i mörkt ridhus.. Så ni får tro mig på mitt ord. :)

Mest stolt är jag över att lastträningen verkar ha gett resultat, för han gick snällt in i transporten både dit och hem. Jag kunde ta in honom och sedan gå bak och stänga för bommen utan att han backade med mig ut. *happy*

Hoppningen skötte han hur bra som helst. Bjöd friskt på allt, hoppade upp till 1.10 oxer, men då är det första gången sedan november som han hoppade, och på ett nytt ställe. Totalt 3:e hoppningen med mer än ett hinder :)

Fick beröm för att han taxerade bra och tänkte själv, vilket var EXAKT det som den förre löshoppningsinstruktören sa med. :) Känns som ett bra omdöme :) Det som glädjer mig lite extra är att han inte tvekar det minsta på något hinder. Han ser ut som om han tror att han kan hoppa hus, och den känslan hoppas jag att jag kan bevara hos honom för alltid. :)

Nu hoppas jag att jag kan följa upp på sportlovet med en vända hoppning då.
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Jag har en del gravidkilon kvar plus att jag är så ringrostig nu så jag lämnar uppsittningen till en yngre och smidigare generation :D
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Jag kommer inte kunna rida min 11a förrän tidigast om ett år. Är på tok för fet. Men iom att hon är ponny så ska hon ju inte visas uppsutten innan kvalitets iaf så det gör inget.

Ska löshoppa på söndag, hoppas vi kan fota lite, hon är MYCKET piggare nu än förut så vi kanske kan få till lite finare språng nu, börjar bli dags att höja också, jag vill gärna att hon ska vara trygg på högre höjder än vad de hoppar på treårs, så att det blir "lätt".
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Härligt med uppsutten bild :banana:

Visst var din efter Warsteiner som min? Det låter som att din är en pigg, vaken och alert individ. Ju mer jag pysslar med min så märker jag samma "egenskaper" här.
Jag upplever honom lättskrämd och "hoppig". Idag när jag arbetade lite från marken fick jag säga till på skarpen för att han skulle lyssna och fokusera på mig. Han har väldigt lätt att fokusera på sådant som händer runt omkring :crazy:
Men, men det blir förhoppningsvis bättre. Att han är pigg och vaken är säkert något jag kommer uppskatta när han är ordentligt inriden :)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

:D Tycker mig känna igen det där beteendet.. Men man ser att din häst har ett stort förtroende för dig, trots att han är så rädd så väljer han att stanna och vågar tillslut nosa...

Nu har jag bara haft min i 4 veckor så det blir säkert bättre men jag känner att han inte litar fullt ut på mig än. När han blir rädd så hoppar han undan men sen också växer fast :meh:. Vill inte gå trots att jag går före..

Ja, ja det är bara att hantera vidare antar jag.

Bilder från idag på busen: (tråkiga inifrån stallet, för mörkt ute och i ridhuset behöver jag båda händerna till hästen :nailbiting:)



Han är nyfiken och social mitt lilla hjärta...





 
Sv: Årgång 2011 del 5

Hoho min plutt är väldigt så lägger allt förtroende i mina händer när han hanteras på marken. Han kan bli rädd för saker men då hoppar han till lite men följer alltid efter mig ändå, springer aldrig där ifrån. DOCK är han som en envis tjurig åsna med helt egna åsikter så fort jag kommer upp på ryggen. Haha lite roligt är det eftersom det är en helt annan sida av hästen. ^^

HAN ska för första gången få åka till ridhus på söndag, eftersom jag nu mer ska åka iaf 1 gång i veckan med 09.an tyckte min mamma att det var lika bra att ta med lilleman också, som dessutom är så mkt lättare att både lasta och köra. Även om 09.an inte tar med än 10min att lasta så är ju de inget emot WallE's 5 sekunder ;) haha

Så det ska ändå bli intressant, min mor ska äntligen få sitta upp på honom efter att ha gått runt lite och visat honom speglarna osv. Vilket ska bli kul eftersom det är vår gemensamma häst kan man säga ^^
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Ha ha, vi är alltså ett gäng knubbisar här :D

Det känns väldigt skönt att höra att jag inte är ensam:D

Quimero; Celia tackar och jag blir så glad att jag lägger ut en till bild på henne:)

Hon är längst till höger, mamma Cézanne 24 år längst till vänster och syster Cebula i mitten.

IMG_1739_zps0b07fac9.jpg
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Så imorgon är det dags för återbesök för Dino. Nervös så det bara skriker om det, hoppas hoppas hoppas verkligen att han är bättre. Håll tummarna!!

Idag fick han som vanligt stå på gången med min 08.a medans jag mockade men jag är helt säker på att mina älskade hästar var kidnappade och utbytta idag. Mina söta väluppfostrade killar var små monster idag, knöt loss sig själva, rullade upp lindor, skrapade, försökte dra av sig täckena, trampade runt runt, kastade sig och höll på samtidigt som min 08.a som är en C-ponny tjöt hela tiden. Hahaha asså jag vet inte attans vad som tagit åt dom, odrägliga men så satans söta. Ibland är hästar verkligen bra roliga, speciellt när dom sätter spratt u varandra. :p
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Jag hämtade hem min som 6 månaders föl så vi har ju hunnit umgås en hel del, men jag har också tagit mycket hjälp av min gamle valack :love:
Han är en trygg men sträng herre som uppfostrar den grå på bästa sätt.

Januari 2012
403105_164699683633259_1646839703_n.jpg


April 2012
554059_208337005936193_1199184622_n.jpg


Maj 2013
920494_340873576015868_915182419_o.jpg



Din ser väldigt social och nyfiken ut så det är bara att jobba vidare.
Jag tror att man får ta ett steg i taget med dessa gossar för blir det fel så kan det nog skita sig ganska rejält :crazy:
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Tjuuusiga damer, alla tre :love:

Jag är väl lite i en svacka på något vis. Som vissa kanske läste så ramlade jag ju av i måndags. Änsålänge verkar jag ha klarat mig helt från att slå mig, men jag är fortfarande sur på mig själv.
Dagen efter red jag samma häst på banan. var verkligen inte skrämd eller tveksam, eftersom det varken var hennes eller mitt fel, och jag dessutom inte slagit mig.
Hon kändes jättefin och väl på hugget, det gör hon alltid när hon har någon strax bakom (fast på sidan alltså). Allt gick bra tills sista raksträckan. Jag får någon helt sjuk kramp i handen (musklerna från ringfingret) och upp mot armbågen och KAN inte hålla kvar tyglarna (jag höll ju galoppbrygga) i höger hand. Jag tillochmed STIRRAR på handen när den inte lyder kommandot "håll kvar, böj fingrarna!" Då är jag alltså i situationen att jag går relativt fort med en galoppör över upploppet i ganska korta läder med kort tygel i vänster hand och ingen tygel i höger. :nailbiting:
Jag vet ärligt talat inte hur jag löste det, men det gjorde jag, får tag i tygeln och koll på hästen, det var förmodligen inte snyggt att se på , men det gick ju bra för alla inblandade.

Sååå. nu känner jag mig värdelös.

Nog om det. Här är lite bilder på 11orna

Lukas
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-10 (5).JPG

Nanook och Bosse
(detta är alltså ca 45 sek innan jag åkte av, och nej jag är inte sådär jättestor egentligen, men P-A som jag rider med är ju jäääätteliten ;) )
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-10 (7).JPG

Nanook och Bosse igen (dagen efter, som synes har jag bytt hjälmöverdrag, då det jag hade dagen innan blev lite...ehrm skitigt)
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-11 (5).JPG

tycker det är coolt att hästarna på något sätt är i samma rörelse...

Archie (till höger) är på hugget inför start på söndag
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-11 (1).JPG

Bosse har fått nytt Riksgaloppen-täcke av oss
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-12 (3).JPG
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Du behöver ju inte ha slagit dig så att det gör ont. Det kan ju vara så att du fick lite av en chock med, och då behöver kroppen ändå några dagar på sig att "kurera" sig. Alla får svackor då och då. Ta det lite soft ett par dagar, så är du säkert tillbaka i good old shape sedan! :)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Fantastiska bilder på dina fina fullblod!!
Jag är lite nyfiken på vem som tar bilderna?
Har du alltid fotograf med dig på passen? :)

Allt jag själv kan bjuda på är tråkiga huvudbilder från boxen...
Är i stort sett alltid själv när jag har kameran med :(.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
647
Senast: Liten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen tog 4- och 5-åringarna plats på banan i Ermelo, Nederländerna, under den första dagen av fyra på unghäst-VM. För...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shoppingtråd hund
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp