Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag har ponnyn kvar, och tur är väl det... Hon är helt underbar att hålla på med på alla plan så det är skönt att kunna falla tillbaka till henne. Men jag vet ju hur Balder är så jag brukar samla allt tålamod jag äger och ta honom först de dagar han ska gå. Blir det då som igår när allt går skit har jag inget humör till att ta ut ponnyn sen, så då blir hon eftersatt för att han har bråkat. Jag sålde ju 10an som också är helt underbar att pyssla med och rida och kvar blev den här bulldozern... Jaja. Bita ihop och komma igen. Han är ju väldigt söt iaf.

Jag har funderat många gånger på att skicka iväg honom. Men det är så många gånger jag pratat med en kompis som har Nordsvenskar (mest när det kommer till körningen) som bara sagt "äh, det är inget fel på den där hästen, klart du kan göra det själv". Då känner man sig bara dålig som går runt och vill skicka över problemet på nån annan. Så tänker man att äh, jag fick ju till dom andra till fina ridhästar, varför kan inte Balder bli det då? Också har jag gått i de banorna. Nu ska han bli ridhäst istället, skit i körningen. Men när han inte ens kan acceptera att gå långsamt, det är ju inte direkt raketforskning jag försöker få honom att göra. Jag vill bara att han ska gå lugnt, inte pinna på i 170. Men då blir han arg. Suck... Det känns aldrig motiverande och roligt att gå ut och jobba med honom, bara motigt.

Jag tar en paus med honom tills efter tandis. Så kanske det känns roligare sen.

Ja,själva inkörningen är jag helt 100 att du fixar själv,men tänkte mer till nån som kan lösa problemet att han vill döda allt det nya,nån som är van att lösa sånna problem,för det är ju där problemet ligger. Inser han bara att den stilen inte funkar så kanske det går bättre i allt annat? Finns en helt underbar problem lösare här i Dalarna,men det kanske blir för långt,annars så kan jag verkligen rekommendera henne. Jag hoppas det blir bättre efter tandis dock. Tycker många hästar varit lite knäppa den här vintern faktiskt,får hoppas det blir vår och sommar snart så dom kanske landar igen. ;)
 
Ja,själva inkörningen är jag helt 100 att du fixar själv,men tänkte mer till nån som kan lösa problemet att han vill döda allt det nya,nån som är van att lösa sånna problem,för det är ju där problemet ligger. Inser han bara att den stilen inte funkar så kanske det går bättre i allt annat? Finns en helt underbar problem lösare här i Dalarna,men det kanske blir för långt,annars så kan jag verkligen rekommendera henne. Jag hoppas det blir bättre efter tandis dock. Tycker många hästar varit lite knäppa den här vintern faktiskt,får hoppas det blir vår och sommar snart så dom kanske landar igen. ;)

Ja fast det är jag helt 100 på att jag inte gör. Jag fixar inte inkörningen, det är därför jag helt lagt de tankarna åt sidan. Tänkte därför att vi kunde satsa på ridningen istället, han skulle säkert kunna bli en häftig sportponny med all sin energi och power. Men då måste han ju lära sig att använda energin på rätt sätt.

Grejen med honom har ju varit ända från start att han testar gränser precis hela tiden. Nu har det varit en lugn period, han har verkligen skött sig och varit snäll och respektfull. Men nu är all respekt borta och pålle kör alla sina knep för att försöka flytta på matte, döda allt som är jobbigt, muppa sig mot tanterna i hagen, dampa loss helt och flänga runt som en idiot utan minsta koll på sin omgivning (han springer alltså rätt in i de andra hästarna, i träd, nästan genom tråden). Han är helt enkelt en tvättäkta bulldozer på fyra ben. Nu är det tur att en riktig surtant har flyttat hit som sätter honom på plats ordentligt. Men han ska prova gränserna där också hela hela tiden. Han är ju som sagt riktigt ful mot den hästens ägare och gör ruggigt fula miner och ska gå henne i hälarna i hagen. Noll respekt för folk.

Pratade länge med en bekant i nordiskretsar igår. Så skönt att ösa ur sig och få respons. Han hade haft två hästar som körde samma race som Balder så han visste precis vad jag menade med allt. Han skulle se om han får möjlighet att komma hit och hälsa på. Det vore skönt med input live...
 
Det är ju det jag har gjort nu, och det funkar jättebra. Bara han får gå i sitt eget tempo är han nöjd. Han är lätt att övertala vid läskiga grejer och går fram överallt när jag ber honom. På så vis är han väldigt positiv och rolig. Men vill jag som sagt bromsa till en lugnare takt i gångarten blir han förbannad. Jag menar verkligen förbannad... Han är så otroligt uttrycksfull, man ser precis vad han tycker och tänker. Och nu när ridningen funkat på det bebisplanet att han går i den gångarten jag vill dit jag vill, tyckte jag att nästa steg var att få honom att förstå hur man ska ta stöd mot bettet för att sen kunna reglera tempot även från ryggen. Men ja. Då blir det jobbigt och hästen blir arg.

Som sagt. Paus fram till tandkoll.

Jag läser och lider med dig.. Jag har inga lösningar att komma med... Bara ett par ideer som slår mig och som du kanske redan har testat. Hur länge orkar han storma på? Jag tänker att du kanske ska låta honom få ut och arbeta sig riktigt trött i snö, för att sedan testa att korta hans tempo när ni är på hemväg?

Jag tror att med en häst som B så är det superviktigt att belöna/berömma i exakt rätt läge, och det läget är kanske bara 1/4 sekund i början innan han surar ur och blir pissed. Jag vet inte hur du ställer dig till belöningsbaserad träning, det är ju en smaksak och individuellt mellan både människa och häst hur det fungerar, men det är ju så som jag har tränat Calle inom det mesta. (Calle är tränad med klicker, men det finns ju fler sätt.)
 
Idag fick Calle busa lite i snön medan jag fotade. :)

10408617_10206343362249340_8532134194798099912_n.jpg

1463117_10206343362929357_8218734509540750234_n.jpg

10375991_10206343362329342_5377909780389877434_n.jpg


Annars kör vi på för fullt. Vila varannan dag och nu har Calle börjat att pigga på sig. Det känns bra, för han har varit väldigt seg tidvis. Men de busar mycket i hagen och det tar på krafterna. :)
 
@Quimero
Tja, jag försöker alltid berömma mer än vad jag skäller, eller vad man ska säga. När jag jobbar dem så är det kommandon och beröm när det blir rätt. Blir det fel ignorerar jag och fortsätter be om samma sak tills det blir rätt. Men när han reser eller försöker döda grejerna blir jag arg och säger ifrån.

Det sista han har hittat på är att han ska travartrava 3/4 varv på volten, sen nita och skritta och dra iväg igen. När han hade gjort det flera flera varv och sket i att jag smackade åt honom utan nitade ändå så viftade jag åt honom med pisken. Hehe. Tokarg häst kontrade då med att kicka och rusa flera varv utan att lyssna på nånting över huvud taget. Observera att jag bara viftade med pisken, jag nuddade honom inte. Drog in linan så han tillslut inte kunde rusa, började om från början. Då fortsatte han nita på samma fläck och gick ett steg längre och reste sig när jag försökte smacka fram honom. :meh: Kändes rätt hopplöst.

Men jag ska prova tömköra igen nu när han kanske inte försöker döda tömmen om jag drar den genom bettet till gjorden. Men ska avvakta tandkoll först.

Det där att man skulle haft honom riktigt trött funkar. Det märkte jag när vi var ut på den förra ridturen och det blev så mycket miljöträning. Då ledde jag honom sista tre km hem och då gick han jättesnällt, helt lugnt. Fast jag provade visserligen inte gå långsamt...
 
@Quimero
Tja, jag försöker alltid berömma mer än vad jag skäller, eller vad man ska säga. När jag jobbar dem så är det kommandon och beröm när det blir rätt. Blir det fel ignorerar jag och fortsätter be om samma sak tills det blir rätt. Men när han reser eller försöker döda grejerna blir jag arg och säger ifrån.

Det sista han har hittat på är att han ska travartrava 3/4 varv på volten, sen nita och skritta och dra iväg igen. När han hade gjort det flera flera varv och sket i att jag smackade åt honom utan nitade ändå så viftade jag åt honom med pisken. Hehe. Tokarg häst kontrade då med att kicka och rusa flera varv utan att lyssna på nånting över huvud taget. Observera att jag bara viftade med pisken, jag nuddade honom inte. Drog in linan så han tillslut inte kunde rusa, började om från början. Då fortsatte han nita på samma fläck och gick ett steg längre och reste sig när jag försökte smacka fram honom. :meh: Kändes rätt hopplöst.

Men jag ska prova tömköra igen nu när han kanske inte försöker döda tömmen om jag drar den genom bettet till gjorden. Men ska avvakta tandkoll först.

Det där att man skulle haft honom riktigt trött funkar. Det märkte jag när vi var ut på den förra ridturen och det blev så mycket miljöträning. Då ledde jag honom sista tre km hem och då gick han jättesnällt, helt lugnt. Fast jag provade visserligen inte gå långsamt...

Jag har ju haft ett litet kallblod tidigare, så även om Calle har en del humör och det gäller att få honom positiv i allt jag hittar på, så vet jag också att du har en betydligt hårdare hästskalle att få samarbetsvillig. Kallbloden är underbara, men även jag har smakat den beska sidan av kallblodsägarlivet tidigare.. Ujuj.. Men jag hoppas att Balder förstår sitt eget bästa här efter tandraspningen. :)
 
Jag har också haft kallblod tidigare,och nog är dom lite speciella allt. ;) Men det fina i kråksången är att när man kommit igenom alla problem så har man en häst som går genom eld och vatten för en. :love:
 
@Quimero
Tja, jag försöker alltid berömma mer än vad jag skäller, eller vad man ska säga. När jag jobbar dem så är det kommandon och beröm när det blir rätt. Blir det fel ignorerar jag och fortsätter be om samma sak tills det blir rätt. Men när han reser eller försöker döda grejerna blir jag arg och säger ifrån.

Det sista han har hittat på är att han ska travartrava 3/4 varv på volten, sen nita och skritta och dra iväg igen. När han hade gjort det flera flera varv och sket i att jag smackade åt honom utan nitade ändå så viftade jag åt honom med pisken. Hehe. Tokarg häst kontrade då med att kicka och rusa flera varv utan att lyssna på nånting över huvud taget. Observera att jag bara viftade med pisken, jag nuddade honom inte. Drog in linan så han tillslut inte kunde rusa, började om från början. Då fortsatte han nita på samma fläck och gick ett steg längre och reste sig när jag försökte smacka fram honom. :meh: Kändes rätt hopplöst.

Men jag ska prova tömköra igen nu när han kanske inte försöker döda tömmen om jag drar den genom bettet till gjorden. Men ska avvakta tandkoll först.

Det där att man skulle haft honom riktigt trött funkar. Det märkte jag när vi var ut på den förra ridturen och det blev så mycket miljöträning. Då ledde jag honom sista tre km hem och då gick han jättesnällt, helt lugnt. Fast jag provade visserligen inte gå långsamt...

Vad händer om han får bråka sig trött? Om du sätter på en ny utrustningsgrej, och så låter du honom försöka döda den tills han inser det inte går. Eller när han springer sådär, om du bara står och tittar på, låt honom springa så många varv han nu har lust med, korrigera inte och ta inte in honom, utan låt honom travartrava tills det inte är roligt längre. Då ber du lugnt om det du ville. Får han spel igen, låt honom hållas, när det inte är roligt så be igen.

Dvs gå inte in och tydligt ändra och bestäm. Utan låt honom lära sig att det alltid finns ett lätt sätt och ett svårt sätt. Ditt sätt är alltid det lätta sättet och går fortast. Funkar givetvis inte på en häst som attackerar eller liknande, men så länge de mest bråkar med sig själv så brukar jag låta sådana där lättkränkta helt enkelt själv få räkna ut. De brukar efter ett tag hävda att det var deras ide ta den enkla vägen och sen sitter det.

Nu låter det givetvis enklare än vad det är, jag menar INTE att förminska erat problem. Jag bara undrar om du provat, och isf vad som hände.
 
@Alexandra_W
Det har jag faktiskt inte provat. :o Jag har alltid hejdat honom. När det gällde tex tömmen som han gjorde höga karatesparkar efter så var jag rädd att han skulle få benet över. Då jag dragit den genom inre bettringen till gjorden, han blev osäker och slog efter den. När han sen inser att det inte är nåt farligt går han över i uppstudsigt läge och ska slå efter den ändå. Därför jag övergick till longering, lättare att lära honom den vägen och enklare att hålla undan linan. Volten håller han perfekt. Rund och fin, inte minsta tendens till oval, så det har han förstått helt och fullt. Men när ha då bråkat har jag som sagt stoppat honom istället.

Väl värt ett försök, jag ska komma ihåg det nästa gång! Tack! :)
 
@Alexandra_W
Det har jag faktiskt inte provat. :o Jag har alltid hejdat honom. När det gällde tex tömmen som han gjorde höga karatesparkar efter så var jag rädd att han skulle få benet över. Då jag dragit den genom inre bettringen till gjorden, han blev osäker och slog efter den. När han sen inser att det inte är nåt farligt går han över i uppstudsigt läge och ska slå efter den ändå. Därför jag övergick till longering, lättare att lära honom den vägen och enklare att hålla undan linan. Volten håller han perfekt. Rund och fin, inte minsta tendens till oval, så det har han förstått helt och fullt. Men när ha då bråkat har jag som sagt stoppat honom istället.

Väl värt ett försök, jag ska komma ihåg det nästa gång! Tack! :)

Ja utrustning kanske nosludd eller något är lite säkrare, försök hitta nåt du tror han ska försöka döda men där skaderisken är liten. Samma med vänta ut, försök hitta nåt säkert (men låter ju som försöka springa ifrån krav i longeringen kan vara det).

Och såklart berömma och avbryta väldigt snabbt det blir rätt i början, så det blir jättetydligt vilket mysigt och enkelt val det är att helt enkelt göra som man blir ombedd ;P

Håller tummarna att det ger resultat, om inte annat så har du ju provat.
 
Det har verkligen lossnat för mig och Allis nu :love:
Hon är underbar och tar bättre kontakt med mig och LITAR på mig. Kan stanna henne ute när vi är ensamma, bara stryka henne över pannan så blundar hon och bara lyssnar på mig. Jätteduktig liten tjej är hon.

Nu är det dock så att jag är orolig över att eventuellt byta stall.. tänk om hon stressar upp sig igen? Inte trivs? Ihopsläpp har jag en jävla ångest över också då hon blivit skadad vid varje vi haft... får se hur jag gör
Ta mer pass och "lida" lite för hennes välmående och vår framgång är det värt
 
Igår åkte jag på hoppträning med Roxi. Vi var bara 3 stycken i gruppen så det blev nästan som en privatlektion :)
Vi började med att trava på stor volt och jag fick träna på att få upp och fram huvudet på Roxi. Hon har ju lite lätt för att samla ihop sig så jag gick rida henne mer öppen och inte på tygeln. Sen la vi in 2 upphöjda bommar på volten först kom jag in i trav och sen galopp och där trodde jag att hon skulle smita ut men hon hoppade som hon aldrig gjort annat! :) Sen hoppade vi några lätta linjer med räcken för att avsluta med en bana på 5 språng och hon hoppade verkligen superbra! :)
Pratade med tränaren om upplägg inför året.
Och hon tyckte att P&J fram till juni/juli för att sedan ta sig ut på lite lätta tävlingar.
Det var den planen jag tänkt ut själv så det var skönt att höra att jag inte var helt fel ute :)
 
Vad händer om han får bråka sig trött? Om du sätter på en ny utrustningsgrej, och så låter du honom försöka döda den tills han inser det inte går. Eller när han springer sådär, om du bara står och tittar på, låt honom springa så många varv han nu har lust med, korrigera inte och ta inte in honom, utan låt honom travartrava tills det inte är roligt längre. Då ber du lugnt om det du ville. Får han spel igen, låt honom hållas, när det inte är roligt så be igen.

Dvs gå inte in och tydligt ändra och bestäm. Utan låt honom lära sig att det alltid finns ett lätt sätt och ett svårt sätt. Ditt sätt är alltid det lätta sättet och går fortast. Funkar givetvis inte på en häst som attackerar eller liknande, men så länge de mest bråkar med sig själv så brukar jag låta sådana där lättkränkta helt enkelt själv få räkna ut. De brukar efter ett tag hävda att det var deras ide ta den enkla vägen och sen sitter det.

Nu låter det givetvis enklare än vad det är, jag menar INTE att förminska erat problem. Jag bara undrar om du provat, och isf vad som hände.

Jag brukar vänta ut utbrotten. Och ju fler på töm desto färre blir det uppsuttet hoppas jag :D
 
Nu är vi hemma igen :banana: Så duktig kille.
Han fick massa beröm för sin typ och modell när veterinären kom så han sträckte på sig och såg lite mallig ut ;) Skötte sig så fint när de kände igenom honom och sedan böjde honom. En i var ände böjde honom när han fick springa fram och tillbaka. Tröttnade lite en stund och naggade ena i håret :rofl:

10920952_338881676316310_8253674345437963986_n.jpg


Longerprov och allt gick bra utom en liiiten reaktion lågt höger fram. Syntes inte på longering utan bara vid böjning. Så Metacam i 10 dagar och återbesök om 3 v. De ville inte spruta och ha sig på en så ung häst för kan va en liten vrickning osv. Så bara onödigt. Så han får 3 v på sig att bli fin fin så vi gör en UA nästa gång! Sparkskadan påverkade inte, blir litet överben där men inget som påverkar. Så matte fick gå stolt ut med sin skötsamma pojke och åka hem :love:
 
X har tappat en sko så det blir ingen ridning förrän nästa vecka. Lite för halt efter nattens regn för att chansa.
 
Xanthus var svullen runt såren och även en aning varm så jag har gått med honom en liten runda de senaste dagarna. Har inte värmen och svullnade lagt sig efter helgen tänkte jag ringa och höra med en veterinär. Han är inte halt vad jag har märkt iallafall.
Nu börjar även snön tina bort lite grann så snart blir det väl lerigt igen, hoppas vi slipper lymfangit..
 
Det är roligt att läsa om allt ni gör med era hästar, är dock dålig på att skriva själv.

Vintern kom till oss på västkusten och vi har nu ca 20 cm snö❄️.
Då jag tyvärr ofta kommer på kvällen blir det paddockridning men det är bra miljöträning då en flock med 12 ston står på 2 sidor av ridbanan och ibland vill de vara med .

Men mycket övning i att ha väldigt fina hjälper och även sidförande jobbar vi på med.

Hur ofta/mycket rider ni era?
 
@saffran Min rider jag ganska mycket faktiskt i vanliga fall. brukar bli 5 - 6 dagar i veckan beroende på vad jag gör men då är det kanske 0-2 gånger i padocken och resten ut i skogen. Sedan är han van vid att gå ganska mycket då han var galopphäst fram till runt oktober förra året, så jag trappar ner långsamt för att han inte ska bli för pigg.
 
@saffran Min rider jag ganska mycket faktiskt i vanliga fall. brukar bli 5 - 6 dagar i veckan beroende på vad jag gör men då är det kanske 0-2 gånger i padocken och resten ut i skogen. Sedan är han van vid att gå ganska mycket då han var galopphäst fram till runt oktober förra året, så jag trappar ner långsamt för att han inte ska bli för pigg.


Det förstår jag.

Min blev inriden i våras och sedan sporadiskt riden under sommaren. Jag Köpte han i oktober och rider/longerar/promenerar ca 3 gånger i veckan beroende på väder och vind, då vi bara har ute bana. Bättre väder =mer ridning!
 
Jag rider när jag har sällskap och jobbar på töm när andan faller på, det varierar från vecka till vecka hur mycket det blir.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
434
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp