Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här försöker vi bara överleva vintern. Skönt att det kom snö i alla fall så att det inte är halt, och alla hästarna busar glatt i snön :D Mindre kul för mig som måste pulsa med vattenhinkar flera gånger per dag...
Robin har blivit verkad igen och det är skönt att det går bra, han var kass på att lyfta fötterna när jag köpte honom. Vi har en sån där slickburk som är mycket populär :) Får se hur det går sen när det blir dags för skor, det blir lite nervöst!
Jag har inte jobbat något särskilt med lillkillen, kämpar med den sista envisa regnskållan nu innan jag lägger på sadel igen.
En grej som är jobbig är att han inte släpper ut snoppen när han kissar så det är lite kladdigt runtomkring, och skapet är det enda som han blir sur när jag petar på. Jag kommer ju onekligen behöva tvätta det men han måste ju låta mig komma i närheten av heligheten med en svamp också...:meh:
bobbi1_zpsevxsxjke.jpg
 
Här försöker vi bara överleva vintern. Skönt att det kom snö i alla fall så att det inte är halt, och alla hästarna busar glatt i snön :D Mindre kul för mig som måste pulsa med vattenhinkar flera gånger per dag...
Robin har blivit verkad igen och det är skönt att det går bra, han var kass på att lyfta fötterna när jag köpte honom. Vi har en sån där slickburk som är mycket populär :) Får se hur det går sen när det blir dags för skor, det blir lite nervöst!
Jag har inte jobbat något särskilt med lillkillen, kämpar med den sista envisa regnskållan nu innan jag lägger på sadel igen.
En grej som är jobbig är att han inte släpper ut snoppen när han kissar så det är lite kladdigt runtomkring, och skapet är det enda som han blir sur när jag petar på. Jag kommer ju onekligen behöva tvätta det men han måste ju låta mig komma i närheten av heligheten med en svamp också...:meh:
bobbi1_zpsevxsxjke.jpg


Åh, inte bara min som är för lat för sitt eget bästa. Det blir sjukt äckligt när de gör så när de kissar. Min har dock inget emot (eller okej, det kanske han har men han visar det inte) när man gör rent, tack och lov.
 
@Alexandra_W Skönt att det finns en till! Jag har aldrig varit med om nån som gör så innan :crazy:
Vad bra att du får tvätta din, jag får fortsätta försöka. Men hoppas det går över för sådär kan han ju inte hålla på hela livet, kissa sig själv på magen :confused::wtf:
 
Heller aldrig varit med om det, och när han var mindre undrade jag ett tag om det var nåt fel på honom, att han inte kunde ta ut snoppen liksom. Men det kan han så väl så, han bara ser ingen större vits när man bara ska kissa :S
 
Såret såg mycket finare ut idag!:banana: Ingen värme eller svullnad, fick låna lite socatyl av en stallkompis som jag kletade på så det skulle bli som en skorpa nu när marken börjat tina så det inte ska bli massa lera i såret. Ser det lika fint ut imorgon kanske jag till och med kan hoppa upp och skritta en runda, vet dock inte hur jag ska göra med skydd om jag ska ha på dem så att han inte råkar slå sig eller om jag ska låta bli dem ifall de skulle skava på såret:confused:

Jag skulle så gärna vilja lära mig tömköra, hade varit väldigt bra variation så jag inte behöver belasta honom med ryttare på ryggen så mycket men jag är värdelös på det här med tömmar eller longering.. Får ta tag i det när det blir roligare väder.
 
Åh, inte bara min som är för lat för sitt eget bästa. Det blir sjukt äckligt när de gör så när de kissar. Min har dock inget emot (eller okej, det kanske han har men han visar det inte) när man gör rent, tack och lov.

Hihi, vad har vi för snuskisar här i tråden... ;) Dessa två pinkepojkar och så stoet som ligger ner och skiter i svansen.. (@oanki )
:rofl:
 
Snusk "älvor" :yuck: Tröstlöst när dom är så grisiga! Jag har till och med plasthandskar när jag ska borsta min äckelpottas svans :p värst är det när det är minusgrader då hinner så mycket frysa fast :mad:
 
Snusk "älvor" :yuck: Tröstlöst när dom är så grisiga! Jag har till och med plasthandskar när jag ska borsta min äckelpottas svans :p värst är det när det är minusgrader då hinner så mycket frysa fast :mad:

Kan ju avslöja att min änglalika "älva" har en ovana att visa sitt missnöje till att bli lämnad i en box (en stund medan jag fixar något annat) och gärna pinkar en gång, skiter en gång och sedan lägger sig i det och rullar. Mojsigt va? :yuck:
 
Så olika det kan vara. Min som jag ägt i 4 månader har bara rullat sig i boxen eller lösdriften när det är rent , kan dock ligga i någon kiss/bajsfläck på natten men han är gulbrun så det syns inte. Rulla sig inte äns i ridhuset när vi var och löshoppa trots att kompisen la sig ner minst 3 gånger.
 
Min grisar gärna i leran men håller sig från bajs och kiss :D

Uteritt nr3 :love: blivit en tradition nu med min kompis och det är guld värt för Allis sköter sig jättebra när hon och hennes valack är med.
Idag bleb han rädd för en gran som låg över vägen (en liten) o började backa o hoppa åt sidan, Då la Allis öronen bakåt när han kom nära henne sen gick vi först :)
Bara skritt än så länge men nästa helg blir det lite tempo
Hon blir väldigt trött av o pulsa i snön.
I veckorna longerar/tömkör jag 2-3 gånger ganska korta pass i paddocken.

Vafan gör jag med tårna rätt ut??
Sen en stilstudie på mig som ser livrädd och skakig ut vid uppsittning och Allis e cool
 
Såret såg mycket finare ut idag!:banana: Ingen värme eller svullnad, fick låna lite socatyl av en stallkompis som jag kletade på så det skulle bli som en skorpa nu när marken börjat tina så det inte ska bli massa lera i såret. Ser det lika fint ut imorgon kanske jag till och med kan hoppa upp och skritta en runda, vet dock inte hur jag ska göra med skydd om jag ska ha på dem så att han inte råkar slå sig eller om jag ska låta bli dem ifall de skulle skava på såret:confused:

Jag skulle så gärna vilja lära mig tömköra, hade varit väldigt bra variation så jag inte behöver belasta honom med ryttare på ryggen så mycket men jag är värdelös på det här med tömmar eller longering.. Får ta tag i det när det blir roligare väder.

Tömkörning är roligt och ett bra alternativ till ridningen :D Det finns flertalet kurser att gå både med longering och tömkörning. :)
 
@fruxolisa Ja, med tanke på att min klubb är ganska aktiv i körning så har jag väl en fördel där:up: Men då är det mestadels ren körning och inte så mycket tömkörning vad jag har förstått... får ta reda på det lite bättre.
Ska på kickoff idag på klubben där de ska gå igenom nya TR, snacka om vad de ska göra detta året och så ska även vi medlemmar få komma med önskemål så då kan jag ju dra upp det här med tömkörningen:) Gjorde det förra året med dock men det blev inte något av det, får hoppas det händer lite mer detta året.

Ska ge mig ut sedan efter lunch på en skritt-tur ute i skogen, får se hur det går då det börjar blåsa upp lite nu och han har inte ridits på en vecka:nailbiting:
 
@Halvblodet Jag har aldrig kört in någon häst men har sett och fått följa lite på håll då en kompis kört in sin häst. Men man måste väll ändå börja med tömkörningen? Sen får hästen dra typ däck/kedjor och liknande efter sig och sedan kopplar man på skacklarna och efter det vagnen. Tömkörningen finns ju med fram tills att vagnen kopplas på, och även då för till en början sitter man ju inte ens i vagnen... Så det måste ju finnas folk som är bra på tömkörning om de kan köra!?
 
@fruxolisa Ja, jag tror dock att de flesta körekipage i klubben är såpass långt komna att de redan kör, vi har mestadels "gamla" medlemmar så det är nog inte så många på min nivå. Men jag kanske träffar några nya idag:) Mitt mål är ju inte att köra med vagn utan bara att ridhäst-tömköra eller vad man nu ska säga och det är väl inte riktigt samma sak att ridhäst-tömköra och att körhäst-tömköra? Men jag kan ha fel, som sagt jag är inte så bra på det där med tömkörning :D

Gav mig ut i blåsten och han kunde inte varit lugnare:love: Han skrittade hela vägen istället för att takta som han gjorde hela tiden i början. Fick tränat lite på att flytta för skänkeln när vi behövde undvika isfläckar men annars fick han bara lunka på helt kravlöst. Får se hur jag gör på tisdag om jag åker och tränar, i och med att det är så halt ute och han inte varit riden på en vecka innan så tror jag att om vi sätter press på honom utan att han fått mjuka upp kroppen i alla gångarter kanske han blir stretig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
434
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp