Årgång 2011 del 8

Ko-kompisar :D

13483172_725697057533516_2625161927970195161_o.jpg
 
Molly är fortfarande inte helt 100. Brian skötte sig fint på terrängen. Vi stod antingen och åt gräs eller galopperade mot hinder, något mellanting hade vi inte. :p. Taggade till mer och mer, i slutet hetsade han så väldigt att jag nästan blev avbockad :angel:
FB_IMG_1466325901746.jpg

FB_IMG_1466325907477.jpg

FB_IMG_1466325983971.jpg

FB_IMG_1466325918126.jpg

Glad ponny med en tuva gräs i munnen :D
 
Jag har bokat in återbesök för oss till v.27. Då är det 6v sedan förra besöket och vi ska se hur det ser ut efter att ha belastats en period. Tyvärr fick vi inte samma veterinär som vi haft då hon är på semester och inte kommer tillbaka förrän v.30.
Hursomhelst, hoppas på lika positivt resultat som sist och att vi kan fortsätta betrakta oss som läkta!
 
Började dagen med en promenad idag. Kom iväg lite sent så vi hamnade bland arbetspendlarna. Många bilar. Även med släp. X gillar inte när det skramlar. Bussen bryr hon sig inte om men kor! Kor är det läskigaste som finns :eek:
 
Jag har tävlat :love::love::love:
Visserligen med 09:an så är i fel tråd egentligen :o
En fin rosett fixade lille köttbullen åt mig :bump: så himla himla roligt!! Det spöregna hela första dagen och dressyrbanan var en enda stor vattenpöl. Conny fick en massa vatten i öronen (fick en 6a m kommentaren doppar vä öra :D) men dansa ändå till sig 68 % och delad andra plats. I hoppningen fick vi ett nedslag men det kan den ringrostiga ryttaren ta på sig. Terrängen dundrade han runt som ingenting. En del tidsfel men slutade fyra Och FOTEN HÖLL!!!! :banana::banana::banana:
Hur glad??!?!?! :laugh:

Lilla prinsessan har slutat äta medicin och är fortsatt symptomfri. Hon är urless på att stå på box så jag hoppas hon kan få komma ut snart :)
 
IndyPindy är lite bortprioriterad för närvarande. Förra veckan låg allt fokus på tävling med Barbie och nu i dagarna tvättar jag stallet. Men vi hann iaf provrida nya sadeln, en Jensen Gladiatuer och den gillade hon! Gjorde ett jättefint pass med bästa travjobbet på ett tag. Fick in den där högerbogen äntligen. I lördags fick hon springa lite på linan trots att hon tagot av sig en baksko. Imorgon kommer hovslagaren och tar av den andra bakson så gör vi ett experiment och ser om hon kan gå barfota bak. Tror inte det är några problem faktiskt, risken finns väl att hon sliter för mycket bara.
 
Idag red jag ut, hon hade ett tillfälle där jag trodde att vi skulle möta en älg , hon var spänd som en fiolsträng :o När vi frustat oss ut ut skogen till en grusväg så travade jag på den spända ponnyn som visade hur fantastiskt mjuk och spänstig hennes trav kan vara. Jag hoppas verkligen att jag inte förstör den!

Tränade lite galopp(fattningar) och var noga med att hon fattade den galopp jag bad om, annars har jag inte bett om en särskild ute utan bara lättat sitsen och bett om galopp med rösten men det är dags att gå vidare nu.

Fungerade ganska bra.

Sedan skrittade jag tillbaka in i skogen och till en lång gräsväg jag velat galoppera på sedan jag hittade den och idag gjorde vi det :bump: :love:

Kände mig inte färdig när vi kom hem så jag red ner på banan och kände på lite LB:1-linjer, fattningarna och ökningarna (haha) osv. Men inte hela programmet för jag har två hörn och en långsida upptagna av cavalettiserier.

Tränade lite halter på slutet när hon var trött :angel:

Fin känsla. Kommer troligen få kommentaren "lite stor" om alla volter men det köper jag :D

(Jag rider troligen dressyren på Riks på fredagen och så har jag anmält till en LB i början av augusti :eek: .)
 
@Murray Du är tamejtusan one tough cookie :D!

Haha. Envis i alla fall :D
Imorgon åker jag och 09: an till Skåne för en internationell fälttävlan under midsommar innan vi åker vidare till flyinge och en spännande vecka :bump::bump:
Vi rider bara på lånade hästar men köttbullen får följa med så slipper jag åka hem till Uppsala och ner igen. Så kan vi passa på och träna för min tränare som bor där nere också :)
 
Funderar lite på vila i sommar. Förutom en vecka i maj så har Nangijala ridits 3-5ggr i veckan (fast de första månaderna reds hon väl max 2ggr) sedan januari. Ska utomlands 1 vecka i juli så då är planen att hon får vila, men sen är jag lite velig hur jag ska göra. Ge henne två veckors sammanhängande ledighet? Ge henne en veckas ledighet x 2-3ggr under sommaren?

Är jag för snål med ledighet för damen tycker ni? Vad hade ni gjort om ni var jag? Längre vila i vinter blir inte aktuellt för kombination av vila, kyla och bra kondition lär bli en ilsken monsterhäst :p Blir bara färre riddagar i takt med att väder och ljuset försämras.
 
@Exotizc Jag hade nog gett 2-3v sammanhängande -när du ändå är borta kan hon ju få lite till. Sen kanske hon kan få en vecka till närmare hösten. Beror ju mycket på hur de känns och hur utvecklingen varit, skulle det ha hänt jättemycket med dem en period så är det ju läge att vila och smälta det, men har man haft en lugnare period (trots att man ridit) så kan de ju gå längre period. De rids ju ändå inte varje dag.
 
Här tog vi ett midsommarpass i dryga 25 grader (och sjukt klibbigt). Ida var dock pigg ändå och jobbade på med sin eeeh, ganska sommarrunda (:angel:) kropp. Skönt att vara på g igen efter nästan ett halvårs konvalescens, har fortfarande inte galopperat men det kommer snart.
dsc_0097_576d36029606ee1b8730aaad.jpg

dsc_0198_576d36052a6b223d1de3c56e.jpg

dsc_0297_576d3608e087c31ac41a3e39.jpg

dsc_0506_576d37aaddf2b30d5b760b8d.jpg

dsc_0576_576d37ade087c31acef638ce.jpg

dsc_0704_576d37a2ddf2b319dbe14396.jpg

dsc_0675_576d379ee087c336f8d86a27.jpg


och en liten bonus från när Ida hittade en blöt fläck i underlaget :eek: :p
dsc_0430_-_kopia_576d3a2b9606ee14cb355be6.jpg
 
Igår gick Indra på töm och var riktigt fin! Hon följde upp idag på ett riktigt bra pass i ridhuset (det är så svalt och skönt därinne). Högerbogen är så mycket mer på plats nu och ställningen kommer igenom väldigt enkelt, alla galoppfattningar blev rätt och satt som gjutna. Det som är svårt med henne är att hitta blanasen mellan att göra tillräckligt lite eller tullräckligt mycket. Hon är väldigt känsligt och gör jag för mycket reagerar hon genom spänna till och bli svårpåverkad och gör jag för lite och inte rider-ja då går hon såklart som om jag inte rider och går emot handen. Stadigheten sitter inte och är inte förlåtande alls. Men när hon går och vi är på samma plan är hon fantastisk!

Skrittade av ute på ängen
13495004_10208439550618223_9046201900947046953_n.jpg
 
@Exotizc Jag hade nog gett 2-3v sammanhängande -när du ändå är borta kan hon ju få lite till. Sen kanske hon kan få en vecka till närmare hösten. Beror ju mycket på hur de känns och hur utvecklingen varit, skulle det ha hänt jättemycket med dem en period så är det ju läge att vila och smälta det, men har man haft en lugnare period (trots att man ridit) så kan de ju gå längre period. De rids ju ändå inte varje dag.
Jo, det får bli två veckor nu. Så det blir bara lite lätt skogsridning ett par gånger nästa vecka och sedan två veckor vila. Både huvudet och kroppen behöver vila på henne, men det är svårt att tala om det för ponnyn :angel: Synd att man inte kan beställa en värmebölja, det håller henne lugnare :laugh:
 
Planerar ingen vila för X.

Idag ingen bjudning alls men kunde ruda hyfsat på lydnad. Tung och tråkig i handen. Galoppen ok.
 
Indra har ju vilat hela våren, och innan dess när hela vintern också. Så hon kommer få jobba genom hela sommaren och hösten. Sen blir det alltid veckor som är lugnare och viloperioder om 3-4 dagar här och var. Men planerad sammanhängande vila blir inte förrän i november/december. Har anmält henne till två tävlingar, 10 juli blir debuten och LC1 och 13 augusti ska hon gå en LB2 (på min favvotävlingsplats). Däremellan blir det en PnR 27 juli där vi provar LB2.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 841
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 879
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 232
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 706
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp