Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Matmissbrukaren Vilka fina bilder!

---

Nasse åkte som sagt i Onsdags till sitt nya hem och det känns faktiskt riktigt bra. Nästan så att jag skäms över att jag inte är mer ledsen
Han kommer få det bättre där än hos mig, bli en familjehäst som både Mor,dotter och barnbarn har glädje av! Har den nya ägaren på facebook med och det känns verkligen skitbra :) efter att ha sålt min travare hade jag tappat hoppet om den perfekta köparen men dessa människor bevisade att de finns :love:
Uppfödaren till Nasse vet även vilka de är eftersom hon och dottern i familjen båda tävlat fälttävlan här i Östergötland under samma tid
 
Vi har massvis redan, men mina hästar är så vana känns de som. Endast 11.an som reagerar en del, men de flesta här sätter sig bara å flyger iväg sen :) visst är de äckliga men inga av oss är speciellt störda av dem ^^
 
Fortsätter att boka in lite aktiviteter för lilla fröken.
I november ska vi på "skrämselträning" :D

Och så krymper jag enligt plan så det finns hopp för att jag ska kunna rida henne med gott samvete nästa senvår efter att hon varit hos inridaren igen.
 
Hur lägger ni upp schemat för era hästar? =) Hur mycket går dom per vecka och vad gör ni?
Själv arbetar vi 3gånger i veckan - ibland 4 nu när han går ensam igen för han har så mycket energi. Tömkörning och uteridning.
 
Mina går 3 dagar i veckan =) 2 uteritter och en på ridplanen =)

Idag är det ett år sen en av mina vänner gav Tummen till mig och det firade jag med några fina foton tillsammans =) ( jag brukar ha hjälm och träns ;) )
10539181_10152434797268460_8702821833531880948_o.jpg

10655247_10152434797253460_1597389782763072740_o.jpg
 
@oanki: Sådana fantastiska bilder! :love: och givevtvis en fantastisk vän :up: jag kommer väl ihåg hur eländigt du hade det och hur glad jag blev för din skull när Tummen flyttade hem till dig.
 
Hur lägger ni upp schemat för era hästar? =) Hur mycket går dom per vecka och vad gör ni?
Själv arbetar vi 3gånger i veckan - ibland 4 nu när han går ensam igen för han har så mycket energi. Tömkörning och uteridning.

Jag har inget schema alls utan gör det jag har lust med och vad jag orkar. Mår ju inte så himla bra psykiskt så ibland så orkar jag inte göra något på en vecka, och veckan efter kanske jag orkar rida 5 dagar, och då blir det så. Varierar självklart med korta/långa/skrittrundor/jobbrundor/ridhuset när det blir en sån vecka.

Men mest är vi ute i skogen. Kortaste rundan är 30 min häromkring och den längsta vi varit på tog 2 timmar men då var det mycket skritt och mitt ute i skogen som Dunder älskar. 2 timmar i ett ridhus lär det aldrig bli :p

Nu ska jag försöka få in lite mer tömkörning och även lite löshoppning över vintern. Sedan kommer väl ponnypiloten rida honom lite och om min vän funkar med Dunder så är det meningen hon ska rida honom på kvalitén nästa år så hon kommer ju få börja rida honom regelbundet isf.

Så inget schema direkt, men har mål med varje träningspass. I skogen är det att ha skoj och få kondis, tömkörning för jag vill ju köra in honom, löshoppning så han håller igång hoppningen så det funkar med ryttare sen, ponnypiloten hoppar med honom och ville gärna ut på Pay and jump med honom nästa år.

Så väldigt varierat i vinter med olika mål för varje pass.
 
Jag rider ca varannan dag och försöker variera skogen och på banan.
Tanken är att hålla igång i höst och ge lite längre vintervila...

Skulle även vilja löshoppa någon gång i höst innan jag börjar hoppa uppsuttet.

@oanki Fantastiska bilder på dig och din häst, stämningsfulla!
 
Russet går relativt mycket, bara någon vilodag i veckan men hon körs ju för trav och snabbjobb är sällan förekommande.

Connemaran går de flesta dagar nu under Inridningen men korta pass. Har varit där i två veckor och rids idag i skritt och trav på lina, sen ska hon vila en vecka och efter det två veckor intensivt igen.

När hon kommer hem blir det nästan en veckas vila och sen iväg på tömkörning för AE.

Resten av året är det tömkörning en gång i månaden för AE och däremellan försöka hålla igång 2-3ggr/v men inget uppsuttet.

Ordnas det löshoppning så försöker vi åka på det.

Hon är ganska känslig och behöver tid på sig, så hon kommer nog inte tävla så mycket nästa år utöver kvalitets (på hösten om möjligt) och ev en ridklass på connemarariks. Sen ev någon Pay and ride på hösten. Hon är resvan och tycks inte bekymra sig över att vara på nya platser bara hon har en människa hon känner med sig, så det bör inte krångla vid tävling utan det handlar om att landa i ridningen.

Jag planerar ingen vila för det blur det ändå när det bara är is överallt...
 
@Nepenthe Att du inte är mer ledsen betyder ju bara att du gjort rätt val :)

@oanki Fina bilder!

@Quimero Vi har visst massa älgflugor - enligt min syster var de totalt galna i veckan :confused: och jag har fortfarande ingen aning om hur de ser ut... :rofl:

@hjarterdam Tanken är ridning 3ggr/vecka + promenad/tömkörning/longering etc. Min klarar inte av att gå och dra i hagen när hon fått upp konditionen ;) Nu är ju kondisen rätt kass efter all vila men tanken är att få henne att orka skogspass på 45min occh sedan dressyrpass på 20-30min.

Hoppetossan och jag tog en skogsritt själva idag och hon gick med raska steg hela rundan, försökte tjuvöka takten titt som tätt och sätter av i trav nerför backar skakandes på huvudet och med bocktendenser haha. Jag kan redan ana de kommande, vilda skogsturerna hon kommer bjuda på när kylan sätter in :grin: Eftersom min mamma red med den sadeln jag brukar ha lånade jag syrrans, den som Nangijalas mamma använde innan. De har ju samma låga manke och ryggform så nu när hon grövnat över sommaren börjar den passa ganska bra tycker jag. Hela hästen har faktiskt grovnat på dessa 7 veckor. Känns inte som att jag sitter på en smal planka längre :D dessutom har hon vuxit 1cm i manken med
 
Hur lägger ni upp schemat för era hästar? =) Hur mycket går dom per vecka och vad gör ni?
Själv arbetar vi 3gånger i veckan - ibland 4 nu när han går ensam igen för han har så mycket energi. Tömkörning och uteridning.

Calle arbetar varannan dag och har en vilovecka efter en månads arbete. Vi varvar körning, tömkörning och ridning. Blir 3-4 pass i veckan totalt.
I morgon ska vi löshoppa :D
 
Igår red jag calle för tredje gången sen före betet. En sån otrolig känsla att äntligen få rida på en av mina hästar!
Jag skrittade i ridhuset några varv förra fredagen bara för att se om han var med på att jag skulle sitta på. Det gick så bra så vi skrittade ut själva i veckan med hundarna. Och igår så passade på igen när mor och far är och hälsar på från Luleå. En sväng i ridhuset och vi provade trava! Tog bara några varv åt båda hållen och känslan var otrolig! Han har såå mjukt steg :heart
en liten snutt! Så nöjd med honom.
 
Igår red jag calle för tredje gången sen före betet. En sån otrolig känsla att äntligen få rida på en av mina hästar!
Jag skrittade i ridhuset några varv förra fredagen bara för att se om han var med på att jag skulle sitta på. Det gick så bra så vi skrittade ut själva i veckan med hundarna. Och igår så passade på igen när mor och far är och hälsar på från Luleå. En sväng i ridhuset och vi provade trava! Tog bara några varv åt båda hållen och känslan var otrolig! Han har såå mjukt steg :heart
en liten snutt! Så nöjd med honom.
Vad fin han ser ut!
Visst är det en härlig känsla... Första gången på sin egen bäbis. :p
 
@athena_arabians Tack! =) Ja det var inget man räknat med, och jag saknar den hästen hur mycket som helst :( Men som sagt det kommer och går hästar genom livet, och Tummen är verkligen en speciell häst =) Hon kommer nog bli en perfekt tävlingshäst åt mig om några år !Och hon är en fantasktisk vän, kan inte tacka henne nog för att jag har fått den här fina hästen! =)
@happyrider Tack! Ja dom blev jättefina! Så tacksam för att jag har en flickvän som vill/kan och tycker det är kul att fota! =) Så roligt att ha foton på hästarna!
@hjarterdam Jättefin häst du har! Ser väldigt stabilt och avslappnat ut =)
 
@happyrider Tack!! Nu är det ju inte första gången egentligen eftersom jag red in honom själv i våras - men han fick ju en pinne genom tåsträckarsenan in i kotleden och där ett tag såg prognosen väldigt dålig ut. Så känslan är bara så underbar att få börja igen!
@oanki Tusen tack!! Dock var han lite spänd den dan med publik och allt ;) men jag känner att jag kunde rida på honom mer framåt och få honom lite mer stabil i handen så det ska jag verkligen utnyttja till nästa ridpass :D Ska försöka få honom att gå på mitt raka sprenger bett då han tuggar och fifflar med bettet otroligt mycket i skritten. Provade ett vanligt rakt bett men det fick dissen av herren.
 
Idag var det premiär uppsuttet för min kille i nya ridhuset på gården.
Har promenerat där inne tidigare men inte suttit upp.

Han var ordentligt spänd och rädd för läktaren, rädd för högtalarna, rädd för tjejen som byggde hinder osv....

Men jag låtsades som det regnade:angel: och red honom i skritt och trav. Efter en stund slappnade han av något.

Nöjd med lillgrabben idag!!

Dåliga bilder med mobilen:



 
Idag var det premiär uppsuttet för min kille i nya ridhuset på gården.
Har promenerat där inne tidigare men inte suttit upp.

Han var ordentligt spänd och rädd för läktaren, rädd för högtalarna, rädd för tjejen som byggde hinder osv....

Men jag låtsades som det regnade:angel: och red honom i skritt och trav. Efter en stund slappnade han av något.

Nöjd med lillgrabben idag!!

Dåliga bilder med mobilen:




Vad fin han är!! Gillar verkligen modellen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 561
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 404
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 134
Senast: Barbabelle
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp