Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 del 8

Jag brukar låta mina unghästar vila i november-december, för då har jag ofta noll ridlust och/eller fullt upp med julstök. :p
 
Sakta men säkert är vi på gång igen.
I onsdags var vi på dressyrträning och det gick riktigt bra.
Vi tog det visserligen väldigt lugnt och försiktigt men han skötte sig bra och jag hann inte bli nervös en enda gång. Inte ens när jag skulle sitta upp med hjälp av en plaststol som gick sönder!! :eek:
Jag trampade igenom och Walle blev rädd å sprang iväg i ridhuset.
Men det var bara att hitta något stabilare och sen sitta upp :D

Idag har jag provat min ridbana för första gången.
Skritt och lite trav. Det är lite för mycket sten fortfarande för att rida mer avancerat.

13494843_729827627120459_3905587004514635589_n.jpg


13501545_729827637120458_8015916517764055251_n.jpg
 
1h skogstur idag med shettisen samt mamma och hennes ponny. Var fruktansvärt nöjd över ponnyn som skötte sig över all förväntan. Sist jag red med två andra gick det ju inte alls bra för då sparkade hon mammas ponny och var helt stissig för att det var en extra med :yuck: men inga sådana tendenser idag. Red förbi läskiga kor och en väsande grön vattenslang, den sistnämnda var mycket obehaglig hälsar Nangijala ;)
 
Idag har vi lasttränat. Hade hjälp av en tjej som håller på med NH/Western. Ida är inte sån som slänger sig ut eller är orolig när hon väl är lastad, men det kan ta emot just att ta sista klivet in.
Vi började att bara jobba från marken, att flytta henne och låta henne känna in olika signaler - jag har inte tränat på detta sätt men det funkade bra och Ida förstod det mesta snabbt. Sen flyttade vi oss ut till transporten och fortsatte på samma sätt. Det hela fick ta sin tid och det slutade med att jag kunde skicka på henne själv :banana:
Imorgon ska jag öva igen på egen hand och sen får hon smälta det ett par dagar innan jag övar igen.

2016-06-26-1900_57700a16ddf2b30cd393869a.jpg
 
Indy Pindy har gått i ridhuset idag igen och hon känns väldigt fin! Sadeln måste justeras ändå och få lite stoppning urplockad (den är väldigt välstoppad) så den kommer ner mer fram. Men det är uppenbrt att hon ändå trivs i den. Även om jag inte är helt bekväm med hur den ligger på henne (eller ens hur den ser ut rent estetiskt-den är så stor även om den är väldigt kort!). Men så länge hon går bra trumfar väl det antar jag.
13516298_10208456140952971_6097176435251746720_n.jpg


kommer ner lite bättre fram med mig i den
13494967_10208457566508609_9155594978257042106_n.jpg
 
Senast ändrad:
Lilla X och jag har hoppat en P&J nyss. 60 cm drog vi till med. Trodde hon skulle kännas trött mot slutet av banan men hon var pigg och glad hela banan. Så snäll, köper läget, vad jag än utsätter henne för. Vi fick visserligen ett stopp men det var för att hon stirrade på någon som satt utanför banan. Sen råkade det stå ett hinder precis där... Men sen gången efter gick det bra att hoppa jämfota när jag bad henne.
Duktig va?
 
Lilla X och jag har hoppat en P&J nyss. 60 cm drog vi till med. Trodde hon skulle kännas trött mot slutet av banan men hon var pigg och glad hela banan. Så snäll, köper läget, vad jag än utsätter henne för. Vi fick visserligen ett stopp men det var för att hon stirrade på någon som satt utanför banan. Sen råkade det stå ett hinder precis där... Men sen gången efter gick det bra att hoppa jämfota när jag bad henne.
Duktig va?
Ser superfint ut! Som om hon gjort det där massvis med gånger :D
 
Ser superfint ut! Som om hon gjort det där massvis med gånger :D

Eller hur!

Hon har liksom köpt hela grejen rakt av. Men på det viset är ju hoppning mer logiskt än dressyr. Man ska över pinnarna.

Hennes psyke är verkligen kanon. Nytt ställe, andra hästar, reds och hoppades på tre olika banor, andra hästar kom och gick, högtalare osv, inga problem. Hon var inte ens trött i huvudet när hon parkerades i släpet.

Att hon skyggade för skum gubbe på stol känns inte som ett problem och dessutom så kändes det som att vi fick en pedagogisk poäng där, man koncentrerar sig på uppgiften istället för omgivningen. Och man kan ta tillbaka fokus efter att den tappats.

Det är femte gången hon hoppas uppsuttet :rofl: Jag har ridit två träningar, en tredje träning med tränarens barn på ryggen, förra veckan med A och så igår. Jag har galopperat över upphöjda bommar någon gång hemma men det är ju inte samma sak.

Jag är grymt ridsugen idag men nu har bromsen redan vaknat och ikväll är det tveksamt om äggstockarna ställer upp på en skumpig tur :p

Det blir avsuttet arbete idag, torsdag och fredag för att sedan rida "polishästträning" på lördag :D Om jag kommer upp. Jag kunde knappt röra mig på flera dagar efter förra äggplocket :crazy: och det ska plockas ägg imorgon.
 
Eller hur!

Hon har liksom köpt hela grejen rakt av. Men på det viset är ju hoppning mer logiskt än dressyr. Man ska över pinnarna.

Hennes psyke är verkligen kanon. Nytt ställe, andra hästar, reds och hoppades på tre olika banor, andra hästar kom och gick, högtalare osv, inga problem. Hon var inte ens trött i huvudet när hon parkerades i släpet.

Att hon skyggade för skum gubbe på stol känns inte som ett problem och dessutom så kändes det som att vi fick en pedagogisk poäng där, man koncentrerar sig på uppgiften istället för omgivningen. Och man kan ta tillbaka fokus efter att den tappats.

Det är femte gången hon hoppas uppsuttet :rofl: Jag har ridit två träningar, en tredje träning med tränarens barn på ryggen, förra veckan med A och så igår. Jag har galopperat över upphöjda bommar någon gång hemma men det är ju inte samma sak.

Jag är grymt ridsugen idag men nu har bromsen redan vaknat och ikväll är det tveksamt om äggstockarna ställer upp på en skumpig tur :p

Det blir avsuttet arbete idag, torsdag och fredag för att sedan rida "polishästträning" på lördag :D Om jag kommer upp. Jag kunde knappt röra mig på flera dagar efter förra äggplocket :crazy: och det ska plockas ägg imorgon.
Ja jag är verkligen imponerad över X, nu har Nangijala inte hoppat mycket mer än X men hon hade definitivt inte klarat av en pay and jump på 60cm bara sådär:p
 
Min häst var det lite rea på idag :meh:
Ida var väldigt på tårna, nervös rent av, vet inte riktigt vad som flög i henne. Hon hade jättesvårt att spänna av och gick och småsprattlade hela tiden för minsta ljud, tvärstannade för två stolar som inte stod exakt som de brukade osv...ungefär såhär: :eek::nailbiting::eek::nailbiting::eek::eek: Sen när jag skulle skritta rakt mot dörren tog det verkligen tvärstopp -det var en glipa mellan dörrarna där det lyste in, det gick INTE att gå emot detta hemska utan då växte hon bara fast och börjar veva med frambenen när jag driver på. Fick hoppa av och driva på henne ordentligt från marken, då kunde hon till slut gå både förbi och rakt emot. Sen hoppade jag upp och då funkade det också. Avslutade när vi kunde skritta lugnt förbi det farligaste stället åt båda hållen och rakt emot. Trist pass men sånt som händer. Nya tag imorgon.
 
Min häst var det lite rea på idag :meh:
Ida var väldigt på tårna, nervös rent av, vet inte riktigt vad som flög i henne. Hon hade jättesvårt att spänna av och gick och småsprattlade hela tiden för minsta ljud, tvärstannade för två stolar som inte stod exakt som de brukade osv...ungefär såhär: :eek::nailbiting::eek::nailbiting::eek::eek: Sen när jag skulle skritta rakt mot dörren tog det verkligen tvärstopp -det var en glipa mellan dörrarna där det lyste in, det gick INTE att gå emot detta hemska utan då växte hon bara fast och börjar veva med frambenen när jag driver på. Fick hoppa av och driva på henne ordentligt från marken, då kunde hon till slut gå både förbi och rakt emot. Sen hoppade jag upp och då funkade det också. Avslutade när vi kunde skritta lugnt förbi det farligaste stället åt båda hållen och rakt emot. Trist pass men sånt som händer. Nya tag imorgon.

Oj, det där kunde lika gärna vara mitt spöke :crazy:
Hur jobbar du vidare när hon gör så?
Jag känner att jag inte är det minsta konsekvent.
Antingen blir JAG rädd, arg och så har jag en gnutta tålamod och är bara lugn och bestämd.
Inte konstigt att han är lite schitzo :p
 
Oj, det där kunde lika gärna vara mitt spöke :crazy:
Hur jobbar du vidare när hon gör så?
Jag känner att jag inte är det minsta konsekvent.
Antingen blir JAG rädd, arg och så har jag en gnutta tålamod och är bara lugn och bestämd.
Inte konstigt att han är lite schitzo :p

Jag försöker att behålla lugnet och bara bestämt be henne att "jodå, gå du förbi -det är lugnt". Oftast funkar det och man kan fortsätta rida förbi, men när hon verkligen stannar och hon inte svarar på detta utan istället låser sig och börjar "växa" (på väg upp på bakbenen) så blir jag tyvärr lite skraj. Hon har rest sig högt ett par gånger (bara ett fåtal gånger men det är tillräckligt för att jag ska tycka det är obehagligt) och jag har lärt mig hur hon känns innan hon är på väg upp, men jag har inte riktigt hittat hur jag ska kunna bryta det ifrån ryggen. Såå - när det inte funkar att "bara" vara lugn och tydlig utan hon låser sig så hoppar jag av och tar henne förbi det farliga för hand ett par gånger, sen kan jag sitta upp och då går hon förbi.
 
Jag försöker att behålla lugnet och bara bestämt be henne att "jodå, gå du förbi -det är lugnt". Oftast funkar det och man kan fortsätta rida förbi, men när hon verkligen stannar och hon inte svarar på detta utan istället låser sig och börjar "växa" (på väg upp på bakbenen) så blir jag tyvärr lite skraj. Hon har rest sig högt ett par gånger (bara ett fåtal gånger men det är tillräckligt för att jag ska tycka det är obehagligt) och jag har lärt mig hur hon känns innan hon är på väg upp, men jag har inte riktigt hittat hur jag ska kunna bryta det ifrån ryggen. Såå - när det inte funkar att "bara" vara lugn och tydlig utan hon låser sig så hoppar jag av och tar henne förbi det farliga för hand ett par gånger, sen kan jag sitta upp och då går hon förbi.

Jag kliver också av om jag blir minsta osäker vid sådana situationer. Tycker det är ett bättre val än att hamna i trubbel.

(X är i grunden stabil men vissa dagar är nerverna på utsidan.)
 
Jag kliver också av om jag blir minsta osäker vid sådana situationer. Tycker det är ett bättre val än att hamna i trubbel.

(X är i grunden stabil men vissa dagar är nerverna på utsidan.)

Håller med! Jag tar inte en "strid" som jag inte är säker på att reda ut, då bryter jag innan det går så långt. Sedan vill jag såklart inte behöva hoppa av i framtiden utan vi ska kunna ta oss förbi läskigheter ändå, men där är vi inte än och för allas trevnad gör vi såhär.
 
Med C, när han fryser till så snurrar jag. Men när han kastar sig så sitter jag av. När X blev istadig på tävling hoppade jag av i farten för jag kände att jag inte kunde nå henne mentalt från ryggen. För mig sitter det där, är det någon som registrerar att det är en ryttare på plats, då försöker jag kommunicera. Är det blockerat så byter jag kanal (och kommunicerar från marken i stället).
 
Jag försöker att behålla lugnet och bara bestämt be henne att "jodå, gå du förbi -det är lugnt". Oftast funkar det och man kan fortsätta rida förbi, men när hon verkligen stannar och hon inte svarar på detta utan istället låser sig och börjar "växa" (på väg upp på bakbenen) så blir jag tyvärr lite skraj. Hon har rest sig högt ett par gånger (bara ett fåtal gånger men det är tillräckligt för att jag ska tycka det är obehagligt) och jag har lärt mig hur hon känns innan hon är på väg upp, men jag har inte riktigt hittat hur jag ska kunna bryta det ifrån ryggen. Såå - när det inte funkar att "bara" vara lugn och tydlig utan hon låser sig så hoppar jag av och tar henne förbi det farliga för hand ett par gånger, sen kan jag sitta upp och då går hon förbi.

Åh va skönt att höra att det är fler än jag som sitter av :o
Jag får ofta höra från "hästvänner" att jag måste tuffa till mig och visa vem som bestämmer och INTE sitta av men jag vill ju inte riskera att åka av för då har jag ju inte vunnit någonting, snarare tvärtom.

Jag tror inte att någon häst stannar mer för att man sitter av.
 
Idag var det lite spridda skurar. Började med att lina henne innan jag satt upp för att göra av med lite onödigt sprattel och hon var jättefin! När jag satt upp så var hon lite av och på men jag joggade bara på i friskt tempo, tog faktiskt en galoppfattning åt varje håll och galopperade en långsida. Mycket fin galopp och hon höll sig i skinnet. Sen bestämde jag mig för att skritta av på vägen bort mot ett hus och det gick bra att skritta iväg (framsteg!) men när jag vänt hemåt tog det plötsligt stopp när vi var sådär 20m från stallplan :meh: branta diken på sidorna såklart och där backade hon ner. Hoppade av en gång när vi var på väg utför dikeskanten och landade lite snett så nu har jag skitont i foten :mad: vi höll på och meckande en bra stund och plötsligt kom en annan häst längre bort på vägen och då gick hon....
Skötte sig bra på skoningen iallafall!
 
Nangijala har ju en tendens att hoppa bakklänges när hon blir rädd och sedan skygga bakklänges/sideledes och försöka springa åt motsatt håll. Som tre- och fyraåring fick jag hoppa av ganska ofta och gå först fram till läskigheten och då krävdes det bara lite övertalning när hon slapp gå först.Så jag tyckte hon var ytterst fjöntig när hon var så lättövertalad från marken :p Nu som femåring har det nästan släppt! Skänklar jag på går hon ( högljutt fnysande och stelbent) fram till den läskiga saken, nosar och lugnar sig.
 
Nu är IndyPindy äntligen grundvaccinerad och klar! Ska prova lasta lite varje dag nu eftersom hon aldrig åkt här-och knappt aldrig alls för den delen. Hyrde lastbil när jag hämtade henne så risken är väl att hon inte alls kommer att gilla min gamla Brunte... Dessutom borde jag förstås gjort detta långt tidigare, men ja ja.

Har haft besök ett par dagar av Frugtis och hon har fått prova Indra. Är alltid spännande att se sin häst med en annan ryttare och det är dessutom första gången någon annan ens rider Indra sen jag fick henne. Hon såg ut som en dröm! Blev riktigt stolt över henne hur fint hon kände in sin nya ryttare och var så himla fin trots att de höll på med lite bygge och målning samtidigt i ridhuset :). Mycket stolt hästägare!
 
Lilla X och jag har hoppat en P&J nyss. 60 cm drog vi till med. Trodde hon skulle kännas trött mot slutet av banan men hon var pigg och glad hela banan. Så snäll, köper läget, vad jag än utsätter henne för. Vi fick visserligen ett stopp men det var för att hon stirrade på någon som satt utanför banan. Sen råkade det stå ett hinder precis där... Men sen gången efter gick det bra att hoppa jämfota när jag bad henne.
Duktig va?
Jätteduktig ponny o jag kan väl tycka att lägga en oxer utmed staketet på det viset är big time overkill på en pay and jump! Tyvärr är det ofta så på oreggade tävlingar så man får ju leva med det. Men Amanda, du MÅSTE komma ur din dressyrgalopp! :D Blir bättre mot slutet men om du startar med mycket mer tryck o framåtgalopp, stå upp innan start o rid framåt, så kommer allt bli lättare för er...
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 866
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 948
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 313
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 800
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp