Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Slänger väl in en presentation jag med.

Rostorps Wiskey
Welshponny (welsh sekt B)
E: Mälby Mei Yen - Simberg Senator.
Inköpt som åring.

317490_426575600771752_163039634_n.jpg


10592881_656027317826578_8800406922113008414_n.jpg


Inriden och riden i alla gångarter i skog och mark. Men inte så mycket mer. Han stod mest i somras pga att jag fick ta bort min hjärtehäst och var ganska under isen. Gått sporadiskt i höst men dels haft dålig tid pga studierna dels vill jag inte rida så himla mycket då jag tycker jag är väl stor för honom. Löshoppad, och har skuttat typ 30 cm med mig på ryggen ett par gånger.

Plättlätt att rida in, otroligt okomplicerad i det mesta men med ett fasligt humör. Tömkörd, selvan och dragit kedjor osv utan problem men sen kom tidsbristen igen. Så ni som tycker ni ligger efter? Pffft....

10390305_617545111674799_8489146868847814596_n.jpg



10329240_617543535008290_5244690739739077906_n.jpg


1510628_596286763800634_1744375824870133386_n.jpg


15411_666248073471169_8557723086077903444_n.jpg


JUST NU ser han ut som en boll. Han funkar inte på fri tillgång kan vi ju konstatera... :S
10885599_734355266660449_5702748791738607577_n.jpg
 
Nangijala och jag är inte mycket längre komna vi heller. Låter kanske som om jag ridit henne men det lilla jag red i våras var typ 15min skrittturer. Sen stod hon juni-augusti, reds typ 6-8ggr i början av augusti och så stod hon pga skada i två månader:p det är först nu de sista tre månaderna som vi faktiskt gjort något mer ordentligt. Men ser ponnyn totakt osammanhängande ut så får det ju bli så :) nu är hon på vila från ridning sedan en vecka tillbaka. Har 2mån på mig att skaffa martingal :D
 
Igår åkte jag till ridhuset med Roxi, gick hur bra som helst! =) Åkte själv men hon stod stilla när jag sadlade henne. Det var 2 stycken hästar i ridhuset när jag började rida men dom gick ut efter ca 10 min, men hon brydde sig inte ett dugg om det! =)
Så helt själva blev i och som avslutning fick hon gå runt lös i ridhuset och kolla läget =)
Då unghästarna inte rids nå länge utan jag vill mest miljöträna så har jag kommit överens med ägaren för ridhuset/gården att jag rider en av hennes hästar medans mina är där. Hon har en stor box i ridhuset där Roxi fick stå medans jag red den andra hästen och det fungerade super! =)

Helt perfekt att dom får lära sig att slappna av i ridhuset före/efter en träning =)
 
Trycker alltid på avel först innan jag inser att vi är här nu :D

Idag ska jag kika på ett nytt stall med lösdrift och inga pass.
Gillar stallet jag står i idag men hyresvärdarna ligger på en helt annan nivå.. kommer ni ihåg att Allis o hennes kompis varit stirriga? Jo men det är ju så att iaf Allis kompis fått hennes boxgrannes kraftfoder några kvällar. 2dl havre mm... de har hänt på stallägarens pass men nu sprider de ut vitt o brett hur två inhyrda (mina vänner) är djurplågare. Vilket absolut inte har någon giltig grund alls. Antaligen för att dölja deras farliga misstag med kraftfodret.
Sen har jag alltid känt att passen blir för många för mig när jag jobbar så mycket, så håll tummarna!
 
Kan lägga upp en dagsfärsk bild på Ami med, jag tog med mig min kompis och passade på att rida ut en sväng på Ami och hennes mamma Felicity. Ami har äntligen börjat "biffa" till sig lite :D (tycker dock fortfarande att hon ser ut lite som en förvuxen ponny:p)

Amaranthe
10614242_947198558623942_5589216755072289656_n.jpg


Mamma Felicity (23 år i år)
10426571_947197061957425_5607185461158882859_n.jpg
 
Senast ändrad:
Vad fina 4 åringar alla har! :)

Jag har också en söt liten 4 åring. Han är efter Bravour - Acapulco Gold och mäter ca 170 i manken.
Köpte honom i oktober 2013 av uppfödaren. Red in honom samma höst och sen har han vilat i flera olika perioder. I somras blev det 4 månader vila totalt då han fick operera lösbenbit i hasen. Nu är har vi ridit ut mest hela hösten och sen har han fått vila nu över jul och nyår. Tanken är att hoppa in honom nu i vår och stärka honom i grundarbetet. Hoppas på nån tävlingsstart till hösten men han växer ganska mkt hela tiden och behöver få lite mer framåtbjudning så vi får se hur det utvecklas. Ska flytta honom till ett nytt stall med ridhus och hopptränare på gården så jag känner mig lite mer inspirerad och taggad nu. :p


10725140_294270214096484_26277400_n.jpg


10852637_982697135093134_1565709339_n.jpg
 
Kan lägga upp en dagsfärsk bild på Ami med, jag tog med mig min kompis och passade på att rida ut en sväng på Ami och hennes mamma Felicity. Ami har äntligen börjat "biffa" till sig lite :D (tycker dock fortfarande att hon ser ut lite som en förvuxen ponny:p)

Amaranthe
10614242_947198558623942_5589216755072289656_n.jpg


Mamma Felicity (23 år i år)
10426571_947197061957425_5607185461158882859_n.jpg
Tycker nog ami ser ut att biffa till sig över bog och nacke :) fiiin mammahäst med
 
En presentation? Ja ok, ska försöka hålla det kort.... Det är ju trots allt en del hästar f 11 som jag jobbar med...
Givet då att det är lite annorlunda med tävlingsgaloppörer...

Buzzbird " Buzz" (USA) birdstone- deb's charm/ silvercharm
Buzz flyttade till oss i höstas, har tidigare ägts av en av de stora, pengastinna ägarna inom galoppsporten och tränats i Skåne. Har hunnit med att vinna ett par gånger för förre tränaren, men gamle ägaren verkade misstänka att han inte håller så hög klass som han vill att hans hästar ska ha, så vi köpte honom. Tunn i kroppen när han kom så vi har mest försökt göda upp och klura ut hans personlighet. Startat en gång för oss, men vi tror han kan bli en jättebra häst.

Det blaue Reiter " Bosse" ( Ire) art connoaisseur - Kafayef
Bosse var vår riksgaloppör förra året och har verkligen haft otur med ca allt man kan ha otur med, har det inte varit " fel loppförlopp" när han varit frisk så har det varit korsförlamning eller problem med fötterna. Han har i snabbjobb visat att han inte är någon man skojar bort, men var förra året lite jönsig och omogen i allt utom snabbjobb. Nu verkar han dock mer på hugget än någonsin, blir spännande i år.

Gluck zuruck " Lukas" ( ger) adlerflug-garden route
Köpt på auktion i baden baden som åring. Kanske stallets finaste aktion i galoppen. Lukas är liten och har väldigt mycket idéer för sig emellanåt. Har hunnit med att vinna tre ggr och har dessutom gjort många bra lopp mot de bästa i samma årskull över långdistans (2000- 2800 m) . Lukas behöver en stark jockey och ett hårt tempo från början, då han helt lever på sin styrka, och inte sin speed.

Hearts and bones " Bonnie" eishin dunkirk- blue Jean baby
Bonnie har faktiskt gjort många fina insatser, utan att knipa förstaplatsen. Störst var väl kanske tredjeplatsen i SM för tvååringar där hon var bästa sto och inte mkt slagen av två väldigt fina hästar. Har kommit igång igen nu på senhösten och vi tror vi börjar hitta hennes perfekta löpmönster nu. Som liten var hon envis som synden och kunde stundtals bete sig som en riktig åsna. När vi red in de 11or vi fick tidigt sa min chef " nu är det bara Bonnie du inte ridit, det måste vi väl ändra på?" Varpå jag svarade " nej tack, jag tror hon och jag inte är superkompatibla" ;)

Forts följer...
 
...

Nanook Funambule-baby dancer/ Rambo dancer
Nanook är speciell på många sätt, hon är den sista i en lång rad avkommor ( 9 eller 10) som vi haft efter fina baby dancer ( som även hon tränades av nuvarande chefens pappa) hon är enda vkomman efter funambule 2011. Nanook har varit sen och växt och varit snorig om vartannat och har dessutom rätt lätt att lägga på sig när hon vilar. Hon har absolut potential, men vi har inte riktigt hittat alla knappar än. Nästan alla hennes syskon har varit lite knepiga på något sätt, men väl värda att vänta på, vi hoppas att så är fallet även med henne. Kuriosa är att hon är den enda hästen på iaf 13 år som lyckats slänga av mig..... Twice...

Poison ivy Chinese mandarin - fantastic reign/ muharram
Ivy är ju lite av en favorit, hennes mamma stod hos oss när hon löpte och jag ser många likheter. Det här är verkligen en tuff häst som inte var helt lätt att rida in ( fux, fullblod, flicka) tuffheten visar sig dock vara mest positiv, hon är i träning obrydd över att bli knuffad och trängd av andra hästar, hon sticker huvudet först och fightas ist för att fega. Som vissa kanske minns blev hon dock tillfälligt blind på ett öga när hon fick en iskoka i ögat i lopp, detta kan ha satt sig lite.... Hon tränar som en demon men vill inte riktigt ta i i lopp. Hon har vunnit en gång men kan mycket mycket mer.

Push play " archie" ( GB) archipenko- close knit/ hennessy
Archie är en liten gangster, fick vara hingst länge men är nu gudskelov " knipsad"
Även han har haft en del otur med magproblem, tandanlag i örat ( !?) och hormoner. Riktig långdistanshäst trots sin ponnystorlek, otrolig utstrålning och fin styrka. Hoppas detta kan bli hans säsong.

Yajamila " milly" ( GB) royal applause- yatir
Milly är en fantastisk häst. Har gjort en otroligt fin säsong utan att vinna, men då ska man minnas att hon oftast springer mot skandinavisk elit. En genomärlig häst som är en rockstjärna att resa med, kommer ut på stallplan, tittar på bussen, går på, står som ett ljus... Äter dricker och är oberörd.
Milly har tävlat en del i Norge och på Jägersro och jag tror hon tillhör storligen i år.


Inser nu att jag inte la in en enda bild.... Kanske lika bra det nu när det blev en roman detta...;)
 
Ju tidigare i tråden vi har bilder och presentationer ju lättare är det ju att hitta de igen :)

Snart är vardagen åter och då ska jag testa mig fram till ett idiotsäkert sätt att lasta lilla X. Vi har fått återgå till lina igen, känns B även om det hade räckt med en sytråd.

Ska nog klura ut hur jag sköter linan själv... Vore skönt att kunna komma iväg till ridhus någon dag i veckan och tömköra och fräsa på lite. Behövs nu när det mest är hårt och halt ute.

Lime går man in från fel håll med, dvs in genom fronturlastningen sen vänder man henne och backar på plats, skitsmidigt när man är själv :D

Igår oplanerad "vila" och idag planerad :)
 
@Nickelodion Vilken snygging! Välkommen :)

--
Lösdriften blir det inget med... själva lösdriften var jättefin med två in/utgångar och 2 sjukboxar att tillgå mm men hagen. En platt fyrkant :crazy: "ja och på sommaren till betet öppnar vi den andra platta fyrkanten där bredvid med" yay!
Ska kolla på en till stallplats imorgon
Muggen börjar försvinna! Tack minusgrader :) Pållan verkar vara lugn, de har ju sprungit lite nu när det blåst men det tycker jag bara e normalt
 
Vi tar lite promenader och skogen är visst ganska läskig. Tror inte förra ägaren varit i skogen alls, bara lite på grusväg.

Nu får det åka på skor då lillegubben är jätte ömfotad nu när det blev hårt i backen.

Tips mot mugg (vilket min fick när det var -10 ) är handsprit. Se till att det är rent och ev mjuka med salesylvaselin dagen innan, sedan ordentligt med handsprit. Både återfuktar och tar bort bakterier.
 
Vad äter era hästar nu? Jag behöver få min häst att.. fluffa lite utan att få energi mer än vad han har.

Just nu har jag kapat allt kraftfoder medan han vilat. Ändrade om med hösilaget idag. Så nu får han 10 i boxen och sen 5-6 kg i hönätet att pussla med så han inte skulle ha tråkigt då han stått på boxvila några dagar. Frågan är vad man ska ge.. för få hjälp bygga muskler och lite mer hull utan att få i för mycket energi. Tycker det mesta innehåller energi hit och dit :(
 
@Ackio Dino äter fri tillgång på hö och sen får han 6liter lucern hack, 0.5liter linfrö och 0.5dl mineraler.

Igår gjorde han det igen.. Dino kom in med super varmt och svullet ben.. Tjock som tusan över övre senfästet. Står nu med zink bandage sen igår. Men det är kört nu.. Finns inget mer att göra..
 
Ja nej det är supertrist men nu har han gått i hage sen i maj och veterinären sa att håller han inte ens för att gå i hage så finns inget mer att göra. Han är redan behandlad med allt som går. Ska stå några dagar till och låta svullnaden lägga sig. Sen ultras han igen för att kika på senan, är den skadad som den med all säkerhet är så blir han utdömd och tas bort.. Så jäkla trist!! Allt har ju känts så bra och gått åt rätt håll senaste tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 735
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 575
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp