Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ackio

Trådstartare
Inleder nya året med en ny tråd för våra numera 4 åringar! Tiden går fort!
gott_nytt_2012.jpg
 
Får väl skriva först. Började året med att kl 8 i morse traska ut och kidnappa min häst.
Vi gick till ridhuset för att leka lite och byggde ett hinder på ena långsidan. Enkelt hinder som började på kryss på kanske 40 cm. Slutade med ett rättuppstående på 130 cm :o Kul hade han i alla fall ;) Min fjant. Han är i en smått trotsig ålder och testar lite. För en vecka sen slängde han av en tjej för första gången i sitt liv. Dock inte riktigt hans fel. Hon ställde krav han inte är redo för. Han är bara sporadiskt riden under hösten så man ska inte begära för mycket, mer vara nöjd att han går fram men hon försökte få honom skritta i form ;) Tji fick hon och flög som en vante O_o
 
Inatt hade jag mina ute för första gången på nyårsafton, i vanliga fall tar jag in hälften i stallet och hälften är inlåsta i lösdriften. Men då det är fullt i stallet så provade jag att ha dom ute, och man kan säga att dom är raketsäkra! =) Kl.00.00 brakade det lös runt om ön.
Och hästarna rör sig inte en meter utan dom står i en liten flock och lugnt tittar på alla raketer :love: Då blev matte glad!
 
Vad skönt med att de kunde gå ute :) Z har inte mött på fyverkerier innan. Var lite nervösbajs i boxen men annars var det lugnt i stallet tydligen och han var sig själv idag. Så tror det var bra att de andra hästarna i stallet är vana. Det underlättar nog för honom.

Skuttet idag (tyvärr bara sista):
 
Vad skönt med att de kunde gå ute :) Z har inte mött på fyverkerier innan. Var lite nervösbajs i boxen men annars var det lugnt i stallet tydligen och han var sig själv idag. Så tror det var bra att de andra hästarna i stallet är vana. Det underlättar nog för honom.

Skuttet idag (tyvärr bara sista):
Vad härligt att se när han bara hoppar sådär, okomplicerat trots att det inte är infångat :up:.

Jag funderar på om vi ska göra en liten snabb presentation av våra hästar nu när de tillhör "ridning"

Min grabb är efter Warsteiner- Amiral.
Jag köpte honom för exakt ett år sen och då var han knappt hanterad alls.
Idag rids han i alla gångarter och efter vintervilan är planen att hoppa in och ev visa på kvalitén.
Det är en fantastisk liten häst (ca159 cm) med massor av personlighet och jag tror han kommer passa mig som handen i handsken.

Lite gamla bilder:



 
Får presentera min med då:

Valack efter Lingh - Solos Carex. Född Maj 2011. Idagsläget ca 171 cm och växer någon cm till.
Köptes augusti 2013 av uppfödaren och gick första halvåret bara lösdrift och hanteras dagligen. Reds in i mars 2014 och visades i maj 2014 på treårstest med klass 1 i både gång och hoppning samt med godkänt ridprov. Efteråt åkte skorna av och han gick på sommarbete 3 månader. Under hösten sporadiskt riden pga lite privata skäl men nu ska han sättas igång inför kvaliten :)

Gammal bild:
DSC_0059.jpg


Nyare bild:

1555471_292525217618623_1052337497356946290_n.jpg
 
Ja det kan ju vara bra så att vi blir uppdaterade! =)
Mina små stjärnor =)

Magnus e. Guido ue Island Reef xx
Köpte Magnus som åring av uppfödaren, otroligt charmig kille som blivit riktigt snygg! Fick hoppdiplom på 3 års och klass 1 dressyr.
Han är just nu 169cm
10385408_10152181523383460_6645246356103939520_n.jpg

Roxi e. Bravour ue Mio de baugy
Roxi är min egna uppfödning, har varit väldigt speciell inte helt enkel. Men rolig att jobba med =) Även hon fick Diplom Hopp/ klass 1 Dressyr vid 3 -års
Hon mäter 167cm
10628330_10152401954893460_2124373165002051972_n.jpg

Point 2 points Turmalin e Perkiles Christinelyst SKN 19
Tummen fick jag av en nära vän till mig som inte kunde ha henne kvar, men ville att hon skulle få ett bra hem.
Tummen är supersnäll, men kan bli rätt rastlös om inget händer. Hon är dräktig med Fighting Alpha och beräknas föla 1 Maj =)
Tummen mäter 160cm

10351379_10152370942363460_5381083213305060224_n.jpg
 






Jag har två 11:or, en connemara och ett russ. Russet är utlånat på foder till en tjej som tävlar trav, så jag skriver inte så mycket om henne (russet).

Den andra är min blivande ridponny, ett connemarasto e XL Broderick ue Brantshammar Bell Dara, så hennes stam är både gammal och ny :D

Jag satt på henne för första gången igår men hon "reds in" av en vän i höstas, hon var där en månad och de hann trava lite. Hade svårt att acceptera folk på pall etc men när det väl släppte så bryr hon sig inte om att man klänger runt på ryggen eller sitter på henne.

Hon har mycket(!) humör men är på det stora hela arbetsvillig och humörutbrotten blir färre och lättare att förutse. Förhoppningen är att jag hinner igenom det mesta på töm istället för i sadeln...

Vi tömkör för Anders Eriksson ungefär en gång i månaden och i år tänkte jag börja rida för någon också, jag har en tanke men vi får se om den personens träningssätt passar oss. Men det lär vi märka.

Årets mål är ett väl genomfört kvalitets och eventuellt en pay & ride. Hoppar gör jag inte.
 
@tramp nej, jag köpte Kenny av hans uppfödare Camilla Kvarnström i Fjugesta. Hon rider och tränar kennys pappa Sokrates i distansritt.. Måste skryta lite att Sokrates var Sveriges bästa distanshingst 2014 som red 2st godkända 160km tävlingar och därmed kvalade till EM i distansritt iår. (Tror det var em)
 
Alesana e: Homme d'honneur xx u: Alexia (SWB)
Hon är nog 1,60 i mankhöjd just nu
Köpte henne från uppfödaren i Oktober i år
Hon är allt jag söker efter men vi jobbar på att bli lite tryggare utanför flocken så det blir ett av målen för 2015 + uteritter ensam. Sen vill jag gärna se henne hoppa ;) vilket jag inte gjort så löshoppning blir det också
 
Sorandee "Dino" Svensk halvblods hingst e.Sir Oldenburg ue.Dionysos
Mäter ca 168cm i manken. Han har ett kanon möderne där bl.a mamman fick 51p som gångartstalang på treårs och har värdebokstav A, systern fick dubbeldiplom som treåring samt gångartsdiplom på kvalitén, mormodern är Elit, så även mormorsmor och mormormormor. Finns även godkända hingstar samt exporter på mödernet.

Köpte honom som 4.månader gammal av uppfödaren. Visad som 1åring och 2.åring på rådgivande där han blivit rekommenderad åter med mycket fina kommentarer. Visades dock inte på rådgivande som 3.åring pga skada. Visad på treårs med klass 1.

Reds in som 2,5åring och är väldigt fin att rida, stora luftiga gångarter med ett stort plus för galoppen. Går i form naturligt, väldigt högrest och lätt i handen, som att rida med sytråd. Han är otroligt snäll, lättlärd och inte alls hingstig. Han är känslig med mycket nerv och väldigt mammig.

Knappt riden alls i år pga skada, visades på treårs och fick därefter sommarvila. Drog upp en senskada på ett framben i augusti och har därefter behandlats upprepade gånger, promenerats osv. Stod ca 6 veckor i sjukhage följt av ca 6 veckor på boxvila. Har nu under ca 4 veckor fått komma ut i stor hage igen och där ska han gå i 8 veckor till innan det är dags för återbesök. Där hoppas vi få ett positivt besked att han kommer kunna ridas igen och att vi ska kunna sätta igång. I så fall siktar vi på kvalitén och att försöka starta lite LB innan årets slut samt även visa honom åter på rådgivande i höst. Ser inte allt bra ut på återbesöket så finns inget mer att göra utan då blir han utdömd..
10888684_10205932926030569_7338471706226566761_n.jpg
10891695_10205932927790613_4173761543362844848_n.jpg
 
Tänkte att jag kan hoppa in i tråden med min nya -11 :)

Xanthus är en fullblodsvalack. Han startade några gånger 2014 men sprang inte tillräckligt bra så nu är han min blivande fälttävlanshäst istället!
Han är e. Flyinfact ue.Diktat, mäter ca 162-163 i manken, men har inte mätt honom.
Köpte honom för att jag var tvungen att ta bort min förra häst(skäcken på min avatar) i Oktober efter en buköppning.

Målen för 2015 är att hoppa in honom på terräng- och banhoppnings-hinder, sätta grunderna i dressyren och börja komma ut lite smått till sommaren/hösten på småtävlingar

250593_10202159432347660_4822699861841597706_n.jpg
 
Åh vad alla har fina hästar!

Själv köpte jag min 2011 nu i oktober. Vi han rida lite och han är lätt lärd, positiv och rolig att rida. Byte stall och då fick han lite vila, så har ridit oktober-november intensivt och nu december har han fått vila, både frivilligt och ofrivilligt pga lite svullet ben i samband med nya hagkompisar.

Han är gulbrun med liten stjärn. Är efter Highcrusier-Bernstein.

Ska bli väldigt spännande att se hur vi utvecklas!

Planen nu jan-mars är uteritter och lite på bana/ridhus för att lära känna varandra och ha roligt!
 
Nangijala, u: Madicken VI (new forest) e: Speyksbosch Dancer (ridponny). Welsh partbreed sto som mäter 143cm. Nangijala är ett väldigt personligt sto som av döma av humöret borde varit fux och inte svart :angel: Att beskriva min primadonna kortfattat är svårt för hon är ganska speciell :p Men ett riktigt stoigt sto som är dominant och vet vad hon vill. Hon och jag blir sällan oense om saker, jag har ju varit med i hennes liv sedan hon föddes, men andra har inte lika lätt med henne. Okända/halvokända personer har hon testat mycket i höst genom att hota sparka och bita medan hon är mer trotsig mot de som brukar vara i stallet - där kan hon sätta ner både en hov och två och tala om att hon inte tänker lyssna :p annars är hon en sockersöt självständig ponnyfröken som har två rävar bakom varje öra.

I ridningen är hon en pigg dam som gärna bockar/stutsar/stegrar när hon är extra glad, men eftersom hon varit mycket ojämn i kroppen hela 2014 är hon inte mycket mer riden än att det går att styra, bromsar och rida i alla gångarter. Planen är att syrran ska tävla henne i hoppning nästa år om de funkar ihop :) (vilket kan sluta hursomhelst känner jag haha).

dsc05516_545cf5f2e087c317cc50b2eb.jpg

dsc05357_543ac0b8ddf2b37ebb534e6e.jpg
 
Oj, här händer det grejer! Kul att läsa om alla.

Hänger på med en presentation:

Detta är Catch the Cat, engelskt fullblod e: Mr Wells u: Goofy Cat ue: Leader of the Pack.
"Calle" köpte jag i november 2012, och efter det har vi hunnit med en hel massa grejer..
version-3ab0c532282fdf7f8c959342ebda1961

version-c1e88b0568e492ba13658db02fa9078d
version-47f70412a4cec4a0f0647f1d14529e8c
version-45918232e34c147e6c996c8d2fdc434d
version-c76a3cf3a16103646a3b2fb21203ae21
version-15480f806c0f1c802c4224c13d3815ad


Mätte Calle i dagarna till 167cm, vilket är samma höjd som bröderna har hamnat på. Planen är att vi ska debutera i körning (dressyr och ev precision) i vår. Calle är en positiv individ, min bästa kompis och ett riktigt glädjeämne!
version-6407236d3f308cecf1d196f12ec22bec
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 883
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp