Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kl
Idag är Balder gratis mot avhämtning. Det var länge sen han var så jävlig som idag... Började med att han knuffade på mig när vi gick ut ur hagen, men jag tänkte att det berodde på att surpropparna i hagen gjort fula miner så jag brydde mig inte. Skötte sig bra i stallet. Tog lång tid att kratsa hovarna, det satt fast rejält, men han stod så snällt och ryckte inte en enda gång. Provade ett bett i 11,5 vilket var alldeles lagom i storlek. Snäll att göra i ordning. Sen gick det utför...

Min plan: longera med sadel och inspänningar. Bara lugnt och försiktigt i skritt/trav.

Han trängde sig ut genom stalldörren och skulle springa före mig hela vägen ner till banan. Hade nå skit för sig att han inte kunde trava ett helt varv på volten utan rusade 3/4 varv och nitade. Rusade, nitade. Sen när jag gick på honom med pisken blev han skitsur och kontrade med att låtsas att precis allt var farligt och flög runt i slängtrav/balanstrav och lyssnade inte ett skit. Kopplade på inspänningar och han kontrade med att rusa, nita, rusa, nita, resa sig rätt upp i perfekt balans, stå alldeles still, gå ner och rusa. Jävla åsna. Jag spände om så ena tygeln gick in under magen istället så han inte kunde dra iväg, då kunde han sansa sig. Skrittade två varv snällt sen slutade jag innan han försökte med sina döda-fasoner, då hade han väl sparkar över tygeln och fastnat...

Såna här dagar varken vill eller orkar jag fortsätta med honom. Han är så sjukt oambitiös och bjuder inte till det minsta för att försöka förstå. Alla mina andra jag haft från början har alla verkligen försökt göra rätt och lyssna, utvecklats för varje pass och lärt sig snabbt. Den här bulldozern kör sitt eget race och skiter i allt annat.

Usch vad jag känner mig gnällig och för tillfället allmänt värdelös, men blä.
 
Kl
Idag är Balder gratis mot avhämtning. Det var länge sen han var så jävlig som idag... Började med att han knuffade på mig när vi gick ut ur hagen, men jag tänkte att det berodde på att surpropparna i hagen gjort fula miner så jag brydde mig inte. Skötte sig bra i stallet. Tog lång tid att kratsa hovarna, det satt fast rejält, men han stod så snällt och ryckte inte en enda gång. Provade ett bett i 11,5 vilket var alldeles lagom i storlek. Snäll att göra i ordning. Sen gick det utför...

Min plan: longera med sadel och inspänningar. Bara lugnt och försiktigt i skritt/trav.

Han trängde sig ut genom stalldörren och skulle springa före mig hela vägen ner till banan. Hade nå skit för sig att han inte kunde trava ett helt varv på volten utan rusade 3/4 varv och nitade. Rusade, nitade. Sen när jag gick på honom med pisken blev han skitsur och kontrade med att låtsas att precis allt var farligt och flög runt i slängtrav/balanstrav och lyssnade inte ett skit. Kopplade på inspänningar och han kontrade med att rusa, nita, rusa, nita, resa sig rätt upp i perfekt balans, stå alldeles still, gå ner och rusa. Jävla åsna. Jag spände om så ena tygeln gick in under magen istället så han inte kunde dra iväg, då kunde han sansa sig. Skrittade två varv snällt sen slutade jag innan han försökte med sina döda-fasoner, då hade han väl sparkar över tygeln och fastnat...

Såna här dagar varken vill eller orkar jag fortsätta med honom. Han är så sjukt oambitiös och bjuder inte till det minsta för att försöka förstå. Alla mina andra jag haft från början har alla verkligen försökt göra rätt och lyssna, utvecklats för varje pass och lärt sig snabbt. Den här bulldozern kör sitt eget race och skiter i allt annat.

Usch vad jag känner mig gnällig och för tillfället allmänt värdelös, men blä.
Nej usch och fy vad trist!
Jag förstår att du tappar lusten när han håller på så...
Om jag var som du hade jag nog prövat imorgon igen.
Förhoppningsvis har han tänkt över sina synder tills dess...


Jag själv hade nog mitt bästa pass på Walle idag!
Det är så stor skillnad att rida med remonten.
Han söker sig i fin form långa stunder och känns på något vis mer balanserad...
Är så tråkigt att jag alltid rider själv, blir ju liksom inga bilder eller filmer då.
Ska försöka muta dottern någon dag...
 
Visst kan man ana att vi kommer rida MSVC?

Film



:D :angel: :rofl:

I övrigt inte mycket arbete den här veckan, det har kommit så galet med snö att ponnyerna börjar se ansträngda ut och dagens planerade uteritt ställdes in pga väder.

Idag tog jag in alla tre i stallet och de får vara kvar tills inatt innan jag åker till jobbet, det känns verkligen som att de behövde få komma undan väder ett tag, trots ligghall.
 
@Maja_Kandi
Har du provat att sätta longerlinan från bett till sadelgjord ( sidan, inte under magen ) Man brukar bli lite starkare och kvickare själv om dom drar iväg. Och självklart en inspänningstygel på ytter så han inte smiter ut med bogen.
Sen kan du testa sätta nosludd på sidostyckena och på nosgrimman så ser han inte bakåt/neråt utan måste koncentrera sig framåt :devil:
Döva med bomull också medans du är i farten :D
 
@lil-sis Va roligt med en film :) hon ser cool ut

@Maja_Kandi Tråkig han e! Det går verkligen upp och ner med alla hästar och han har ju varit så duktig i ridningen nu senaste gångerna? Prova imorgon igen och se hur han är. Kanske köra lite kontaktövningar? Flytta bog, backa mm
 
Jag har haft lite konflikter med damen och har känt att vi ska börja verkligen lära känna varandra och köpte en repgrimma och ett arbetsrep och hon va helt underbar idag och lyssnade fint :) sen blev det mys i boxen.
Hon fäller fortfarande så in i helv*t*
 
@oanki
Det går knappt få i bomull i öronen... Försökte när vi skulle klippa honom men han slängde sig och reste sig och höll på att knocka alla tre som var i stallet och försökte hålla i honom. :meh: Han kör ju döda-teknik på allt som är nytt i utrustningsväg så att sätta nosludd tror jag snarare skulle bli rusningstrafik... Han blir dessutom extra misstänksam när man gör nåt nytt på mansidan eftersom att han inte riktigt ser vad det är man håller på med. Trä longerlinan så var ett bra tips, det ska jag prova nästa gång! Sist jag provade ha tömmen så när jag tömkörde funkade det ju inte alls, han bara gick och stirrade på den och hotade att döda den. Men nu är han ju van vid longerinan så kanske det funkar nu...

@Nepenthe
Ja ridningen funkar. Men det är ju för att han får gå i sin egen takt bara jag väljer gångart. Vi har inte kommit så långt att jag börjat sätta press på att gå i mitt tempo. Däremot har jag försökt gå vidare ett steg i longeringen för att han ska lära sig jobba rätt med inspänningar, och genast kommer han till samma position igen. Tokförbannad för att han inte får gå som han vill... Så har han alltid varit. Han har aldrig du vet, stannat upp, funderat och försökt lista ut vad jag vill. Han blir bara skitsur, låser sig helt och kör sitt eget race. Så jäkla tröttsamt... Tyckte också vi kommit långt nu i vinter, men det är alltid tillbaka på ruta ett så fort jag försöker kräva nånting alls... :crazy:
 
Har du provat något lugnande? Finns ju mildare medel som kan skrivas ut av veterinär. Som tex bråkiga hästar vid klippning/skoning Jag fick sånt av veterinär när jag hade en märr som var svår att sko bak.
Tänkte att det är lättare att hantera när du har lite övertag. Det kan ju vara så att han ger sig när han känner att han inte orkar döda allt nytt =)
Inge kul när dom tar över, och inte speciellt inte nu när dom börjar bli äldre och starkare.
 

[USER=132858]@Nepenthe

Ja ridningen funkar. Men det är ju för att han får gå i sin egen takt bara jag väljer gångart. Vi har inte kommit så långt att jag börjat sätta press på att gå i mitt tempo. Däremot har jag försökt gå vidare ett steg i longeringen för att han ska lära sig jobba rätt med inspänningar, och genast kommer han till samma position igen. Tokförbannad för att han inte får gå som han vill... Så har han alltid varit. Han har aldrig du vet, stannat upp, funderat och försökt lista ut vad jag vill. Han blir bara skitsur, låser sig helt och kör sitt eget race. Så jäkla tröttsamt... Tyckte också vi kommit långt nu i vinter, men det är alltid tillbaka på ruta ett så fort jag försöker kräva nånting alls... :crazy:[/USER]


Antar att han blir värre när han e trött?
Jag är inte rätt person att ge råd egentligen men det är bara skönt att få bolla ideer och sen få spy lite galla ibland!
Själv har jag lite svårt för inspänningar i longering utan gillar mer tömkörning där man sätter tömmarna via gjorden t.ex

Ger han efter bra för bettet annars? Att han inte drar emot utan följer bettet så att säga?
 
KL
Jag måste bara gör ett inlägg här igen, för min häst är verkligen helt fantastisk! Jag har ju en tjej som hjälper mig med ridningen och hon var ute nu ikväll igen. Skritten och traven gick jättebra, de har prövat att galloppera en gång tidigare, men det var bara ett par steg. Idag så gallopperade dom flera varv i båda varven utan större bekymmer. Liten protest men annars flöt hon på så fint så! Är gå galet glad!
 
@Nepenthe
Nope, han är lika hela tiden... Jag brukar ju sluta när de fattar galoppen, men han är ju så jävla tjurig så han kommer ju liksom aldrig dit... Exempelvis när vi var till min kompis i vintras för att han skulle bli körd med skaklar. Det enda kusken krävde var att han skulle gå långsamt och gå lite slalom över en smal grusväg. Balder var så arg att han slog med frambenen och reste sig rätt upp. Vi gav upp den dagen för han var helt låst och ville inte vara med alls. Dag två kördes han i djupsnön i skogen så att han verkligen fick ta i - då skötte han sig bra, han fick använda kraften för att ta sig framåt och man behövde inte bromsa honom - det gjorde ju snön. Men så fort han hade det lätt blev han arg när han ombads att gå långsamt, dvs när vi ville att han skulle lyssna och koncentrera sig på oss. Första gången med inspänningar satte jag dem bara helt lösa för att han alls skulle få känna på dem - det gick ju bra (med vissa protester)! Men idag var det helt kört. Jag brukar inte använda inspänningar, försökte sätta tömmarna så som @oanki skrev, men han protesterade ju med att försöka "döda innertömmen" så det gick inte alls. Då tänkte jag att jag skulle ta den "vanliga" vägen med longering och inspänningar. Hade gärna använt en snodd mellan frambenen istället för att han lättare ska förstå att han ska framåt neråt, men jag vet ju vilka karatesparkar han gör när nånting inte duger så det kändes inte säkert att ha nånting så lågt satt. Därför jag avslutade så omgående idag också.

Svar nej ang bettet. Funkar bra när jag rider och är följsam med handen och följer med när han svänger på huvudet. Han har inget problem med att man håller en lätt kontakt. Men han har inte förstått vad jag vill med att söka sig framåt till bettet, det är ju det jag försöker med nu i små steg. Men han försöker liksom inte ens förstå vad jag vill... Blir nånting jobbigt blir han arg istället. Suck...

Tandkoll är inbokad till om två veckor sen länge. Så vi får väl se vad hon säger. Just nu orkar jag bara inte med honom. Jag har velat ge upp många gånger och nu är gränsen fan nära.
 
Ang att hästar har mycket blod är det viktigaste att ändå komma ihåg att kolla vilken färg blodet är. I Calles fall var det ljusrött och blödde stötvis = artär och hade inte slutat blöda utan tryckomslag. Nu lyckades han ju självklart få en infektion i såret men jag hoppas vi får bukt på den. Planen var att hålla såret öppet dagtid men han tvättar det hela tiden så nu byter jag omslag 2ggr dag och försöker få veck bakterierna med bakteriebindande kompress, lph och väl utspädd jodopaxomslag. Brukar använda asolsprit men 4flaskor senare fick det bli jodopax. Snart ut i stallet å kolla temp/bbyta bandage och släppa ut. Än så länge är han pigg och glad och igår gick han ut med polaren igen så han rör sig för att minska svullnaden.
 
Ang att hästar har mycket blod är det viktigaste att ändå komma ihåg att kolla vilken färg blodet är. I Calles fall var det ljusrött och blödde stötvis = artär och hade inte slutat blöda utan tryckomslag. Nu lyckades han ju självklart få en infektion i såret men jag hoppas vi får bukt på den. Planen var att hålla såret öppet dagtid men han tvättar det hela tiden så nu byter jag omslag 2ggr dag och försöker få veck bakterierna med bakteriebindande kompress, lph och väl utspädd jodopaxomslag. Brukar använda asolsprit men 4flaskor senare fick det bli jodopax. Snart ut i stallet å kolla temp/bbyta bandage och släppa ut. Än så länge är han pigg och glad och igår gick han ut med polaren igen så han rör sig för att minska svullnaden.

Mitt seniorruss hade en rejäl artärblödning i ena fram, blödde ner hela stallet (kändes det som) och okänd mängd i hagen, troligen en hel del för hon låg ner när vi hittade henne och ville inte resa sig. Men hon repade sig tom utan dropp. Nästan helt avskuren karled, hoven sitter inte fast i alla ligament längre men det märks inte :)
 
@Nepenthe
Nope, han är lika hela tiden... Jag brukar ju sluta när de fattar galoppen, men han är ju så jävla tjurig så han kommer ju liksom aldrig dit... Exempelvis när vi var till min kompis i vintras för att han skulle bli körd med skaklar. Det enda kusken krävde var att han skulle gå långsamt och gå lite slalom över en smal grusväg. Balder var så arg att han slog med frambenen och reste sig rätt upp. Vi gav upp den dagen för han var helt låst och ville inte vara med alls. Dag två kördes han i djupsnön i skogen så att han verkligen fick ta i - då skötte han sig bra, han fick använda kraften för att ta sig framåt och man behövde inte bromsa honom - det gjorde ju snön. Men så fort han hade det lätt blev han arg när han ombads att gå långsamt, dvs när vi ville att han skulle lyssna och koncentrera sig på oss. Första gången med inspänningar satte jag dem bara helt lösa för att han alls skulle få känna på dem - det gick ju bra (med vissa protester)! Men idag var det helt kört. Jag brukar inte använda inspänningar, försökte sätta tömmarna så som @oanki skrev, men han protesterade ju med att försöka "döda innertömmen" så det gick inte alls. Då tänkte jag att jag skulle ta den "vanliga" vägen med longering och inspänningar. Hade gärna använt en snodd mellan frambenen istället för att han lättare ska förstå att han ska framåt neråt, men jag vet ju vilka karatesparkar han gör när nånting inte duger så det kändes inte säkert att ha nånting så lågt satt. Därför jag avslutade så omgående idag också.

Svar nej ang bettet. Funkar bra när jag rider och är följsam med handen och följer med när han svänger på huvudet. Han har inget problem med att man håller en lätt kontakt. Men han har inte förstått vad jag vill med att söka sig framåt till bettet, det är ju det jag försöker med nu i små steg. Men han försöker liksom inte ens förstå vad jag vill... Blir nånting jobbigt blir han arg istället. Suck...

Tandkoll är inbokad till om två veckor sen länge. Så vi får väl se vad hon säger. Just nu orkar jag bara inte med honom. Jag har velat ge upp många gånger och nu är gränsen fan nära.

Vad tråkigt att läsa... :( Men har du ponnyn kvar,eller är det bara B? Du har inte funderat på att lämna iväg,Rex till någon problemlösare?
 
@Tessalonica Då kanske vi ses på tävlingar framöver ;)

Tanken var igår att rida en lugn runda men när jag tog ut honom från boxen var han sårig på ett ben och var även lite svullen brunt såren, blödde inte så mycket men det tog ett tag att göra rent för han har så fluffiga ben så det torkade blodet satt rejält ingrott! Gick med honom en liten runda för att se om han verkade halt men han var som vanligt. Går med honom idag igen och så får vi se imorgon hur det ser ut.
 
@Maja_Kandi kan du inte bara rida utan andra krav? inte för alltid men ett tag tills han har mognat? Kan ju vara så att han kommer bli helt redig om ett par år men att han liggee back ett par år i mognadsskalan :-)
 
Vad tråkigt att läsa... :( Men har du ponnyn kvar,eller är det bara B? Du har inte funderat på att lämna iväg,Rex till någon problemlösare?

Jo jag har ponnyn kvar, och tur är väl det... Hon är helt underbar att hålla på med på alla plan så det är skönt att kunna falla tillbaka till henne. Men jag vet ju hur Balder är så jag brukar samla allt tålamod jag äger och ta honom först de dagar han ska gå. Blir det då som igår när allt går skit har jag inget humör till att ta ut ponnyn sen, så då blir hon eftersatt för att han har bråkat. Jag sålde ju 10an som också är helt underbar att pyssla med och rida och kvar blev den här bulldozern... Jaja. Bita ihop och komma igen. Han är ju väldigt söt iaf.

Jag har funderat många gånger på att skicka iväg honom. Men det är så många gånger jag pratat med en kompis som har Nordsvenskar (mest när det kommer till körningen) som bara sagt "äh, det är inget fel på den där hästen, klart du kan göra det själv". Då känner man sig bara dålig som går runt och vill skicka över problemet på nån annan. Så tänker man att äh, jag fick ju till dom andra till fina ridhästar, varför kan inte Balder bli det då? Också har jag gått i de banorna. Nu ska han bli ridhäst istället, skit i körningen. Men när han inte ens kan acceptera att gå långsamt, det är ju inte direkt raketforskning jag försöker få honom att göra. Jag vill bara att han ska gå lugnt, inte pinna på i 170. Men då blir han arg. Suck... Det känns aldrig motiverande och roligt att gå ut och jobba med honom, bara motigt.

Jag tar en paus med honom tills efter tandis. Så kanske det känns roligare sen.
 
@Maja_Kandi kan du inte bara rida utan andra krav? inte för alltid men ett tag tills han har mognat? Kan ju vara så att han kommer bli helt redig om ett par år men att han liggee back ett par år i mognadsskalan :-)

Det är ju det jag har gjort nu, och det funkar jättebra. Bara han får gå i sitt eget tempo är han nöjd. Han är lätt att övertala vid läskiga grejer och går fram överallt när jag ber honom. På så vis är han väldigt positiv och rolig. Men vill jag som sagt bromsa till en lugnare takt i gångarten blir han förbannad. Jag menar verkligen förbannad... Han är så otroligt uttrycksfull, man ser precis vad han tycker och tänker. Och nu när ridningen funkat på det bebisplanet att han går i den gångarten jag vill dit jag vill, tyckte jag att nästa steg var att få honom att förstå hur man ska ta stöd mot bettet för att sen kunna reglera tempot även från ryggen. Men ja. Då blir det jobbigt och hästen blir arg.

Som sagt. Paus fram till tandkoll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 733
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
382
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 488
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp