Årgång 2011 del 8

Va, redan?! :eek::yuck:
Här brukar inte styngflugorna komma riktigt än....och de kan hålla sig borta!
De brukar dyka upp så fort juli börjar. Eller snarare dyker de på min häst ;) brukar få mängder med flugägg i manen närmast manken och det är så äckligt för de går ju inte att få väck! Och sen sitter de kvar till jul :yuck: i år provar jag att ha manen i flätor med massa pälsglans
 
De brukar dyka upp så fort juli börjar. Eller snarare dyker de på min häst ;) brukar få mängder med flugägg i manen närmast manken och det är så äckligt för de går ju inte att få väck! Och sen sitter de kvar till jul :yuck: i år provar jag att ha manen i flätor med massa pälsglans
Luskam kanske funkar? :angel:
 
@Exotizc Efter att ha sett hur styngflugelarverna byggde bon i tandköttet på Indra förra året så kommer jag plocka bort dom ett och ett om det så krävs i år... Fy in i h-vete vad äckligt det var.
 
Luskam kanske funkar? :angel:
Nix, sitter som klister så det ända jag lyckas med är ju att slita av stråna - helt klart en nackdel med att ha en lång man :meh: Fick tips förra året att tvätta med balsam och sen försöka dra av. En del lossnade men det mesta satt kvar. Har testat spraya flugspray på områdena och sätta tjärsalva men tyckte inte det gjorde nån nytta. I år provar jag om massa pälsglans kan få dem att fästa sämre.

Tror ni det sliter mycket på manen om man gör flätor och sätter upp några i "knoppar" i typ två månader? Det är typ det enda jag kan komma på som borde ge minimalt med flugägg :p

@Fiorano En bekants häst råkade också ut för det, fy! Därför skrapar jag varje dag vilket påminner mig om att jag måste hitta någon som fixar det åt mig under veckan jag är bortrest
 
@Exotizc Kanske en inbakad fläta längs mankammen funkar? Går att skrapa av äggen med rakhyvel eller rakblad :).
Kan ju prova med inbakad. Skrapar jag med rakhyvel eller rakblad på manen försvinner manen tillsammans med äggen :( hon är så tunna tagelstrån. Försöker ibland dra väck från manen med naglarna men 9/10 gånger bryts taglet av istället...
 
Ni följer väl @Murray ? Placering igår och idag med! Grattis! :banana::bump::bow:

Tack snälla!
Hann aldrig svara förut. Upplägget är väldigt annorlunda eftersom vi bara rider nya och hästar och får bara 6 min att känna på dem. Tre ryttare rider samma häst och den som är bäst går vidare. Det spelar alltsp ingen roll var man hamnar i resultatlistan egentligen så länge man är bäst på hästen.

Hur som kunde inte veckan ha slutat bättre :eek::bow::banana::love:
 
De brukar dyka upp så fort juli börjar. Eller snarare dyker de på min häst ;) brukar få mängder med flugägg i manen närmast manken och det är så äckligt för de går ju inte att få väck! Och sen sitter de kvar till jul :yuck: i år provar jag att ha manen i flätor med massa pälsglans

Här kommer de först i augusti som tidigast. Jag kör med luskam, brukar inte få i manen på mina.
 
Tack snälla!
Hann aldrig svara förut. Upplägget är väldigt annorlunda eftersom vi bara rider nya och hästar och får bara 6 min att känna på dem. Tre ryttare rider samma häst och den som är bäst går vidare. Det spelar alltsp ingen roll var man hamnar i resultatlistan egentligen så länge man är bäst på hästen.

Hur som kunde inte veckan ha slutat bättre :eek::bow::banana::love:
Hur bestämdes det vilka hästar som skulle vara med i vilken omgång och vem som skulle rida vilken häst?
 
@Amanda_F Det var lite olika. När hästarna gick bestämdes delvis efter ägarnas önskemål, utbildningsnivå (så att de passar programmet) osv. Vi fick lottad till oss tre hästar i första omgången dressyr (där alla tre red samtidigt). De hade en bestämd ordning och efter att de visats fick vi bestämma vem som red vem men de var tvungna att gå i den bestämda ordningen. De tre länder vi mötte i den rundan fick samma och så lottades det i vilken ordningen lagen red i.
I andra rundan så lottades det bara, men då red vi själva.

I första omgången hoppningen fick vi tre hästar där vi red en av dem som land nr 1, en annan som land nr 2 och den tredje som land nr 3. Dvs en av dem fick man inte se något annat land rida innan och en hade redan gått två rundor när det var vår tur. Om det går att förstå? :P Efter att ha sett dem så fick vi bestämma vem som red vem men de skulle gå i den bestämda ordningen.
 
@Amanda_F Det var lite olika. När hästarna gick bestämdes delvis efter ägarnas önskemål, utbildningsnivå (så att de passar programmet) osv. Vi fick lottad till oss tre hästar i första omgången dressyr (där alla tre red samtidigt). De hade en bestämd ordning och efter att de visats fick vi bestämma vem som red vem men de var tvungna att gå i den bestämda ordningen. De tre länder vi mötte i den rundan fick samma och så lottades det i vilken ordningen lagen red i.
I andra rundan så lottades det bara, men då red vi själva.

I första omgången hoppningen fick vi tre hästar där vi red en av dem som land nr 1, en annan som land nr 2 och den tredje som land nr 3. Dvs en av dem fick man inte se något annat land rida innan och en hade redan gått två rundor när det var vår tur. Om det går att förstå? :P Efter att ha sett dem så fick vi bestämma vem som red vem men de skulle gå i den bestämda ordningen.
Jag tror jag förstår (lite i alla fall). Kul! Sökte du eller hur kom du med på det här?
 
@Amanda_F Haha, jag tyckte själv att det var svårt att hänga med vad som gällde.
Har en kompis som ridit detta för många år sedan och är engagerad så han peppade mig att söka. Tror de valde baserat på tränarintyg, tidigare meriter och poäng enligt RF.
 
@Murray Jag fortsätter frågestunden och undrar vilka klasser ni red? Vad red du för hästar :)? Sett att det är två Bukehästar som varit med (Corleano och Luxus), väldigt roligt att Corleano blev bästa hopphäst och att Anna lånat ut sin godkända hingst!
 
@Murray Jag fortsätter frågestunden och undrar vilka klasser ni red? Vad red du för hästar :)? Sett att det är två Bukehästar som varit med (Corleano och Luxus), väldigt roligt att Corleano blev bästa hopphäst och att Anna lånat ut sin godkända hingst!

De har egna dressyrprogram men skulle säga att första rundan (med avdelningsridning) motsvarar LB, andra rundan LA och lag-finalen ca LA-MSV (enkla byten, förvänd, rygga, öppna). Individuella finalen hade både kür och ett MSV A (?) program kanske.
Hoppningen började på 100 cm och ind. finalen gick i 135.

Jag har bara ridit väldigt snälla hästar. En söt liten skimmel i första dressyren. Första hoppningen en 20-årig lite räcer som stannade och rev med de andra två ryttarna men felfri med mig :). Andra rundan dressyr fick jag rida en bekants häst, en 6:åring som gått MSV B tror jag. OTROLIGT fin (kolla equisport om ni är medlem). I lagfinalen fick vi tre jämna trevliga hästar. Den jag red passade mig perfekt och var superfin. En av de andra var en femårig dressyrhäst med hoppstam.
Så hästarna har varit väldigt blandade, allt från unga till gamla, hopp och dressyr, välutbildade och några inte lika lätta att hitta knapparna på, en fantastisk liten ponny också. I finalerna var det otroligt fina hästar.

Tror en i vårt lag red Corleano eller så hade de lika namn :)
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 849
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 883
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 240
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 711
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Att hyra ut hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp