Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sorandee "Dino" Svensk halvblods hingst e.Sir Oldenburg ue.Dionysos
Mäter ca 168cm i manken. Han har ett kanon möderne där bl.a mamman fick 51p som gångartstalang på treårs och har värdebokstav A, systern fick dubbeldiplom som treåring samt gångartsdiplom på kvalitén, mormodern är Elit, så även mormorsmor och mormormormor. Finns även godkända hingstar samt exporter på mödernet.

Köpte honom som 4.månader gammal av uppfödaren. Visad som 1åring och 2.åring på rådgivande där han blivit rekommenderad åter med mycket fina kommentarer. Visades dock inte på rådgivande som 3.åring pga skada. Visad på treårs med klass 1.

Reds in som 2,5åring och är väldigt fin att rida, stora luftiga gångarter med ett stort plus för galoppen. Går i form naturligt, väldigt högrest och lätt i handen, som att rida med sytråd. Han är otroligt snäll, lättlärd och inte alls hingstig. Han är känslig med mycket nerv och väldigt mammig.

Knappt riden alls i år pga skada, visades på treårs och fick därefter sommarvila. Drog upp en senskada på ett framben i augusti och har därefter behandlats upprepade gånger, promenerats osv. Stod ca 6 veckor i sjukhage följt av ca 6 veckor på boxvila. Har nu under ca 4 veckor fått komma ut i stor hage igen och där ska han gå i 8 veckor till innan det är dags för återbesök. Där hoppas vi få ett positivt besked att han kommer kunna ridas igen och att vi ska kunna sätta igång. I så fall siktar vi på kvalitén och att försöka starta lite LB innan årets slut samt även visa honom åter på rådgivande i höst. Ser inte allt bra ut på återbesöket så finns inget mer att göra utan då blir han utdömd..
10888684_10205932926030569_7338471706226566761_n.jpg
10891695_10205932927790613_4173761543362844848_n.jpg
Han är så fin! Hoppas verkligen att allt ordnar sig!!
 
Ibland får jag panik över att vi är så långt efter men det är ju egentligen fånigt, de ska helst leva länge och så småningom har vi också ridit i alla gångarter osv.

Det är tur att jag är så lat, annars finns risken att jag skulle forcera och DET skulle vara att bita sig själv i svansen. Hon behöver tid att landa i alla nyheter och förändringar. När jag började ta in henne mer ofta blev hon stressad av det och sket ner hela stallet. Nu kan det komma en hög efter påklädning och hon står relativt lugnt.

Det är tur att ponnyernas kvalitets brukar vara på hösten!
 
@Quimero
Alltså du och Calle. :love: :love: :love: Ni är så himla fina tillsammans och det märks så väl att du verkligen älskar honom, underbart!


Kl
Hakar på presentationen.

Balder
köpte jag i december 2012. Jag har alltid velat ha en bruksnordis och nu var det dags! Jag vill ha mina hästar från start så en ettåring fick det bli. I princip helt ohanterad och full i mask, men så sockersöt så jag bara smälte. :love: Tanken var att han skulle bli min körhäst, men efter ett par olyckor har jag helt lagt det åt sidan. Har får bli en sportponny istället. :) Väldigt tråkigt då det var köra jag ville, men så kan det gå.

Det är en herre med massor av attityd och egen vilja. Om nånting inte passar får man veta det med eftertryck. Vi har hunnit haft många duster de här två åren men nu börjar han inse att det är matte som bestämmer så det börjar bli trevligare och trevligare att pyssla med honom. :) Jag som bara träffat lugna och snälla nordisar innan fick en rak motsats som vill att ALLT ska gå i 190 knyck och blir förbannad om matte inte orkar springa efter (dvs bromsar...). Men det är en otroligt rolig, positiv, glad häst som är med på allt man hittar på. Bada? Okej jag kommer! Duscha? Skööönt... Nu ska vi gå på den här nya blöta vägen. Den där? Okej, jag först!

Han är inriden i alla gångarter i höstas men har sen pga tidsbrist bara skrotat. Nu ska han börja ridas igen och årets mål är att visa på premiering, ta med honom på träning, löshoppa och kanske tillochmed vara med på nån p&j. Lastträna kommer med aktiviteterna. Hoppas komma ut mycket med sällskap så han får vänja sig vid trafik också vilket han varit lite mesig med förut. Nu blev det såklart ishalka deluxe här så nu törs man knappt gå utanför dörren ens en gång. Men han ska klippas lite och sen ska vi börja ta oss ut mer bara underlaget tillåter mig att gå också.

Första mötet
Balder_zpsdb7eb140.jpg


Förra sommaren
5_zps2f1061c6.jpg


I somras
_DSC0314_zpsedee8b68.jpg


10422490_10202484189928893_940140094824311517_n_zpsdcb224a2.jpg


Nu i julas
DSC_1989_zpsce9eac99.jpg
 
Tack @Quimero ! :) Ja jag hoppas det, har inte vågat kika på honom på lina än men det jag sett av honom i hagen när han rör sig så ser han bättre ut. :) Så tråkigt om jag skulle behöva ta bort honom :(
 
Ibland får jag panik över att vi är så långt efter men det är ju egentligen fånigt, de ska helst leva länge och så småningom har vi också ridit i alla gångarter osv.

Det är tur att jag är så lat, annars finns risken att jag skulle forcera och DET skulle vara att bita sig själv i svansen. Hon behöver tid att landa i alla nyheter och förändringar. När jag började ta in henne mer ofta blev hon stressad av det och sket ner hela stallet. Nu kan det komma en hög efter påklädning och hon står relativt lugnt.

Det är tur att ponnyernas kvalitets brukar vara på hösten!

Det är ju olika mellan olika raser med. :) Jag har känt mig hopplöst efter när jag har jämfört min Calle med @supercassie ´s blodisar. Inte heller var han redo att hoppa några 130 på löshoppningarna i treårs förra året som många av hans halvblodsvänner.
 
Dunder köpte jag i slutet på april 2013 som 1,5 årig av uppfödaren.
Han är en welshponny av cobtyp efter Leyeswick Dai RWD 14.

Han började sittas på i stallgången hösten 2013 och reds sedan in under våren förra året.
Vi löshoppningtränade för Harald Jönsson några ggr innan han gick treårstestet i mitten på maj.
Där fick han poängen 888878 och 87 på hoppningen. Han fick en gångartsutmärkelse och gick vidare till riksfinalen där han var med i höstas.

Han har ridit sporadiskt under sommaren och hösten. Lite i perioder här och där. Just nu har han vila sen i slutet på oktober förutom någon enstaka tur i skogen.

Han ställdes ut 5 gånger under sommaren/hösten där han plockade fina poäng för dom två öppna för alla renrasiga ponnyer, och på dom tre officiella welshutställningarna har han plockat silver alla gånger. Han var med i Bjärsjölagård, Welshriks och på unghästutställningen i Lerum.

Han är riden mycket i skogen mestadels själv men även med sällskap. Han är inhoppad på hela 50 cm med ryttare.

Han är en bestämd herre men gör det man ber om. Attityd men på ett vänligt vis. Han har alltid glimten i ögat och snor gärna mössan man har på huvudet om han får chansen. Han är världens snällaste men ett busfrö!
Gör aldrig något bus när jag rider dock.

Tanken inför 2015 är fortsatt vila ett litet tag till nu i början på året och sedan ska han bli min allroundhäst. Eventuellt kvalitén om jag hittar en passande ryttare. Jag vill inte rida det själv och Dunder är inte den enklaste hästen att rida så det behöver vara en ryttare som matchar honom.
Sedan ska han väl ställas ut minst en gång i sommar med.

img_20140708_133000_53bbd926ddf2b3355da00d20.jpg


img_20141101_153947_5454f3fae087c3386547fc8d.jpg


img_20141102_192201_54567b14e087c340061bc27d.jpg


img_20140928_175434_542834969606ee57d7705aa6.jpg
 
Det är ju olika mellan olika raser med. :) Jag har känt mig hopplöst efter när jag har jämfört min Calle med @supercassie ´s blodisar. Inte heller var han redo att hoppa några 130 på löshoppningarna i treårs förra året som många av hans halvblodsvänner.

Jag har intresseanmält oss till ett träningsläger i dressyr i sommar :eek:

Men jag behöver sån press för att komma någon vart. På ett halvår borde vi ju hinna till uppsutten galopp :p
 
Äh, glömde ju att Harald gillade honom så mycket att han bad om att jag visade Dunder på en clinic i början på april inför treårstestet. Där skulle dom ha en genomgång av hur man gjorde och domarna där tyckte väldigt mycket om honom :)
 
Det är ju olika mellan olika raser med. :) Jag har känt mig hopplöst efter när jag har jämfört min Calle med @supercassie ´s blodisar. Inte heller var han redo att hoppa några 130 på löshoppningarna i treårs förra året som många av hans halvblodsvänner.

Men inte ska du känna att Calle är efter... Jag höll trots allt på med "ridhästar" och då på rätt hög nivå , jag var groom åt en 1,40-häst, fick rida ( helt oförtjänt säger jag än idag) många högt skolade dressyrhästar , jag tycker Calle ser väldigt fin och lyhörd ut, och det är väl det sim räknas? Ja jag jobbar med hästar som vi har inridna lagom till deras tvåårssäsong ( oftast) men det viktigaste oavsett vilken ras man kärar ned sig i är att man kan INDIVIDENS begränsning. Jag har hjälpt till att rida in fullblod och ponnyer mest, och mitt viktigaste ledord är från en av mina första tränare " ni ska vara kompisar hela vägen... Någon gång kanske ni har en diskussion på vägen, men ni tar er ut som vänner"
 
Men inte ska du känna att Calle är efter... Jag höll trots allt på med "ridhästar" och då på rätt hög nivå , jag var groom åt en 1,40-häst, fick rida ( helt oförtjänt säger jag än idag) många högt skolade dressyrhästar , jag tycker Calle ser väldigt fin och lyhörd ut, och det är väl det sim räknas? Ja jag jobbar med hästar som vi har inridna lagom till deras tvåårssäsong ( oftast) men det viktigaste oavsett vilken ras man kärar ned sig i är att man kan INDIVIDENS begränsning. Jag har hjälpt till att rida in fullblod och ponnyer mest, och mitt viktigaste ledord är från en av mina första tränare " ni ska vara kompisar hela vägen... Någon gång kanske ni har en diskussion på vägen, men ni tar er ut som vänner"


Håller med dig helt och fullt :) Jag tänkte nog mer på hur olika hästar mognar. Calle har ju varit riktigt klar i kroppen i jämförelse med sin jämnårige kompis i hagen. Han skulle säkert klara av hårdare pass egentligen, men jag har valt att lägga in körning istället som ett alternativ till våra korta ridpass.

Ponnyraser är ju ofta lite senare, (nu går jag bara på vad jag har läst, jag har absolut inte forskat i detta) så jag ville bara ge Lil-sis ett annat perspektiv: Calle är förvisso både inkörd och inriden, men våra pass är mycket korta ännu och han har ingen egentlig kondition att räkna med. Kan tänka mig att era hästar har ett helt annat flås och kroppsmässigt är mycket mera slim än lille Calle, som glatt går på lösdriften och svullar (lite för mycket) hösilage. :D
 
Kul med presentationer och se hur alla har växt och vad folk gjort :) Hej till alla som ankommit sen jag sist var aktiv på buke. Och ang mognad och utveckling mm är det väldigt individuellt. Man får ju ta det när hästen är redo och mogen för det. Z var stilla i växten förra våren så då passade vi på rida in och visa vilket gick rätt ok. Han började växa samma v som 3års så var lite stel (typiskt) och högre i bak igen. Sen växte han väl 2-3 cm under sommaren på betet.

Min plan sätta igång honom efter nyår blev pannkaka. Han står på boxvila. Troligtvis en lätt sträckning efter löshoppningen. Han klagar inte. Han har ett stort hönät och slipper vara ute i blåsten ;)
 






Idag invigde vi nya täcket och transportskydden. De sitter bättre utan vanliga skydd under :p Hon har inte haft transportskydd förr och tänkte att en resa på under en timme är en bra start. Täcket än en strl för stort men var på rea :D

Hon har inte löshoppat sen treårs men visste direkt vad som gällde. Första gången med vattenmatta (konstigt!) och trippelbarr men det gick bra!
 
Nu är jag såå sugen på att sätta igång min kille.
Han har vilat ca 5-6 veckor nu. Tänker dock låta balltrampet läka ut innan jag börjar...
Ibland är det bra med lite vila för min motivation är jättehög nu!
 
Jag hade egentligen tänk rida lite cavaletti idag men det blåste så mycket i padocken så han blev lite stressad.
Red ut i skogen istället där det inte blåste och där gick det bra. Han har lite svårt att fatta vänstergaloppen och väljer hellre höger så man får göra om fattningen några gånger, sista trav-sträckan fick jag ett lagom mjukt och framför allt jämnt stöd på båda tyglarna:bump: Jag tror att svårigheterna med vänsterfattningarna hänger mycket på att han inte tar lika mycket stöd i högerhanden som i vänsterhanden.
 
Då kan väl jag med göra en snabb presentation
Amaranthe e.Haydn - Feliciano, egen uppfödning.
Mäter ca 165 cm.
Red in henne sent i våras (april/maj) då hon hade svårt att acceptera när jag skulle sitta av henne.
Red henne i ca 1,5 månad sen fick hon sommarvila. Satte igång henne i mitten på Augusti och har väl ridit/aktiverat henne ca 2-4 ggr i veckan. Började hoppa in henne i slutet på oktober och har väl hoppat ca 1 gång i veckan/varannan vecka.
Planen är att hon ska bli min tävlingshäst i hoppning och ev lite dressyr.
I år har vi som mål att komma ut på någon 0,90-1,00 m tävling och ev kvala inför Breeders i höst.:D
En väldigt pigg och bestämd dam med mycket humör:devil:

Här är hon 1 h gammal :love:
252620_224910007519471_4092429_n.jpg


1 år (jämte 2 år äldre helsyrran)
546261_418647691479034_462501247_n.jpg


Våren som 3 åring
10325269_804953922848407_7699129122874962375_n.jpg


Och från i höstas
10731142_912354878774977_4156175394268028633_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 735
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 574
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp