Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Haha ne men vad roligt! Tror jag var intresserad av honom förra våren. Jag letade häst själv ett tag där innan jag fick tag i WallE. Så jag var på snudden att åka å kolla på Robin faktiskt, men sedan kom annat i kläm så det blev inte av. Men vad roligt att han hamnar i tråden i alla fall! Precis som Aichan som jag också tittade mycket på ett tag(på annons) ;) hahah

WallE ska få följa med till ridhuset som sagt och jag är väääääldigt spänd över detta, det kommer verkligen bli jätte kul tror jag! Mycket nyfiken över hur han kommer reagera alltså! :D men han har skavt av sig sin man så han är jätte ful :(
 
Senast ändrad:
Sv: Årgång 2011 del 5

Åh vilka fina bilder på lillkillen!!

Precis som du beskriver det var det med min förra häst. Fick hem honom som 10 månaders och vi kände varandra så väl när det var dags för inridning så det var aldrig någon big deal. Han hade fullt förtroende för mig så jag upplevde det mesta med honom som väldigt okomplicerat.

Med Walle däremot lär det bli en mycket större utmaning. Det som är positivt är att jag inte har bråttom. Funderar på att vänta med uppsittning till i sommar då han går på bete. De brukar vara precis lagom loja av bete och värme då :p.
Nu däremot verkar alla känslor sitta utanpå...;)

Det var likadant när jag köpte den gamla hästen (för 18 år sen :p) Jag hade en annan lugn valack som fick agera mentor.
Men den brune har alltid varit en snäll och lugn kille, även som unghingst.
Walle visade redan som fölsing att han hade lite hetare blod :D

Idag tog vi en skogstur i regn och snöblask...

1960032_429918047111420_1371624394_n.jpg
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Huga.. Ja, även här har det regnat idag... Så vi passade på att träna lite i boxen. Calle gillar verkligen klickerträningen, och idag tror jag att vi äntligen kunde kommunicera oss fram till detta:

http://www.youtube.com/watch?v=HmMXKUqPzYA&feature=youtu.be

Det har verkligen varit JÄTTESVÅRT, eftersom jag redan hade tränat in buga med honom. Så nu backade han med bak hela tiden när han var på väg att lägga sig, för det har vi ju tränat in med bugan. Och när man ska lägga sig måste ju bakbenen in under kroppen istället. Inte lätt när det är svårt... :)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Vad härligt! Såå kul att träna trick med hästarna! =D Och det är en speciell känsla när man lärt dom ligg! =D
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Kl mig själv..

Jag har fått tag på bebisbilder på båda Tummen och Magnus! =D
1798503_10152000474423460_962745919_n.jpg

1622875_10152000474428460_619515112_n.jpg

tummen_fol_52dadd4e2a6b22bb561b3d14.jpg

230110_1726385086121_745943_n_52dadd4f2a6b2289345cd2ab.jpg

230482_1726382206049_3087441_n_52dadd549606ee1602c164b5.jpg

Dom är ju för söta dom små fölen! =D Tummen har verkligen blivit ljusare sen hon var föl :)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Åh, så hjärtesöta!! Jag önskar verkligen att jag hade bilder på Calle som liten bebis!!
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Åååååh vad duktig han är! :love: Så himla söt!!

Vimsan: Urk vilket väder, men fina pojkar. :)

oanki: Meeeen vilka sötnäsor! Tummen var ju alldeles bedårande som bebis! :love: Magnus är läskigt lik Kaptenen även där. :p


KL
Här har vi äkta skitväder idag. Det snöar jättemycket och blåser så in i norden. Jag är fortfarande inte frisk så jag vilar mig igenom helgen också. :wtf: Fast i det här vädret gör det ju inte så mycket. :angel:

Balders kompis -10an har plötsligt blivit en surknul och låter inte Balder äta alls lika mycket som förut. Visserligen en bra bantningsmetod, men lite taskigt... :cautious:

Nästa helg är det bokat två intensivdagar för unge herrn hos en kompis till mig. Då åker vi dit med Balder på lördag morgon och hem på söndag em/kväll. Vi hoppas få in fyra pass, två per dag, och förhoppningsvis lyckas köra med nånting. Det får vi ju såklart se hur det går, men det vore kul. :) Så i veckan blir det träning varje dag med lös skakel så vi är förberedda.
 
Sv: Årgång 2011 del 5

KL

Någon annan vars lilla gull blivit förvandlat till ett pubertetsmonster?
Celia har alltid varit enkel och okomplicerad och tagit allt nytt jag introducerat med ro. Jag har nästan inte behövt gränsa henne för hon har inte gjort något som krävt tillsägelse.

Nu är hon inte alls lika rar längre. Hon har blivit stor i sina gester, står inte still i gången, vill gå sin egen väg när jag leder o s v. När jag gränsar henne blir hon sur som en tonårstjej. Det har hänt att hon varit så sur dagen efter en tillrättavisning att hon inte velat komma till mig i hagen. I vanliga fall kommer alla mina hästar gnäggande till grinden när jag kommer.

Jag vet att det går över, hennes storasyster hade liknande tendenser men var inte så tjurig.
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Va häftigt!! Han ser så nöjd ut när han lagt sig ner :D
Smidigt att träna inne när det är pissväder!
Men jag vet inte vad jag ska tycka om färgen på boxen :p

onaki: Men hjälp va söt Tummen var som liten :love:

Maja_Kandi: Hoppas det blir en bra och effektiv träning för Balder.
Sån där blev ju Walle helt plötsligt mot shettisen. Lät honom inte alls komma i närheten av höet, jag tyckte synd om den lille och gav honom en egen hög. Men det visade sig att det var befogat. Jojje hade varit en riktig liten retsticka under en tid, kanske har Balder varit odräglig så 10:an fått nog ;)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Ha ha, vi är alltså ett gäng knubbisar här :D

Har mina gravidkilon kvar med..sen att lillkillen är 5 år är en helt annan sak ähumm..:o

Görel: Va fina de är alla tre!!

Quimero: Jag är så imponerad:bow:! Vilken känsla det måste vara att lyckas med det!!!

Skywalker: Va fin, roligt med en Lusitano:)

Alla bilder här: Ni har så fina bilder, blir änna avundsjuk på att ni får så fina bilder på era hästar:)

Idag lyckades jag få med gubben ut och hjälpa till med tömkörning. Var första gången och det gick super. Adam reagerade inget på när jag gick och fladdrade med tömmarna bakom honom (tänker främst på bakskygghet där).
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Wow!!! Hur har du lärt Calle det där? Nangijala kan ju med buga, det var inte svårt att lära, men jag har aldrig lyckats klura ut hur jag skulle lärt henne att ligga :p

Vimsan: Fryser bara jag ser bilden ;) så hade vi det hela förmiddagen idag

oanki: Så söta! Speciellt Tummen :D

KL
Piggelinponnyn och jag skulle rida idag hade jag tänkt. Jag kravlade mig upp och började skritta omkring på ridbanan vilket gick sisådär i början. Nangijala hade nämnligen känt att shettisens ryttare Maja - som tittade på - hade en morot i fickan. Och den moroten skulle hon ha tyckte hon! :p Men vi svänger och gör lite halter. Sen tänkte jag rida en bit bort till stallägarens hus på andra sidan gården. Då kom jag och Nangijala i konflikt... Jag ville gå och hon ville ha, ja ni kan nog gissa, moroten :banghead: Hon talade om att hon minsann inte skulle gå utan den och protesterade genom att bocka lite och försöka stegra. Det var ju inte svårt att sitta kvar, men jag ville inte bråka eftersom Maja dessutom flydde från Nangijalas tramsande (och tog med moroten) så jag gick tillbaka in på ridbanan. Då är trollet jättenöjd och går glad omkring ett par minuter till innan vi avslutar. Inne i stallet hjälper mig Maja mig och tar av sadeln. När hon drar av den ser jag till min förvåning hur Nangijala sparkar med bakhoven i luften och sedan knuffar till Maja med rumpan. Går kvickt fram och ber henne flytta rumpan (tänker direkt TROTS) och trollungen flyttar beredvilligt och glatt den. Jaha tänker jag, Maja kanske råkade kittla henne med sadeln då eller nåt. Jag tar den och tränset och går och lämnar den. När jag kommer tillbaka berättar Maja att hon försökte putta undan Nangijala för att komma förbi, men då sparkade hon på samma vis efter henne?! O_o Precis som hon gjorde mot mamma förra helgen. Jag har inte fått något sparkande från henne så det här är tydligen något hon kommit på mot andra :meh:
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Sååååå söt tummen var med sina långa öron och långa ben! Riktigt puttinuttiga båda två :love: önskar också jag kunde få tag på fölis bilder på min minsting, han måste ju varit guda söt med sina rådjursögon :heart
 
Sv: Årgång 2011 del 5

KL

Någon annan vars lilla gull blivit förvandlat till ett pubertetsmonster?
Celia har alltid varit enkel och okomplicerad och tagit allt nytt jag introducerat med ro. Jag har nästan inte behövt gränsa henne för hon har inte gjort något som krävt tillsägelse.

Nu är hon inte alls lika rar längre. Hon har blivit stor i sina gester, står inte still i gången, vill gå sin egen väg när jag leder o s v. När jag gränsar henne blir hon sur som en tonårstjej. Det har hänt att hon varit så sur dagen efter en tillrättavisning att hon inte velat komma till mig i hagen. I vanliga fall kommer alla mina hästar gnäggande till grinden när jag kommer.

Jag vet att det går över, hennes storasyster hade liknande tendenser men var inte så tjurig.

Min skitunge bet mig idag... I jackan bara, men ändå. Jag har sen han var en mycket liten skitunge haft nolltolerans mot det. Så han vet, mycket väl, att så gör man inte.

Vi har dessutom några dagar haft diskussioner vid kraftfoderutdelning, huruvida det är okej eller inte att försöka hota matte att servera maten fortare, och vända upp en rumpa när matte sjasar iväg.


Är nog en kombo av understimulerad (det har varit isgata och han är ju oskodd), jäva tråkigt underlag i hagen och att han i en vecka gått själv (eftersom jag inte velat slänga ut den stora i stora hagen på det tråkiga underlaget. Igår gjorde jag det ändå, och de hade hialöst roligt. Så roligt att jag fick gräva upp en sko ur leran imorse. Så lilla knatten får finna sig i att gå själv ett tag till.) Samt att han helt allmänt fått en släng av "störst, bäst och vackrast" igen. Han har funderat på att prova köra störst, bäst och vackrast mot "pappa" (min andra), men inser att det är en dödsdom. Men han kan stå på håll, formligen stampa i marken och kasta med huvudet och vara så 'arg'. Han gör samma sak mot mig numera när jag kommer med maten, står fem meter bort och är så 'arg', så 'arg' att hans jääättedumma matte inte låter honom bete sig som han vill utan tviiingar honom att vääänta. Avancerat ponnyplågeri ;)

Idag var det sånt skitväder att JAG inte iddes göra mer än frisera, men imorgon ska jag se till att jobba honom lite så lite myror försvinner. Det är dags att öka kraven på honom också, för att slå ner det hormonbaserade uppror jag ser "runt hörnet", innan det hinner bli ett uppror...
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Jag har faktiskt lyckats få tag på fölbilder på dom flesta hästar ( dock inte dom som är födda före -99 )
Jag kollar i passet på vem som fött upp hästen och sen skickar jag iväg ett meddelande =) Jag har aldrig varit med om att uppfödaren inte velat ge ut fölbilder utan dom brukar bli så glada av att få kontakt med nuvarande ägaren =)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Kl
Känns lite lugnande att läsa att fler hästar är "på bettet".
Min krabat var mer i luften än på marken idag när vi skulle promenera lite.
Med facit i hand så var det nog inte mitt allra klokaste beslut, då snö och regn kom från sidan :wtf:.

Min häst är så laddad för tillfället... Vädret har ju inte hjälpt till precis...
Han är också rastlös med överskottsenergi.

Vilka himla söta fölbilder! Jag har på min också. Ska se om jag kan fixa in dom här...:)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Men så otroligt söt!! Nu vill jag ha föl igen! :p ( skulle ju fått sista april e Bravour men då stoet gick bort så blev det inte så ) Nu har jag tittat ut hingstar till både Tummen och Roxi :P Får dock se om ekonomin räcker till 2 betäckningar.. Vill gärna betäcka båda så fölen får kompis :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 217
Senast: Linta
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: movi
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 29
  • Allergifoder

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp